جدیدترینهای «سلوک عارفانه»
دبیر علمی دومین جشنواره داستان نویسی به یاد لاله ها با قرائت بیانیه پایانی این جشنواره عنوان کرد: باید با رویکرد بازتولید آزاد، هنری، معنامحور و امروزی از مفهوم شهید و شهادت و الهام از موضوعاتی چون سلوک عارفانه به سمت فرهنگ عاشورایی برویم.
رییس جمهور گفت: عده ای این موضوع را دنبال می کنند که چالش و اختلافی بین مجلس و دولت ایجاد شود.
فاش نیوز - پاهایت را ربودند و از تنت جدا کردند اما سرمایه ات را که ایثار بود نتوانستند از تو بگیرند. دستهایت را از بدنت ربودند اما از پا ننشستی و با دستهای قلبت نام او را بر دیوار سنگر نگاشتی. ...
شهید علی عاقلی نژاد در یکی از دست نوشته های خود به آخرین دعای کمیل برخی شهدا اشاره می کند و از اثر آن می نویسد. به گزارش گروه فرهنگی حیات ؛ وجه سلوک عارفانه شهدا گاه در لابلای کلماتی که بر صفحات کاغذ جاری کرده اند مشهود است و این یادداشت های به جامانده از آنان سندی بر تفکرات معرفتی و نگاهشان به ...
فاش نیوز - از شهید عاقلی نژاد مقالات و دست نوشته های زیادی در نگاه عرفانی، اخلاقیات شیعی و سلوک مجاهدانه رزمندگان به جا مانده است. در یکی از آنان به تفاوت دعای سنگرنشین با دعای خانه نشین اشاره می کند. ...
آقامحمد بیدآبادی، حکیم، عارف، متأله و مدرس قرن دوازدهم هجری قمری است. شهرتش بیشتر به دلیل سلوک عارفانه و همچنین رواج دادن حکمت متعالیه ملاصدرا است.
مقبره شاعر بزرگ سعدالدین نزاری مشهور به حکیم نزاری در شهر بیرجند واقع شده است. این شاعر بزرگ در دهه هفتم هجری می زیست. اشعار نزاری دارای اصطلاحات دینی، عرفانی، صوفیانه، علمی و فلسفی است ...
نویسنده در یادداشت حاضر دنبال آن است که سلوک عارفانه امام خمینی (ره) را مشی سیاسی شان هنگام بازگشت به کشور توضیح دهد.
ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سینما درگذشت نادر طالب زاده را در قالب پیامی تسلیت گفت.
هفته نامه ی دوچرخه: سلام دوچرخه جان، کنکور، هم خوبی هایی دارد و هم بدی هایی. به قول یکی از معلم هایمان، مثل سیر و سلوک عارفانه است؛ خودت را می سنجی و می بینی چه قدر در مقابل شرایط ناخوشایند دوام می آوری و سعی می کنی در این مرحله سبک زندگی ات را عوض کنی و هرروز از خودت یک منِ بهتر بسازی.
همدان- ایرنا- امام جمعه ملایر به جایگاه رفیع علمای ربانی در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: خطبه های عالمانه، رهنمودهای پدرانه و سیر و سلوک عارفانه مرحوم آیت الله فاضلیان به عنوان یکی از علمای وارسته کشور، همیشه در این شهر و دیار ماندگار است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله فاضلیان یک روحانی انقلابی، مردمی و محبوب مردم بود، گفت: تا مردم اعمال و کردار یک عالم را نبینند در دل آنها جایی پیدا نمی کند و برایشان محبوب نمی شود. محبوبیت، عمل و حرف می خواهد ...
کتاب قربانی طهران که توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است، نگاهی داستانی به اتفاقات مشروطه دارد و می کوشد سیر تحول جوانی عدالت خواه را در آن دوران نشان دهد.
به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا و به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کتاب رفیق خوشبخت ما به زبان تامیل ترجمه وچاپ کتاب گردید . ...
