سایر منابع:
سایر خبرها
صادق(ع) هرگاه بر جماعتی می گذشت که با یکدیگر دشمنی می ورزیدند و مخاصمه می کردند، به آنها اجازه چنین کاری را نمی داد و آنها را از ادامه دعوا بازمی داشت و سه بار با صدای بلند می فرمود: پروا کنید خدا را! (کلینی، 1407ق.، ج 5: 61). أبی اسامه از امام صادق(ع) نقل می کند که علیّ بن أبی طالب(ع) از حاصل دسترنج خود هزار بنده را خرید و آزاد کرد (همان، ج 5: 74). 42) همدردی با دیگران حضرت ...
روایات نبوی، با آیات قرآن کریم است. چگونه وحی الهی از مقام قدسی خداوند به کسوت الفاظ و کلمات اعتباری- که قرارداد محض است - در می آید؟ تنزل حقیقت تکوینی قرآن، باید مسیری داشته باشد تا در آن مسیر، حقیقت قرآن فرود آید و با اعتبار پیوند بخورد. این مسیر همان نفس مبارک رسول خدا (صلی الله و علیه و آله و سلم) است که می تواند بهترین واسطه، برای پیوند امر تکوینی و قراردادی باشد. مانند انسان ...
شکل می گیرد زیرا در عالم واقع مجلس قانون گذاری برای لغو کنسرت ها شکل نگرفته است؛اگر منظور ایشان"شورای فرهنگ عمومی است که در سال 92 مصوبه مذکور را داشته است؛طبعا شورای فرهنگ عمومی مجلس قانون گذاری نیست و رئیس جمهور محترم به عنوان یک حقوقدان این را نیک می دانند؛ ایشان در همان سخنرانی بدرستی فرموده اند: افتخار ما این است که کشورمان کشور قانون است و امام (ره) بارها بر اینکه حکومت اسلام و ...
اشکال رد گردید، به حساب سؤال علمی و نه اشکال بر مدّعای طرف گفتگو گذاشته شود. این حالت در برخورد رأس الجالوت که پس از جاثلیق وارد بحث شد، کاملاً مشهود است. او بارها به جهل خود نسبت به سؤال امام اذعان کرده، از ایشان پاسخ سؤال را درخواست می کند (ر.ک؛ همان: 164). عمران صابی نیز با وجود تبحّری که در بحث با علمای بصره و کوفه از خود به نمایش گذاشته بود و شاید یکی از امیدهای مأمون در شکست امام ...
.... (فعالی، 1375، ص11) علیرضا عقیلی نیز در مقاله ای با عنوان منزلت و کاربرد عقل در چهار تفسیر سده اخیر ، واژگان عقل، فکر، شعور، نظر، علم، تذکر، تدبر و تفقه را که در هیئت های مختلف به کار رفته اند در حوزه مفهومی عقلانیت قرار داده اند. (عقیلی، 1375، ص233) افزون بر موارد یادشده، امام هفتم، حضرت موسی بن جعفر در وصیت مفصل خویش به هشام، که عقل عملی را توصیف می کند، به مفاهیم عقل ...
...، اسم حقیقی سفیانی است؟ درباره نام سفیانی در روایات، اسامی مختلفی به دست ما رسیده است: 1. عثمان بن عنبسة. امام علی علیه السلام، دراین باره فرمودند: یخْرُجُ ابْنُ آکِلَةِ الْأَکْبَادِ مِنَ الْوَادِی الْیابِسِ ... اسْمُهُ عُثْمَانُ وَ أَبُوهُ عَنْبَسَةُ وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ أَبِی سُفْیان. [2] فرزند زن جگرخوار از سرزمین خشک (مرز بین اردن و ...
...، رضا مختاری، دفتر تبلیغات اسلامی- قم 1377 ش. مجموعه مقالات برگزیده کنگره بزرگداشت آیت الله سید علی آقا قاضی(ره)، ج 1، ص: 52 24- شیعه در اسلام، علّامه محمّد حسین طباطبایی، انتشارات امام حسین علیه السلام 1382 ش. 25- طبقات أعلام الشیعه، آغا بزرگ تهرانی، کتابخانۀمجلس شورای اسلامی ایران 1388 ق. 26- عارف ناشناخته، صادق حسن زاده، انتشارات آل علی علیه ...
.... (همان: ج 1 / 20 / ح 14). مرحوم امام خمینی(ره) که رحمت خدا بر او باد، این حدیث را در یک مجلد با عنوان جنود عقل و جهل به تفصیل شرح کرده است. از مجموع این احادیث شریف معلوم می گردد که این بزرگان نخواسته اند جایی برای عقل در اسلام منظور کنند بلکه در صدد ترسیم نقش عقل در شکل گیری اعتقاد دینی بودند تا آنجا که مؤمن بواسطه عقل است که در بهشت داخل می شود؛ و اما کلینی ره دو گانه ایمان و کفر را در ...