سایر منابع:
سایر خبرها
مراسم شعر خوانی و غبار روبی حرم حضرت معصومه (س)+گزارش تصویری و متن اشعار
؛ نمی شود که نبود ِ تو را پیام نباشد مگر ملاک تشیُّع به سنّ وسال ولی است که گفته ماه نشد ماه تا تمام نباشد؟ ! چنان حسین و حسن، محسن آه نیز نمی شد؛ که طفل فاطمه باشد ولی امام نباشد گذشت ِ عمر حلالش، کسی که آمد و فهمید که حُرمت تو کم ازمسجد الحرام نباشد خدا اراده اش این بود در نیامدن ِتو که جز خودش احدی ...
حضرت آیت الله شبیری زنجانی تشریح کرد: تمام آثار شرعی قبض و اقباض بر اجازه مالک بار می شود
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در درس خارج خود با اشاره به تنبیهات عقد فضولی بیان کرد: بر اساس تعبیری که شیخ راجع به قبض دارد؛ اگر اجازه به طور صریح بود برای قبض مفید اثر خواهد بود، چون خصوصیت قبض عبارت از این است که ثمن یا مثمن اگر قبل از اینکه به طرف مقابل منتقل شود از بین رود از کیسه ی مالک اصلی خارج شده است اما اگر مبیع به اصیل منتقل و ثمن هم ...
تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ
ِلاَّ تُر ِکَ ِبهَا سُنَّةٌ، فَاتَّقُوا الْبدَعَ، والْزَمُوا الْمَهْیَعَ، إ ِنَّ عَوَاز ِمَ الْأ ُمُور ِ أ َفْضَلُهَا وَإ ِنَّ مُحْدِثَاتِهَا شِرَارُهَا. (نهج البلاغه، خ 145) وجود بدعت در دین، نقض غرض و در حق خداوند قبیح و محال است. محشی علامه حلی در مورد این پیامد نوشته است: لو لم یکن معصوماً لجازت المعصیة علیه و لنفرض وقوعها و حینئذ إما انتفاء فائدة نصبه او سقوط الامر بالمعرف و النهی ...
سلام دختر حیدر شریکة الارباب
) از زبان پیامبر حضرت زینب (س) مانند دو برادرش حسن و حسین (ع) از زبان رسول الله (ص) تغذیه می کرد. همان طور که در بسیاری از اخبار آمده است ، پیغمبر (ص) زبان خود را در دهان حسنین می گذاشت، آنان با مکیدن زبان پیغمبر تغذیه می شدند و از همین طریق گوشت و پوست بدنشان می رویید و رشد می کرد، در مورد حضرت زینب (س) نیز همین عمل را انجام می داد. در جلد اول از کتاب خرایج راوندی (صفحه 94 ...
سؤال عجیب یک جن از امام رضا(ع)
بدین وسیله گوشه ای از احوال خود را به تو نشان می دهد. مردم دو دسته اند: کسانی که با مرگ راحت می شوند و کسانی که با مرگشان دیگران از دستشان راحت می شوند. ایمانت به خدا و ولایت را تجدید کن تا از کسانی باشی که با مرگ راحت می شوند. آن مرد هم همین کار را کرد. آنگاه گفت: ای پسر رسول خدا! اینان فرشتگان پروردگارند که با درودها و هدایا بر شما سلام می کنند. آنها روبروی شما ایستاده اند. اجازه بدهید ...
پیشنهاد آیت الله طباطبایی نژاد برای "وحدت اصولگرایان"
می گوییم همین قانون باید پیاده شود؛ اما یک گروهی وجود دارد که از ابتدای انقلاب تاکنون با شورای نگهبان مخالف است؛ بعضیها که کنار امام(ره) بودند همیشه با شورای نگهبان مخالفت داشتند. خب امام اعضای شورای نگهبان را تعیین کرده بودند. به این افراد باید بگوییم شما اگر ولایت فقیه را قبول دارید و قبول دارید که یک عالمِ عادل طبق فهم خودش از طرف خدا حرف می زند بنابراین باید از فرمانش اطاعت کنید ...