به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درکراچی اولین ترجمه اردوی کتاب “رفیق خوشبخت ما” با موضوع بررسی شخصیت جهادی شهید بزرگوار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کراچی انجام شد. ...
وی اضافه می کند: این کتاب دارای فصول مختلفی است از جمله: مراحل سیر و سلوک عارفانه شهید حاج قاسم سلیمانی، وصیت نامه آن شهید بزرگوار، خاطراتی که یا خود شهید نقل کرده یا همرزمانش از این شهید بزرگوار نقل کرده اند و... ضمناً بخشی از خاطرات این کتاب برای نخستین مرتبه منتشر می شود.
اولین آندرهیل (1941-1875) متفکر و عرفان پژوه انگلیسی بود. او با نگارش بیش از 40 کتاب به یکی از چهره های مهم قرن بیستم تبدیل شد. او را احیاگر مفهوم قدسیت به عنوان رسالت هر مسیحی می دانند. وی در خصوص عرفان و سلوک عارفانه به تأمل پرداخته بود. یکی از مباحث وی در خصوص “مراقبه” بود ...
ابوعبدالله احمد بن یحیی جلاء از صوفیان نامدار مسلمان در قرن چهارم هجری قمری است.
گروه ادب سخن از قیصر شعر انقلاب است که با دستور زبان عشق و سلوک عارفانه بر جدال های خشک، شک و تردیدهای فلسفی فائق آمد.
سیدی | نمی دانم شما اولین مرتبه ای که نام هزارمسجد به گوشتان خورد، چه واکنشی نشان دادید و اصلا چنین عنوانی برایتان جایی برای سوال و جست وجو گذاشت یا نه ...
به گزارش مهر، حجت الاسلام سید حسینی دبیر همایش نماز ،هویت و جوان در این همایش گفت: این همایش در چهار بخش نماز و روانشناسی، نماز و اخلاق، نماز و سلوک عارفانه و نماز و موضوعات اجتماعی برگزار می شود. ...
حجت الاسلام موسوی طباطبائی شکوه و عظمت ایران اسلامی مرهون کیست و اولیای نعمت ما در این انقلاب چه کسانی هستند؟ پاسخ هر چه که باشد یقینا نام شهیدان چون ستاره ای پرفروغ بر عنوان این لوح، جلوه گر است. فرشته سیرتانی که گرامی ترین سرمایه خود را در کف خلوص نهاده و تقدیم اسلام کردند. ...
(بدان ای سالک راه خدا!) دنیای مذموم آن است که در ما هست و ما را از مبدأ کمال دور می کند، و به نفس و نفسانیت خودمان مبتلا می کند. دنیای مذموم همین است که انسان توجه (و وابستگی) به آن داشته (باشد) ...
(بدان ای سالک راه خدا!) عزیزا! از خواب گران برخیز و این امراض گوناگون را با قرآن و حدیث علاج کن و دست تمسک به حبل الله متین الهی و دامن اولیای خدا زده ...
(بدان ای سالک راه خدا!) آن قوه و نیرویی که مشخصه انسان و موجب امتیاز او از سایر حیوانات می شود، همان نیروی عقلانی او است. لذا نیروی عقلانی در انسان نسبت به نیروهای دیگر مثل: شهوت، غضب، و همیه و امثال اینها امتیاز خاصی دارد. بنابراین عقل هدف دار است و هدف آن هم مشخص است ...
(بدان ای سالک راه خدا!) در روایتی از پیامبر اکرم(ص) راجع به بدترین مردم آمده است: شرورترین مردم کسی است که دینش را به دنیایش بفروشد. مثلا فرض کنید که فردی در امور کسبی اش از دین، مایه بگذارد و یا خود را دارای خصلتی دینی وانمود کند که در حقیقت ندارد ...
(بدان ای سالک راه خدا!) اگر مال برای من هدف باشد، من از به دست آوردن آن احساس قدرت و توانمندی می کنم و به تبع پیدایش این حالت، ممکن است که به طغیان و سرکشی رو بیاورم که معمولا چنین اتفاقی برای متوسطین پیش خواهد آمد. با مال کم کمی احساس قدرت می کنم و با مال زیاد خیلی احساس قدرت می کنم ...
(بدان ای سالک راه خدا!) تفکر و بیداری مایه تنبه و بیداری و عبرت و بصیرت است. البته نه هر تفکری. اندیشه ای که در آن عمق نگری و حقیقت گرایی باشد، نه سطحی نگری و ظاهر بینی و توأم با دنیاپرستی و ریاست طلبی مانند تفکر عمرسعد که از سر شب تا صبح فکر کرد بعد به این نتیجه رسید که ...
(بدان ای سالک راه حق!) نهایت درجه و بالاترین مرتبه سعادت تشبه به مبدأ است. تشبه به الله است. ما تعبیر می کنیم به اینکه انسان خداگونه شود... خداوند ذاتی دارد و صفاتی... اینکه گفته می شود خداگونه شود، از نظر صفات است. انسان متصف به صفات الهی شود.. ...
(بدان ای سالک راه خدا!) انسان همیشه در باطن درگیری دارد. انسان جنگ داخلی دارد، چون قوای اصلیه او عقل، غضب، شهوت و وهم است. انسان تا دم مرگ دست به گریبان یک جنگ داخلی است. به فرموده یکی از بزرگان به جناب سیدبن طاوس منصب قاضی القضاتی را پیشنهاد می کنند ...
(بدان ای سالک راه خدا!) انسان چون در مهد طبیعت و دامن مادیت قرار دارد و قوای حیوانی اش، قبل از قوای انسانی اش شکوفا می شود، میل او به طبیعت بیشتر است. لذا میل انسان به هر حرکتی که در این رابطه باشد بیشتر است. اینکه گفته می شود: میل انسان به شر بیشتر است همین است.. ...
(بدان ای سالک راه خدا!) قرآن برای روح انسان در سه حالت، در ارتباط با همین جنگ داخلی، سه نام می گذارد، جایی که عقل، شهوت و غضب را در تحت اوامر خود در بیاورد، و آنها را تسلیم خود کند، گفته می شود که این نفس نفس مطمئنه است ...
(بدان ای سالک راه خدا!) مذهبی ها یعنی کسانی که معتقد به مکتب الهی هستند، دو گروه اند: گروه اول کسانی هستند که نحوه برخورد و تلقی شان نسبت به اعمال عبادی که انسان ساز است، یک برخورد خشک اسقاط تکلیفی است. در حالی که برخورد آنها با اعمالی که در رابطه با شهوت و غضب است، برخوردی دوستانه و عاشقانه است.. ...
(بدان ای سالک راه خدا!) وظیفه انسان در این عالم سیر به سمت چیست؟ وظیفه او سیر به سمت الله است. سیر به سمت الله همان لیعبدون یعنی پرستش او است (ذاریات -56) پرستش او نیز ای لیعرفون است ...
(بدان ای سالک راه خدا!) هر لذت (دنیایی) منشأ یک علقه درونی است و هنگامی که متراکم می شود. علقه قوی تری پدید می آید. این لذت ها پیوند دل را با عالم طبیعت محکم می کند، لذا انسان خیال می کند که این لذت ها برای او حیات بخش و هستی بخش بوده و به هستی اش شدت و قوت می بخشد. حال آنکه مسئله، درست عکس آن است ...
(بدان ای سالک راه خدا!) انسان از نظر درونی دارای قوای متعدد است. عقل، شهوت، غضب و وهم... یک سنج از امور ملایم با شهوت است و یک سنخ از امور ملایم با غضب انسان ...
(بدان ای سالک راه خدا!) نفس یک موجود دو چهره ای است. یک چهره آن به سمت مافوق طبیعت، یعنی ماورای طبیعت و یک چهره در ارتباط با طبیعت دارد. در جایی که نفس چهره ای به سمت مافوق طبیعت دارد. مسئله نیروی عقل مطرح می شود ...
(بدان ای سالک راه حق!) اینکه اهل معنا می گویند: دنیا کسی فریب داده، ابناء دنیا فریب دنیا را خورده اند، پول و ریاست گولشان زده است و... منظورشان ذم حقیقی دنیا و نکوهش حقیقت مادیت نیست. تمام نکوهش ها و سرزنش ها و حتی لعن و نفرین ها که متوجه در و دیوار دنیا موجودات طبیعی و مظاهر دنیوی است، مسامحه است ...
(بدان ای سالک راه خدا!) لذاتی مانند ریاست که بسیار مسخره است و هیچ مابه ازایی ندارد! لذا کسانی که جاه طلبند و مغرور به ریاست هستند، دیوانه اند، چون آنهایی که دنبال پرکردن شکم و ارضای شهواتشان هستند، یک چیزی را به دست می آورند، ولی کسانی که پول خرج می کنند تا رئیس شوند ...
(بدان ای سالک راه حق!) ما منکر این نیستیم که مظاهر دنیوی جلوه دارد. اما این مطلب را قبول نداریم که اختیار را از انسان می گیرد و دل او را بدون اختیار می برد. ...
(بدان ای سالک راه خدا!) انبیا و اولیاء خطاب به تک تک افراد گمراه بشر می گویند: تو یک چیز مهمی می خواهی اما نمی دانی که آن چیست؟ اینکه چیزی را می خواهی در نهاد تو وجود دارد، اما این شیئ بود مطلق (وجود صرف) است نه دنیای فانی که فریبش را خورده ای ...
(بدان ای سالک راه خدا!) در باب گناهان روایتی است که انسان ابتدا که یک گناه می کند، نقطه سیاهی در قلبش پیدا می شود، بعد که توبه نکند و به گناه ادامه بدهد، این نقطه منتشر می شود و سراسر قلب و دل را می گیرد و این دل سیاه می شود. سپس این دل واژگونه می گردد. ...
(بدان ای سالک راه خدا!) وقتی توجه انسان به زندگی در دنیایش متمرکز شود، دلش، قلبش، روحش، نفسش و خواسته هایش به سوی زندگی در دنیا متمرکز شود، قهراً فعالیت او به این سو است و زندگی در دنیا از نظر طبیعی جز یک روند حیوانی چیزی بیش نیست ...
(بدان ای سالک راه حق!) دنیای ملعونه عبارت است از علاقه مندی به امور دنیویه که خیلی ناپسند بوده و باعث فراموشی هدف عالی انسان می گردد. مادیات بد نیست. علاقه مندی به آن بد است. علاقه مندی به این امور به عنوان هدف و مستقل دانستن آنها مذموم است ...
(بدان ای سالک راه حق!) یکی از اموری که موجب می شود انسان به قساوت کشیده و دل سخت شود، مسئله آرزو و طول آرزو است. انسانی که آمال دراز داشته باشد، مبتلا به قساوت می شود ...
(بدان ای سالک راه حق!) غفلت موجب می شود انسان به قساوت قلب مبتلا شود. امام باقر(ع) به جابرجعفی می فرماید: ای جابر! از غفلت بپرهیز (چرا که) در غفلت سخت دلی است. (1) ...
(بدان ای سالک راه خدا!) یکی از رذائل اخلاقی در انسان که در ارتباط با نیروی خشم و غضب است، عبارت از قساوت قلب است، یعنی سخت دلی و سنگ دلی، آنگاه که انسان نسبت به هم نوع خودش تالمی را مشاهده کند و بشنود، متاثر نشود ...
(بدان ای سالک راه خدا) از فسادهای حب جاه این است که کسی به خاطر حب به مقام و برای اینکه بر قلب دیگران غلبه پیدا کند، تمام همش این می شود که مراعات دل مردم را بکند. چون بهترین راه برای استیلای بر قلوب دیگران، این است که رضایت آنها را به دست آورد.. ...