سایر منابع:
سایر خبرها
سریال؛ ابزار تربیت نه آموزش
این تکنیک ها به مخاطب اعلام می کنند که در معرض آموزش قرار دارد؛ قرار است با مفاهیمی تازه روبه رو شود و آنها را بیاموزد، اما این شانس را هم دارد که این مفاهیم را در بستری جذاب و سرگرم کننده ببیند که ساده تر در حافظه اش ماندگار شود. با در نظر گرفتن تعریف آموزش و توجه با این مساله که مقوله آموزش و تربیت، علی رغم وابستگی های بسیار، با هم متفاوت هستند و هر کدام کارکردها و ابزار مخصوص به خودشان را دارند، می توان گفت در میان قالب های بصری، سریال نامناسب ترین وسیله برای آموزش موضوعات است؛ چراکه مخاطب به هیچ وجه به منظور یادگیری پای تماشای سریال های تلویزیونی نمی نشیند. ممکن است در روند قصه یک سریال چیزهایی هم بیاموزد، اما او برای سرگرمی، لذت، درک و عمیق شدن درباره مفاهیم است که سریال های تلویزیونی را تماشا می کند. به عنوان نمونه اگر قرار باشد درباره بیماری ایدز، چگونگی انتقال، علایم و عوارض، شیوه های درمان یا پیشگیری از آن در قالب یک برنامه تلویزیونی به مخاطب اطلاع رسانی شود، بهترین قالب استفاده از تکنیک های خلاق آموزشی مانند انیمیشن و موشن گرافیک و غیره است نه سریال های نمایشی که روایتگر قصه هستند و ذهن مخاطب را به سمت قصه ها و ماجراها منحرف می کنند، اما اگر قرار باشد درباره تلخی روزگار بیماران مبتلا به ایدز، تلاش آنها برای دست و پنجه نرم کردن با این بیماری و عواقب اجتماعی و نحوه مواجهه اطرافیان، اطلاعاتی به مخاطبان ارائه شود و به عبارت دیگر، مخاطب به درک عمیق از موقعیت ها و شرایط دست پیدا کند، بهترین راه یک سریال تلویزیونی خوب و پرکشش است! این دقیقا مهم ترین تفاوت سریال سایبر از شبکه پنج و پریا از شبکه سه است و دلیل موفقیت یکی و ناموفق بودن دیگری است. سریال سایبر سعی دارد درباره حضور در فضای مجازی و معادلات دنیای سایبری به مخاطبانش اطلاع رسانی کند و در این زمینه به پرونده های واقعی در پلیس فتا مراجعه کرده است، اما تاثیرگذاری و گیرایی لازم را ندارد؛ چراکه مواد آموزشی را در ترکیب با قصه به مخاطب عرضه می کند و در نتیجه هم نکات آموزشی ناقص می ماند و هم قصه جذابیت و گیرایی را از دست می دهد. آموزش در فضای مجازی، کلاهبرداری های سایبری و مواردی از این دست بخصوص از آن جهت که هنوز تازگی دارد، نیازمند برنامه های آموزشی جذاب و خلاقانه است؛ برنامه ای که قرار است آموزش بدهد باید آموزشی باشد نه این که همچون شترمرغ نه وظیفه پرواز کردن را به انجام برساند و نه باربری را! سریال های تلویزیونی نه به عنوان ابزار آموزشی بلکه به عنوان ابزار تربیتی قابل بهره برداری هستند؛ می توان در قالب یک اثر قصه گو با افت و خیزهای داستانی، یک حس ویژه یا ادراکی را در مخاطب ایجاد کرد اما نمی توان به او اصول و قواعد و ضوابط را آموزش داد؛ این کاری نیست که از یک سریال تلویزیونی بربیاید. آذر مهاجر رادیو و تلویزیون ...
نجات تپه روباه از نابودی
...: گمانه زنی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه روباه الیگودرز که سفالهایی از دوران نو سنگی ، مس سنگی ، مفرغ ، اشکانی و... را در خود جای داده است به منظور حفظ آن از تخریب های روز افزون انجام شد. نعمت اله سراقی سرپرست هیأت گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم تپه روباه این مطلب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه برگزارشد مطرح کرد . او دپوی زباله و ...
