سایر منابع:
سایر خبرها
زخمه ای بر چنگِ دل
امام رضا (علیه السلام) در مثنوی مادر آهوان احمد عزیزی، شاعر متعهد معاصر، موضوع بررسی پیش رو است که نگارندگان با نیت و هدف گشودن پنجره ای بر روی محبان راستین امام هشتم (علیه السلام)، انگیزه ی ادامه و تکمیل پژوهش هایی از این دست را فراروی اهالی ذوق، اندیشه و قلم قرار می دهند. هدف این نوشتار، واکاوی شعر آیینی احمد عزیزی با تکیه بر رضویات شاعر است که اهمیت و ضرورت انجام چنین پژوهشی علاوه بر ...
خواننده ای که در شهر خود اجازه اجرای کنسرت ندارد
های هنری است. از سوی دیگر باید پذیرفت که تاثیرگذاری ترانه گاهی اوقات به اندازه یک رمان یا بیش از آن است. اگر این تاثیرگذاری واقعا مورد بررسی قرار گرفته باشد و انتخاب براساس آن انجام شده باشد نمی توان ایرادی به آن گرفت. نظرتان در مورد انتخابات خانه موسیقی و حضور مجدد حمیدرضا نوربخش در مقام مدیرعامل این نهاد صنفی چیست؟ سال 89 همان زمان که آلبوم شرح پریشانی منتشر شد ...
بلاتکلیفی در سیاست های فرهنگی؛ از دولت سازندگی تا تدبیر و امید
آیت الله شاهرودی، رییس قوت قوه قضائیه قرار شده بود که کار بررسی و محاکمه تخلفات کتاب در یک ارگان جداگانه و حرفه ای مثل نهاد داوری حرفه ای و مستقل کتاب چونان دیگر کشورها انجام بگیرد، اما این ایده نیز با وجود موافقت اولیه هیچ گاه عملی نشد. این اتفاقات رفته رفته صمیمیت دیریافته بین نویسندگان و ارشاد را دوباره به قهقرا برد و نتیجه آن، دو سال سختِ پایانی دوران وزارت مسجدجامعی بود که دوباره سانسور به ...
پنجاه و یکمین شماره ی توسعه مهندسی بازار منتشر شد
تازه ترین شماره توسعه مهندسی بازار، سال دهم، شماره 51 ، مهر و آبان 1395 منتشر شد. به گزارش عطنا به نقل از همشهری آنلاین، این شماره توسعه مهندسی بازار نیز حاوی تازه ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی است. سرمقاله: چارچوب های جدید برای نورولیدرشیپ ...
انتشار جلد ششم ̋تاریخ فلسفه راتلج ̋/ راهپیمایی در عصر ایده آلیست های آلمانی
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ مجموعه تاریخ فلسفه راتلج به ترتیب زمانی به بررسی تاریخ فلسفه غربی از آغازگاه های آن در سده ششم پیش از میلاد تا دوران کنونی می پردازد. در این مجموعه تمامی تحولات عمده فلسفی عمیقا بحث می شود. قسمت بیشتر این مجلدات به افرادی اختصاص داده شده که عموما از فیلسوفان بزرگ تلقی می شوند. اما چهره های کم اهمیت تر نیز فراموش نشده اند و همراه با آن ها ده جلد تاریخ حاضر ...
سیره ی ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
.... تبدیل لباس از مشکی که رنگ رسمی لباس عباسیان بود به رنگ سبز که مربوط به ائمه اطهار (علیهم السلام) است، ضرب سکه به نام حضرت، ترویج شیعه با اشعار شعرا و صله دادن به آنها و نماز عید مشهور امام (علیه السلام) در مرو از جمله تلاش های ایشان در ارتباطات جمعی بود (ابن بابویه، 1373 ق، ج 8: 278-260) که با توجه به آگاهی از عهد و زمان خویش انجام می دادند. روش شناسی ارتباطات امام رضا (علیه ...
نگاهی به کتاب پرواز به کرانه های فردا ؛ نوشته مهدی ایرانی
خدا می رود و در رویای کمال اخلاقی انسان سیر می کند که مصباح الارواح محمد بردسیری می شود. سیر و سلوک سعدی و دیگر قله های شعر و ادب فارسی بماند. و حالا یکی آمده است بر بال سیمرغ نشسته و سی سال بعدتر از امروز به سیر سرزمینی می رود که امروز و آن روز، ما در آنیم و پرواز به کرانه های فردا/ ایران 1425 می شود و این آخری، فقط از رویای پرواز باشکوه بر شانه های سیمرغ افسانه ای کاکل نقره ای با گردن ...
چگونه می شود مخالف خشونت بود؟
معنی دقیق کلمه، جهانی فاجعه زده را برای ما به یادگار گذاشته است. درواقع، اینک مجبور شده ایم به تماشای بسیاری از رخدادهای تراژیکی بنشینیم که فراتر از کنترل ما به نظر می رسند و درواقع منشأ اضطراب های مشترک ما هستند. گذشته ازاین، تکنولوژی های هوشمندِ در دسترس هم رابطۀ میان تولیدکنندگان برنامه ها و مخاطبان را به شیوه ای بازتعریف کرده اند که سیطرۀ رسانه های قدیمی تر را به تحدی طلبیده است. ...
سرگشته فرهنگ و زبان های باستانی
ترجمه در ایران باستان ، گنجینه گویش های آذری، بررسی و نقد متون ، جایواژه های کرمان و ادبیات اندرزی در متون فارسی میانه هم از او به چشم می خورد. همچنین در مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران که سال گذشته منتشر شد، سرویراستاری بخش پیش از اسلام (5 جلد نخست) را برعهده داشت. او از سال 1386 به مدت 9سال، رئیس گروه فرهنگ و زبان های باستانی و ایران شناسی دانشگاه تهران بود و در حال حاضر مدیر بخش ایران شناسی و ...
واکاوی موسیقی تیتراژ سریال های تلویزیونی
شکی نیست که موسیقی در همه زمان ها و احتمالا برای تمام طیف مخاطبان سیما عنصری جذاب و دلپذیر است، اما وضعیت موسیقی تیتراژ مجموعه های تلویزیونی در سال های اخیر چه سمت و سویی پیدا کرده؟ آیا این موسیقی ها همچنان عنصری برای جذب مخاطب و دیده شدن هرچه بیشتر مجموعه ها است یا به عکس، خود از مجموعه ها جلو زده و به اثری مستقل و حتی حائزاهمیت تر از دیگر عوامل تشکیل دهنده و عناصر اثر بدل شده است؟ بدعت و نبوغ، 2 شرط اصلی بهرام دهقانیار از جمله موسیقی سازانی است که تاکنون موسیقی متن و تیتراژ مجموعه های تلویزیونی متعددی را ساخته است. کمتر کسی هست که موسیقی مجموعه هایی چون خونه مادربزرگه ، پدر سالار ، همسران ، خانه سبز ، پاورچین ، نقطه چین و این اواخر، در حاشیه را به یاد نداشته و خاطراتش از این مجموعه ها را با یادآوری موسیقی تیتراژهایشان به یاد نیاورد. دهقانیار در پاسخ به چرایی این ازدیاد روزافزون استفاده از ترانه در تیتراژ مجموعه های تلویزیونی می گوید: استفاده از ترانه در تیتراژ، یکی از روش های کاربردی موسیقی در آثار نمایشی است و شکی نیست که موجب جلب نگاه مخاطبان و جذابیت بیشتر اثر هم می شود، اما اگر قرار باشد این قضیه را به شکلی افراطی یا تکراری و تقلیدی به کار ببریم، طبیعتا بعد از مدتی کارکرد خود را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند سازندگان کار را به هدف مورد نظرشان برساند. تولید هر اثر موسیقایی تنها در صورتی موفق است که با بدعت، نبوغ و ابتکار همراه باشد و توسط کارشناس، یعنی کسی که تجربه کافی در آن حیطه داشته و مهارت و علمش را هم دارد، انجام شود و در غیراین صورت اثری ناقص و ابتر خواهد بود. امری بدون اجبار سازنده موسیقی مجموعه ماندگار زیر گنبد کبود ادامه می دهد: ما امروزه این ضعف را می بینیم که افرادی به انجام کارهای حرفه ای روی آورده اند که عموما صلاحیت تجربی را در انجام این کار ندارند. این که من بیایم و به صرف این گفته که یک تیتراژ حتما باید موسیقی همراه با کلام داشته باشد، از موسیقی استفاده کنم و خواننده معروفی را هم برای خواندن آن دعوت کنم، اتفاق چندان درستی نیست و به نوعی تقلید کردن از دیگر آثار موفق است. نکته ای که باید توجه کنیم این است که هیچ اجباری برای به کار بردن موسیقی با کلام در تمام تیتراژها وجود ندارد و موسیقی متن خود اگر بدرستی و همسو با مضمون داستان کار طراحی و استفاده بشود، دیگر فرقی نمی کند که با کلام یا بی کلام باشد و قطعا در هر دو صورت تاثیر خود را خواهد گذاشت. همسو با هدف کلی برنامه مجید اخشابی از جمله خوانندگانی است که طی این سال ها هنوز به تلویزیون وفادار مانده است. او که شهرتش را از تلویزیون و با خوانندگی تیتراژ مجموعه های مناسبتی موفقی چون گمگشته کسب کرده، همین مسیر را هم ادامه داده و هنوز صدای او را بر تیتراژ مجموعه های بسیاری می شنویم. اخشابی روال کلی ساخت یک موسیقی تیتراژ را این طور شرح می دهد: اول باید ببینیم که موسیقی قرار است برای چه برنامه ای و با چه اهداف و گروه مخاطبانی ساخته شود. بعد با توجه به این ملاک ها ترانه کار به شاعر سفارش داده می شود. البته اوقاتی هم شده که شعر خوبی از قبل به دستم رسیده بوده و آن را نگه می دارم تا در موقع مناسب استفاده کنم. سپس موسیقی و لحن و ملودی و موارد دیگر با توجه به آن حس و حال مدنظر شکل می گیرد و نهایتا صدای خواننده به رویش می نشیند. وی در رابطه با این علاقه و اصرارش بر ادامه خواندن تیتراژ در مجموعه های تلویزیونی می گوید: من در این سال ها تجربه و شناختی از نیاز مخاطبان پیدا کرده ام و هنوز هم با علاقه به پیش می روم. متاسفانه خیلی وقت ها موسیقی هایی را در تیتراژ مجموعه های تلویزیونی مختلف می شنویم که به لحاظ معنایی و محتوایی هیچ ربطی با مجموعه یا برنامه مورد نظر ندارد و گویی صرفا قطعه ای است که از یک آلبوم موسیقی انتخاب شده است. این خواننده در تاکید اهمیت و نقش موسیقی می گوید: به هر حال موسیقی از اهمیت بالایی برخوردار است و گاه حتی می توان چکیده و محتوای یک مجموعه چند ده قسمتی را در یک موسیقی سه دقیقه ای گنجاند و خلاصه کرد، بنابراین از اهمیت موسیقی تیتراژ نباید غافل شد؛ چراکه به نوعی آرم و پیشانی برنامه تلقی می شود و به عقیده من، تهیه کنندگانی که به دیده شدن برنامه شان اهمیت می دهند، نباید نقش موسیقی را در آثار دست کم بگیرند. موسیقی این قدرت را دارد که حتی اگر چند سال پس از تمام شدن مجموعه یا برنامه ای موسیقی اثر را بشنوید، تمام خاطرات و حواشی و موضوع برنامه را به خاطرتان بیاورد و به یاد آن کار بیفتید. بنابراین من موافق و حامی استفاده از موسیقی تیتراژ در برنامه ها هستم و ایراد و انتقادی را به این روند وارد نمی دانم. موسیقی به تنهایی معجزه نمی کند! امیر توسلی از موسیقی سازان جوان صداوسیماست که ساخت موسیقی مجموعه هایی چون شمس العماره ، سقوط یک فرشته و مختارنامه را عهده دار بوده است. وی در تعریف شرایط کنونی موسیقی تیتراژ در مجموعه های تلویزیونی معتقد است: اگر می خواهیم موسیقی های تیتراژ باکیفیت داشته باشیم، در وهله اول باید کیفیت آثار نمایشی مان را ارتقا ببخشیم. اساسا اگر کیفیت خود مجموعه یا برنامه ای مطلوب نباشد، تلاش های دیگر عوامل هم نتیجه ای نمی دهد و حتی اگر موسیقی کار هم خوب باشد، مخاطب از راه های دیگری اثر را دنبال می کند. توسلی تاکید می کند: البته باید این قضیه را هم در نظر بگیریم که نسل هم در حال تغییر است و طبیعتا هرساله چهره های جوان تری به جای اساتید موسیقی قدیمی مشغول کار می شوند، اما نکته مهم اینجاست که همین آدم های تازه هم باید تجربه داشته و حداقلی از کیفیت را در کارهایشان رعایت کنند. این عوامل همه در کنار هم کلیت واحدی را تشکیل می دهند و نمی توانیم صرفا از موسیقی توقع داشته باشیم که معجزه کند و با قدرت خود به تنهایی مجموعه ای را نجات بدهد! زهرا غفاری ...
کنسرت های موسیقی جای آلبوم ها را می گیرد
کرده ایم. آلبوم امیر بی گزند محسن چاوشی که امسال منتشر شد در بازار بیش از 500 هزار نسخه فروش رفت؛ اما رکورد دانلود غیرقانونی آن به ده میلیون هم رسید. اتفاقی که هیچ اثر هنری دیگری در این حد و اندازه تجربه اش نکرده است. جالب این بود که شروع دانلودها تنها 10دقیقه بعد از انتشار رسمی آلبوم آغاز شد. هزینه تولید و فروش یک آلبوم چقدر است؟ یکی از پرفروش ترین آلبوم های موسیقی چند سال ...
انسان شناسی قدمگاه
...، 1349: 699). بیت النور در طول تاریخ، بارها مرمت شده است، اما چنان که از مدارک تاریخی برمی آید همواره جایگاه زائرپذیری خود را حفظ کرده و همین طور سبب آبادانی های دیگری نیز شده است؛ اضافه شدن مسجد و مدرسه به مجموعه ی بیت النور و در کل گسترش شهر در این سمت، از آن جمله است. ناصرالشریعه که در سال 1324 کتابی در مورد قم نگاشته است، می نویسد: اخیراً مسجد و مدرسه ای هم در آنجا ساخته اند ...
اقدامات خلاف قانون نشریات دانشجویی/ بی توجهی وزارت علوم
خلافت و حکومت تو نمی دانم . که در زیر آن تصویری از حرمت شکنان عاشورای سال 88 را به تصویر کشیده است. اما از آنجایی که این روزها باید همه چیز را به فال نیک بگیریم و از آنجایی که عادت کردیم از نشریات کشوری گرفته تا نشریات درون دانشگاهی توهین ها و اهانت هایی که در میان لفافه و کنایه و اینها مطرح می شود را خیلی جدی نگیریم، فرض را بر نادانی و آماتوری صاحبان نشریه مذکور قرار دادیم. اما وقتی متن این ...
قیصری بر قاف شعر معاصر
محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان سنت و نوآوری در شعر معاصر دفاع کرد. او در سال 1358، از جمله شاعرانی بود که در شکل گیری و استمرار فعالیت های واحد شعر حوزه هنری تا سال 1366 تأثیر گذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعرِ هفته نامه سروش را بر عهده داشت و اولین مجموعه شعر خود را در سال 1363 منتشر کرد. اولین مجموعه او در کوچه آفتاب دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن تنفس صبح تعدادی از ...
