سایر منابع:
سایر خبرها
آسیب شناسی سلامت معنوی نظام اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه
امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت به بیماری های معنوی جامعه: 1-ترک عبودیت عبودیت، هدف خلقت است (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ. ذاریات/56) اساسی ترین اقدام امام علی علیه السلام نیز تصحیح بینش نسبت به خالق، خود و طبیعت برای رسیدن به مقام عبودیت است. اولین قدم در معنویت علوی اعتقاد به مدیریت سیستمی هستی و وحدت نظام هستی، پذیرش موجودی برتر و تأثیرگذار تام در زندگی انسان و عالم هستی است ...
آیت الله جوادی آملی: متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ کار را در جامعه گسترش دهند
اجتماعی است و دست مایه فرهنگ جامعه ما برگرفته از معارف قرآن کریم است. آیت الله جوادی آملی ادامه داد: فرهنگ تلاش می کند وحدت و انسجام جامعه را حفظ و بیش از پیش تحکیم کند. وی با اشاره به این که براساس آموزه های دینی، وظیفه داریم مسئولان را نصیحت کنیم بیان کرد: نصیحت کردن به معنای سفارش کردن و سخنرانی صرف نیست بلکه نصیحت به معنای اصلاح کردن آسیب ها و مشکلات در مقام عمل است. ...
هاشمی ماندگار شد
در زمان محمد صفوی به خط مرکزی ایران یزد و کرمان اقامت افکنده اند و نسل اندر نسل به فراخور فرصتی که برایشان حاصل شده است به خدمتی مشغول بوده اند امّا اکبر هاشمی به مدد حروف الفبا تصمیم به هجرت می گیرد تا در پرتو این علم اندوزی کاری کند، ابتدا به قم می رود، به آموزش های رسمی بسنده نمی کند از هر فرصتی خوشه ای می چیند اساتید متفاوتی را تجربه می کند. گاهی متناقض در فکر و اندیشه و فکر و علوم انسانی به ...
ویژگی های اخلاق اجتماعی فرعونی با تکیه بر تکبر
در قوم موسی وجود نداشته است و آنها جاهلانه و غافلانه به خود می نگریستند و همین امر مانع رشد و ترقی آنها شده بود و اگر به واقع خویشتن خود را شناخته بودند نیکی ها و نعم الهی را از خود نمی دانستند و این با روایاتی که عجب را مانع رشد و ترقی انسان دانسته و فرموده: الاعجاب یمنع من الازدیاد (نهج البلاغه، حکمت167)، سازگار و با روایاتی که معالجه ی انسان خودشیفته را به سبب جهل مرکب و نابخردیش میسر نمی داند ...
فرهنگ و تمدن در جهان اسلام از واژه تمدن اسلامی مناسب تر است
اکرم(ص) می فرماید: وما ارسلناک الا رحمه للعالمین به همین نکته اشاره دارد. وی افزود: در قرآن کریم هیچ معیار و ملاکی بر برتری انسانی بر انسان دیگر، قومی بر قوم دیگر و قبیله ای بر قبیله بیان نشده جز به واسطه علم، تقوا و جهاد. در این سه ملاک، زبان و حاکمیت سرزمینی و مولفه های قومی و قبیله ای وجود ندارد. رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی در اسپانیا ادامه داد: پیغمبر اکرم(ص) زمانی که ...
نقد و بررسی مقبولیتِ رنج از نگاه احساس گرایی
] در تمامی این نظریات نوعی تشکیک، پذیرفته شده است. [xxv] این لزوم مبنا بودن من مطلق، نه تنها در مساله ی رنج، بلکه در هر مساله ای که مفاهیم اصلی آن حول محور منِ انسانی باشند، جاری است. به عنوان مثال اگر بخواهیم بدانیم فضیلت چیست؟ چه اخلاقی برای انسان لازم است؟ چه قانونی بهتر روابط اجتماعی را تنظیم می کند؟ کدام علم لازم تر است؟ و ... [xxvi] البته این فرض بر اساس وحدت شخصی وجود ...
