سایر منابع:
سایر خبرها
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد/ ” تراکتورسازی را دوست دارم “
خواستن توانستن است. البته خدای بزرگ در این راه خیلی کمکم کرد و چند نفر از همکاران محترم مانند آقایان پیرایرانی، نادرپور، بکتاشیان، اعرابی، صالح نیا، خجسته، بیک وردی، الله وردی و جعفر صافی، با راهنمایی خود به من حس خوبی دادند. آغاز گزارشگری با ارسال یک نامه همه چیز از سال 71 شروع شد. در آن سال برنامه آنچه شما خواسته اید از شبکه یک پخش می شد و تهیه کننده اش مجید خالقی سروش بود؛ برنامه ای که از افراد ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
رفت و آمد می کردم. در روز اول عید سال 58 در بیت امام در قم بودم که هیأت دولت خدمت ایشان رسیدند.یادم است یک کیسه پلاستیکی کنار امام بود که در آن سکه های کوچک یک ریالی بود. مهندس بازرگان خطاب به امام گفتند یک عیدی در شأن انقلاب به ما بدهید. امام به هر کدام از وزرا از این سکّه ها دادند. من گفتم جداگانه خدمتتان می رسم این فایده ندارد.وقتی همه رفتند و امام هم رفتند داخل، به آقای صانعی گفتم ببینید اگرآقا ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
...، شیربرنج و غوز حماچ؛ آنهم به این امید که تا پایان سال زندگی شان شیرین باشد. سپس همه لباس تازه به تن می کنند و کوچکترها در حالی که غنچه ای از گل سرخ در دست دارند، نزد بزرگترها می روند و با گفتن شاگون بهار مبارک سالی خوش برایشان آرزو می کنند. افغانستان؛ خواستگاه نوروز باستتان نوروز در تاریخ و فرهنگ افغانستان قدمتی بیش از 3 هزار سال داشته و مظهر بزرگداشت زندگی، طبیعت و ارزش ...
بچه گول زنی ملی با طعم سبزی پلو ماهی + تصاویر
" ایران دوستی " آمریکایی ها احساس قرابت کند. کنگره آمریکا نیز امسال با کمک سازمان جوامع ایرانی در آمریکا به مناسبت فرارسیدن نوروز، مراسمی در ساختمان خود با حضور تعدادی از نمایندگان برگزار کرد تحلیل پیام نوروزی اوباما به مردم ایران تیم دیپلماسی عمومی آمریکا، متن پیام نوروزی اوباما را ابتدا با صحبت های خودمانی با مردم ایران که شامل تبریک سال نو به زبان فارسی و همچنین تاکید ...
شب های شعر بلادشاپور در دهدشت
کهگیلویه تصریح کرد: جشن های نوروزی بلادشاپور با اجرای نمایش طنز، شاهنامه خوانی و موسیقی سنتی هر شب پذیرای مردم و مسافران نوروزی است. کاظمی جو با بیان این که انجمن فیلم و عکس شهرستان در مناسبت های مختلف برنامه های خوبی برگزار می کنند، افزود: جشن های نوروزی امسال با استقبال گسترده مردم همراه است. این مسئول تجلیل از عوامل فیلم ممیرو به کارگردانی هادی محقق را از دیگر برنامه های نوروز ...
از معرکه گیری و مساله گویی تا شکار شاهانه
...> تفریح در دربار ضیافت و میهمانی شاید اولین گزینه برای پر کردن اوقات فراغت شاه که آسانتر و دردسترس تر از بقیه به شمار می رفت میهمانی بود. در طول سال به مناسبت های مختلف در اعیاد و جشن های ملی و مذهبی دربار مقامات و شخصیت های سرشناس از نزدیکان شاه تا مقامات خارجی و سفرا را به میهمانی دعوت می کردند. در این میهمانی ها معمولا برنامه های متنوعی از مسابقات سوارکاری و کشتی گرفته تا ...
