سایر خبرها
از زمین تا آسمان مداحان قدیم و جدید/ آنها بی وضو منبر نمی رفتند
از جلسات ویژه پیرغلامان حسینی نیز گفت و عنوان کرد: من جلسه قراء پیش آقای سبزعلی می روم که اساتید برجسته قرآن آنجا می آیند. شب ولادت حضرت ابوالفضل(ع) نیز منزل آقای سبزعلی مجلس فوق العاده ای است که آنجا مداحی های فوق العاده ای صورت می گیرد و خدا رحمت کند مرحوم سلیم مؤذن زاده را که ایشان هم یک شب آنجا آمدند. من معتقدم صدای خوب را چه قاری و چه مداح کم و زیاد همه دارند اما نمک کجاست؟ نمک را در صدا باید ...
رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی جبهه مردمی نیروهای انقلاب/دیدگاه احزاب درباره برجام
معنا که پیرایه ها و تهمت ها و نسبتهای ناروا به عنوان اینکه یک فودال و سرمایه دار است و کسی که اموال بیت المال را به نام خود کرده است این چنین از دید عده ای ساده لوح بیاندازد و سپس ترور کنند. وی گفت: در نواری منقول است که آیت الله هاشمی رفسنجانی به دکتر شهید بهشتی می گوید که آیا از انگها و تهمتهایی که بتو می زنند ناراحت نمی شوید و شهید بهشتی پاسخ می دهند که من برای خدا صبر می کنم اما ...
پویایی عقل و دانش در پرتو دین
یگانه الهی است. از دوران شکل گیری نوزایی علمی و رشد علوم طبیعی و تجربی در برابر فلسفه، الهیات و دین، انواع نظریه های جامعه شناختی و روان شناختی برای تبیین تجربی دین، عناصر دینی و آثار دینداری یکی پس از دیگری به وجود آمد. نقطه مشترک همه این نظریه ها تلاش برای توضیح و تبیین دین و دین داری به عنوان پدیده ای زمینی و انسانی بوده و هست. از این رو هرنظریه با طرح مبانی و مسائل خاصی، به تبیین خاستگاه دین و ...
ویژگی های جامعه آرمانی از منظر قرآن و روایات
(علیهم السلام) نیز تأکید زیادی بر خردورزی، بصیرت و دانش اندوزی شده است که به پاره ای از سخنان ارزشمند آنان در ذیل می پردازیم: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در رابطه با اهمیت عقل و خرد فرمود: (و خداوند عقل را به سعادتمندان دهد و از بدبختان دریغ فرماید، و نشانه ی فرد عاقل؛ صبر در برابر گستاخی فرد نادان، و گذشت از کسی که به او ستم کند، و فروتنی برای زیردست، و جلوزدن در تحصیل نیکی از بالا دست ...
فرهنگ زیبابینی امام عاشورا از منظر قرآن و روایات
عالی و زیباییهای انسانیت است ولی اهل خطابه و منبر کمتر به جنبه توجه دارند. (مطهری، مرتضی، 1373، ج2، ص73) امام حسین (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیه) و حضرت عباس (علیه السلام) پرچمداران فرهنگ عاشورا با پیام (ما رأیت الا جمیلا) به رؤیت زیبائی ها پرداختند. آنها با یک نور الهی که خداوند جمیل این نور را به آنها داده بود به رؤیت زیبائی ها پرداختند. و خداوند این نور را به همه داده است اما ...
اخلاق اجتماعی کرامت محور از منظر قرآن و عترت
- جانشین خداوند (بقره 3) 3- امانتدار خدا (احزاب72) 4- دارای علم ویژه خداوند (بقره 31) 5- انسان مَثَل اعلای خداوند (روم27) 6- اشرف مخلوقات (مؤمنون14) 7- دارای اراده و اختیار (ملک2) و... اشاره نمود که همین صفات و خصوصیات ایجاد ضرورت می کند که انسان دارای راه و روشی معقول و در خور شأن و کرامت خویش در مسیر زندگی باشد. از دیدگاه نهج البلاغه نیز، انسان ها چون زندگی اجتماعی را امری متناسب با طبیعت ...
آسیب شناسی سلامت معنوی نظام اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه
حق روی گردان شده، و در وادی حیرت سرگردان خواهد گشت، که خدا نعمت خود را از او گرفته، و بلاهایش را بر او نازل می کند. (دشتی:1388: ن30) امیرالمؤمنین علیه السلام شیطان را بزرگترین مانع رسیدن جامعه به کمال می داند زیرا شیطان به عنوان بزرگترین دشمن انسان سعی می کند انسان ها را از مسیر عبودیت الهی، دینداری و معنویت حقیقی دور و به سوی معنویت های انحرافی و عبودیت خود سوق دهد. حضرت امیر علیه السلام به این ...
ویژگی های اخلاق اجتماعی فرعونی با تکیه بر تکبر
اینکه آنها به حقیقت چیزی رسیده اند ولی آن را قبول نکرده و منکر آن می شوند. به عنوان مثال فرعون و گروهش با اینکه موقعیت بالای حضرت موسی و قدرت نامحدود خداوند متعال را بارها مشاهده کرده اند ولی دست از لجاجت برنمی دارند. این نکته را می توان به عینه در این آیه مشاهده کرد: فَلَمَّا جَاءَتْهُمْ آیَاتُنَا مُبْصِرَةً قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُّبِینٌ وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا ...
نسبت فقه و اخلاق در آموزه های امام رضا (ع)
السلام) سازگارتر بود، سنت را نه در عرض کتاب، بلکه در طول آن قرار می داد. نزد این جریان، دستور خدا در کتاب، اصلِ شریعت و مَا سَنَّه ُ رَسُولُ اللهِ بسط آن بود و کتاب و سنت نه دلیل هایی به سوی حکم شرعی، بلکه خودِ تشریع بودند و در نگاهی سلسله مراتبی، کتاب به عنوان حکم خداوند در مرتبه ای بالاتر از سنت دانسته می شد. البته این نگاه سلسله مراتبی به کتاب و سنت، با یک اصل مسلم نیز همراه بود و آن، اینکه تخلف ...
گفتمان ولایتعهدی امام رضا (ع) میان دو رویکرد - زیست - قدرت - و - زیست - سیاست -
گفتمان های مختلف ظهور و بروز کند. در تاریخ اسلامی، ما با دو رویکرد مهم زیست - قدرت و زیست - سیاست روبرو هستیم. اولی رویکردی است که عموماً به همه ی حکومت های اسلامی تا سقوط دولت عثمانی اطلاق می شود که خصلت عمده ی آنان، به کارگیری قدرت بیش از شریعت برای تثبیت و استمرار حاکمیتی بود که نام اسلام بر آن نهاده بودند. البته تنها استثنایی که در این زمینه می توان مشاهده کرد، حکومت حضرت علی (علیه السلام ...
اصول مناظره و آزاداندیشی با تکیه بر مناظره های امام رضا (ع)
یا زبور داوود یا صحف ابراهیم و موسی باشد (طبرسی، 1386ش: 417). 4. تکریم طرف مناظره تکریم طرف مناظره یکی دیگر از روش های امام رضا (علیه السلام) بود. مناظره بین امام و عمران نمونه ای از آن است. آنگاه که عمران، اسلام آورد امام او را تکریم نموده و دنبال او فرستادند. وقتی عمران وارد شد امام خوشامد گفته و محترمانه استقبال نمودند. از آن پس بود که نزد امام می آمد و از علم فراوان آن حضرت بهره می برد ...