سایر منابع:
سایر خبرها
خودآگاهی بنیادی ترین نوع معرفت در فلسفه ابن سینا
در فلسفه ابن سینا اصولاً فلسفه ابن سینا فلسفه ای است که مبتنی بر شناخت مفهومی یا با واسطه از اشیاء است. تنها جایی که ابن سینا به نحوی به ادراک بی واسطه و حضوری قائل است همان علم نفس به خود است. در فلسفه ابن سینا خودآگاهی بر هر گونه معرفت دیگر تقدم دارد. وی در کتاب تعلیقات در این باره چنین می گوید: ادراک من نسبت به ذات خودم مقدم بر هرآن چیزی است که آن را وصف می کنم و می گویم آن را ادراک ...
آسیب ترک تبرّی در برابر فاسقان
خداوند آنان را مورد غضب قرار داده، دوستی نکنید. آنان از آخرت مأیوس هستند، همان گونه که کفّار مدفون در قبرها مأیوس می باشند﴾ (الممتحنه/ 13)؛ ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَی أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ: ای کسانی که ایمان آورده اید! یهود و ...
حکم حاکم شرع به رؤیت هلال
چکیده مسأله رؤیت هلال، پیش از زوال همواره مورد بحث بوده است و در زمان ما نیز، موضوعاتی نظیر اشتراط یا عدم اشتراط اتّحاد آفاق و اعتبار قولِ هَیَوی و محاسبات فلکی محل بحث است. همچنین موضوعاتی مانند غروب هلال بعد از شفق، تطوّق(به نظر برخی)، شهادت یک شاهد، شهادت زن؛ حکم حاکم در رؤیت هلال، شهادت بر شهادت، چگونگی ثبوت هلال در قطبین، وظیفه شاک در هلال شوال، ضابطه وحدت و تقارب افق، لیله القدر ...
انسان معبر بین دو عالم جسمانی و روحانی
تشبیه مراتب درونی نفس انسانی به افلاک عالم بسیار متداول است و می توان این اصل را پس از اصل توحید رکن اساس تصوف به شمار آورد. در کل تشابه بین عالم صغیر و کبیر و سلسله مراتب عالم در عقاید یو نانیان، مسیحیان، چینیان و هندیان قدیم یافت می شود و همچنین در نزد اخوان الصفا و عرفا وجود دارد (همان:110-111). برخی فیلسوفان نیز در تعریف علم فلسفه و یا غایت آن تعابیری به کار می برند که همین معنا را ...
ارزیابی رویکرد امنیتی اسلام
جنگ در اسلام عبارت اند از: - دفاع از سرزمین: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ، الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ...: به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است چراکه مورد ظلم قرارگرفته اند و البته خدا بر پیروزی آنان سخت تواناست. همان کسانی که بناحق از ...
عالم ذر چیست و کجاست؟
، عقل ممکن است بتواند ثابت کند که عالم ذرّ وجود ندارد. بدین معنی که اعتقاد به عالم ذرّ مخالف احکام بدیهی عقلی است. اگر عقل چنین حکمی دهد، از اساس بحث عالم ذرّ منتفی می شود؛ اما اگر نتواند چنین حکمی دهد، سایر گزاره های مرتبط با عالم ذرّ ، دیگر ارتباطی با عقل ندارد؛ یعنی عقل نمی تواند با تکیه بر خودش درباره آن ها نظر دهد. همان طور که گفتیم این حرف بدین معنی نیست که این اعتقادات مخالف عقل هستند بلکه ...
روش الگویی در تربیت اسلامی
این الگوها تطابق می یابد.(7) همان گونه که مشاهده می شود، معنای اصطلاحی الگو در این سه علم بسیار به هم نزدیک است. از الگو در عربی به اُسوه و قدوه تعبیر می شود، از این رو، برای بررسی مفهوم الگو در متون دینی، باید از این دو واژه بهره بگیریم. اُسوه و اِسوه از ریشه اَسا (أ س و) است که در حالت اسمی به معنی قدوه و الگو و در حالت مصدری، به معنی حالت پیروی کردن آمده است.(8) مفردات راغب أسوه را ...