مشکلم با مرحوم حمداد به خاطر عدم انتقالم به تراکتور بود/ کاش زودتر ازدواج می کردم/ سال 95 از فوتسال ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج ، به مناسبت سال نو گفت و گوی صمیمانه ای را با "فرهاد فخیم" بازیکن بومی و بهترین گلزن تیم فوتسال دبیری تبریز داشته ایم که متن کامل آن را در ادامه می خوانید: بیوگرافی: 31 ساله متولد 1363/07/23 شهر تبریز فرزند سوم خانواده دانشجوی رشته تربیت بدنی متاهل آناج: از چه زمانی وارد ...
تحصیل 148 طلبه در مدرسه باقرالعلوم(ع) شهرستان گراش
حوزوی مشغول به تحصیل و تعداد 14 نفر از اساتید در حال تدریس می باشد که 4 نفر از آنان دارای حکم هستند. مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) گراش به فعالیتها و اقدامات تهذیبی مدرسه اشاره کرد و گفت: برگزاری درس اخلاق هفتگی، برگزاری محفل انس با قرآن، طرح تجوید وروان خوانی قرآن، ایستگاه صلواتی به مناسبت اعیاد وشهادت ائمه علیهم السلام، زیارت قبور شهداء هر هفته به صورت دسته جمعی و ... از اقدامات ...
تن تان شکوفا شود به مبارکی باد بهاری
گروه فرهنگ و هنر: مهران رجبی در ابتدا معلم بود و رضا میرکریمی، همکلاس دوران دانشگاهش، او را کشف کرد. اولین حضور در جلوی دوربین را در سال 1376 در مجموعه تلویزیونی بچه های مدرسه همت تجربه کرد و به گفته خودش این روزها به قدری سرش شلوغ است که حتی نمی تواند برای نوروز برنامه ریزی خاصی داشته باشد. به گفتگو با این بازیگر پرکار نشسته ایم که متن آن را در ادامه می خوانید. - شما بازیگر ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
. مهر ماه نیز در کاشان شب شعر پرواز با بال های بسته به همین مناسبت برپا شد، که متأسفانه تبلیغات و اطلاع رسانی کافی صورت نگرفت و 90 درصد سالن همایش خالی ماند. در اصفهان نیز اولین نمایشگاه سیر عکس تشییع شهدای غواص و شهدای مدافع حرم با عنوان فانوس های شهر به همت دو عکاس اصفهانی محمدحسن غضنفری و مسعود مؤمنیان و با حمایت صاحب نیوز و بسیج شهرداری اصفهان هفته آخر سال در گلستان شهدای اصفهان برپا ...
برنامه خندوانه و سمت خدا را دنبال می کنم/برخی انتقادها به شبکه دنا غیرمنصفانه است
شده مسیر این موفقیت ها کُند شده و این فرصت برای همه جوان های با استعداد استان فراهم نشود. پایگاه اطلاع رسانی صبح زاگرس به مناسبت نوروز 95 گفت و گوی صمیمانه ای با این مجری توانمند استان انجام داده و در مورد زندگی، کار و خانواده از او سوالاتی پرسیده است. از این هنرمند خوب هم استانی به خاطر حضور در این گفت و گو سپاس گزاریم . لطفاً بفرمایید متولد چه سالی هستید و اهل کدام منطقه ...
شبکه های اجتماعی و در حاشیه قرار گرفتن دیدارهای چهره به چهره
کمتری گریبان خانواده و جامعه را خواهد گرفت. بنابراین استفاده از نرم افزارهای یارانه ای (همچون لاین و تلگرام و...) در زمانی که ما دارای تعاملات اجتماعی هستیم مثل عید نوروز چندان کارآمدی ندارد بلکه از عید نوروز می بایست در راستای دوری از اینترنت و شبکه های اجتماعی گام برداشت و ایام سال جدید را زمان مناسبی برای ترک اعتیاد افراد به شبکه های اجتماعی دانست. شبکه های اجتماعی و کم رنگ شدن ...
تهدید پایه ثابت پیام های نوروزی اوباما/ پیام های تبریکی که مصداق دم خروس است!
عرف دیپلماتیک، گفته بود: تا به حال پاسخ دولت ایران این بوده است که برای حفظ قدرت خود، اهمیتی به مراتب بیشتر از احترام به حقوق مردم ایران قائل است. طی مدتی نزدیک به دو سال مردم ایران – از پیر و جوان؛ زن و مرد؛ ثروتمند و فقیر – در معرض تعقیب و آزار قرار داشته اند. صدها زندانی عقیدتی در زندان ها به سر می برند. بی گناهان ناپدید شده اند. روزنامه نگاران را خاموش کرده اند. زنان در معرض شکنجه قرار گرفته ...
استفاده از روابط عمومی رسانه اجتماعی برای توسعه ارتباط و اطلاع رسانی در سال جدید
فرد کار کنید، احتمال دارد بتوانید هر چیزی را که درباره شما گفته می شود را بشنوید. شما ممکن است بخواهید برای اختصارات رایج و غلط های املایی نیز در مورد نام تجاری خود بدانید. از سوی دیگر، اگر نام های برند و محصول شما نسبتا کلی و عام باشند، آنگاه ممکن است شما نیاز باشد که نگاهی به گفتگوهای استثنایی بی ربط هم داشته باشید تا بتوانید بر کل گفتمان اشراف پیدا کنید. پنج نکته زیر به ...
11 نکته امنیتی وای فای برای مسافران نوروزی
1- هنگامی که به وای فای نیاز ندارید، خاموشش کنید بهترین راهکار برای مصون ماندن از سرقت ها و هک های وای فای عمومی، دور بودن و متصل نبودن به این شبکه ها است. ممکن است عادت کرده باشید در تمام شبانه روز در خانه یا محل کار تنظیمات وای فای گوشی یا تبلت خود را روشن بگذارید، اما در مراکز عمومی زمانی که از وای فای استفاده می کنید، به طور بالقوه خطرات زیادی در کمین شما است. پس بهتر است برای چند دقیقه به وای فای عمومی وصل شوید و پس از اینکه کارها یتان را سروسامان دادید، دوباره تنظیمات وای فای را خاموش کنید. هکرها با عناوین و اسم های بسیار متنوع و آشنا و البته به کارگیری ترفندهای بسیار پیچیده مهندسی و اجتماعی سعی می کنند به شبکه های وای فای وصل شوند یا اینکه شما را مجاب به وصل شدن به شبکه وای فای جعلی کنند. هر قدر کمتر به شبکه های عمومی متصل باشید، آن ها را در سرقت اطلاعات یا رمز عبور ناکام گذاشته اید. خاموش کردن وای فای مزیت دیگری نیز دارد؛ در مصرف باطری دستگاه صرفه جویی می شود. 2- ک ...
هواشناسی مازندران ماهانه 14 هزار گزارش ارسال می کند/هوای روز طبیعت بارانی است
سال 94 صادر شد. این مسئول با اشاره به اینکه هوای مازندران از بعد از ظهر روز چهارشنبه از ناپایداری هوا کاسته می شود و روز پنج شنبه و جمعه پنجم و ششم فروردین هوای پایدار و آفتابی را در استان احساس می کنیم، بیان کرد: از غروب جمعه ششم فروردین امسال هوای مازندران با بارش بهاری همراه است. داداشی در پایان با اعلام اینکه هوای مازندران در روز طبیعت بارانی است، گفت: 12 فروردین امسال هوای مازندران آفتابی است و مسافران می توانند در این روز برگشت خوبی به شهر خود داشته باشند. ...
تعطیلات عید چه کاره اید؟
... دریا اخلاقی: سلام بر همه ی دوچرخه ای ها! عیدتان مبارک. اولین هدیه ی من به شما کتاب پیشگو است؛ کتابی که حمید نوایی لواسانی آن را نوشته و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم چاپش کرده. فضای فانتزی و تاریخی آن مرا حسابی به هیجان آورد. امیدوارم برای شما هم جذاب باشد. مدتی پیش یک فیلم خوب هم دیدم؛ در دنیای تو ساعت چند است؟ ؛آن را به خاطر فضای بدون تنش و آرامش دهنده دوست دارم و ...
هفت چهره در بهار!
تزیین می کردم. از خیلی وقت پیش هم تخم مرغ های سفالی جمع می کنم و حالا مجموعه ای از آن ها دارم که خودم نقاشی شان کرده ام. بهار شما را به یاد چه چیز می اندازد؟ حساسیت! مطمئناً وقتی سنم کم تر بود بهار شور و شوق خاصی داشت، اما حالا که بزرگ شده ام شاید از آن حال و هوا فاصله گرفته ام. البته نوشدن سال برایم دوست داشتنی است. این که همیشه برنامه ریزی می کنم یک سری ...
چرا پول نقد را به عیدی متبرک ترجیح می دهیم؟
و آن چیزی که در سال های قبل به عنوان عیدی رد و بدل می شد، در حال حاضر چندان مورد قبول نیست. جوان ها و حتی بچه های خردسال بیشتر دوست دارند که عیدی شان را به طور نقدی دریافت کنند. حتی مقدار و مبلغ عیدی را هم می سنجند و هر قدر پول بیشتری بگیرند، نسبت به عیدی دهنده محبت بیشتری پیدا می کنند و دوست دارند که سال های بعد هم با او رفت و آمد کنند. شاید یکی از دلایل این اتفاق این باشد که خانواده ها به شدت ...
در استفاده از فضای مجازی مدیریت زمان داشته باشیم
مقایسه سیاست های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران با کشورهای چین، هند، مالزی و مصر را در دست تالیف و نهایی کردن، دارم. سپنجی در پایان گفت: همچنین ترجمه دو کتاب مخاطبان و رسانه ها: چشم اندازهای نوین و شهرها و مصرف نیز در حال اتمام است و امیدوارم همه این ها در سال 1395 منتشر شود. حلول سال 1395 را به حضور تمام مردم ایران از هر قوم و نژاد و مذهب و مخاطبان تمامی رسانه ها، به ...
اگر ارتباط با آمریکا خوب بود ایران زمان شاه بهشت می شد/ آمریکایی ها رویای انحلال سپاه را دارند
گروه سیاسی تیتریک ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه سه شنبه سوم فروردین ماه در ارتباط مستقیم از مشهد با برنامه زنده "تیتر امشب " شبکه خبر ، با تبریک سال نو و نوروز و آرزوی سالی پر از شکوفایی اقتصادی و پیشرفت و سربلندی برای ملت ایران گفت: ملت بزرگوار ما به خوبی می دانند که ما مدت هاست با آمریکایی ها مسئله داریم و داریم دست و پنجه نرم می کنیم. آنها حاضر نیستند که انقلاب ما را در عمل به رسمیت ...
بررسی اجمالی نوروز در تاریخ و اسلام
سال جلالی بقای عمر تو باد شهور آن همه اردیبهشت و فروردین ناصر خسرو گوید: نوروز به از مهرگان گرچه دو روزانند اعتدالی سیّد حسن تقی زاده در کتاب خود در این موضوع به نام گاه شماری می گوید: جشن نوروز تا این اواخر تنها نشانه ای بود که از بقایای حساب زمان با سال و ماه شماری ایران قدیم بود، (آن هم فقط در لفظ نوروز نه موقع سال و نه سایر خصائص سال قدیم ایرانی). در ...
ده نکته جالب به مناسبت ده سالگی توئیتر
خبرنامه دانشجویان ایران: توئیتر علی رغم اینکه در حال حاضر با نگرانی ها و انتقادهای گوناگونی در خصوص آینده سرویس دهی خود به کاربران دست و پنجه نرم می کند اما این غول چندرسانه ای فعال در حوزه شبکه های اجتماعی، با قابلیت های ویژه ارسال پیام های کوتاه در جایگاه کنونی هم داشته های زیادی دارد که جشن گرفتن دهمین سال تولدش را دلچسب می کند. به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرنامه دانشجویان ایران ...
