سایر خبرها
فهم درنیاید. علاّمه طباطبائی می نویسد: در بین آیات قرآن کریم حتّی یک آیه پیچیده و نامفهوم وجود ندارد، به طوری که ذهن در شگفت است که آیات در نهایت بلاغت، مفهوم است. شرط فصاحت سخن، عاری بودن از هر گونه گره و پیچیدگی است و قرآن شیواترین کلام عرب است، تا جایی که حتّی آیات متشابه، مفهومی به غایت روشن دارند (همان، ج 1: 7). آیت الله خویی از شمار قرآن پژوهانی است که فهم آیات را محدود به افراد ...
آنها زیرشاخه های مختلفی دارند که می رسد به حیات شناسی (بیولوژی) و بعد شاخه های بین این دو مثل بیوشیمی (شیمی حیاتی) و امثال اینها وجود دارد. آنها می کوشند موجودات عالم طبیعت را آن چنان که هستند بشناسند. علوم طبیعی، ابزاری دارد که در خیلی علوم دیگر هم هست و آن عبارت است از ریاضیات. ریاضیات چیست؟ بیشتر نقش ابزار ایفا می کند. در فیزیک فضایی، فیزیک جوی و فضایی، می رود سراغ تحقیق پیرامون منظومه های شمسی ...
تقیه با اثبات شرایط خاص مشخص می شود نه با صرف مشابهت با گزارشات مذاهب دیگر؛ یعنی اگرچه مشابهت می تواند قرینه برای اثبات شرایط خاص باشد، اما نمی توان هر مشابهتی را دال بر شرایط خاص و تقیه دانست. ثالثا: میان قاعده ی اثباتگری اشتراک نسبت به صدور حدیث و دیگر قرائن مثبت صدور مانند: تواتر و استفاضه و ... در این جهت تفاوت جدی وجود ندارد. همان گونه که مصادیق حدیثی ثابت شده در هر یک از این طرق ...
﴿یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ﴾ و ﴿عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَی﴾ تفاوت فراوانی میان برداشت و فهم عامیانه و عالمانه از آیه وجود دارد. به باور حشویّه و مشبّهه و گروهی از اهل حدیث، برداشت و فهم عادی از آیات، حجّت است و نیازی به آشنایی با مبانی و شرایط تفسیر و توجّه به قراین مقامی و کلامی نیست. علاّمه فهم را مانند ظنّ، شعور، ذکر، عرفان و ... از انواع ادراک می خواند و در تعریف آن می نویسد: فهم یک ...