سایر منابع:
سایر خبرها
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (3)
که نزد حسیدها به این نام معروف بود، می دانیم، اما راجع به معنای واقعی آنها، یا هدف عملی این شناخت عرفانی اعداد اطلاع اندکی داریم. آیا هدف این بود که برخی مکاشفه ها به دنبال برخی نیایش ها حاصل می شود، یا تأکید بر روی تأثیر سحرآمیز نیایش بود؟ شق اول همان چیزی است که قبالا از سال 1200 با عنوان کَوانا (11) از آن ذکر کردند که در لغت به معنای نیت است، که نوعی تأمل عرفانی در کلمات دعا زمانی که خوانده می ...
ررسی چهار اندیشه انحرافی ابن تیمیه بنیانگذار سلفی گری
مصر تبعید شد اما در مصر نیز از نشر عقاید خود دست برنداشت، تا اینکه پس از مناظره با علمای آنجا، توسط قضات هر چهار مذهب (شافعی، حنبلی، مالکی و حنفی) محکوم شد و به زندان افتاد و پس از انتقال به دمشق در سال 728 هجری در زندان درگذشت. (4) ابن تیمیه فرد مزدور و ملحدی نبود اما براثر کج فکری و خودبینی یک سلسله اصولی را مطرح کرد که با کتاب خدا در تعارض بوده و با اتفاق امت اسلامی همسو نبود. مجموع ...
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (4)
توجه به مفهوم شخینا به عنوان نور مخلوق که در بالا ذکر شد، این مفهوم آشکارا متناقض نماست. در یکی از بخش های کتاب سموئیل بن کلونیموس، که پیش از این به آن اشاره شد، می خوانیم که مخلوقات؛ شخینا را که خود مخلوق است ستایش می کنند؛ اما در جهان آخرت آنها خود خدا را پرستش خواهند کرد. (72) به عبارت دیگر، نیایش مستقیم و بی واسطه ی آفریدگار، علی رغم لایتناهی بودن و حضور مطلق او، تنها در آخرت امکان پذیر است. در ...
دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست ؟
سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین (ع ) وارد کربلا شد. کهن ترین کتاب دعایی مفصل موجود، کتاب مصباح المتهجّد شیخ طوسی از شاگردان شیخ مفید است که ایشان هم همین مطلب را آورده است . شیخ طوسی پس از یاد از اینکه روز نخست ماه صفر روز شهادت زید بن علی بن الحسین (ع ) و روز سوم ماه صفر، روز آتش زدن کعبه توسط سپاه شام در سال 64 هجری است ، می نویسد: بیستم ماه صفر ...
دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست ؟
، کتاب مفصلی با نام تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهداء درباره اربعین نوشت که اخیراً هم به شکل تازه و زیبایی چاپ شده است. هدف ایشان از نگارش این اثر آن بود تا ثابت کند، آمدن اسرای از شام به کربلا در نخستین اربعین ، بعید نیست . این کتاب که ضمن نه صد صفحه چاپ شده ، مشتمل بر تحقیقات حاشیه ای فراوانی درباره کربلاست که بسیار مفید و جالب است ؛ اما به نظر می رسد در اثبات نکته مورد نظر با همه ...
چرا رئیس تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت از مناظره هراس دارد؟!
...؛ مجری: تشکر می کنم از حاج آقا! حجت الاسلام کشوری: اجازه دهید بحث شکل بگیرد. مجری: طبق برنامه ای که نوشته شده زمان یک ربع، ده دقیقه و پنج دقیقه شما به اتمام رسید. به دلیل اینکه دکتر قره یاضی تشریف نیاوردند ما ده دقیقه دیگر به شما زمان می دهیم تا شما موضوع را جمع کنید و وارد پرسش و پاسخ شویم. حجت الاسلام کشوری: خدا به شما و آقای دکتر خیر دهد. مقدمه ...
چرا چرچیل در ایران منفور نیست/ پشت پرده تاریخ نویسی انگلیسی ها برای ملت ایران
تحقیقاتی انگلستان این را هم می بینید. لذا در مقدمه تاریخ ایران دانشگاه کمبریج که توسط آقای پیتر آوری نوشته شده است، عنوان شده که تجزیه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی این سرزمین بوده است، نه آنچنان که مدعی هستند دست سیاست های خارجی در کار است. چون ایران کشور بزرگ و وسیعی بود، نمی توانست خودش را اداره کند؛ لذا تجزیه شد. چطور استادان تاریخ کشور من، در داخل کشور من، می خواهند راجع به تاریخ ...
بررسی سوگواری اهل بیت (ع) در نخستین اربعین از نگاه علماء
اوایل عمر، مطالبی ضعیف دارد؛ بلکه برعکس، آثار مربوط به اواخر عمر می تواند خلل پذیر باشد. پی نوشت: [1]. بحار الانوار، ج 101، ص 334. [2]. التذکرة فی احوال الموتی و امور الآخرة، محمد بن احمد قرطبی، دار الکتب العلمیة، بیروت، بی تا، ج 2، ص 668. [3]. مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشیعه، شیخ مفید، دارالمفید، بیروت، 1414ق، ص 46. [4]. المجالس الفاخره فی ...
سرنوشت حیرت انگیز قرآن نفیس بایسنقری در موزه های جهان
ناصر الدین شاه به خراسان در سال 1300 هجری قمری نیز چنین آمده؛ در اینجا قرآنی به خط بایسنقر که صفحات بزرگ دارد دیده شد، قدری تماشا کرده پایین آمدیم... . محمدتقی خان حکیم نیز در کتاب خود درباره این قرآن این چنین نوشته است: بعضی از اوراق قرآن کریم به خط شریف میرزا بایسنقر بن شاهرخ گورکانی در این امامزاده دیده می شود که از معظم عجایب و تحف و نفایس عالم است که اگر ابن مقله زنده شود، تراشه ...
وضعیت رشد در فقه اسلامی
، المکتبه ی المرتضویه ی لإحیاء الآثار الجعفریه ی ،تهران- ایران،محقق/ مصحح: سید محمد تقی کشفی. - عاملی، زین الدین بن علی، شهید ثانی،(الف) ، 1413 ه ق، مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام ، چاپ اول، مؤسسه ی المعارف الإسلامیه ی ،قم ،محقق: گروه پژوهش مؤسسه معارف اسلامی. - عاملی، زین الدین بن علی، شهید ثانی،(ب)1384ه ق،الروضه ی البهیه ی فی شرح اللمعه ی الدمشقیه ی،چاپ سنگی،بدون نام ...
حسن البناء و بحران هویت
عنوان پاسخ هایی به کتاب عبدالرزاق و بعد از فروپاشی خلافت منتشر شدند مانند کتاب حقیقة الاسلام واصول الحکم از محمد خضر حسین وهم چنین کتاب نقد علمی کتاب الاسلام و اصول الحکم اثر شیخ محمد بن عاشور اضافه بر این کتاب ها دکتر عبدالرزاق السنهوری با رویکردی فقهی تاریخی کتاب فقه الخلافة وتطورها را به رشته تحریر درآورده این حجم از آثار چاپ شده پیرامون رابطه دین و دولت و یا نقش دین در رابطه با دولت و قدرت چه ...
مقام زبان و ادبیّات در ملیّت
اند از ملّیت و قومیّت امریکائی بفهمند؟ پی نوشت ها 1- بعضی معتقدند که انسان تمام معنی یک جمله یا عبارتی را که به زبانی غیر از لسان مادری او نوشته شده است نمی تواند بفهمد مگر آنکه ابتدا آن را به زبان خود ترجمه کند. به عبارت دیگر در فکر انسان برحسب ترتیب طبیعی اول ترجمه کردن است و سپس فهمیدن. حل این نکته با روان شناسان است و اینجا جای بحث نیست. منبع مقاله : مینوی، مجتبی؛ (1386)، فردوسی و شعر او، تهران: انتشارات توس، چاپ چهارم ...
شور و جوش قومی در شاهنامه
مانند مازیار و بابک خرّمی و یعقوب بن اللّیث و عمرو بن لیث و آل سامان و اولاد بویه (1) و امثال آنان بر ضدّ عرب عصیان و شورش کرده بودند، و باز در این مدّتِ دویست سال با اشعار و کتاب هایی به نثر که نوشته شده بود مقدّمات پیدایش یک زبان مستقلّ ایرانی مخلوط با زبان عربی (زبان دری نو) حاضر شده بود. فردوسی یک قسمت از این کار را انجام داد، آن هم در زمانی به پایان رسید (384 تا 400 هجری قمری) که در موطن او ...
فردوسی طوسی
که سالی خراجی نخواهند بیش و بدین سبب همه ی مردم از خانه ها بدشت رفتند و در حقّ او دعا کردند (نیایش همی زاسمان برگذشت). در ابتدای داستان خسروشیرین گوید که چون سالار (نصر بن سبکتگین) این سخن های نغز را بخواند من اینجا از گنج او شادمان گردم و او به شاه یادآوری کند مگر تخم رنج من آید به بار . از مجموع این سخنان چنین استنباط می توان کرد که مراد از آن سال بیست عدد قطعی نیست بلکه تقریبی است، یعنی ...
شاهنامه به نثر فارسی
...، اندر ماه محرّم و سال بر سیصد و چهل و شش از هجرت... و این را نام شاهنامه نهادند . این عبارت از همان مقدّمه ی قدیم شاهنامه ی ابومنصوری نقل شد که بدست ما رسیده است. و از آن بر می آید که ابومنصور معمری با چهار زردشتی دانا و آگاه از اهالی بلادِ هرات و سیستان و نشابور و طوس به همکاری یکدیگر تاریخ شاهان ایران از عهد گیومرث تا آخر روزگار یزدگرد سوم را از کتب تاریخ پهلوی و عربی و فارسی که در آن زمان ...
چشم انداز حقوق یهودی (1)
عنوان ملحقات میشنا (رساله های کوچک) در مجموعه ی تلمود چاپ می شوند. (58) پس از تکمیل میشنا، دانشمندان یهودی به تفسیر آن همت گماشتند. این دانشمندان که آمورائیم یا شارحان نام گرفته اند، پس از تدوین میشنا (در 210 م) تا حدود سال 500 م تفسیر میشنا را، که گمارا (59) به معنای تکمیل نام گرفت، به وجود آوردند. برای میشنا دو گمارا نوشته شد؛ یکی گمارای فلسطینی یا اورشلیمی، و دیگری گمارای بابلی که مفصل تر ...
چشم انداز حقوق یهودی (2)
امروزه در تفسیر قانون اراده می شود. (6) از این رو، منطقاً می توان چنین فرض کرد که محققان هلاخایی برای حل این مشکلات ابتدا به سراغ میدراش می رفتند، و اگر از این روش نتیجه نمی گرفتند به دیگر منابع قانونی متوسل می شدند. (7) در سال های آغازین تاریخ میلادی یا اندکی پیش از آن، یکی از عالمان سرشناس یهودی، هیلل، هفت اصل را درباره ی تفسیر بیان کرد و پس از او این اصول مورد توجه قرار گرفت. در ابتدای قرن ...
سخن سرائی فردوسی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: مجتبی مینوی در مقاله های گذشته عرض کردم که فردوسی به فکر سرودن داستان های قدیم ایران و ایجاد یک حماسه ی ملّی ایرانی افتاد، و برای این مقصود کتاب نثری را که به نام شاهنامه یا باستان نامه نوشته بودند می خواست تا آن را به نظم آوَرَد. و شنیده بود که شاعری دقیقی نام بدین کار پرداخته بوده، ولی بدست غلام خویش کشته شده است و کار ...
ساختار حقوق یهود
پیرایه اما منظم وضع کرد. از این رو، کتاب وی هدف انتقادات شدید ربی ابراهیم بن داوود اهل پوسکیه (57) در جنوب فرانسه قرار گرفت و در طبع های بعدیِ این قانون نامه، ایرادهای ابن داوود در حاشیه یا به صورت ضمیمه ی متن به چاپ رسیده است. محققان دیگر در آن زمان و دوران های بعدی کوشیدند تا کمبودها را جبران کنند: در شرحی به نام مَگید میشنه (58) منابع ارجاعات ذکر نشده فراهم آمد؛ در هَگاهوت مایمونیوت (59) مطالب ...
اشعار مورد شکّ و مردود فردوسی
در قبولشان تردید همان قدر یا بیشتر است. و امّا یوسف و زلیخا معاذالله که از فردوسی باشد. اکثر ابیات متعدّد از رباعی و غزل و قصیده و قطعه، که در مآخذ گوناگون به نام او آورده اند به اهتمام مستشرق شهیر آلمانی إته در مقاله ای با ذکر منابع گردآوری شده بود. و از روی آن مقاله آقای دکتر رضا زاده ی شفق نقل کرده و در مجلّه ی مهر (سال دوم، شماره ی مخصوص به یاد فردوسی) منتشر ساخته اند، در صحّت نسبت عموم آن ها ...