شهرهای ما از علمای برجسته خالی شده است
بسیار بود. همچنین علمایی بودند، که وقتی به چهره آنها نگاه می شد، احساس عبادت به انسان دست می داد، چهره، زندگی و رفتار آنها، انسان را به یاد خدا می انداخت و مرحوم ربانی از جمله این علما بود. وی با اشاره به آشنایی و ارتباط سالیان متمادی خود با این عالم وارسته گفت: وقتی به خاطرات آن دوران نگاه می کنم ، می بینم که چه شخصیت هایی را از دست داده ایم. نماینده ولی فقیه در امور حج و ...
نقش آفرینی روشمند انبیاء در بهبود و ارتقاء روابط اجتماعی از منظر قرآن کریم
تفکر و تفاوت استعدادها سهم مؤثری در تکامل بشری دارند اما کتاب الهی که جامع قوانین مدنی، حقوقی و کیفری است از طرف خدا نازل می شود تا مردم به اختلاف ها و نزاع ها پایان دهند. (بقره/213) علامه طباطبایی در ذیل آیه آورده است اختلاف قبل از علم، اختلاف، فطری و ضروری و طبیعی است و سرچشمه آن اختلاف سواد انسان ها است که منجر به اختلاف احساسات و ادراکات و احوال است و این اختلاف منتهی به اختلاف اعراض و ...
معنای فهمیدن چیست؟
می شده است بگذارید. هیچکس گرد بودن زمین را عینا ندیده است، حتی اگر به قله بلند ترین کوه هم بروید، این موضوع چندان برایتان قابل تشخصی نخواهد بود. ایده گرد بودن زمین برای شما در آن زمان به شدت انتزاعی به نظر می رسد. با این وجود آیا این مساله به کلی غیر قابل درک است؟ امروزه هم اکثر مردم گرد بودن زمین را عینا ندیده اند، اما آنقدر این موضوع در فیلم های سینمایی، تصاویر و ... نشان داده شده است که مردم مشکلی با این ایده ندارند و در واقع اگر از آنها بخواهید که تصور کنند زمین صاف است صدایشان در می آید! این مثال ها در تاریخ علم بسیار اند. ...
عمل عالم واقعی، گفتارش را تصدیق می کند
. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تجلیل از مقام علم و علمای فرهیخته برای یادآوری فضایل آنها در خاطر مردم را از دیگر اهداف برگزاری مجالس بزرگداشت برای علما برشمرد و اظهار داشت: نوع زندگی این عالمان نقش مؤثری در زندگی مردم دارد. علمای متقی و وارسته، وارثان پیامبران و امین خدا روی زمین هستند؛ عالم واقعی از نظر دین عالمی است که عملش، گفتارش را تصدیق می کند. وی با بیان اینکه ...
عقل و عقل گرایی در شیعه
.... ج) یا از سطح عالم عقول محض هستند. ملاصدرا همچنین به خلاقیت نفس معتقد است و هر نفسی را خالق بهشت یا جهنم خودش می داند. از نظر او همه ی سطوح حالات وجود و کمال، محکوم قانون وحدت هستند؛ در سطح عالم معقول وحدتِ عقل، عاملِ وحدت سوژه ی عقلانی کننده و صورت عقلانی شده یعنی وحدت عشق و عاشق و معشوق است. ملافیض کاشانی (ف. 1091) شاگرد و داماد ملاصدرا فیلسوف و حکیم شیعه بود. ...
علم وتقوا تکامل بخش یکدیگر هستند
است که امام زمان (ع) ظهور پیدا می کنند و در آن زمان، همه علوم در جوامع بشری، به اوج خودشان می رسند. این مدرس حوزه افزود: مهم ترین علمی که انسان به آن نیاز دارد، علم خداشناسی و دانشی است که انسان را به غایت نهایی نزدیک می کند، می باشد. وی در ادامه افزود: خداوند حضرت محمد(ص) را پیامبر خاتم قرارداد تا علم پس از ایشان به جایگاهی رسد که انسان ها برای کسب آن با یکدیگر به رقابت پردازند و امروز خوشبختانه این عرصه ایجادشده و شما به عنوان دانشجو وطلبه ای که در دانشگاه و حوزه علمیه تحصیل می کنید، در این عرصه فعال هستید. ...