کربلا در اربعین مفهوم پیدا می کند/ منتقمان خون حسین(ع) در راه کربلا/ 44 هزار مازندرانی اربعین امسال ...
) نماد علم و راه و روش خداوند است و دشمنان از روی نادانی نمادها را شکستند. رضا آزادی کناری دین را در عبادات، اعتقادات و اخلاقیات معنا کرد و افزود: اعتقادات میوه آن الله و خلاصه عبادات نماز است و هرگز نماز از انسان جدا نمی شود مگر آنکه انسان عقل خود را از دست بدهد و میوه اخلاقیات را باید در انصاف جستجو کرد. آزادی، امام حسین(ع) را مظهر ولایت خداوند و نماز و انصاف دانست و تصریح کرد ...
تفسیر علامه جعفری از عهدنامه مالک اشتر
رسوخ کرده که همه چیز را تباه می کند. علامه هماره از حیات معقول دم می زند و زیربنای آن را کتاب خدا، پذیرش سنت محمد(ص) و ائمۀ معصومین(ع) و اجماع همگانی مسلمانان، و در آخر احکام عقل بیان داشته که در چارچوب عقل و دانش می توان به آن حکومت ایده آل رسید، دنیا را آبادان کرد و برای آخرت توشه ها اندوخت، و حتی محیط زیست و سرزمین ها و حیوانات را احیاء کرد. حضرت علی(ع) فرمایند: اِتّقُوا ...
اباذری: ما طرفدار دموکراسی هستیم نه این آزادی های اباحه گرایانه
، استاد قدیمی فلسفه به بیان ویژگی های فلسفه و فلسفه ورزی پرداخت و بر این تاکید کرد که فلسفه جغرافیا ندارد و مسائل فلسفی جهانی و بنیادی هستند.... مصطفی محقق داماد، استاد فلسفه و حقوق اسلامی نیز کوشید نسبتی ضروری میان عقلانیت و اعتدال با توجه به مبانی فلسفی ملاصدرا و شرحی که او از سخنان ابن سینا ارایه کرده است، اظهار دارد. اما سخنرانی جنجالی این نشست به یوسف اباذری، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران ...
علامه طباطبایی هرگز دنبال مطرح کردن خود نبود
دریایی سؤال بود، دین یعنی چه؟ عقل یعنی چه؟، حقوق زن چیست؟ حقوق ملی و بین المللی چیست؟ حق چیست؟ همه اینها یک مشت سؤال عمیقی بود که ایشان به آن جواب دادند، اگر ایشان زنده می ماندند به پرسش های انقلاب اسلامی هم که انقلاب چیست و ماهیت آن چیست و از این قبیل نیز پاسخ می دادند. آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه عقیده ایشان این بود که اگر روایتی معتبر باشد و از معصوم(ع) رسیده باشد، همان طور که قرآن کریم ...
دورکیم و تفکرات اش را بیشتر بشناسید
انعطاف ناپذیر به فلسفه عقل گرا روی آورد، آن هم در زمانی که صحنه عمومی فرانسه دستخوش دگرگونی های پی در پی بود و نمی توانست هیچگونه لنگرگاه امنی برای او فراهم سازد.(همان؛ 223) دورکیم اولین تدریس فلسفه را در سال 1887 در دانشگاه بوردو به عهده گرفت –به دلیل اینکه در هیچ نقطه ای از دنیا رشته ای به نام جامعه شناسی وجود نداشت نتوانست جامعه شناسی تدریس کند-. اما در واقع دوره مزبور را می توان ...
برخی ادعا می کنند علامه جعفری فیلسوف نبود!
.... وی در پایان افزود: مرحوم علامه جعفری جوابی که به این نقض کانت می دهند واقعا از نظر بنده به عنوان معلم فلسفه(خود) در مقام یک کتاب مجزاست ایشان در یکی از اولین آثار خود که شاید در سنین سی سالگی آن را نوشته اند، می گویند که داستان وجود حق تعالی یا واجب بودن او، اصلا قضیه منطقی ارسطویی نیست تا بتوانیم بگوییم که ضرورت ازلیه یا ذاتیه دارد بلکه قضیه ای تحلیلی است عین این است که بگوییم هشت ...
اوانجلیست های حامی ترامپ از داعش بدترند/ شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود
موفق به ارائه کامل سخنرانی خود نشد. در ادامه متن کامل سخنرانی یوسف اباذری، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران از نظر می گذرد؛ از بزرگان فلسفه تشکر می کنم که به معلم ساده جامعه شناسی اجازه دادند تا در روز فلسفه درباره مقولاتی که پیشنهاد خود آنان بود سخنانی بگویم. روز فلسفه را به فلاسفه تبریک می گویم و امیدوارم سخنانی که می گویم کمکی هرچند ناچیز در حل مسائلی بکند که فلسفه و جامعه ...
ظرفیت شناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت
، یعنی اصول فلسفه و روش رئالیسم با تفسیر و توضیح استاد مطهری، استفاده شده است. بحث انسان شناسی علامه طباطبایی با بحث ادراکات گره خورده است. به نظر علامه طباطبایی علوم و ادراکات آدمی دو گونه است: یکی واقعی و دیگری اعتباری. علوم و ادراکات واقعی، از خارج و هستی حکایت می کنند، و علوم و ادراکات اعتباری، گرچه از جهاتی با جهان واقع نسبت و ارتباط دارند اما از خارج حکایت نمی کنند، بلکه مقام آن ها ...
معانی و اصطلاحات مختلف فقه التربیه
.... در درون تربیت هم مسایل خیلی زیادی مطرح است. وقتی موضوع جداگانه وجود دارد و از طرفی حجم مسایل هم بالا است، ضرورت ندارد که خود را به زحمت بیندازیم و همه را یک علم بدانیم. از طرفی تفاوت هایی از حیث روش و متدولوژی و ... هم دارد. علوم مرتبط با فقه تربیتی نتیجه اینکه ما چند دانش داریم: * فقه تربیتی به معنای اصطلاح ششم * فلسفه تربیت، فقه اکبر یا کلام ...
همایش نوآوری های فلسفی، کلامی علامه طباطبایی برگزار می شود
سخنرانان و کارشناسان این برنامه گفت: در این همایش حجت الاسلام و المسلمین علی رضائی تهرانی پیرامون نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی سخنرانی خواهد کرد ، همچنین دکتر محمد سعیدی مهرو دکتر علیرضاکهنسال هر یک پیرامون آرای کلامی علامه طباطبایی و قول مقبول در اتحاد عاقل و معقول از نظر علامه طباطبایی سخن خواهند گفت. گفتنی است: مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد با همکاری گروه پژوهشی حکمت و کلام جدید دفتر ...
بزرگداشت مقام علمی و معنوی علامه جعفری/علامه جعفری همواره نوآور بود
کرد و افزود: به بیان راسل ، علم بدون دین سبب ختم و نابودی بشر است. به همین دلیل غالب فلاسفه بزرگ جهان غرب پس از سال 1980 به سمت خدا بازگشتند چراکه به خوبی دانستند علم به تنهایی پاسخگوی همه سؤالات بشر نیست و حتی برندگان جایزه نوبل در رشته های مختلف نیز به این موضوع اعتقاد دارند. این دقیقاً همان نکته ای است که علامه جعفری به آن معتقد بود. علم و فلسفه در کنار دین انسان را به حیات معقول می ...
