سایر منابع:
سایر خبرها
دعای امام سجاد(ع) در نماز شب
خواهد بود. * بخشش بنده، اگرچه بد کرده، بر خداوند دشوار نیست. * علم خدا بر هر چیزی احاطه دارد و هیچ رازی از او پنهان نیست. * شیطان پس از آنکه انسان را دچار گناهان صغیره و کبیره می کند، از انسان بی زاری می جوید و به او پشت می کند. * خدا انسان را به صورت آبی پَست و بی ارزش از میان استخوان های به هم فشرده پشت پدر و از گذرگاه باریک رحم سرازیر می کند و... سپس به آن صورتی کامل عطا می ...
شباهت زندگی انسان به باران
بدون مثال ، درک ماهیّت و ویژگی دنیا ناممکن به نظر می رسد. ذکر مثَل سبب می شود تا انسان بهتر به حقیقت و ماهیّت دنیا دست یابد. بدین جهت است که خداوند برای شناساندن دنیا تمسّک به مثل جسته است. به گزارش پرس شیعه ؛ آیت الله العظمی مکارم شیرازی درخصوص ناپایداری و زندگی زودگذر دنیا به بیان یکی از مثال های زیبای قرآن و تشبیه دنیا به آب، باران که زنگ خطر و بیدار باشی برای رهایی از فریب دنیا ...
ایضاح مفهومی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی
آن است که ایشان عالَم را فعل الله و علم به فعل الهی را علم دینی می دانند، اما نمی گوید علم به دین است، بلکه می فرماید علم دینی است. باید میان این دو تفاوت بگذاریم. علم به دین، علم به مراد تشریعی خداوند است. این یک بحث است و علم دینی بحث دیگری است. ممکن است علم شما به مراد تشریعی خداوند علم دینی نباشد، علم کافرانه باشد، مانند مستشرقانی که راجع به دین خدا بحث می کنند؛ لذا باید توجه نمود علم دینی ...
چگونه نماز بخوانیم
: "پروردگار بزرگ من پیراسته و منزه است و او را ستایش می کنم". سُبحانَ ربٌی الاعلی وَبحمدهِ: "پروردگار من از همه کس بالاتر و منزه است و او را می ستایم" اشهَدُ اَن لا اِلهَ الا اللهُ وَحدهُ لا شریکَ لَهُ: "گواهی می دهم که جز آفریدگار، خدایی نیست و یکتا و بی همتاست و شریک ندارد". واشهدُ انٌ محمداً عبدُهُ ورَسُولُهُ: "وگواهی می دهم که محمد (ص) بنده و فرستاده خداوند است". اللهُمٌ صَلٌ علی ...
شهادت مستشرقین در رابطه با برابری زن و مرد از نگاه قرآن/ اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر نشانه حیات ...
کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکَافِرِینَ یکی از مراتب مرگ را "مرگ ایمانی" عنوان می کند. کافر مُرده معنوی و عقلانی است این استاد حوزه با بیان اینکه از منظر قرآن کریم کافر مرده متحرک است، گفت: براساس آیه 70 سوره یس، هشدار قرآن برای انسان هایی است که دارای حیات هستند اما انسانی که دل و عقلش مرده و کافر شده، وعده عذاب داده شده است؛ در این آیه منظور از مرگ، "مرگ ایمانی ...
مسئولیت مسلمان بودن در رسانه
فِی الدُّنیا وَالْاخِرَةِ... مجازات این عمل هم دنیایی است و هم اخروی ، یعنی در دنیا مشمول حد و تعزیر می شود و عقوبت اخروی هم دارد و این خود نشان شدت گناه و قباحت انتشار شایعه و بهتان و افتراست. 4_خداوند برای اینکه شدت نفرت خود و عمق زشتی این کار را بیشتر نشان دهد می فرماید: خدا عمق زشتی این کار شما را می داند ولی شما نمی دانید(وَاللهُ یَعْلَمُ وَ اَنْتُم لا تعْلَمُونَ). 5_ و پایان سخن ...
دعای جوشن کبیر + فرمت های مختلف برای دانلود
آمده است که در آغاز هر بند بسم اللّه بگوید و در آخرش: سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ یا ارْحَمَ الرّاحِمینَ متن دعای جوشن به این شرح است: بِسم اللهِ الرَحمنِ الرَحیم به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگی است (1 ...