شهرها از علمای بزرگ خالی شده است - آیت الله ربانی(ره) عاشق خدمت به مردم بود
العِلمَ / همانا علما وارثان انبیاء هستند؛ از انبیاء درهم و دیناری به ارث برده نمی شود؛ بلکه ارث آنان علم [ایشان] است ، براساس این روایت، علمای متقی و وارسته، وارثان پیامبران و امین خدا روی زمین هستند؛ و نقش هدایتگری دارند. وی با بیان این که عالم واقعی از نظر دین عالمی است که عملش، گفتارش را تصدیق می کند، اظهار کرد: انبیا و ائمه(ع) خط سیری از مبدأ تا معاد جهت به کمال رسیدن انسان تعیین ...
اصل عقل بنیانِ عدل در شیعه ی دوازده امامی
؛ مردی از امام پرسید: آیا خداوند بنده را مجبور به گناه کرده است امام فرمود خدا عادلتر از آنست که انسانها را وادار به عمل قبیح کند و سپس کیفر دهد وی پرسید: آیا خدا مردم را به اعمالشان قادر ساخته؟ امام فرمود: خداوند به انسانها وکالت داد و با امر به نیکی و منع از شرارت انسان را محدود کرد آن مرد پرسید یعنی این یک موضع میان جبر و اختیار است؟ امام فرمود: بله موضعی که وسیع تر از فضای میان آسمان و زمین می باشد ...
قاضی عسگر: نقش علما، همانند انبیاء هدایتگری است
ایران آنلاین / حجت الاسلام قاضی عسگر شامگاه چهارشنبه در بیست و سومین نشست ستارگان محراب و آیین بزرگداشت آیت الله اسدالله ربانی افزود: تجلیل از مقام علم و عالمان فرهیخته، یادآوری فضایل آنها برای مردم است، زیرا نقش علما در زندگی بشر بویژه جوامع اسلامی کاملا برجسته است. وی با اشاره به آیه والذین اوتوا العلم درجات گفت:اسلام برای اهل دانش، احترام و مقام قائل است و در روایات آمده است که علما ...
همایش اعتدال و عقلانیت در اسلام برگزار می شود
دشمنان در ترویج قالب های قومی و مذهبی به حاشیه بردن کلید واژه های اندیشه امام خمینی(ره) در جریان نهضت است؛ حضرت امام با نگاهی "راهبردی"، "نهضت طلبانه"، "توسعه محور"، "احیاگرایانه" و "تمدنی"از ادبیات و واژگان خاص قرآنی نظیر "امامت"، "وحدت" و "امت" استفاده می کردند. وی تصریح کرد: اگر امروز ابتکار عمل گفت وگویی در جهان اسلام طرح می شود، متاسفانه از محور ایرانی عربی صحبت می شود و بنده منتقد ...
بازتاب توحید در مدیریت و هدایت جامعه
... دو آیه بالا را که بخوانیم، در نگاه اول نوعی ناهمسانی بین بخش اول و دوم آن احساس می کنیم؛ قسمت اول آیه پیرامون "وحدت امت" است، قسمت دوم آیه خداوند از یکتایی خود سخن به میان آورده و بعد به صورتی بدیهی نتیجه گرفته: پس مرا عبودیت کنید، پس تقوا پیشه کنید... ارتباط قسمت اول و دوم آیه در چیست؟ چرا خداوند در این آیات وحدت در امت، و وحدت در "رب" را شروط رسیدن به عبودیت و تقوا ذکر کرده است ...
زندگینامه خواجه حافظ شیرازی+ دانلود دیوان حافظ
تتبع و تفحص در کتاب های مهم دینی و ادبی پرداخت و “محمد گلندام” معاصر و جامع دیوانش او را چندین بار در مجلس درس “قوام الدین ابوالبقاء”، “عبدالله بن محمد بن حسن اصفهانی شیرازی“ (م 772 هجری) مشهور به “ابن النفعیه نجم”، عالم و فقیه بزرگ عهد خود، دیده و غزل های او را در همان محفل علم واجب شنیده است. چنان که از سخن “محمد گلندام” برمی آید، “حافظ” در دو رشته از دانش های زمان خود یعنی علوم شرعی و ...