دکتر رضا داوری اردکانی: فوتبال بازیِ جنگ است
تعبیر اهل فلسفه می توان آن را از عوارض ذاتی وجود جهان متجدد و جانشینی برای بعضی مناسک و مراسم که تجدد آنها را کنار گذاشته است، دانست. اگر این تمثیل را بپذیریم فوتبال باید مثل همه مراسم و مناسک وظیفه نگهبانی از جهان متجدد را به عهده داشته باشد. نمی دانم در این مورد صاحب نظران فلسفه سیاست چه می گویند. آنچه من می توانم بگویم اینست که بازی فوتبال در همان زمان که مارکس کتاب کاپیتال را می ...
علامه طباطبایی و نظریه تقدم تربیت بر سیاست
تربیت و علم و تقوی است، از این رو وقتی که این پشتوانه معنوی و ارزش فرو می ریزد، نظام اسلامی نیست ولو طبق قاعده دموکراسی هم اداره شود. علامه آن بحث را اینگونه ادامه داده است: محیط خداشناس و تقوای دینی که اسلام به وجود می آورد، محیطی است که هرگز اکثریت آن، عقل سلیم را تابع هوا و هوس، و حق و حققیت را فدای دلخواه نمی کنند و پیوسته نظر اکثریت با حق وفق خواهد داد. پس علامه در صدد آن است که ...
رویکرد علامه جعفری به حقیقت زمان /3 نوع زمان به تعبیر علامه جعفری چیست
فلاسفه ملاصدرا را با نظریه خاصی که در مورد حرکت و وجود داشت. نظر دیگری را در باب زمان مطرح کرده است که تفاوت اساسی با نظریه اندیشمندان پیش از خود دارد، ولی زمان را امری ذهنی با منشاء انتزاع خارجی دانسته است. (معقول ثانی فلسفی) و این نظریه کماکان در بین فلاسفه صدرایی مطرح و از آن دفاع می کنند، اما نباید بحث زمان را با نظریه صدرایی خاتمه یافته تلقی کرد. زیرا اندیشمندانی بوده اند که با طرح ...
مروج و پایه گذار اندیشه های نوین در فلسفه و عرفان
آن جمله است. از دیگر نوشته های این فیلسوف می توان به وجدان ، اخلاق و مذهب ، جبر و اختیار، سخنی کوتاه در علم امام ، رسائل فقهی ، آفرینش و انسان ، انسان در افق قرآن از نظر فردی و اجتماعی ، تحقیقی در فلسفه علم ، فلسفه دین ، فلسفه زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام ، رابطه علم و حقیقت ، علم از دیدگاه اسلام و تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی اشاره کرد. سرانجام علامه محمد تقی جعفری پس از سال ها تدریس و ...
مناظره؛ معاشقه با حقیقت یا مبارزه طلبی ایدئولوژیک
...، اجتماعی و تاریخی وجود دارد که مناظره در آن صورت می کند، آیا بستر مناظره آن را ممکن می کند و یا آیا می توان در هر بستر فرهنگی و سیاسی مناظره را ممکن دانست؟ به نکته بسیار مهمی اشاره کردید، یعنی در واقع در چه شرایطی مناظره ممکن می شود. من 7 شرط یا سطح را می توانم برای امکان مناظره بیان کنم. در واقع این ها زمینه هایی است که مناظره در آن صورت می گیرد. نکته اول که به نظر من بنیادی تر است ...
روزنامه های دوشنبه
هزینه های سنگینی بپردازند. چرا که دیپلماسی همانقدر که به معنای گسترش روابط داخلی یک کشور است، همبستگی بین کشورها را هم دنبال می کند و درگیری و نزاع در مقابل یک جریان ثالث خود مبنای خوبی برای قرار گرفتن در همبستگی های بین المللی است. بنابراین گسترش هر نوع ارتباط بین ایران و کشورهای پنج قاره جهان یک کار اساسی است. با وجود این به نظر می رسد که توسعه روابط با اروپای شرقی بتازگی یا دست کم در دولت یازدهم ...