آیا می توان با دلایل علمی به غیر از قرآن، خالق بودن خداوند را ثابت کرد؟
جای آن که دلیلی بر تکذیب خود بیاورند، به شما می گویند: دلیل بیاور. پاسخ: برای بیشتر روشن شدن این واقعیت، برای خودتان و نیز مخاطب خودتان، کافیست که سؤال او را تجزیه کنید و بگویید: وقتی می گویی: خدا را از لحاظ علمی به من ثابت کن ، حاوی سه رکن است که عبارتند از: خدا – علم – برهان ؛ حال شما تعریف خودت از این سه مقوله را بگو، تا من نیز اقامه دلیل نمایم. به سرعت خودش نیز خواهد فهمید که تعاریف ...
روش بهشتی زیستن در دنیا(خوان حکمت)
جهنمی کردن، به دست خود ماست، جامعه را بهشتی کردن به دست خود ماست، انبیا آمدند گفتند جامعه خود را جهنمی نکنید، روزنامه ها، رسانه ها به یکدیگر پرخاش نکنند: (کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها)، یک جامعه جهنمی است. (وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا)، یک تمدّن بهشتی است، یک فرهنگ بهشتی است. بخشی ازپیام تصویری آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) به نخستین همایش ...
نگاهی به عرفان و ولایت از منظر علاّمه طباطبائی(ره)
عشق به رسول خدا(ص) و عشق به خدا نیست. خداوند برای انسان یک دل و یک دلبر آفرید و با یک دل دو دلبر نمی توان داشت. قرآن کریم می فرماید: مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ: خداوند برای کسی دو قلب در درونش قرار نداده است (الأحزاب/ 4). لذا وجود امام معصوم(ع)14 از شیعه تنها برای بیان احکام و نشر معارف دینی و سنّت پیامبر(ص) نیست تا با غیبتِ ولی این نقض غرض صورت گیرد. ولایت ...
پیام تشییع با عظمت آیت الله هاشمی حاکی از قدردانی مردم از خادمان نظام اسلامی بود
. خداوند سبحان در سوره مبارکه الشوری آیه شریفه 25 می فرماید: وَهُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ وَیَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ و اوست کسی که توبه را از بندگان خود می پذیرد و از گناهان درمی گذرد و و اعمال بندگان را می داند. دومین اثر، تبدیل سیئات انسان به حسنه توسط پروردگار متعال می باشد یعنی نه فقط عفو می نماید بلکه تبدیل به حسنه نیز می کند. در سوره مبارکه الفرقان ...
بررسی همنشینی تقوا و احسان
جایی که سزاوار آن است، از این نظر که در جای خود قرار گرفته، چیزی است که انسان متمایل به آن است و به خوبی آن اعتراف دارد و اگر احیاناً مخالف آن را مرتکب شود، عذرخواهی می کند. خداوند در آیه 90 سوره نحل ﴿إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ﴾ عدل را همنشین احسان می آورد، احسان از همنشینی با عدل معنایی خاص می یابد. با توجّه به اینکه عدل به معنای مساوات در تلافی است، اگر خیر است ...
سرمایه اجتماعی روحانیت بسیار کاهش یافته است
لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً وای بر کسانی که با دست خودشان کتابی می نگارند و سپس می گویند این از سوی خدا آمده است تا آن را به یک بهای اندکی بفروشند یا در سوره توبه آیه 34 آمده است انّ کَثیراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ بسیاری از احبار و روحبان که همان روحانیت یهودی و مسیحی هستند اموال مردم را به باطل می خورند و از ...
موانع شهود هستی محض
مطالعه و مشاهده حقیقت واجب پی به ذات واجب برده می شود. انسان است که با سیر شهودی در هستی محض، حق متعال را می شناسد. نه آنکه از تفکر در غیر خدا، پی به وجود خدای سبحان برد. این سه طرز استدلال را قرآن کریم در سوره فصلت به ما آموخت. فرمود: سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ (3) راه اول، وَ فِی أَنْفُسِهِمْ (4) راه دوم، حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ ...
کفایت خدای سبحان در همه نیازهای بندگان
خداوند شما را کفایت نکرد که أَنْ یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاَثَةِ آلاَفٍ مِنَ الْمَلاَئِکَةِ (6) چند هزار فرشته را به امداد شما اعزام کرد. در اینجا راجع به بخش های خصوصی در جریان پیروزی حق علیه باطل، مسئله کفایت خدا مطرح است. یا درباره هدایت و نصرت می گوید: کَفَی بِرَبِّکَ هَادِیاً وَ نَصِیراً (7) در هدایت کردن همه اشیاء عموماً و انسان خصوصاً خداوند کافی است. در یاری دادن خدا کافی است. پس در ...