سفر هایی برای قطع رحم!
توصیه شده است. با همه توصیف های ارائه شده مساله سفر در ایام عید باید مورد بازبینی و کارشناسی قوی قرار بگیرد چرا که این پدیده به تدریج موجب نگرانی متخصصان روانشناسی شده است. مساله این است که ایام نوروز بهترین زمان برای صرف وقت و بودن در کنار خانواده و اعضای فامیل است. سنت و رسم دیرینه ایرانیان که تعالی روح و شخصیتی آنها را در بر داشته است. بی تردید تعطیلات نوروز یکی از ناب ترین فرصت ها برای تقویت ...
پرفروش ترین آلبوم های موسیقی ایرانی
فرهنگی و هنری در اختیار علاقه مندان به موسیقی، شعر و ادبیات در سراسر کشور قرار گرفت که شوالیه آواز ایران پس از سال ها در آلبوم درفش کاویانی یک بار دیگر با ساز مقامی تنبور، حماسه سرایی (شاهنامه خوانی) و در این اثر موسیقایی آواهای چند هزار ساله هوره و مور و همچنین مقام های باستانی تنبور را اجرا کرده است. در درفش کاویانی سارا عباس پور به عنوان نقال اثر، کاری متفاوت اجرا کرده و کارگردان ...
دانلود تیتراژ پایانی سریال بیمار استاندارد
به گزارش خبرنگار خواندنی های گروه وب گردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بیمار استاندارد درباره قهرمان داستان (بهنام) فردی تحصیل کرده بازیگری است که با شیوه درمانی درگیر می شود و وارد ماجراهایی می شود که تا به حال تجربه شان نکرده است. سریال بیمار استاندارد به نویسندگی بهرام توکلی و با کارگردانی سعید آقاخانی توسط مسعود ردایی در 14 قسمت 45 دقیقه ای برای پخش در نوروز 95 از شبکه یک سیما تهیه و تولید شده است ...
چندین بار مرا تهدید به مرگ کردند/ آیت الله جنتی به خاطر انقلابی بودن ترور شخصیتی می شود/ ماجرای نامزدی ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به مناسبت عید نوروز در ادامه مصاحبه های عیدانه آناج با مسئولین و چهره های شاخص استانی گفت وگویی با عباسعلی اسدی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی داشتیم که در آن به گوشه ای از حاشیه های انتخابات 7 اسفند پرداخته شد؛ متن این گفت وگو را در ادامه مشاهده می کنید: آناج: از بیوگرافی خودتان برایمان بفرمایید: بنده عباسعلی اسدی ...
رادیو ایران انتخاب اول مخاطب می شود
افزایش مخاطب داشته ایم. البته من به یک دوره اکتفا نمی کنم و عملکرد رادیو ایران حتما باید در یک روند طولانی بررسی شود و به طور مثال امسال را با یک یا چند سال قبل بررسی کنیم. با این حال با توجه به نتایجی که به دست آمده است از عملکرد مجموعه رضایت دارم. وی درباره رویکرد رادیو ایران در سال آینده در حوزه برنامه های طنز عنوان کرد: ما در نوروز برنامه ای با عنوان خنداخند داریم که یک برنامه ...
دلیل انتخاب حمیدیان برای بیمار استاندارد
...: مسعود ردایی تهیه کننده سریال بیمار استاندارد درباره موضوع سریال در حال ساخت خود گفت: موضوع سریال بیمار استاندارد روانشناسی است و در مراکز درمانی روانشناسی، افرادی خودشان را در نقش بیمار قرار می دهند و بازی می کنند تا دانشجویان سال آخر این رشته البته با هماهنگی اساتید، بتوانند معالجاتی را روی آنها انجام دهند و این افراد تجویزهای دانشجویان سال آخر رشته روانشناسی را به اساتیدشان نشان می دهند ...