پیوند اعضا؛ مشروع یا غیرمشروع
فقه در این خصوص وجود ندارد. البته آنچه در این زمینه، از ائمه بزرگ فقه در قرون اولیه به جای مانده است، همان بحث های علمی از قبیل شکافتن شکم میت به منظور بیرون آوردن جنین یا مال ارزشمند یا کشف جنایت و تبرئه متهم و یا برگرداندن گوش بریده شده در قصاص، قطعه قطعه کردن پیکر میتی که در چاه واقع شده و بیرون آوردنش به روش دیگر ممکن نیست، است. فقهای معاصر نیز این موارد را مورد بررسی و تحلیل قرار ...
تنازعات و تقابل های سیاسی برای کشور خطرناک است
آمریکا را فراهم کند. به گفته وی، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق نمونه بارزی از قدرت خدا و از هم پاشیدن قدرتهای پوشالی است که این حادثه تاریخی را امام خمینی(ره) در نامه ای به گورباچف پیش بینی کرده بود، بنابراین سرنوشت آمریکا نیز همان سرنوشت شوروی است، چرا که برخی از ایالتهای آمریکا اعلام خودمختاری کرده اند. عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر شکرگزاری از نعمات خداوند از جمله نعمت ...
پنج خصلتی که اگر نبود، همه انسان ها از صالحان بودند
را عالمانه بررسی کند و می گوید: من خودم صاحب نظرم، بالاخره انسان، علم و اختیار دارد و ... همین می شود که در آن بزنگاه ها، حجّت خدا را رها می کند. قبلاً هم بیان کردم، مختار ثقفی، از این باب که شنیده بود او را کیّس نامیدند، در مقابل امام مجتبی هم اظهار نظر می کند و می گوید: من جنگ با معاویه را خیلی صلاح نمی دانم، این کوفیان همان کسانی هستند که پدرشان را تنها گذاشتند و ... البته ...
نماینده مجلس: اصلاح طلبان به دیدگاه های رهبری نزدیک ترند
علامه جعفری؛ بیان روزآمد دین الهی روزنامه شرق در صفحه 20 یاد علامه محمدتقی جعفری را در سالگرد رحلتش گرامی داشته و در یادداشتی به قلم فرید صلواتی آورده است: او دریایی بود از روشنایی و علم که سرچشمه از علوم حضرت حق می گرفت. او به تمام معنا علامه و پرهیزگاری بود که دنیا را برای دانش و معرفت و حقیقت می خواست. ژرف کاوی های فلسفی و معرفت پژوهی و ترسیم حیات معقول و تربیت و تعلیم از زمینه های اصلی ...
ابراهیمی دینانی: فلسفه با عقلانیت سروکار دارد و نوکر کسی نیست/ در دانشگاه داعشی ها یک کتاب فلسفی وجود ...
حضور نفس را پیدا می کنند و زمانی که به درجه صافی برسند تضاد خود را از دست داده و به اعتدال کامل می رسند و شفا پیدا کرده و دو قوه به نام نفس لوامه و نفس اماره پیدا می کنند. وی با اشاره به اینکه حکمت در باب عقل عملی نه جربزه است نه بلاهت یادآور شد: فضائل را با اعتدال می توان درک کرد و حکمت متولد علم و اخلاق است. اعتدال از نظر حکمای اسلامی نتیجه اندیشیدن و عقلیدن است به همین دلیل است که ...
زندگانی عالم فرزانه، علامه طباطبایی
حکیمی برخورد کرد که از بزرگان فلسفه و استادان صاحب نظر این دو رشته بود. این حکیم معروف سیدحسین بادکوبه ای بود که توانست علامه را با حقیقت حکمت، به ویژه تفکر فلسفی، آشنا کند و باعث شود او در عرض شش سال، منظومه ی سبزواری و اسفار و مشاعر ملاصدرا و دوره شفای بوعلی و اخلاق ابن مسکویه را بخواند. ...سیدحسین باد کوبه ای پیشنهاد کرد، ریاضیات بخوانم و در همین راستا به درس مرحوم سیدابوالقاسم خوانساری ...