اصلاحات اجتماعی از دیدگاه قرآن
معنای رفرم نیست؛ چرا که حرکت اصلاحی امام حسین(ع) این مصلح بزرگ اسلامی، یک حرکت انقلابی همراه با به دست گرفتن حکومت از طریق همراهی مردم و بسیج عمومی علیه یزید وقتی ایشان می فرماید: خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فی أُمَّهًْ جَدّی؛ برای طلب اصلاح در امت جدم خروج کردم ، به معنای رفرم نیست؛ چرا که حرکت ایشان، حرکت تدریجی، آرام و بی خشونت نبود؛ بلکه همراه با قیام مردمی، جنگ، شهادت و اسارت و مانند آن بوده ...
گسترش مفهوم تقریب راهکار مقابله با افراط گری/ قوام مسلمانان به وحدت آنهاست
در ادامه با اشاره به بحران افراطی گری و خشونت در جهان اسلام، گفت: برای مقابله با این پدیده علما و اندیشمندان مسلمان اعم از شیعه و سنی باید مفاهیمی چون اخوت اسلامی، بیداری اسلامی، امت واحده اسلامی، تقریب مذاهب اسلامی را تعریف و مسلمانان را از جهل و ناآگاهی نجات دهند. وی افزود: تفرقه مذهبی که امروز شاهد آن هستیم، جزئی از تعصب و افراط گرایی است که از سالها پیش و توسط عوامل استعمار در ...
مأخذشناسی بیانات رهبر انقلاب در موضوع فقه حکومتی
به گزارش شبکه اجتهاد ؛ حجت الاسلام یحیی عبداللهی پژوهشگر مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) و محقق در زمینه مباحث فقه حکومتی یادداشتی را در باب مأخذشناسی بیانات مقام معظم رهبری در موضوع فقه حکومتی در اختیار وسائل قرار داده است تا علاقه مندان و پژوهشگران فقه حکومتی در این زمینه بتوانند با بهره برداری از عناوین و سرفصل ها، پژوهش های خود را سامان داده و گامی در راستای ترویج و تبیین این حوزه برداشته شود ...
گفت وگوی مدیران مطبوعات با هاشمی رفسنجانی
.... به نظرم یکی از نواقص در خود رسانه های ما این است که حرفه ای نیستند به صورتی که می بینید خبرنگاری الان در دنیا یک علم شده، یک فن شده است، هم خبرنگاران هم مدیران و تحریریه همه این ها باید یک مقداری آموزش ببینند. خیلی شیوه های نو امروز در دنیا وجود دارد برای طرح کردن مطالب به گونه های پرجاذبه که مردم را هم جذب می کند. شما یک حرکت خوبی در مطبوعات شروع کنید و بنده هم به شما قول می دهم که کمک کنم ...
آیت الله سبحانی: این موبایلی که در اختیار همه است می تواند مرکز هر نوع فسادی باشد
آیت الله سبحانی از عدم اهتمام دولت به ویژه وزیر ارتباطات برای مقابله با مفاسد فضای مجازی و جلوگیری از آلوده شدن جوانان انتقاد و تأکید کرد که بازگذاشتن درهای فساد وآلوده کردن جوانان سبب سستی نظام می شود. به گزارش رسا، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: حضرت می فرماید مؤمن، مؤمن نیست مگر این که ...
آقایان دلشان خوش است با دانشگاه های غربی قرارداد امضا می کنند/ داریم سرمایه هایمان را مفت از دست می دهیم
چیز دیگر خراب می کنیم. اهمیت دادن به تفکر در محیط ما فراموش شده است. اگر افراد ذیصلاح را به کار بگیرند، نتیجه اش متفاوت خواهد بود . شما سراغ متفکرین که در همه جای کشور هستند ، بروید و بی طرفانه و فارغ از حزب بازی نظراتشان را بخواهید ، آن وقت نتیجه متفاوت خواهد بود. به قول شاعر: آب کم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست شما در دهه 70 با تلاش خودتان گروه فلسفۀ علم ...