درخشش حضرت زینب(س) در عرصه اجتماعی با حفظ اصول اسلامی
برداشت و استفاده می باشد. پس از اطاعت محض و البته آگاهانه از دستورات الهی، ولایت مداری حضرت زینب (سلام الله علیها) از ویژگی های شاخص ایشان به شمار می رود. در حقیقت آن کس که دائماً در اندیشه ی اطاعت محض از پروردگار می باشد، فرمان الهی أطیعوا الله و أطیعوا الرَّسول و أولی الأمر منکم (نساء/59) را با تمام وجود می پذیرد. بر این اساس ولایت مداری و پیروی از ولیّ خدا، در دین اسلام؛ مصداق أتم ...
حضرت زینب (س) پاسدار حجاب و ولایت مداری بود
صلی الله علیه وآله را به صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانی؟ نقاب آنان را دریدی و صورت های آنان را آشکار ساختی. ولایت مداری در سخترین شرایط قرآن بدون هیچ قید و شرطی در کنار اطاعت مطلق از خداوند، دستور به اطاعت از پیامبر صلی الله علیه وآله و صاحبان امر، یعنی، ائمه اطهارعلیهم السلام می دهد. اطیعواالله واطیعواالرسول واولی الامرمنکم (14)؛ از خداوند و رسول و اولی الامر اطاعت کنید ...
شعرآئینی/با اِذن فاطمه شده سلمان ومحرمیم
زهرای حیدریم بالش شکست و او پر خود را نگاه داشت بالاتر از همه سر خود را نگاه داشت او هر چه غم کشید نیفتاد بر زمین تا نهضت برادر خود را نگاه داشت چادر به سر، نقاب به رخ تا زمان مرگ ارثیّیه های مادر خود را نگاه داشت نامحرمی نگاه بسویش نمی کند هر بانویی که سنگر خود را نگاه داشت زینب همان کسی است که مانند ...
معنای حق در نگاه اندیشمندان اسلامی
، همین مفهوم اعتباری مورد نظر می باشد. با توجه به آنچه گذشت، در تعریف حق می توان گفت: حق امری است اعتباری که برای کسی (لَهُ) بر دیگری (عَلَیه) وضع می شود. [42] حق، گرچه ممکن است ریشه واقعی داشته، یا نداشته باشد؛ بدین معنی که در مفهوم حق، به عنوان یک امر اعتباری، وجود یا عدمِ ریشه واقعی ملحوظ نیست، اما همه احکام شرعی دارای مصالح و مفاسد واقعی هستند. همه احکام حقوقی با توجه به آن مفاسد و ...
نظریه امر الهی در جهان اسلام و فلسفه غرب
شکر منعم، اوامر او را اطاعت می کند. دوم اینکه خداوند رحمت، فضل و کمال مطلق است. هر انسانی در برابر کمال مطلق خاضع است و این خضوع سبب می شود از امر او اطاعت کند. سوم اینکه خداوند عادل است و به طبع امری که از جانب عادل صادر شود سزاوار اطاعت است. ویژگی دیگر الزامات اخلاقی این است که امور، عینی و واقعی اند و از عواطف و قراردادهای اجتماعی سرچشمه نمی گیرند. اخلاقی که مبتنی بر امر الهی است، ذهنی ...
ملاحظات اخلاقی در پیوند اعضا
و نهی کردن انسان ها از چنین مراسمی، هتک حرمت بزرگی به هویت انسان محسوب می شود. (نوری زاده و همکاران، 1384: 2) مخصوصاً اگر میت مسلمان باشد که بنابر تصریح برخی روایات، وجوب رعایت احترام مسلمان، تنها به زمان حیات او محدود نمی شود و احترام او در حال مرگ نیز لازم است و نباید مورد اهانت و هتک قرار گیرد. در مسند احمد حنبل از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: کسر عظم المؤمن میتاً کَکَسره ...
