سایر منابع:
سایر خبرها
هشتم مردادروز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی
به گزارش پانا ازشهرستانهای استان تهران ،شیخ شهاب الدین ابوالفتوح یحیی سهروردی،معروف به شیخ اشراق،شیخ شهید وشیخ مقتول، چهره برجسته ای درحکمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است. او در سال 549 هجری ،قمری درسهروردزنجان دیده به جهان گشودو اولین آموخته های او درسهرورد و سپس در مراغه نزد مجدالدین جیلی بود و در همان جا با فخررازی هم درس شدو سپس به اصفهان رفت و نزد ظهیرالدین فارسی،علم و منطق را ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
دین منحصر به فرد شده است و با ترکیب مفهوم عقل و روح توانسته است از دیگر ادیان متفاوت گردد. آنها تصریح کرده اند که این اسلام بوده است که جهان مدرن امروز را به وجود آورده است، همان طور که گراهام می نویسد: چگونه اسلام دنیای جدید را خلق نمود و انگیزه رنسانس را به اروپا و ملل غربی داد. مسلمانان بر این باورند که الله وعده حتمی پیروزی داده است و با این وعده به مسلمانانی که توان خود را در خدمت اسلام ...
سلفی گری و تکفیر در تونس میان گفتمان النهضة و دیگر گفتمان های بومی
مناسبی نیست، اما شاید اغلب این ارزش ها را تکمیل کند؛ مخصوصاً چون اسلام سیاسی اهل سنت مدل خاصی از حکومت را ارائه نمی دهد. رهبر انقلاب اسلامی ایران آیت الله سیدعلی خامنه ای اخیراً تکفیریسم را یک تهدید عظیم برای جهان اسلام توصیف و به مسلمانان توصیه کرده اند که هوشیار باشند. تکفیریسم یک ایده جدید در تونس نیست، اما به دوران استقلال و روی کار آمدن سیاست های سکولار برمی گردد. حبیب بورقیبة مؤسس دولت ...
فقه تکفیر میان برهان شرعی و فقه خودساخته
شهادتین است؛ گروه سوّمی، ایمان را همراه بودن تصدیق قلبی، اقرار زبانی و انجام اوامر الهی و دوری از گناهان و نواحی می دانند. بنابراین، بر طبق قول دوم، ایمان زمانی محقّق می شود که فرد با زبان به شهادتین اقرار کند؛ اقراری که حاکی از تصدیق قلبی است؛ امّا بر طبق قول سوم، ایمان فقط با انجام دستورات الهی محقّق می شود (3). به دلیل این ملازمه در ماهیّت ایمان و ارتباط آن با عمل و التزام عملی به احکام شرعی ...
توبه حضرت موسی از چیست؟
ارزش خواهد بود. از سوی دیگر، همانگونه که قبلاً هم اشاره شد، نبیّ اکرم (ص) فرمود: لَن یَرَی اللهَ أَحَدٌ فِی الدُّنیَا وَ لاَ فِی الآخِرَه (قاضی، بی تا: 181 و 252). حال به فرض صحّت روایت ابوهریره، با روایت جابر قابل جمع است، بدین صورت که منظور از تشبیه در روایت ابوهریره چنین است که در قیامت شهود الهی به قدری جلیّ و آشکار است که به همان وضوحی که ماه را در آسمان شب چهارده می توان مشاهده کرد، خدا ...
آنهایی که در "خانه های مجلل" آرمیده اند چه بسا...
عاطفه ای می توان تصور کرد، یا اینکه این افعی زخم خورده به خاطر استیصال و درماندگی خود به طناب صلح طلبی چسبیده است؟ و عجبا که بعض مدعیان عقل و سیاست و دوراندیشی چگونه طرح می دهند و با تحریفِ آیاتِ کتاب خدا و استناد به سنت پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - مسیر عزت و کرامت مسلمین را دیگرگون و مردم ما را از شرافت جهاد برحذر می دارند، که خداوند را سپاس می گزاریم که به ملت ایران آگاهی و رشد مرحمت ...