مسئولین کشور مانع از فراموشی اهداف والای قدس شوند
بین مسلمانان عزم آن کرده اند تا آرمان های رفیع در طریق گسستن بندهای اسارت از مسجد الاقصی را به دست فراموشی بسپارند و جهل مرتجعان عرب نیز دست مایه ی امیال مضموم آنان در این مسیر قرار گرفته است. صهیونیسم که خود بزرگترین تروریست دولتی سازمان یافته ی جهان انگاشته می شود ، مثلث خون آلود عبری- عربی- غربی را تشکیل داده است تا با حمایت آشکار و پنهان این مدعیان دروغین حقوق بشر از جنایتکاران تکفیری وهابی ...
نخبگان کشور ایرادات اعلامیه جهانی حقوق بشر را مطرح کنند
اعلامیه جهانی حقوق بشر نماییم. وی اظهارداشت: اگر تمام عقلای بشر جمع شوند و چند سازمان ملل هم تشکیل شود، آن گاه بپرسیم آیا شما قدرت درک همه مصالح بشر امروز را دارید می گویند نه، واقعاً ندارند و این یک چیز روشنی است. نتیجه چنین اقراری این است که باید قدرتی مافوق بشر که عالم به جمیع مصالح انسان اعم از مرد و زن و کوچک و جوان و پیر است برای بشر قانون گذاری کند. شما باید در جلسات خود این خط را ...
ایمان به غیب اولین علامت اهل تقواست/ افزایش ایمان؛ هدف اصلی انبیا
کشید انجام دهند. کسانی که دارای این انگیزه هستند، خدا و قرآن هدایت شان می کند تا به هدف شان برسند و راه صحیح را بپیمایند. سپس ویژگی ها و علائم اهل تقوا را بیان می کند. اولین علامت، ایمان به غیب است؛ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ. خداوند ما انسان ها را به گونه ای آفریده که بیشتر ادراکات آگاهانه مان در این عالم از راه حواس پنج گانه است. اما درباره چیزهایی که اصلا به حواس ما راه ندارد ...
مفهوم سیاست در مکتب رضوی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: اصغر افتخاری (1) چکیده این واقعیت که سیاست علمی است که در چارچوب اصول اعتقادی و شرایط و مقتضیات زمانی شکل می گیرد، ما را به آنجا رهنمون می شود که بپذیریم تلقی های واحدی از علم سیاست در عالم خارجی وجود ندارد و متناسب با مکاتب و شرایط شاهد شکل گیری دیدگاه ها و نظریه های مختلفی در این زمینه می باشیم. نگارنده ...
بیش از 500 مورد سقوط تیر برق در استان کرمان رخ داده است
تشنه ریختن خون انسانها بود به صحنه آمد. امام جمعه رفسنجان با اشاره به 26 دی ماه سالروز فرار شاه خائن از ایران اسلامی بیان کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی با همت مردم و مبارزین و علما مجاهد به پیروزی رسید. حجت الاسلام رمضانی پور خاطرنشان کرد: اقدامات باید در راستای نهادینه کردن نظام و تثبیت ارزش های انقلاب صورت گیرد و مردم امیدوار به نظام مقدس جمهوری اسلامی و کارآمدی نظام باشند. ...
نسبت فقه و اخلاق در آموزه های امام رضا (ع)
...، مستندی برای استخراج اصول اخلاقی بودند. در میان عالمان اسلامی، اختلافی در این باره وجود ندارد که تخلق به فضیلت های اخلاقی و پرهیز از رذیلت ها می تواند انسان را به سوی تعالی برد؛ اما پرسش درباره ی حداقل های لازم است. در حالی که طیفی از عالمان، فقه و اخلاق را دو حوزه ی در هم تنیده می دانند و حداقل الزام ها برای یک انسان را محدود به دستورهای صورت بندی شده به عنوان احکام فقهی نمی شمارند ...