سایر منابع:
سایر خبرها
آناهیتا نعمتی: از نقش ها و فیلم های خاص و متفاوت استقبال می کنم
سینما می آمدند و موجب دگرگونی در سینمای ایران می شدند و جریانی را ایجاد می کردند در این یکی دو سال با راه اندازی گروه هنر تجربه و نگاه ویژه به این گونه فیلم ها، مشخص شده است که روز سینما تغییر کرده و سلیقه مخاطبان را به این سمت گرایش داده است. وی درخصوص ویژگی های فیلم آپاندیس گفت: آپاندیس فیلم فوق العاده ای است که آقای نمازی به خوبی از عهده اجرا و دکوپاژ آن برآمده و دیدگاه من نسبت به ...
ایرانی هایی که تا امروز سهمیه المپیک ریو را گرفته اند / سوریان از قافله عقب افتاده است
المپیک است.وزنه برداران با 5 سهمیه در ریو حاضر می شوند اما مصدومیت بهداد سلیمی و اوضاعی که بر شرایط فدراسیون حاکم است خیلی ها را نگران کرده است.با این حال خوش مسئولان فدراسیون به مدال آوری در برزیل امیدوار هستند و ... تیراندازی،همه نگاه ها به بانوان تیراندازان ایران با 5 سهیه در المپیک ریو حاضر می شوند.الهه احمدی،نجمه خدمتی،گلنوش سبقت الهی،پوریا نوروزیان و مه لقا جام بزرگ ...
ظرفیت های بورس انرژی جدی گرفته نمی شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید علی حسینی گفت: ظرفیت های تامین مالی در بورس انرژی با گسترش بیشتر حوزه انرژی و رسیدن به انرژی های تجدیدپذیر و پاک در دنیا توسعه ز یادی پیدا می کند. سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به نوپا بودن این بازار گفت: این حوزه در ایران هنوز در حال برداشتن قدم های اولیه است و هنوز به ظرفیتهای واقعی و اصلی نزدیک نشده ...
معجزه رسانه ای شهدا در سرزمین نور
کار مشخص شده و اصلاح شود این اقدام شامل همه اعضای تیم از گوینده تا تصویربردار و منشی صحنه و دیگر عوامل دخیل در صحنه می شد. همچنین من یک تیم تحقیق را به همراه خود داشتم تا اگر مثلاً یک گروه برنامه ساز قبل از ما در منطقه مورد نظر بوده واحد تحقیق ما با بررسی صحنه های گرفته شده از سوی آن تیم موارد را اطلاع داده تا از تکرار یک صحنه یا مصاحبه شونده و یا گفتگو جلوگیری شود. همچنین ما سعی کردیم ...
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
می تواند باشد هنوز کامل نشده است. اینجا یک خانه قدیمی بود که از ته حایط تا پشت بامش را بازسازی کرده ایم. حتی زیرزمینش را هم تغییر داده ایم و کارکرد فرهنگی پیدا کرده است. در کشورهای دیگر از این جاها زیاد است. مثلا در برلین از این موسسه ها زیاد دیده ام. خانه های قدیمی که متروکه افتاده بودند، به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم. مطمئنم این ایده هنوز در ایران پیاده نشده است در برلین هم از کف ...
رایزنی در مسکو تصمیم گیری در ژنو
نیروهای روسی از سوریه است که رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو می کند. این دیدار در عین حال اندکی پس از حملات مرگبار بروکسل صورت می گیرد که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است. آتش بسی که با توافق واشنگتن و مسکو در سوریه شکل گرفت، همچنان ادامه دارد و مذاکرات ژنو برای خروج از بحران نیز، همین طور. با این همه هنوز برخی مسائل اصلی در این ...
انفجار در یک واحد مسکونی در اهواز
اهواز اطلاع داده شد که آتش نشان ها از دو ایستگاه همجوار اعزام شده و سه دقیقه بعد در محل حاضر شدند. نجفی تصریح کرد:با توجه به شدت تخریب ساختمان تا این لحظه خبر دقیقی از میزان تلفات احتمالی در دست نیست. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت:علت حادثه هنوز مشخص نشده و در دست بررسی است. اخبار تکمیلی در خصوص این حادثه متعاقبا اطلاع رسانی می شود. ...
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
شدن اوضاع، هنوز هم مشخص نیست اگر با واحد پولی دلار آمریکا اقدام به تراکنش (با ایران) کنید، این تراکنش ها در نظام بانکی با مشکل روبرو خواهد شد یا نه. برخی افراد احتمالا ترجیح می دهند تراکنش ها را با واحد پولی یورو انجام دهند تا از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری شود. ایران توانسته است نفت خود را با استفاده از واحد پولی یورو، به هند و دیگر خریداران بفروشد. خبرگزاری رویترز ماه گذشته در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد مقامات ایران به شرکای تجاری خود که میلیاردها دلار به این کشور بدهکار هستند، اعلام کردند خواستار دریافت این بدهی ها به یورو هستند. ...
نوشیدن چای برای قلب مفید است
گرفتند که در ابتدای این پژوهش همگی آنها فاقد هرگونه بیماری قلبی و عروقی بودند. نتایج این پژوهش 11 ساله نشان می داد نوشیدن یک فنجان در روز از چای با کاهش خطر یک سومی بیماری های قلبی در این افراد مربوط بود. محققان می گویند هنوز مشخص نیست که نوشیدن بیش از سه فنجان در روز ممکن است، نتایج بهتری به دنبال داشته باشد. این پژوهش طی نشست سالانه انجمن قلب آمریکا مطرح شد. منبع: ایسنا ...
مرزهای شمالی فنلاند و روسیه به روی آوارگان بسته می شود
می شود. هنوز مشخص نیست این موافقتنامه چه زمانی اجرا خواهد شد زیرا هنوز باید مسائل حقوقی حل و فصل شود. این در حالی است که اروپا درگیر بزرگ ترین بحران خود در زمینه آوارگان از زمان جنگ جهانی دوم است.
پیدا شدن لاشه هواپیمای مفقود شده مالزی در سواحل موزامبیک
مالزی مطابقت دارد. کشف و شناسایی این دو قطعه، بخش دیگری از معمای سرنوشت هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی را مبنی بر اینکه احتمالا این هواپیما جایی در اقیانوس هند سقوط کرده است، تکمیل می کند. ولی اینکه آیا پیدا شدن این قطعات می تواند درباره اتفاقی که برای این هواپیما افتاد و علت بروز آن سرنخی در اختیار کارشناسان قرار دهد، هنوز مشخص نیست. پرواز شمار 370 خطوط هوایی مالزی با 239 مسافر، روز هشتم مارس سال 2014 از صفحه رادار ناپدید شد و تصور می رود جایی در جنوب اقیانوس هند در فاصله شش هزار کیلومتری از سواحل شرقی موزامبیک سقوط کرده باشد. ...
تحلیل المانیتور از تصمیم روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه
است بخش زیادی از نیروهای خود را از سوریه خارج کند، متحدان این کشور در جنگ داخلی سوریه متعجب نشدند. دولت سوریه، ایران و حزب الله پیش از اعلام این خبر، از آن مطلع شده بودند. با این حال، این تصمیم موضوع اصلی بحث میان بسیاری شد به خصوص این که این جنگ همچنان ادامه دارد، اهداف اصلی آن حاصل نشده و مسیر سیاسی برای راه حل این درگیری مشخص نشده است. یک مقام بلند پایه سوری به المانیتور گفت مسکو و ...
از چراغ جادوی علاءالدین تا اشتباه تایپیِ حکیم ابوالقاسم فردوسی
معماری نیوز: هنوز چند ماه از ماجرای پُر سروصدای اجرای حکم تخریب دو طبقه از مجتمع تجاری علاءالدین در خیابان جمهوری تهران به دلیل نا ایمن بودن نگذشته بود که افتضاح دیگری دامن ساخت وسازهای غول پیکر در شهر تهران را گرفت. تفاوت مهمی اما میان این دو پرونده به چشم می خورد. پاساژ علاءالدین در حالی نا امن اعلام شد که صدها مغازه دار در آن فعالیت می کردند، اما فقدانِ امنیتِ ساختمان مرکز تجارت جهانی فردوسی ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
است کما اینکه مسئول یادمان مشخص شده و راویان و خادمانی هم در مسیر تقویت بنیه خدماتی به میزبانان عزیز انتخاب شده اند. سرهنگ محمدی گفت: به منظور استقرار و یا اسکان کاروانهای مهمان با مساجد و مدارس هماهنگی شده و امکانات لازم نیز در این خصوص فراهم شده است که در این راستا همچنین در ورودی شهر و در ایستگاههای راهنما بروشورهایی برای راهنمایی و شناخت مکانهای عملیاتی و رزمگاهها و یادمان شهدای ...
وقتی یک ایرانی، برادران کوئن را سوال پیچ می کند!