قرائت دانشمندان غرب از آموزه قانون طبیعی در عصر جدید
...:معتزله" و امامیه XE "مکاتب و فرق:امامیه" ، به وجوب عقلی عدل خداوندی و امکان شناخت عقلی اعتقاد دارند Ormsby, 1984, p.232-7)). مطابق نظر گروه اول، همه گزاره های اخلاقی و حقوقی، گزاره هایی واقعاً انشایی هستند، لذا چون این گزاره ها از هیچ امر واقعی خبر نمی دهند، نمی توان گفت که آنها صحیح یا ناصحیحند. این گزاره ها فقط اراده قانون گذار؛ یعنی خدا را که منشأ قانون گذاری است، نشان می دهند. بر ...
آیا انجمن حجتیه می خواهد فساد زیاد شود؟
، شیخ محمود حلبی اعتقادی به تشکیل حکومت اسلامی قبل از ظهور ندارد. بین عصمت و وجوب اطاعت، ملازمه نیست در ردّ چنین شبهه ای -فارغ از دلایل متعدّد نقلی و عقلی دیگر- آیت الله مصباح یزدی(حفظه الله) پس از اثبات نظریه ی ولایت فقیه و لزوم تشکیل حکومت اسلامی، می فرماید: به نظر می آید چنین ملازمه ای وجود ندارد؛ یعنی چنان نیست که اگر کسی معصوم نبود، اطاعت از او لازم نباشد. اگر ...
شعر ولادت حضرت زینب (س)
چه بگویم که خداوند روایتگر تو است تار و پود همه افلاک نخ معجر توست روبروی تو که قرآن خدا وا می شد لب آیات به تفسیر شما وا می شد آمدی تا که فقط زینت مولا باشی تا پس از فاطمه صدیقه صغری باشی آمدی شمس و قمر پیش تو سو سو بزنند تا که مردان جهان پیش تو زانو بزنند چشم وا کردی و دنیای علی زیبا شد ...
آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است
392) متن این پیام مهم به شرح زیر است: بسم اللَّه الرحمن الرحیم خدمت حضرات روحانیون سراسر کشور و مراجع بزرگوار اسلام و مدرسین گرام و طلاب عزیز حوزه های علمیه و ائمه محترم جمعه و جماعات- دامت برکاتهم صلوات و سلام خدا و رسول خدا بر ارواح طیبه شهیدان خصوصاً شهدای عزیز حوزه ها و روحانیت. درود بر حاملان امانت وحی و رسالت پاسداران شهیدی که ارکان عظمت و افتخار ...
بازخوانی مواضع امام (ره) درباره انجمن حجتیه
1367 مصادف با نیمه شعبان 1408، حضرت امام (ره) بحث مفصلی را درباره معنای انتظار فرج داشتند و به نقد نگاه های غلطی که به این مساله وجود دارد، پرداختند و بدون نام بردن از انجمنی ها، مواضع غلط آنان را به نقد کشیدند: بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان- سلام الله علیه- را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند ...
تعامل امام علی(ع) با خلفا در جهت وحدت اسلامی
قانع نساخت. او برای خدا مکانی در عرش قائل شد که انتقاد دانشمندان یهودی را در پی داشت و گفتند: در این صورت، باید زمین از خدا خالی باشد! در این لحظه حساس، علی علیه السلام به داد اسلام رسید و آبروی جامعه اسلامی را حفظ کرد و فرمود: مکان ها را خداوند آفرید و او بالاتر از آن است که مکان ها بتوانند او را فراگیرند. او همه جا هست؛ ولی هرگز با موجودی تماس و مجاورتی ندارد. او بر همه چیز احاطه عملی دارد و چیزی ...
آیا می توان از تاریخ اسلام بهره سیاسی برد؟
جان پیامبر، دوم اطاعت از پیامبر که درواقع همان ولایت است و سوم موضوع جانشینی بعد از ایشانبود که به آنها فرمود پس از من، امر ولایت مردم را خداوند تعیین می کند. در واقع ایشان با این کار، برای موضوع ولایت بعد از خود هم بیعت گرفتند. وی ولایت را عنصری کلیدی در موضوع نبوت عنوان کرد و با بیان اینکه پیامبر(ص) از ابتدا و به انحاء مختلف در مورد جانشینی بعد از خود سخن به میان می آورد و همواره موضوع ...