همه رازهای دیده شدن
به گزارش جام جم ، برای نمونه می توان از نمونه های قدیمی به برنامه هایی چون جزر و مد ، صندلی داغ ، کوله پشتی و شب شیشه ای اشاره کرد و از نمونه های جدیدتر ماه عسل ، هفت ، خندوانه و دورهمی را مثال زد. این نوع برنامه ها تقریبا با شکل ثابت برنامه های گفت وگو محور که در آن یک مجری و یک یا چند مهمان حضور دارند شکل گرفته و هر برنامه با انتخاب موضوعی در فضای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... به بحث و تبادل نظر می پردازد. در این برنامه ها آنچه شاخص است حضور مهمانان شناخته شده (یک ستاره تلویزیونی یا سینمایی، شخصیت فرهنگی، سیاسی یا فردی که ویژگی هایی برای مطرح شدن روی آنتن دارد) و مجری مطرحی است که هدایت گفت وگو را به عهده می گیرد. بی شک در برنامه های گفت وگو محور، این مجری است که با برنامه ریزی و اشراف بر موضوعات مورد بحث با تسلط تمام مقابل مصاحبه شونده قرار می گیرد. مخاطب انتظار دارد مجری ای برای برنامه مورد علاقه اش انتخاب شود که سال ها در مقوله مورد بحث مطالعه کرده و آموزه های این فن را فرا گرفته باشد. اگر بپذیریم که این رشته به خودی خود یک هنر و فن است که به آموزش و کسب تجربه و مهارت نیاز دارد، آن وقت بر ویژگی هایی چون فیزیک ظاهری معقول، تسلط به موضوع مطرح شده، صدای گوشنواز، رعایت احترام در مکالمه دونفره، آگاهی نسبی از تاریخ، ادبیات، هنر و شعر و آگاه به مسائل روز باید تکیه کنیم. نکته قابل توجه در اجرای این برنامه ها توجه به این نکته است که گاهی اوقات استاندارد یک اجرای خوب و کامل را با نگاه به نمونه های جهانی تعریف می کنیم، بدون آن که توجهی به تفاوت های فرهنگی جامعه ما با دیگر جوامع داشته باشیم. اگر مجری ای مانند لری کینگ در برنامه هایش این طور سوال می پرسد، آن یکی شوخی های متداول با مهمان می کند یا مخاطبان و تماشاچیان برنامه اش را دست می اندازد، آیا ما نیز باید چنین روندی را صرف جذاب بودن انتخاب کنیم یا نه؟ درحالی که اینها همه اغلب نه واکنش طبیعی و واقعی مجری های برنامه که ترفندهایی نمایشی برای جذب مخاطب و بالا بردن سهم تماشاچی ها و بینندگان است. همین نکات بارز است که امروزه برنامه های گفت وگو محور ما را بر لبه تیغ قرار می دهد و برنامه ای با حضور مجری ای محبوب به یک باره مورد اعتراض مخاطبانش قرار می گیرد. نمونه بارز چنین برخوردی را می توان در برنامه اکسیر با اجرای فرزاد حسنی جست وجو کرد. اگر امروزه این گونه برنامه ها جایگاه بیشتری میان مخاطب ها پیدا کرده اند و حتی مخاطبانی بیشتر از سریال های تلویزیونی دارند (نوروز 95 دو برنامه خندوانه و دورهمی پرمخاطب تر از سریال های نوروزی بودند) و بازخوردهایشان در صفحه های شبکه های اجتماعی بیشتر است، به این دلیل است که برنامه های گفت وگو محور به صورت زنده اجرا می شوند و بیشتر با مسائل روز سروکار دارند. عنصر غافلگیری در این برنامه ها آن را نزد مخاطب جذاب تر می کند، به طوری که او منتظر است زوایای نهفته مهمان و اطلاعات ناشنیده از او را دریافت کند. هرچند این اتفاق در گونه ای از برنامه گفت وگومحوری که قصد آن معرفی و آشنایی بیشتر با یک شخصیت هنری، ورزشی یا سیاسی است، می افتد، مسلما برنامه های گفت وگومحور در رسانه ملی با دسته بندی هایی تعریف می شوند؛ برنامه های گفت وگومحوری که نتیجه آن اطلاع رسانی است مانند گفت وگوهای علمی، هنری، ورزشی که برنامه ای مانند چرخ ، هفت و نود نمونه های شاخص آن هستند و برنامه های گفت وگو محوری که نتیجه آن بازخواست ژورنالیستی یا روزنامه نگارانه از یک مسئول است و ما آن را با برنامه هایی مانند پایش و غیرمحرمانه می شناسیم. همگی اینها با حضور مجری معنا پیدا می کند. بی شک بخش عظیمی از صمیمیتی که در برنامه گفت وگومحور شبانگاهی دو قدم مانده به صبح وجود داشت به مجری ثابت آن یعنی محمد صالح علا مربوط می شد. گفت وگوهای پرهیجان و تخصصی هنرمندان برجسته و همین طور اجرای زیبای مجری باعث می شود که برنامه از جذابیت ذاتی برخوردار باشد، یا برنامه گفت وگو محور صبحگاهی مردم ایران سلام به دلیل نحوه بیان محمدرضا شهیدی فر توانست میان مباحث تخصصی با جذابیت های تلویزیونی توازن ایجاد کند. مجری صاحب برنامه گفت وگو محور است علی اکبر عبدالرشیدی مجری گفت وگوی