: ای بابا! در این عصر توییتر و اینستاگرام کارگردان های فیلم های کلاسیک پرطرفداری همچون لبوفسکی بزرگ ، خون ساده و بزرگ کردن آریزونا هنوز در عرصه خصوصی راحت تر هستند و وقتی حرف مصاحبه مطبوعاتی به میان می آید، رفتارهای عجیبشان هم بروز می کند. اگرچه آنها با هم و با ساختن فیلم های هشت میلی متری در مینه سوتا بزرگ شده اند، اما زندگی شان اصلا شباهتی با هم ندارد. جوئل 61ساله در پنت هاوس یک آپارتمان ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
مصطفی زمانی: بازیگران پیچیدگی سیاست را دوست دارند
به کارهای دیگری مشغول شده اند. ولی امروزه با خبرنگارهایی مواجه هستیم که می خواهند منتقد هم باشند. این دو مقوله، دو دنیای متفاوت دارند. خبرنگارها اغلب مساله روز و لایه های سطحی جامعه را در مصاحبه هایشان دنبال می کنند. وقتی خبرنگار هم دغدغه سطح جامعه را دارد و هم می خواهد آن را به عمق و ریشه فرهنگی نسبت دهد، خیلی مایل به مصاحبه با چنین خبرنگاری نیستم. اساسا مشخص نیست حوزه ای که اغلب شان می خواهند ...
برنامه های خانه هنرمندان در سال 95/ برگزاری دوره دوم جشنواره جایزه ققنوس
های محمد حیدری امسال جشنواره حتماً با کیفیت بهتری برگزار می شود. وی ادامه داد: در عرصه موسیقی نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته ، اما هنوز ابهاماتی مثل تشخیص ها و سلیقه های موجود جهت پذیرش و ارائه برخی آثار وجود دارد که موجب محدود شدن کار ها می شود و قوه قضاییه و ارشاد نیز باید در این راستا مجدداً تجدیدنظر کنند، زیرا این مسئله که هنگام صدور مجوز اثری، برخی نهادها و افراد مداخله و ممانعت می ...
عاشق ها فحش می خورند؟ / بررسی روانشناسی یک مسئله قدیمی
جدی میانشان مشخص نیست، از اعتمادبه نفس خالی می شود، گوینده چهره فردی جذاب و قدرتمند را به خود می گیرد. توهین های خفیف و موقت که عزت نفس را پایین می آورد، اما در عین حال آن قدر فرد مقابل را در رابطه مسخ می کند که با سازگاری و موافقت بیشتری خواسته های توهین کننده را بپذیرد و در رابطه ماندگار شود. به عبارت دیگر، توهین های کوچک گاه وبیگاه ممکن است تمایل فرد آسیب دیده به حفظ رابطه و تلاش برای نگه ...
سفر کری به روسیه برای دیدار با پوتین
، همچنان ادامه دارد و مذاکرات ژنو برای خروج از بحران نیز، همین طور. با این همه هنوز برخی مسائل اصلی در این مذاکرات حل نشده باقی مانده اند؛ از جمله مهم ترین آنها آینده بشار اسد در هسته قدرت است. ولادیمیر پوتین از حامیان اصلی اسد است و تا کنون نیز اقدامی که نشان دهنده تمایل واقعی مسکو به خروج رئیس جمهوری سوریه از قدرت باشد، دیده نشده است. مخالفان اسد می گویند گذار سیاسی در آن کشور تنها با ...
نورمحمدی: سال 94 سال عجیبی برای پرسپولیس بود/ خبر توافق هسته ای بهترین خبر سال بود
امیدوارم به این مقام هم دست پیدا کنیم. *آرزوی تو در سال 95 چیست؟ آرزوی سلامتی برای خودم و خانواده ام و همه مردم ایران دارم. امیدوارم بتوانیم قهرمان لیگ برتر هم بشویم چون ما با هادی قول و قرار داریم. *هنوز عیدی می گیری یا فقط عیدی می دهی؟ خب مشخص است که الان عیدی می دهم اما هنوز بزرگ ترها پولی به عنوان تبرک به من می دهند که واقعا برکت زندگی ماست. *بهترین خبری که در سال 94 شنیدی چه بود؟ خبر تواق هسته ای بهترین خبر بود و امیدوارم وضعیت زندگی مردم بهتر از این شود. ...
تهران تبدیل به یک هیولا شهر شده است
را در کنار هم معنی می کند. همین خوش و بشی که قصاب و بقال و سکنه ی یک محل با هم داشتند به اهل آن محل هویت می داد و آن ها را به هم نزدیک می کرد طوری که اگر دو روز شما را نمی دیدند سریع از دیگران می پرسیدند و سراغت را می گرفتند. و به همین اندازه نگران وضع محله بودند از هر جهتی و حریم ها را رعایت می کردند، حریم زیستی و حریم اخلاقی اما امروز در این جزیره ای که ما در خیابان شیخ بهایی زندگی می کنیم ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
می خواهد یک گوشه ای روی صندلی بنشیند! ممکن است خودشان تفاهم کنند که یک سال این و یک سال آن. می تواند این طور هم باشد و من ایده ای در این باره ندارم چون اصلا هنوز به آنجا نرسیده ایم و فکر هم نمی کنم الان وقت مناسبی برای بحث در این باره باشد. این سوال را هم اگر جواب می دهم نه به دلیل اینکه بگویم این رئیس باشد و آن رئیس نباشد، اصلا مساله ام این نیست. مساله ام این است که خط مشی اصلی چیست وقتی که ...