خداشناسی پشتوانه جهان شناسی و انسان شناسی
، به باطن این موج، به اول این موج، به آخر این موج محیط است. زیرا موج، چیزی جدای از ظهور دریا نیست. و چون علم خداوند نامحدود است و در قبال علم نامتناهی علم دیگری وجود ندارد، پس علم یک انسان متفکر هم ظهوری از علم بی کران حق خواهد بود. لذا فرمود: وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْ ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ (4) یعنی خدا آن چنان علمی دارد که احدی به شیئی از علم خدا احاطه ندارد. معلوم می شود که همه ...
کیفیت نزول دفعی و تدریجی قرآن
.... که هرگز تشنه را سیراب نمی نماید. شک و تردید در حد لعاب دهان است. سرگرمی کودکان میدان بازی هم در حد لعاب است که در یک مقطع خاص از زندگی به آن سرگرمی و انس دارند، بدون اینکه بهره ی کافی از آن ها ببرند، عمر را از دست می دهند. وقتی از امام ششم (سلام الله علیه) پرسیدند که امام بعد از شما کیست؟ فرمود: من لا یلهو و لایلعب (37) امام هفتم کسی است که اهل لهو و لعب نیست. نه چیزی او را ...
قرآن هم کلام الهی است، و هم تکلم الهی
آله و سلم) تلاوت می شود، و چون تلاوت الهی مصاحب حق است یا کسوت حق در بردارد، از گزند هر گونه فزونی یا کاستی مصون است. روی این امر که خدا تلاوت آیات را برای اولین مرحله به خود نسبت می دهد، پس آنچه را که خدای سبحان قرائت نمود بعینه به پیامبر رسید. زیرا، نه خداوند سبحان فراموش می کند، چون وَ مَا کَانَ رَبُّکَ نَسِیّاً (10) نه فرشتگان آن را کم یا زیاد می کنند، چون لاَ یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ ...
پاسخ منکران معاد
وَ کُنْتُمْ أَمْوَاتاً فَأَحْیَاکُمْ (2) شما قبلاً مرده بودید، خدا به شما حیات و روح داد. پس انسان؛ قبلاً مرده بود، و بعد به حیات دنیایی رسید، لیکن قرآن کریم این مرگ قبلی و حیات دنیایی را، به حساب نمی آورد. چون حیات دنیا با خواب اکثر مردم آمیخته است، و حیات خواب آلود، آگاهی بخش نیست. این بیان در سوره ی مؤمن که یکی از حوامیم است. چنین آمد؛ که کافران در قیامت، به خدای متعالی عرض می کنند ...
تثبیت معاد و برخی از مشاهد قیامت
خلقت پیراهن حقیقت در بردارند، و جامه ی باطل نمی پوشند. عالمی که هدف ندارد، باطل است. عالمی که در آن به حساب انسان ها رسیدگی نمی شود، باطل است. جهانی که بد و خوب، در آن یکسان است، باطل می باشد. و خدای سبحان حق محض است و از حق؛ جز حق، چیزی صادر نمی شود، که الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ (5) هرگونه حقی از خداست. چون خداوند حق محض است، هرگونه حق بالغیر، از آن حق بالذات، صادر می شود. و نظام خلقت با ...
دفن جان درگورِ هوی، بزرگترین مانع پذیرش وحی
. و انگیزه باطل مشرکان این بود که با پرستش بت ها به خدای سبحان نزدیک شوند: مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِیُقَرِّبُونَا إِلَی اللَّهِ زُلْفَی (21) یعنی؛ ما هدفی از عبادت بتان، جز تقرب به خداوند نداریم. قرآن می فرماید؛ اگر پرستش بت ها حق بود، و آن ها سهمی در نزدیک نمودن شما به خداوند داشتند، چرا کاری از این بتها در روز خطر ساخته نیست؟ معلوم می شود پرستش آن ها شما را از خدا دور می کند! زیرا شرک و ...
روح مشارکت و تعاون در زندگی فردی و اجتماعی/ همه با هم، همه چیز برای هم
فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ؛ در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن زیرا خداوند توکل کنندگان را دوست می دارد ، (سوره آل عمران/ آیه 159). تعاون در دین اسلام به عنوان یکی از ضرورت های جامعه دینی مدنظر قرار گرفته و در آیات و روایات متعدد، مبانی نظری تعاون و جایگاه ارزشمند آن در اقتصاد اسلامی مشخص است، ایجاد تعاون در جامعه پیامدهای ...