ارزیابی امانت داری فردوسی
و عدّه ای از آن ها هنوز موجود است مضامین مندرجات شاهنامه را به زبان عربی می توان خواند و با کتاب او مقایسه کرد. نیز در بسیاری از کتب ادبی که نویسندگان ایرانی و عرب به زبان عربی نوشته اند خلاصه ی برخی از قصص و داستان های فردوسی را می توان یافت. معلوم نیست که فردوسی این قصه ها را شخصاً از آن کتب برداشته است یا آنکه قبل از او در عهد ابومنصور محمّد بن عبدالرّزاق مؤلّفین آن شاهنامه ی نثر این داستان ها ...
داستان های ایران قبل و بعد از شاهنامه
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: مجتبی مینوی نظم شاهنامه موجب گردید که ادبیّات ماقبل اسلامی و داستان های پهلوانی و حماسی ایران در میان ایرانیانی که مسلمان شده بودند بار دیگر متداول شود و مردم با آن ها آشنا شوند. در مدّت دویست سالی که بین کشته شدن یزدگرد و طلوع یعقوب بن لیث بر ایرانیان گذشت در ایران از ادبیّات چیزی دیده نمی شد. آن عدّه از مردم این سرزمین ...
یوسف و زلیخای فردوسی
یک جمله نتیجه ی تحقیقات را خلاصه می کنم که: یوسف و زلیخائی که به نام فردوسی شناخته می شد در حدود 476 هجری به نام شمس الدّوله طغانشاه پسر الپ ارسلان ساخته شده و گوینده ی آن ظاهراً شاعرکی شمسی تخلّص بوده است. ذیلاً مقاله ای را که سابقاً در این باب نوشته و در مجلّه ی روزگار نو به چاپ رسانیده بودم با اصلاح و جرح و تعدیل و اختصار و تفصیل بعرض خوانندگان محترم می رسانم- گرچه دانی که نشنوند بگوی ...
نورمن میلر ؛ غول ادبیات آمریکا
های ادبی به نورمن میلر جذب شد. این کتاب سال بعد در انگلستان هم به چاپ رسید و قبل از توزیع بیش از ده هزار نسخه فروش کرد. وی سپس در سال 1952 رمان ساحل بارباری را منتشر کرد و پارک آهو را در سال 1955 نوشت. این دو رمان نیز هر دو با فروش خوبی روبرو شدند و مورد توجه رسانه های ادبی قرار گرفتند. میلر در سال های پنجاه میلادی به موضوعات متعددی از جمله خشونت، سرطان و مواد مخدر علاقه مند شد ...
ادعای شیعه بودن بنی العباس
، تحقیق: محمد باقر المحمودی، بیروت: دار التعارف للمطبوعات. تمیمی مغربی، نعمان بن محمد (1385). دعائم الاسلام، مصر: دار المعارف. حر عاملی (1409). وسائل الشیعه، قم: انتشارات آل البیت (ع). حیدر، اسد (1390). الامام الصادق والمذاهب الاربعه، بیروت: دار الکتاب العربی، الطبعه الثانیه. الذهبی، شمس الدین محمد بن احمد (1406). سیر اعلام النبلاء، بیروت: مؤسسه الرساله ...
دکترابراهیم یزدی: هیچ نوع بدیلی برای روحانی نداریم
. استبداد رفته بود اما عرض شود استقلال ایران دچار خدشه شده بود مردم چه حس و حالی داشتند؟ والا همین طور که شما بهش توجه دارید مردم یک احساس دوگانه داشتند هم از رفتن استبداد خوشحال بودند هم از این که کشورشون توسط نیروهای بیگانه اشغال شده بود ناراحت بودند. این احساس متضاد دوگانه رو ما داشتیم. من به عنوان جوان نسل اون دوره این احساس رو داشتم. آقای دکتر، دکتر مصدق چطور؟ مجموعه ای از ...
سبک زندگی از منظر امام حسن مجتبی (ع)
خود درک کند. برای تبیین جایگاه دین در فرایند ایجاد سبک زندگی، می توان از الگوی وبر به عنوان الگوی کنش، به معنای عام آن بهره برد. براساس این الگو، تعامل تمایلات و منابع می تواند انتخاب های فردی و گروهی یا همان کنش را فراهم آورد. مجموع این کنش ها، الگوهایی را ترسیم می کند که سبک زندگی نام دارد. ترجیحات و تمایلات فردی و جمعی، جهت کنش را تعیین می کند و منابع در دست رس که در پیوند با عوامل ...