قرائتی امروزین از اندیشه سلفی گری پژوهشی تحلیلی در مورد مبانی و اهداف
بدعت- آن گونه که آن ها نامیده اند- به تکفیر تحوّل یافته است. ابن جوزی معتقد است که این افراد، پیروان ابلیس و فریب های او هستند؛ آن گونه که در کتاب مشهور او تلبیس إبلیس آمده است. ابن تیمیه بر ظواهر معانی کتاب و سنّت تکیه کرده است. او نقش عقل را در این شیوه منحصر کرده است؛ بدون آن که بر فلسفه و دانش های عقلی تکیه کند. وی آن گونه که در نوشته های او آمده است؛ فلسفه و دانش های عقلی را تحقیرکننده ی ...
فتوا و نقش آن در تحریم تکفیرِ اهل قبله در تفکر علمای اسلام
؟ گفت: از کسی فتوا خواسته شده است که هیچ علمی ندارد، مشکل بزرگی برای اسلام رخ داده است. بعد گفت: برخی از آنان که فتوا می دهند مستحق تر از سارقان اند برای محبوس شدن. (5) این کلام در قرن دوم هجری بیان شده است. حال وضعیت این روزگار چه خواهد بود وقتی کسانی که از علم و تجربه برخوردار نیستند، به امر فتوا می پردازند هم چنان که برخی از ایشان بد روش و زشت سیرت و در میان اهل علم، ناشناخته و از معرفت کتاب ...
مروری بر رساله عقل سرخ شیخ اشراق
امر عجیب سخن می گوید: اول کوه قاف، دوم گوهر شب افروز، سوم درخت طوبی، چهارم دوازده کارگاه، پنجم زره داوودی، ششم تیغ بلارک و هفتم چشمه زندگی. او توضیح می دهد که قاف گرد جهان درآمده و یازده رشته کوه است؛ بعد اوصاف کوه ها را مشخص می کند و می گوید هوای آن ولایت در هیچ فصل برنگردد و مساحت آنجا را تشبیه به پرگار می کند که یک سر بر نقطه مرکزی دارد و هرچقدر بگردد باز به همان اول می رسد. گذشتن از آن کوه را ...
بررسی اصول اندیشه های تکفیری و خاست گاه آن ها
اسلام را مشاهده می کند. آن ها هر فرقه ای از فرقه های اسلامی- چه شیعه و چه سنی- که با ایشان مخالفت کند، کافر می شمارند و هجومی در تکفیر کردن اهل سنت، جماعت و اشاعره به راه انداخته اند که در تاریخ نظیری ندارد. در مدارس، زیر سیطره خود چیزهایی را به دانش آموزان یاد می دهند که به سود جریان تکفیر است. در چاپ سوم کتاب التوحید نوشته دکتور صالح الفوزان که به دانش آموزان کلاس اول دبیرستان درس داده می شود ...
تکفیر تکفیریان خشونت تکفیری، در خدمت استعمار نوین
...، در چارچوب اجرای مفاد و مراحل مدیریت توحش، قرار می گیرد. مدیریت توحش، یک مرحله از زنجیره ی بحث در باب راه مطیع سازی است که دارای چهار مرحله می باشد: مرحله ی اول: قدرت آزردن و رنج دادن؛ مرحله ی دوم: مدیریت توحش؛ مرحله ی سوم: قدرت مطیع ساختن؛ مرحله ی چهارم: برپایی دولت. اما وجه در بررسی علتِ کینه و خصومتِ دوستانِ سلفیِ جهادیِ داعش به بیان بغدادی، ایجاد دولت و ...
شیخ اشراق؛ وارث حکمت جاودان یونان و ایران
استفاده کرده اند. شرح دیگر بر این کتاب، شرح شمس الدین محمد شهرزوری به شمار می رود. البته اینک در کتاب هایی چون شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی اثر ابراهیمی دینانی، جلد دوم اسلام در سرزمین ایرانی نوشته هانری کربن محقق فرانسوی و درس های حکمت اشراق به قلم یدالله یزدان پناه به اندیشه های محوری شیخ اشراق پرداخته شده است. **ایرنا: سهروردی در آثار خود از چه فیلسوفانی پیروی می کند و کدامیک از ...
سیره علمی امام صادق(ع)،الگویی برای مبارزه بافرقه های مدعی اسلام
متکلمان مذاهب و ادیان بحث و مناظره داشته و به اقتضای ماهیت مناظرات کلامی در این مباحثات رویه ای متکلمانه اتخاذ کرده است. در بیان شیوه مجادلات و مواجهه فکری امام صادق (ع) می توان گفت در دفاع از اصل توحید با الهام از قرآن کریم راهبرد اثبات علت از راه معلول و توجه به صنع خداوند را در پیش می گرفتند و با استدلال عقلی و منطقی و با بهره گیری از واژگان کوتاه و گویا و مستدل به بیان براهین خود می پرداختند ...
سهروردی اندیشه نوافلاطونی را با عرفان اسلامی آمیخت
فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان در هم آمیخته است. به اعتقاد برخی مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. او به سختی بر ابن ...
رقیب روحانی در انتخابات 96 باهنر است!/ اصلاح طلبان می پذیرند که دست برتر و موقعیت غالب نیستند
نیستند که رابطه ژنرال و سرباز درآنها حاکم باشد. در واقع ماهیت احزاب برخلاف این رویکرد است. حزب از مجموعه افرادی تشکیل شده که به دلیل مشابهت های فکری دور هم جمع شده تا ایده های خود را به صورت جمعی به هدف برسانند. با این وجود مشابهت های فکری به معنای نداشتن اختلاف سلیقه بین افراد یک حزب نیست و اعضای یک حزب می توانند در حین داشتن نقاط مشترک زیاد با هم اختلاف نظر نیز داشته باشند. کسی نمی تواند مدعی شود ...
رابطه اراده با معرفت
ترتیب ما به معنای خاصی که جاحظ از اراده می تواند داشته باشد نزدیک می شویم، همان معنایی که به پیروی از برخی معتزله عبارتست از میل به آنچه مطابق مصلحت است. به عبارت دیگر اراده عبارت از میل و خواستی است که با تأیید و حاکمیتِ عقل به دست آمده باشد. نکته چهارم: راه حلی که جاحظ برای تقویت عقل ارائه می دهد، همان طور که قبلاً نیز به آن اشاره شد، عبارتست از کثرت بحث و استدلال. او معتقد است که عقل در اثر ...
روش صحیح تفسیر قرآن
) و جانشینان معصوم او وارد شده و یا عموماتی می باشند که مخصص آنها بعداً در سنت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان گردیده است و ناگفته پیدا است استدلال به اطلاق مطلق و یا عموم عام، بدون مراجعه به مقیدها و مخصص ها امکان پذیر نیست. برای این که مسأله به صورت روشن تری بیان گردد در این باره باز سخن می گوئیم: الف- در قرآن مجید موضوعاتی وارد شده است که هیچ گونه توضیحاتی پیرامون آنها جز ...
سهروردی نه حکیم ایرانی است نه افلاطونی
که توصیه می کنم کسانی که می خواهند ساده و روان مناسک سلوک را بدانند این را بخوانند، سوم کلمه تصوف شرح مقامات عرفا و معانی اصطلاحات عرفانی است و در نهایت روزی با جماعت صوفیان است. دسته دوم رساله های رمزی تأویلی او مانند قصه غربت غربیه ، آواز پر جبرئیل، عقل سرخ، فی حقیقة العشق است. بسیاری از آثار سهروردی حتی فلسفه و متافیزیک آمیخته فضای عرفانی است بنابراین بحث عشق خیلی راحت در دستگاه و شهود او جا ...
نقش مناظرات امام صادق (ع) در حفظ شیعه
همان پوست اول است که چون پوست اولی سوزانده شده، خداوند لایه دوم پوست را بر او می پوشاند. از حسن بن محبوب روایت شده که از سماعه شنیدم ابوحنیفه به خدمت امام صادق (ع) رسید و پرسید: مسافت میان شرق و غرب چه مقدار است؟ حضرت پاسخ دادند: مسافت میان مشرق و مغرب، سیر یک روز آفتاب است، بلکه کمتر از آن. وی گفت: این امری بس عظیم و عجیب است. حضرت فرمودند: ای عاجز، این آفتاب از مشرق طالع گردد و در مغرب ...
تفاوت میان جنبش های انقلابی و جریانات تکفیری و تروریستی
حاکمیّت بر مردم بود. این برخورد با امام حسین (علیه السلام) باعث تداوم جریان استبداد و خودکامگی تا نیمه ی دوم قرن بیستم در همه ی جهان اسلام و مستعمره شدن آن ها شده است. اگر وجود فرهیختگان، دین داران، نسل اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و شخصیت های ملی نبود؛ امکان نداشت که انقلاب ها از نیمه ی قرن بیستم پدیدار شوند. به خصوص انقلاب 1952 در مصر که بر اساس همین مبانی اجدادی آن ها و ظهور ...
کسی انتظار نداشت شیخ اشراق فقیه باشد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، همایش بزرگداشت شیخ اشراق (شهاب الدین سهروردی) با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت الله یدالله یزدان پناه، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، غلامرضا اعوانی، رحیم اعوانی، نجفقلی حبیبی و جمعی دیگر از اساتید حوزه فلسفه و حکمت کشور، عصر روز گذشته (سه شنبه 5 مرداد) در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. آیت ...
امام جعفر صادق(علیه السلام) با جریان های وارداتی برخورد گزینشی، عقلانی و انتقادی داشت
افزون بر کار ایجابی که معرفی شیعه و بیان اعتقادات و احکام و الهیات تشیع بود، کار مهم دیگری نیز انجام دادند و در برابر جریان های انحرافی ایستادند، اما نقد حضرت با روش آزاداندیشی توأم بود؛ یعنی امام با هر کسی که با شبهه ای مواجه بود و یا خود شبهه ای مطرح می کرد، با سعه صدر، استدلال و منطق برخورد کرده و پاسخ می دادند و روش ایشان برخورد علمی و منطقی بود. نوع برخورد و مواجهه امام جعفر صادق(علیه ...
ارتباط اسلام ستیزی با جریان های تکفیری
...، فرهنگ ها و آداب و رفتار خود متمایل کنند. از جمله این ها، حکایت آن مسلمانی است که سال های طولانی در امریکا اقامت کرده، بدون اینکه دینش را عوض کند و در برابر یکی از دوستان امریکایی اش به آن مباهات می کند و دوستش نیز به ناگزیر پاسخ داد: مهم نیست که تو امریکایی شوی، بلکه تو را به خاطر فرزندانت به این جا آوردیم . (12) فصل چهارم: سبک ها و روش های تبلیغی جریان های تکفیری ...
درگذر تکفیر فکری و تکفیر جنایت کارانه
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: جعفر محمدحسین فضل الله (1) چکیده تکفیر عملی که منجر به قتل و جنایت می شود از دو عامل نشأت می گیرد. اول فراتر رفتن تکفیر از سطح اندیشه به تکفیر شخص و دوم شرایط محیطی که فرد تکفیری در آن رشد می کند. اعتقاد به یگانه بودن حقیقت مستلزم پذیرش حقانیت یک اندیشه و بطلان اندیشه معارض آن می شود. طبعاً اگر ...
دینی که حکمت نداشته باشد هیچ است/ غزالی بساط تکفیر را راه انداخت
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق با همکاری انجمن علمی حکمت و فلسفه ایران و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عصر روز گذشته با حضور اساتید فلسفه در موسسه حکمت و فلسفه برگزار شد. در این مراسم غلامرضا اعوانی درباره موضوع جمع بین حکمت قرآنی و برهانی در رسالة الواح عمادیّه سخنرانی کرد. وی گفت: یکی از سوالاتی که همیشه وجود داشته این است که آیا قرآن، برهان و عرفان با ...
سهروردی منطق و تهذیب را باهم جمع کرد/ روش تفکر شیخ اشراق
است که هیچ کدام از حکما بیهوده گو نیستند و قطعا دانش آنها مبتنی بر یک استدلال است. به شناخت روش آنها روش شناسی گفته می شود. وی افزود: بعضی از بزرگان اهل سنت مثل غزالی و شهاب الدین عُمَر سهروردی و بعد هم فخر رازی ضربه مهلکی به فلسفه زدند اما شیخ اشراق تنها کسی بود که توانست عقل و شهود و فلسفه و تصوف را باهم جمع کند. حالا سوالی که پیش می آید این است که برهان و عرفان، فلسفه و تصوف و ...
محقق داماد: سهروردی به علم اصول نگاه حکمی داشت - قاضی در صدور حکم قتل شیخ اشراق به بیراهه رفت
: تمام فلاسفه دارای روش شناسی در استدلالات خود هستند، اما می خواهیم بدانیم که سهروردی از چه روشی بهره برده است. بسیاری از اهل سنت به نقد فلسفه پرداخته اند در این میان سهم غزالی و شهاب الدین سهروردی از همه بیشتر است. خسروپناه ادامه داد: سهروردی اعتقاد داشت که باید عقل، شهود، فلسفه و تصور را در کنار هم قرار داد اما متدلوژی وی چه بود؟ وی منابع معرفتی بسیاری را در کنار هم قرار داد. فلسفه ...
هند را فقط با چشم چپ نبینیم/ علاقه اهل سنت هند به اهل بیت(ع)
امروز هم بیشتر تعریف پوزیتویست ها مطرح است اما ما علوم را به عقلی، نقلی، شهودی و تجربی تقسیم می کنیم. خسروپناه اظهار داشت: فلسفه هم یک امکاناتی دارد تا رابطه ملک و ملکوت را اثبات کند لذا عقل در خیلی جاها ناتوان می ماند. ما زمانی که از نسبت دین و علم صحبت می کنیم طبیعتا نباید این بحث را به علوم تجربی منحصر کنیم با این حال تقریبا می توان گفت هر دانشمندی که روش تجربی کار می کند غیر از تجربیدن ...
محبت؛ نخ تسبیح اجتماع مدینه النبی - خانواده هسته تمدن است
. 50 سال بعد تقریباً یک چهارم کره ی زمین دست آن ها است. آقای یک چهارم کره ی زمین هستند. مثل این می ماند که دوست یا هم کلاسی خود را می بینید، شما دو، سه سالی به سفری رفته باشید وقتی برگردید می بینید حضرت آیت الله العظمی شده است. اگر به اندازه ی دو، سه سال رشد کرده باشد می گویید رشد کرده، درس خوانده است. یک دفعه حضرت آیت الله العظمی شده باشد می گویید یک اتّفاقی افتاده است، این اتّفاق فقط ...
اردوغان چگونه می تواند ترکیه را به ثبات برساند؟/ برخورد با فیش های نجومی به کجا رسید؟
همراه از برخورد در سطح ورود به برخورد در سطح عرضه است. به این ترتیب باز هم همان روش های قدیمی، ناکارآمد و پرهزینه در دستور کار قرار گرفته است و سرنوشت طرح رجیستری در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. این شیوه که در قالب جمع آوری تعداد زیادی گوشی همراه قاچاق از پاساژ علاءالدین تهران در روز گذشته پیش گرفته شد، موجب نارضایتی و هراس فروشندگان از باز کردن مغازه هایشان شد و این پرسش ها را به ...