چرا امام زمان (عج) را قائم و اباصالح می گویند؟!
حکم خدا را اجرا می کند. نقش نگین امام مهدی(عج) نیز انا حجة اللّه است[20] . داوود بن قاسم می گوید : از امام دهم شنیدم که می فرمود : جانشین من پسرم حسن است ؛ شما نسبت به جانشین پس از جانشین من چه حالی خواهید داشت؟ عرض کردم : خداوند مرا فدایت کند، چرا؟ فرمود : برای آنکه شخص او را نمی تواند ببیند و ذکر او به نام مخصوصش روا نیست. عرض کردم : پس چطور او را یاد کنیم؟ فرمود : بگویید : الحجّة من ...
مابه الشتراک حوامیم سبعه و مابه الامتیاز آنها
خداوند تسلیم اند، و خودشان را با نظام آفرینش، تطبیق می دهند، و آگاهند که نظام آفرینش، در برابر خواست خداوند مطیع و منقاد است. وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ (2) یعنی؛ همه آنچه در آسمان ها و زمین است، نسبت به خدای سبحان اسلام و انقیاد دارند. همانطوری که سراسر کیان، در برابر اراده ی خدا تسلیم است، انسان هایی که از خطر کفر رهایی یافتند، در برابر فرمان خدا، مسلم و منقادند ...
زمینه تجلی وحی
.... خداوند به پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَی إِلَیَّ أَنَّمَا إِلهُکُمْ إِلهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِیمُوا إِلَیْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَیْلٌ لِلْمُشْرِکِینَ (36) بگو من بشری ام چون دیگر بشرها. راه تعلیم و تربیتم؛ راه استدلال و ارائه ی فکر و اندیشه است. راهی که با خدا دارم راه وحی است، راهی که با شما دارم راه بشری است. من از جنبه ...
تقوی، رمز نزول برکات، گناه، پرده ناپیدا
شود هر چه که در دست مردم است روزی آنها نیست. اگر حلال نباشد، روزی نیست. هر چه که در دست انسان است؛ اعم از حلال و حرام، رزق او نخواهد بود. بلکه اگر حلال بود همه آن ها هم روزی وی نمی باشد زیرا فقط همان مقداری، که انسان مصرف می کند رزق اوست. آن مقداری که برای نسل آینده ذخیره کرده است و فعلاً انباردار ورثه است، رزق او نیست. چون إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ (2) روزی را خدا ...
چشم و گوش و دست و پا، شاهدان اعمال
شاهد صحنه حادثه، خود حاکم محکمه باشد، جز آن است که به قسط و عدل حکم می کند؟ و آنکه خدای سبحان را شاهد همه اعمال می داند راه نجات را طی می کند. انسان با ایمان، نه تنها خدا را درباره ی خود شاهد می داند، بلکه؛ خداوند را شاهد کل همه چیز می داند. بینش یک مؤمن حکیم این است که؛ خدای سبحان هم شاهد تمام شئون انسان است، هم شاهد تمام شئون سراسر جهان، که یک بخشی از آنها، بخش انسانیت است. انَ اللَّهُ عَلَی ...
مشاهده حضور خدا، مهمترین عامل بازدارنده از گناه
به آن اهمیت می دهد؛ مشاهده ی پروردگار و آیات او است، یعنی علم شهودی است که مؤمنین با تقوی را از نیت سیئات حفظ می کند و در اثر نبودن آن؛ انسان به تباهی می افتد. در همین سوره ی کریمه که مقداری از آیاتش مطرح شد؛ این چنین می خوانیم که؛ تبهکاران در محکمه خدا وقتی می بینند، اعضاء و جوارحشان علیه آن ها شهادت می دهند وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنَا (14) به اعضاء و پوستها و جوارشان ...
ارتباط با مبدأ عزت، سرّ مصونیت وحی
انسان را باید خدا بپروراند، و برای پرورش انسان، راهی جز وحی نیست. و اگر این وحی در دسترس تحریف و تغییر و تبدیل قرار بگیرد و وحی دیگری نیاید که ضعف آن را جبران نماید، مسیر مستقیم انسانیت آسیب می بیند و این ضایعه با هدف آفرینش سازگار نیست. لذا در سوره حجر فرمود: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (20) و در همین سوره محل بحث فرمود: لاَ یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ ...