سایر منابع:
سایر خبرها
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (1)
توانستند میراث اندک تفکر فلسفی که برای افراد بسیاری جذاب بود، گزارش کنند. اما آشوب جنگ های صلیبی (2) و ظلم و ستم های وحشیانه ی این دوره و پایمردی و اشتیاق دائم خود یهودیان برای شهادت، تأثیری مهم و ماندگار بر روحیه ی این جامعه ی بزرگ یهودی به جا گذاشت. از این زمان به بعد روحیه ی جدیدی در سرشت یهودیت آلمان به وجود آمد، که رشد و توسعه ی خود را مدیون انگیزه های صرفاً دینی بود، ولی هرگز تبیین فلسفی مناسب ...
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (2)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: گرشوم گرهارد شولم برگردان: علیرضا فهیم تا جایی که به دیدگاه های رهبران حسیدی مربوط می شود، خود یهودای حسیدی اساساً مخالف با هر نوع تأملی درباره ی زمان آمدن مسیح موعود بود. او در نقل متن سفرنامه ی پِتَحْیا اهل رگنسبورگ، (1) که خدود سال 1175 به بغداد و ایران سفر کرد، حتی تا آنجا پیش می رود که پیشگویی ...
دقایقی چند با شیدایی از دیار اقبال لاهوری که مقیم مشهد است
اقبال لاهوری هستم، در سال 1940 در ایالت راجستهان هند چشم به جهان گشودم، 7 ساله بودم که تولد کشوری عظیم و اسلامی به نام پاکستان را به چشم دیدم، بلافاصله به همراه خانواده ام به پاکستان آمدیم و مقیم شهر نواب شاه شدیم. روزگار نه چندان بعد راهی کراچی شدیم، 18ساله بودم که پدرم را از دست دادم و تصمیم گرفتم از پاکستان به سمت ایران حرکت کنم. روحی عاشق و شیدا داشتم لذا به محض ورود به ایران به سمت ...
مداحی سنتی نیاز به احیا دارد/ اسرار الشهادة مملو از جعلیات است
...، فضای فاسد آشفته آن دوران را برای مردم تبیین کنیم. اسلام ظاهراً هست اما اوضاع به کجا رسیده که بعد از 50 سال پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) فرزند همان پیغمبر باید برای احیای دین، قیام کند. چقدر این جامعه تباه شده و به قهقرا رفته است. اگر این مسائل به درستی تبیین شود برای مخاطب جا می افتد که این مردم وقتی ولایت را کنار گذاشتند، اسماً مسلمان هستند ولی به مراتب پست تر از پدران جاهل خود در دوره شرک و بت ...
توسعه همکاری های فرهنگی در قدیمی ترین پایتخت اروپایی
...، پیوندگر میان مرکز، جنوب و خاور اروپاست و به همراه مقدونیه، مونته نگرو و بوسنی و هرزگوین از سال 1389 میلادی زیر سلطه امپراتوری عثمانی قرار داشت و در سال 1912 به دنبال جنگ کوزوو به آزادی دست یافت و بعد از آن به عنوان یکی از جمهوری های سه گانه، همراه با کرواسی و اسلوونی، پادشاهی یوگسلاوی را تشکیل داد که این حکومت نیز تا سال 1945 و به قدرت رسیدن تیتو ادامه یافت. مهاجرت صربها به سوی مناطق غربی تر ...
اسماعیل زاده: ترجمه های قرآن در جهان بررسی شود/ قزوه: امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست
را به روسی ترجمه می کنم. این ترجمه به کمک دانشجویان روسی در دانشگاه تهران و ویراستار روسی و تیمی که در اختیار دارم انجام می شود؛ چرا که دوست داریم کارمان خوب و با کیفیت باشد. مجموعه اشعار علیرضا قزوه و محمدجواد آسمان نیز از دیگر آثاری است که در سال 2017در انتشارات فوم در روسیه چاپ خواهند شد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید بیشتر فرهنگ ایران را بشناسیم؛ چرا که متاسفانه بیشتر خبرگزاری ها و رسانه های جهان ایران را با چهره ای منفی معرفی می کنند و ما سعی می کنیم از تاریخ، ادبیات و تمدن ایران بگوییم. انتهای پیام/ ...
دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست ؟
یک چهل روز، چنین مسیر رفت و برگشتی طی شده باشد. اگر این سخن بیرونی هم درست باشد که سر امام حسین (ع ) روز اول صفر وارد دمشق شده ، می توان اظهار کرد که بیست روز بعد، اسرا می توانستند در کربلا باشند. باید به اجمال گفت : بر فرض که طی این مسیر برای یک کاروان ، در چنین زمان کوتاهی ، با آن همه زن و بچه ممکن باشد، باید توجه داشت که آیا اصل این خبر در کتاب های معتبر تاریخ آمده است یا نه. تا آنجا که ...
عالمی که در علم ریاضی یگانه دوران بود
من اشتباه کردم میرزا یحیی در ادبیات و سرودن اشعار عربی و فارسی مهارت داشت و اغلب اشعارش در مدح حضرات ائمه معصومین علیهم السلام است که مورد توجّه مدّاحان و مرثیه سرایان بوده است. مدّاحان هر روز به منزل وی رفته و در دفاتر خود اشعار وی را ثبت می کرده اند تا در مجالس روضه از آن بهره بگیرند. چندین سال مرثیه خوانی در اصفهان منحصر به اشعار او بوده است. در شعر، تخلّص یحیی را برگزیده ...
شاهنامه به نثر فارسی
شاهان قدیم ایران می دانستند طالب بودند که یک تاریخ پادشاهان ایران به زبان پارسی دری جدید (فارسی عهد اسلامی) تهیّه شود، و در عهد آنان چند چنین کتاب تحریر شد که بعضی به نثر بود و برخی به نظم، و غالب آن ها به اسم شاهنامه و شاید بعضی هم بنام باستان نامه خوانده می شد. از آن جمله بود شاهنامه ی نثر ابوالمؤیّد بلخی که ذکر آن در چند مأخذ آمده است؛ دیگر شاهنامه ی ابوعلی محمّد بن احمد بلخی که ابوریحان بیرونی ...
سالروز تولد مردِ شعرِ فارسی / او رفته با صدایش اما خواندن نمی تواند
محمدضیاء هشترودی، به کار مطبوعاتی می پردازد و دو شعر "غراب" و "ققنوس" و مقاله بلند "ارزش احساسات در زندگی هنرپیشگان" را به چاپ می رساند. در سال 1321 فرزندش شراگیم به دنیا می آید که بعد از فوت او، با کمک برخی دوستان پدر، به گردآوری و چاپ برخی شعرهایش اقدام کرد. نوشته های نیما یوشیج را می توان در چند بخش مورد بررسی قرار داد: ابتدا شعرهای نیما؛ بخش دیگر، مقاله های متعددی است که او در زمان ...
اشعار مورد شکّ و مردود فردوسی
هنر شست و دو سال بودم *** چه توشه برم (1) ز اشکارو نهانی بجز حسرت و جز وبال گناهان *** ندارم کنون از جوانی نشانی بیاد جوانی کنون مویه دارم *** بر آن بیت بوطاهر خسروانی جوانی من از کودکی یاد دارم *** دریغا جوانی، دریغا جوانی! دو بیت اخیر این قطعه در ترجمان البلاغه به شاعر دیگری منسوب است به نام محمّد عبده (ص 104) و یک بیت دیگر از همین شعر محمّد عبده نیز جداگانه در همان ...
داستان های ایران قبل و بعد از شاهنامه
فروتر بشمارند. ولی از حدود چهارصد و پنجاه هجری دیگر می توان گفت که شاهنامه ی فردوسی کمال شهرت و رواج را حاصل کرده بود و پهلوانان و داستان های آن معروف خاصّ و آشنا بگوش عام شده بودند. چندین شاعر به تقلید آن پرداختند و همه جا گفتگو از پهلوانان قدیم ایران بود و کمتر شاعریست که از پنجاه شصت سال پس از وفات فردوسی به مناسباتی ذکر فریدون و جمشید و کیخسرو و زال و رستم و اسفندیار و دیگران را در ...