تقلید تازه اینستاگرام از فیس بوک
... سایت اینستاگرام تا چندی قبل تنها برای مشاهده عکس های ارسالی دوستان هر کاربر و ثبت نظرات و لایک زدن قابل استفاده بود و عمده قابلیت های دیگر تنها از طریق برنامه همراه اینستاگرام قابل استفاده بود. هنوز مشخص نیست آیا مدیران فیس بوک باز هم قصد دارند تغییرات بیشتری در نسخه تحت وب اینستاگرام ایجاد کنند یا خیر. *فارس ...
اتومبیل دنده اتوماتیک بخریم یا دستی؟!
خودروساز در دنیا، بسیاری از ایرادات سیستم گیربکس اتوماتیک برطرف شده است اما هنوز دردسرهایی در دنده های اتوماتیک خودروهای تولید شده وجود دارد. تولید خودروهای دنده اتوماتیک روز به روز در حال افزایش است و شاید گمان می رود که گیربکس دستی در حال فراموشی است. تجهیزات سیستم انتقال قدرت دایما در حال پیشرفت هستند و از آن جمله می توان به سیستم های CVT، سیستم دو کلاچه، تیپ ترونیک و ... اشاره کرد ...
ماشین سازی با حمایت شهرداری سر و سامان گرفت/ تأسیس آکادمی؛ رویای بناکار برای والیبال تبریز/ سه هنر ویژه ...
و شورای شهر هدف گذاری مان برای به روی سکو رفتن خواهد بود. البته سیاست باشگاه فعلا مشخص نیست. شاید در فصل بعد از من استفاده نکنند ولی برای بستن تیمی برای قهرمانی بودجه خوبی نیاز است. سه تیم اول جدول امسال بودجه بسیار بالایی را در اختیار داشتند و اگر بودجه خوبی در اختیارمان قرار گیرد، امیدوارم بتوانیم دوبازیکن ناب ملی پوش را در این فصل به تیم مان اضافه کنیم. آناج: شیرین ترین برد فصل گذشته ...
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه برگزار می شود؟
الکترال را از مجموع 538 رای الکترال ایالت های آمریکا کسب کند ، رییس جمهور آمریکا می شود.. در آمریکا به رغم بسیاری از سیستم های دموکراتیک رای گیری بر مبنای ” کالج های انتخاباتی ” صورت می پذیرد. با توجه به وابستگی حزبی اعضای کالج های انتخاباتی نتیجه نهایی در واپسین ساعات روز رای گیری مشخص می شود ، چون طبیعتا انتخاب بر اساس لیست های حزبی است و هر نامزدی که بتواند بیشترین آرای الکترال ( حداقل 270 ...
بهداد سلیمی از اتفاقی می گوید که نتوانست از آن قسر در برود!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛بهداد سلیمی چند ماه کابوس وار را پشت سر گذاشت.مصدومیت شدید زانوی او هنوز هم کاملا خوب نشده است و حتی ممکن است در صورت فشار در تمرینات شرایط را بدتر از قبل کند. در آستانه المپیک سلیمی خیلی سبک تمریناتش را شروع کرده و دارد رفته رفته خودش را آماده می کند.البته هم او و هم همه کسانی که با این نوع مصدومیت آشنایی دارند می دانند که حداقل شش ماه زمان لازم است تا ...
حذف فن خال از فیلم تبلیغاتی شیاطین سرخ
. فن خال اما در میان این افراد جایی ندارد و این در حالی است که چهره این مرد 64 ساله در کلیپ اردوی های پیش فصل دو سال اخیر شیاطین سرخ دیده می شد. هنوز مشخص نیست که فن خال در پایان فصل از کار برکنار خواهد شد یا نه، اما در حالی که مدیران باشگاه برکناری سرمربی هلندی شان را در فاصله یک سال به پایان قراردادش تکذیب می کنند، نتایج و عملکرد تیم نوید اتفاق دیگری را می دهد. ...
دلار گران می شود؟
درصد تقویت شد. روند صعودی نرخ ارز تا شش ماه ادامه داشت، اما به طور ناگهانی و به شدت این روند معکوس شد. از اواسط دی ماه، قیمت در بازار ارز کاهش یافت و ریال در یک ماه، پنج درصد تقویت شد. با توجه به اینکه دلایل این چرخش ناگهانی به طور کامل مشخص نیست، نمی توان در مورد پایداری این روند نزولی در افق زمانی بلندمدت پیش بینی دقیقی ارائه داد. به طور کلی تحولات بازار ارز در سال 1394 موجب شده است ...