های تلویزیونی با تاکید بر ضرورت پخش برنامه های گفت وگومحور با تحقیقات و برنامه ریزی کافی و به کارگیری عوامل مناسب علت موفق یا ناموفق بودن برخی برنامه های گفت وگومحور در رسانه ملی را ارزیابی آن با سایر برنامه های تلویزیون دانسته و می گوید: برنامه های گفت وگومحور باید زمانی پخش شوند که شرایط برای آنها فراهم باشد. انتخاب روز و ساعت مناسب برای پخش برنامه های گفت وگو محور، فاصله زمانی این برنامه با برنامه های نمایشی، تفریحی و تخصصی و برگزیدن موضوع جذاب مورد توجه مخاطبان از جمله عوامل تضمین کننده موفقیت یک برنامه گفت وگومحور است. وی در ادامه می افزاید: وقتی صحبت از برنامه گفت وگومحور می شود باید ببینیم درباره چه سبک از این برنامه ها تاکید می کنیم. آیا منظورمان برنامه های گفت وگو محور به سبک انواع شو های تلویزیونی و برنامه هایی که مجریان آنها با طرح موضوعات سرگرم کننده به شوخی و لطیفه گویی با مهمانان برنامه می پردازند و سرگرمی در درجه اول اهمیت شان است یا برنامه های گفت وگو محور سنگین از حیث اجرا و موضوع حساس که بخصوص اگر به صورت زنده اجرا شود حساسیت آن به مراتب بالاتر خواهد بود. این حساسیت می تواند در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و حتی هنر باشد. در واقع بخشی از جذابیت برنامه های اینچنینی به زنده بودن آن و چالش های غیرمنتظره اش مربوط می شود. نقش مجری که می تواند پخش یک برنامه گفت وگو محور سنگین را با موفقیت یا ناکامی مواجه کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. عبدالرشیدی در این باره می گوید: مسلما باید فرقی میان مجری یک برنامه گفت وگو محور علمی، سیاسی یا پزشکی با گزارشگران، گویندگان و مجریان برنامه های تفریحی و سرگرم کننده سبک یا همان شومن ها قائل شویم. مجری برنامه های تخصصی علاوه بر برخورداری از مختصات تعریف شده هر مجری دیگر تلویزیونی مانند توانایی بیان شیوا و درست، ظاهر آراسته و سنگین، مقبولیت عمومی، تجربه و شناخت رسانه ای و درک روان شناختی از مخاطب تلویزیونی باید از ویژگی های بارز دیگری هم برخوردار باشد. ضمن این که مردم در برنامه های گفت وگو محور دوست دارند شاهد یک تضارب آراء و بحث چالشی باشند که این نیز به عهده مجری است. این کارشناس رسانه ادامه می دهد: مجری این برنامه ها یک استاد دانشگاه نیست، اما یک عن ...
بازیگران کودک و نوجوان و واقعیت تلخ فراموش شدن
به گزارش جام جم ، در میان بازیگران به طیفی از آنها برمی خوریم که از سنین پایین وارد این حرفه شده و پس از مورد توجه قرار گرفتن بسیار، به یکباره یا به مرور به دست فراموشی سپرده می شوند. کودکان و نوجوان های بازیگر همزمان با بالا رفتن سن و تغییرات رخ داده در چهره و فیزیکشان از دایره دید مخاطبان سینما خارج شده و فیلمسازان هم دیگر علاقه چندانی به استفاده از آنها در آثارشان نشان نمی دهند. موضوعی که تنها منحصر به سینمای ایران نبوده و نمونه های فراوانی هم در سینمای جهان دارد. این دسته از بازیگران برای ماندن در این حرفه گاه به تحصیلات آکادمیک روی آورده و کارشان را ادامه می دهند که البته زیاد نیستند. گروه دیگری هم پشت دوربین را برای ادامه کار برگزیده و در سمت های مختلف مشغول به کار می شوند، اما دسته سوم به صورت تمام عیار با بی رحمی سینما مواجه شده و بازیگری را کنار گذاشته و در حرفه ای دیگر مشغول به کار شده اند. حال نگاهی گذرا به تعدادی از بازیگران این طیف سنی می اندازیم. رامتین دانش: کودک محبوب دهه 1360 سینمای ایران دانش را می توان پرکارترین بازیگر کم سن و سال سینمای نوپای ایران پس از انقلاب به حساب آورد که فیلم های شاخصی هم در کارنامه اش به چشم می خورد. نکته جالب درباره او محوریت داشتن نقش هایش در آثاری همچون: پدربزرگ ساخته مجید قاری زاده، خط پایان به کارگردانی محمدعلی طالبی و عبور از غبار ساخته پوران درخشنده است. معصومیت کودکانه دانش را می توان برگ برنده او در مواجهه با مخاطبان به حساب آورد که برایشان دلنشین جلوه می کرد. او نیز پس از پایان دوره نوجوانی از سینما فاصله گرفته و در دانشگاه در رشته مکانیک تحصیل کرد. دانش در کودکی و نوجوانی به موازات بازیگری در زمینه موسیقی هم فعال بوده و در جوانی هم به تدریس آن در آموزشگاه های موسیقی در کنار شغل اصلی خود می پرداخت. رامتین دانش سرانجام در حالی که تنها 27 سال داشت در یک سانحه دلخراش رانندگی در اطراف شهرستان نور مازندران جان خود را از دست داد. بازیگران آهنگر اصطلاحی میان سینماگران از گذشته رواج دارد و آن هم بچه سینماست و به کسی اطلاق می شود که از سنین بسیار پایین به واسطه حضور والدینشان در این حرفه جلوی دوربین رفته اند. امید و کاوه آهنگر از شاخص ترین این بازیگران خردسال هستند که این اصطلاح برازنده آنها به نظر می رسد. کودکان و نوجوان هایی که در اوایل دهه 60 پای برنامه کودک تلویزیون می نشستند، قطعا هنوز خاطره ای ولو کمرنگ از مجموعه علی کوچولو دارند که نقش اول آن را امید آهنگر چهار ساله به عهده داشت. وی پس از موفقیت همه جانبه این برنامه تلویزیونی در مجموعه ها و فیلم های سینمایی متعددی به ایفای نقش پرداخت. ازجمله آنها می توان به تحفه ها، بهترین بابای دنیا، حریم مهرورزی و علی و غول جنگل اشاره کرد. آهنگر هم پس از پشت سر گذاشتن نوجوانی به مرور از این عرصه کنار رفته و پس از چند سال دوباره وارد این حرفه شد که از شاخص ترین کارهایش هم می توان به سریال فصل زرد ساخته محمدرضا زهتابی اشاره کرد. کاوه آهنگر هم به مانند برادر بزرگ ترش از سه سالگی بازیگری را آغاز کرده و چهره شیرینش در آن ایام بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از کارهای شاخص سینمایی او می توان به بوتیک و بانوی من اشاره کرد و در قاب کوچک هم می توان از حضور موفقش در سریال روزگار قریب و در نقش نوجوانی دکتر محمد قریب یاد کرد که بسیار هم موفق بوده است. مهدی باقربیگی: تصویری دقیق از یک نوجوان موفق او را می توان در زمره موفق ترین های این رشته به حساب آورد که با حضور در راس هرم بازیگران سریال تماشایی قصه های مجید به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد. باقربیگی پس از بازی در فیلم سینمایی نان و شعر ساخته کیومرث پوراحمد از این عرصه خداحافظی کرده و به تحصیل پرداخت و سرانجام هم توانست روی یکی از صندلی های شورای شهر اصفهان بنشیند. باقربیگی در سال های اخیر هم در چند کار تلویزیونی حضور پیدا کرد و اتفاقا هم موفق نشان داد که از مهم ترین آنها می توان به سریال های زاینده رود ساخته حسن فتحی و پرانتز باز به کارگردانی کیومرث پوراحمد اشاره کرد. عطیه معصومی: کودک ناشنوای بازیگر پوران درخشنده با توجه به مضمون فیلم هایش علاقه خاصی به کار کردن با بازیگران کودک و نوجوان داشته و بازی های بسیار خوبی هم از آنها در فیلم هایش اخذ کرده است. پرنده کوچک خوشبختی ملودرام خوش ساخت و پرفروش دهه 60 سینمای ایران است که نقش محوری اش را عطیه معصومی به عهده داشت. ناشنوایی او نقش مهمی در انتخابش برای این نقش داشته و معصومی هم بخوبی از عهده اجرای آن برآمده و مخاطب را کاملا تحت تاثیر قرار داد. او پس از این فیلم تنها یکبار در نقشی کوتاه جلوی دوربین رضا عطاران در سریال بزنگاه رفت و خاطرات بسیاری را برای بینندگانش زنده کرد. معصومی برخلاف بسیاری از بازیگران کودک و نوجوان، در تمامی این سال ها از این حرفه دور بوده و فروشگاه موفقی را در کنار همسرش اداره کرده است. عدنان عفراویان: باشوی کوچک سینمای ایران گاهی در سینما یک بازیگر تنها با یک نقش در ذهن مخاطبان حرفه ای سینمارو ماندگار شده و گذشت زمان هم بر آن تاثیر منفی نگذاشته است. باشو، غریبه کوچک ساخته بهرام بیضایی از جمله این فیلم هاست که تصویر باشوی نوجوان را بر قلب سینمای ایران حک کرده است. عدنان عفراویان نابازیگری از خطه جنوب ایران است که برای ایفای نقش باشو انتخاب شده و در یک دوره چند ماهه در کنار گروه فیلمبرداری و بازیگران شاخص فیلم زندگی کرد. عفراویان پس از پایان فیلمبرداری با واقعیتی تلخ به نام بی رحمی سینما مواجه شده و به مرور به فراموشی سپرده شد. او سال ها بعد با تصویری که شباهت اندکی به باشوی نوجوان داشت به مصاحبه با خبرنگاران نشسته و از حال و روز امروز خود برایشان گفت. وی همچنین در ماه های اخیر در برنامه خندوانه مخصوص بازیگران نوجوان سال های گذشته و جوان های امروز حضور پیدا کرد. مهسا کرامتی: از بازیگری تا انتخاب بازیگر کرامتی هم به واسطه فعالیت پدرش در تلویزیون خیلی زود وارد عرصه بازیگری شده و در دو سالگی جلوی دور ...
اختتامیه چهارمین کنگره واژه های تشنه در قم برگزار شد
مواجه شدیم و همین استقبال بود که ما را نسبت به برگزاری یک اختتامیه مستقل در جمهوری اسلامی ایران مجاب کرد. وی با بیان اینکه کنگره واژه های تشنه در این دوره یک بخش علمی را نیز شامل می شد، تصریح کرد: بر همین اساس، نشست علمی (داستان عاشورایی، بازآفرینی یا بازنویسی) با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با حضور کارشناسان مجید قیصری، ابراهیم اکبری دیزگاه و مرتضی شاه ترابی در تهران ...
ناگهان چقدر زود دیر می شود...
وی فعالیت هنری خود را در حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد. در سال 1367 سردبیر مجله سروش نوجوان شد و از همین سال در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت. در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. اولین مجموعه شعرش را با عنوان تنفس صبح که بخش عمده آن غزل بود و حدود بیست قطعه شعر آزاد، از سوی انتشارات حوزه هنری در سال 63 منتشر کرد و در همین سال ...
چشم شب روشن ؛ پرسه ای شبانه در فرهنگ و هنر
حالا و در سری جدید برنامه های در نظر گرفته شده توسط شبکه چهار برای پخش در شب های پاییز، یک هفته ای است که برنامه ای جدید با عنوان چشم شب روشن پخش می شود؛ برنامه ای که به تهیه کنندگی امیر قمیشی و اجرای مثل همیشه متفاوت محمد صالح علا هر شب ساعت 23 به روی آنتن می رود و محتوایی فرهنگی و هنری دارد. یک برنامه شبانه امیر قمیشی، تهیه کننده در تعریف ضوابط و ساختار چشم شب روشن به جام جم توضیح داد: پخش برنامه حدود یک هفته ای است که آغاز شده و از یکشنبه 2 آبان هر شب از ساعت 23 به مدت 90 دقیقه به روی آنتن می رویم. قمیشی گفت: از آنجایی که این برنامه در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود، لذا بیشترین سهم گفت وگوهای ما را هم مباحث فرهنگی و هنری به خود اختصاص داده و این محوریت کلی برنامه است. همچنین هر شب حضور دو مهمان را هم در برنامه داریم که با حضور کارشناسان مباحث را با هم به بوته نقد و صحبت می گذارند. در کنار این موضوع، بسته های تصویری و دیداری و میان برنامه هایی را در نظر گرفته ایم که به صورت پلی بک در لابه لای گفت وگوها پخش می شوند تا برنامه از حالت یکنواختی خارج شده و ساختار شبانگاهی و جذاب خود را هم برای مخاطبان حفظ کند. در واقع چشم شب روشن ساختاری شبیه به یک مجله تصویری و تلویزیونی دارد. تهیه کننده برنامه هایی چون قند پهلو ادامه داد: مجری اصلی برنامه همان طور که می دانید آقای صالح علا هستند و در کنار ایشان این بار جوانان محصل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند که در مقام مجری کارشناسان برنامه ما در مقابل کارشناسان و صاحبان کرسی های دانشگاهی کشور می نشینند و با این افراد به بحث و گفت وگو می پردازند که این هم باز رویکرد جدیدی است و مشابه این اتفاق را در برنامه های دیگر این شبکه نداشته ایم. البته اجرای همه این افراد در وهله اول در شبکه بررسی شده و بعد به کمیته مجریان سازمان ارجاع داده شده اند و سعی شده سطحی از مهارت اجرای حرفه ای را داشته باشند. ارتقای اطلاعات مخاطبان در شبکه دانایی شبکه چهار سیما شبکه دانایی است و عموم گروه های برنامه ساز این شبکه می کوشند برنامه هایی خاص تر نسبت به دیگر تولیدات سازمان را روانه آنتن کنند. لذا تلقی و باور بسیاری بر این است که قشر مخاطبان هدف شبکه چهار را افراد متخصص و با اطلاع از حوزه های مورد بحث در برنامه های این شبکه تشکیل می دهند. با این حال قمیشی درخصوص این قضیه و قشر مخاطبان در نظر گرفته شده برای برنامه تازه اش اظهار کرد: موضوعات مطرح شده در این برنامه قطعا موضوعات تخصصی هستند؛ با وجود این تلاش می کنیم تا همین موضوعات تخصصی را به گونه ای طرح کرده و برایش برنامه سازی کنیم که مخاطب عام هم بتواند بهره لازم را از برنامه ببرد و به بخشی از دانش خود در حیطه مورد بحث بیفزاید. به هر حال شعار شبکه چهار، دانایی است و لذا هدف کلی ما هم نمی تواند از این شعار و مضمون به دور باشد. چشم شب روشن با توجه به ساختار تخصصی و فاخر خود از حضور مهمانان مختلف و برجسته ای هم در طول شب های پخش بهره می جوید. قمیشی در رابطه با انتخاب این مهمانان توضیح داد: این برنامه یک شورای هماهنگی و محتوایی دارد که در راس آن مدیریت محترم شبکه حضور دارند و همه اتفاقات برنامه، از انتخاب مباحث تا تعیین مهمانان و موارد دیگر در این جلسه به صورت گروهی مورد مشورت و تصمیم گیری قرار می گیرد. در همین چند شب از شروع پخش برنامه تاکنون چهره هایی چون محمدعلی بهمنی، محمود عزیزی، مریم جلالی، رئیس سازمان نظام مهندسی ژاپن و اسرافیل شیرچی در برنامه حاضر شده اند و برای شب های بعدی هم چهره های دیگر را مدنظر داریم. مردی با واژگانی از جنس شعر محمد صالح علا را با عنوان های مختلفی می توان تعریف کرد؛ او مجری تلویزیون است، گوینده رادیوست، دستی بر نوشتن دارد و چند کتابی هم منتشر کرده اما فراتر از همه اینها، محمد صالح علا یک شاعر است و این خصیصه بارز و همیشگی اوست. در طول این سال ها مجریان گوناگونی را شناخته ایم که کوشیده اند قالب های متفاوتی از اجرا را تجربه کنند و هر بار با قرار گرفتن در قالب برنامه ای بکوشند شخصیتی تازه از خود ارائه دهند. اما ذات اجرای صالح علا این گونه نیست و این خود اوست که با جنس واژگان گزیده و حساب شده و حس و حال ویژه اش، فضایی خاص به برنامه ها می بخشد؛ چیزی به مانند یک نوع امضای شخصی و ماهیتی بارز و جداگانه. چند سال پیش بود که برنامه متفاوت و با رویکرد جدید دو قدم مانده به صبح با دعوت از مهمانان برجسته و اهالی شناخته شده عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و حتی علمی کشور بسیار مورد توجه مخاطبان سختگیر و نکته سنج شبکه چهار سیما قرار گرفت و دو قدم مانده به صبح را به یکی از محبوب ترین برنامه های آن شب های سیما بدل کرد؛ محبوبیتی که بخش عمده ای از آن هم به اجرای ویژه صالح علا برمی گشت و تا مدت ها جنس ادبیات خاصش حتی به گفت وگوهای روزمره مردم کوچه و خیابان هم راه یافته بود؛ تعابیری چون زلف گره زدن با مخاطبان و سرک کشیدن به مَرغ زارهای گفت وگو که چنین غنایی در گفتار و ادبیات شفاهی را معمولا از کمتر کسی در این روزها سراغ داریم. صالح علا به واسطه همین حال خوب و سادگی و صداقت رفتارش است که این طور در دل های مخاطبان جا باز کرده. خودش چند سال پیش در جایی گفته بود: من خوشبختم و خوشبختی مثل آدامس چسبیده به آستین کتم... ما و احتمالا همه مخاطبان سیما هم این شب ها از بازگشت دوباره او به تلویزیون خوشحالیم و امتداد این خوشبختی را برایش آرزو داریم. زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...
دیدار با آیدین آغداشلو در کتابفروشی آینده
و از سال 1335 که کار گرافیک را در مؤسسۀ آشنا آغاز کردند و سال 1338 که وارد دانشکدۀ هنرهای زیبا شدند، حاصل این دوران تا به امروز کارنامۀ ذرینی است که در جلسات متعدد باید به آن ها پرداخت. اگر بخواهم در مورد نقد هنرهای تجسمی بگویم که به راستی ایشان آغازگر نقد نوین نقاشی و مجسمه سازی و ... هستند که حاصلش را در بیش از ده جلد آقای پیروز شافعی منتشر کردند و امروز هر کدام از این ها و مقالات یگانه منبعی ...
شب آموزه های ماهاتما گاندی در بخارا/ بازخوانی نامه هایی که گاندی به هیتلر نوشت
که افکارش از مرزهای سرزمینش فراتر رفته و به سراسر دنیا کشیده شده است. این کار بعد از دو سال آماده شد و تصویب ترجمۀ آن به زبان های دیگر دنیا در سال 1968 صورت گرفت. عنوان این کتاب همۀ مردم برادرند می باشد که با مقدمه ای از شخصیتی ارزنده -که بعدها رئیس جمهور هند شد- با نام رادها کریشنان منتشر شد و با ترجمۀ مرحوم تفضلی در ایران معرفی گردید. در مقدمۀ این کتاب از گاندی قطعه ای نقل شده است که می خوانیم ...
آلبوم دیورتیمنتو ؛ قطعات پیچیده احمد پژمان
دیورتیمنتو تنها به طعنه می تواند یک سرگرمی باشد و در واقع از قطعات پیچیده ای تشکیل شده که سه نوازنده آن انصافا با قدرت آن را نواخته اند و پیچیدگی های آن و احتمالا امکانات ضعیف موجود باعث شده تا استاد احمد پزمان را از اجرای ارکستر بزرگ آن منصرف کند. این آلبوم بی نظیر در قالب مجموعه ای به نام پارتیتورخوانی و با هدف ارائه همزمان آلبوم و پارتیتورهایش منتشر شده است. علاوه بر ایده انتشار ...