یوسف و زلیخای فردوسی
نسخه ای آن شاعر نسبت داده باشند تمیز اصالت یا مجعول بودن آن شعر برای مستشرقین غیرممکن است. قصاید و قطعاتی که همین دکتر إته بنام فردوسی و ناصر خسرو چاپ کرده است برهان واضحیست بر اینکه اگر منظومات اسمعیل چورکچی و مهملات جیجکعلیشاه را در وسط اشعار نظامی یا سعدی بگنجانند و یا در کتابی به اسم حافظ و مولوی ضبط کنند مادامی که معنی آن ها بالنّسبة مقبول و الفاظ آن ها بالتسبة بی عیب باشد هیچ فرنگی از روی ...
تطبیق های احتمالی و بدون دلیل
شهر آشوب، محمد بن علی (1379). مناقب آل ابی طالب:، قم، علامه. 5٫ ابن عربی، محیی الدین، (بی تا). فتوحات المکیه، دار احیاء التراث العربی. 6٫ ابن اعثم الکوفی، احمد بن علی (1380). الفتوح، ترجمه محمد بن احمد مستوفی، انتشارات علمی فرهنگی. 7٫ امین، سید محسن (1403ق). اعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف. 8٫ انصاریان، حسین، بی تا، تفسیر حکیم، قم، دارالعرفان. 9٫ برسی، رجب بن محمد ...
نقدی بر الصاق بیماری دوقطبی به فروغ فرخزاد
زوال و مرگ، و دیگری شور زندگی و شادی عشق. ایشان چنین توضیح می دهند: “این که شاعر دو درونمایۀ متباین را به خوبی در هر دو دسته اشعار نشانده و با موفقیت آنها را در بافت شعر اجرا کرده است، به جز مهارت زبانی و شناخت شعر، از روحیه ی سرشار از تضادهای گوناگون و احوال نامتلاطم شاعر خبر می دهد. اشعاری که در فاصلۀ زمانی نه چندان درازی از یکدیگر سروده شده و به همین دلیل در یک مجموعه جای گرفته اند ...
ادعای شیعه بودن بنی العباس
.... السیاغی، شرف الدین الحسین بن احمد (1388). الروض النضیر، الطبعه الثانیه، الطائف: مکتبه الموید. سیوطی، جلال الدین (1421). الدر المنثور فی تفسیر المأثور، بیروت: دار احیاء التراث العربی. شهرستانی، محمد بن عبد الکریم (1364). الملل و النحل، تحقیق: محمد بدران، قم: انتشارات شریف رضی. صدوق، محمد بن علی (1378). عیون اخبار الرضا (ع)، بی جا: انتشارات جهان. ...
جان گرفتن شعر نو با نیما
1266 تا 1343 باشد. نظام وفا اولین مشوق نیما در سرودن شعر بود و رابطه استاد و شاگردی آنها تا جایی ادامه یافت که بعدها مقالات وی را در مجله خود به نام وفا منتشر کرد. سال های نوجوانی و جوانی نیما مصادف شد با سلسله تغییرات مهم سیاسی در ایران از جمله حوادث بعد از جنبش مشروطه، این تحولات مهم سیاسی و آشنایی تدریجی نخبگان فرهنگی آن دوران با فرهنگ غرب از قبل هم به آغاز روند تغییرات در ...
اخلاق و رفتار امام موسی بن جعفر (ع)
خود را در راه خدا و آسایش بندگان او قرار میدهند و خود را فانی و محو در بقاء و دوام تعالیم آن مینمایند هرگز نظیر این برخورد را در دیگر مکتبهای مادی و حتی معنوی نمیتوان جستجو کرد بویژه در عصر کنونی که چرخهای زندگی مردم بر اساس مادیت متقابل و گام به گام و اقتصاد ربائی و بهره ای میچرخد، و اصول انسانی را زیر چرخهای بیرحم ماده پرستی محو و تباه میسازد و همه را طالب مال و منال و جویاگر کسب قدرت از راه ماده ...