باید و نبایدهای جذب مخاطب در رادیو
خوراک مناسب برای مخاطبان حمیدرضا خزایی، معاون اسبق صدای رسانه ملی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مخاطبان رادیو را افزایش داد، به جام جم گفت: سازمان صدا و سیما و در راس آن رادیو یکی از بزرگ ترین دستگاه های فرهنگی و ارتباطی کشور است که هم نفوذ دارد و هم به اصلی ترین عامل برنامه سازی یعنی مخاطب توجه می کند. بنابراین در مرحله اول باید به شنونده توجه کنیم؛ زیربنای این مساله هم نظرسنجی است. وی ادامه داد: ما نخست باید بدانیم نیاز مخاطب امروز چیست و بعد براساس آن برنامه ریزی کرده و اثر تولید کنیم. اگر ندانیم مخاطب به چه غذایی نیاز دارد، خوراک مناسب به او نمی دهیم. این خوراک هم باید متناسب با سن، جنس و موقعیت زمانی و مکانی مخاطب باشد. این کارشناس رسانه عنوان کرد: در واقع با دسته بندی مخاطبان می توانیم به برنامه های رادیو انسجام بدهیم. البته با راه اندازی شبکه های مختلف رادیویی و با تعریف ماموریت های متفاوت حق انتخاب به مخاطب داده ایم، اما باید محتوای مناسب را هم از طریق برنامه ها در اختیارش قرار بدهیم. به عنوان نمونه جوانان به رادیو جوان گوش می دهند و علاقه مندان به برنامه های ورزشی رادیو ورزش را دنبال می کنند. خزایی یکی از راهکارهای جذب مخاطب را ساخت برنامه های تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: وقتی محتوای برنامه غنی باشد و نیاز مخاطبان را برطرف کند، مسلما می تواند روی رفتارهایش هم تاثیرگذار باشد. بنابراین برنامه ریزی در این عرصه را باید به افرادی سپرد که سال ها در رسانه فعالیت کرده و مهارت ایجاد تغییرات را دارند. وی تصریح کرد: تنها ابزار ما در رادیو، کلام و موسیقی است. بنابراین بعد از فراهم کردن محتوای غنی باید از موسیقی مناسب هم استفاده کنیم که با محتوای برنامه همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال موسیقی برنامه علمی با برنامه اجتماعی باید متفاوت باشد و نباید از موسیقی های قدیمی استفاده کرد. ساخت برنامه های تعاملی این کارشناس با اشاره به برنامه های تعاملی گفت: یکی دیگر از راه های جذب مخاطب، ساخت برنامه های تعاملی است. دیگر زمان تولید برنامه های یک سویه تمام شده است و مخاطب علاقه مند به شنیدن چنین برنامه هایی نیست. وقتی مشارکت شنونده را داشته باشیم، مسلما نه تنها او را حفظ خواهیم کرد، بلکه به تعداد مخاطبان هم اضافه خواهد شد. علاوه بر آن باید از قالب های مختلف برنامه سازی هم استفاده کنیم تا بتوانیم مخاطبمان را فعال نگه داریم. معاون اسبق صدا در ادامه افزود: تعریف مخاطب عادی با مخاطب فعال تفاوت دارد. مخاطب فعال کسی است که نه تنها به برنامه رادیو گوش می دهد، بلکه نظرش را درباره برنامه می دهد؛ پیشنهادهایش را به برنامه ساز اعلام می کند و ما شاهد تغییر رفتار و تاثیرگذاری در او هستیم، اما مخاطب معمولی تنها شنونده صرف است. ما باید برنامه های گوش نواز برای رادیو تولید کنیم تا بتوانیم مخاطبان را حفظ کنیم. خزایی معتقد است: سرمایه اصلی همه رسانه ها، نیروی انسانی خلاق و هوشمند است. بنابراین موفقیت یک رسانه در به کارگیری، هدایت و جلب رضایت برترین ها اهمیت زیادی دارد، اما متاسفانه ما کمتر به آن توجه کرده ایم در حالی که این مساله نباید مورد غفلت قرار بگیرد. وی اشاره کرد: بنابراین برای جذب مخاطبان فعال و حفظ مخاطب فعلی رسانه باید با برنامه ریزی دقیق از توانمندی چهره های ارزشمند و درخشان رسانه ای بهره مند شد که از مهارت های ویژه برخوردار هستند. ضمن این که باید از روش های نوین برای برنامه سازی استفاده کرد. نیاز به خانه تکانی محمد مهاجر جزو برنامه سازان قدیمی و پیشکسوت رادیو محسوب می شود که تا امروز برنامه های پرشنونده ای ساخته است. این تهیه کننده همچنان در رادیو فعالیت می کند. وی درباره راه های افزایش مخاطبان در رادیو گفت: این قضیه دو وجه دارد؛ وجه درونی که مربوط به سازمان صدا و سیماست و وجه بیرونی که مردم، خواسته ها و نیازهایشان را شامل می شود. وی ادامه داد: به نظرم وجه درونی که به سازمان مربوط می شود، نیاز به اصلاحاتی دارد. نظام برنامه سازی و مدیریت ارزش های حاکم بر رادیو به خانه تکانی عظیم نیاز دارد. ما باید انتخاب های درست داشته باشیم و افراد توانمند را وارد رسانه کنیم. متاسفانه همکاران من در رادیو نسبت به مسائل هنری و خلاقیت در برنامه سازی کم توجه شده اند. اگر این مسائل حل ...
جاذبه های استان همدان چشم به راه گردشگران تابستانی
به شمار می رود. در کنار روستای گیان تپه باستانی گیان وجود دارد که اشیای باستانی زیادی از آن بدست آمده و در موزه ملی قرار دارد. از مراکز مهم گردشگری نهاوند محسوب می شود. ارگ تاریخی نوشیجان قدمت این محوطه باستانی به دوران مادها بازمی گردد که در دوران هخامنشیان و اشکانیان نیز مورد استفاده بوده است. سه لایه تاریخی در این مکان در کاوش هایی که از سال 1346 صورت گرفته مشخص شده است ...