سایر منابع:
سایر خبرها
پنجاه سال صبر کردیم ، 15 روز د یگر هم/ شاید سوت قطار را بشنویم
اجرای این پروژه تا رسیدن به کرمانشاه عملیات اجرایی در چند استان را دربر می گرفت ، پروژه در چند قطعه انجام شد و هر قطعه به یک شرکت پیمانکاری برای اجرا واگذار گردید. اگرچه پروژه مذکور با رسیدن به شهرستان ملایر مورد بهره برداری قرار گرفت ، ولی ادامه آن متوقف شد که با همت مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، از حدود یکی دو سال قبل در مرحله اجرا قرار گرفت و سال گذشته تا ...
بگذارید بچه ها نفس بکشند /کوله پشتی ها را دوباره پر نکنید
دهند و خیی ها هم با نمره های ممتاز و بالا خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می کنند و با ورود به تعطیلات تابستان بچه ها می خواهند از شب نخوابی های سال تحصیلی به ویژه فصل امتحانات نفس راحتی بکشند و کوله پشتی های سنگین و پر از کتاب های حجیم و پر وزن درس ها را زمین بگذارند تا خستگی از تنشان بیرون برود، اما پدر و مادرها هنوز عرق تن بچه هایشان خشک نشده بدنبال کلاسهای تقویتی درس های اصلی ...
رونالدو در رئال مادرید می ماند؟
...: چند روز پیش تیتر یک نشریه آبولا مبنی بر تمایل رونالدو به جدایی از رئال مادرید، به سرعت در میان سایر رسانه های دنیا بازتاب پیدا کرد. هفته گذشته دادستانی مادرید از رونالدو به اتهام 14.7 میلیون یورو فرار مالیاتی شکایت کرد و او باید 9 مرداد در دادگاه پاسخگوی اتهامات خود باشد. باشگاه رئال در اولین حرکت خود برای دفاع از رونالدو بیانیه ای منتشر و ابراز امیدواری کرد که بی گناهی فوق ...
برگشت اعتبارات پژوهشی پذیرفتنی نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمود دلپسند در هشتمین نشست کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان اظهار داشت: این اعتبارات به سختی و با پیگیری های مستمر استان، مدیران دستگاه های اجرایی و همچنین با مساعدت و حمایت دولت و وزارتخانه های مربوطه و با هدف گذاری توسعه پژوهش و نوآوری در سطح استان فراهم شده است و بنابراین باید تمامی اعتبارات پژوهشی استان به درستی هزینه شود. دلپسند ...
ژاپن، پاترویت را آرایش نظامی داد
این کشور بودن آن را برای مهار کره شمالی ضروری می داند. ژاپن همچنین طی سالجاری میلادی در چندین نوبت مانورهایی را برای آمادگی مردم برگزار کرده است تا در صورت حمله احتمالی موشکی کره شمالی، این کشور آمادگی کاهش تلفات و رساندن آن به حداقل را داشته باشد. کره شمالی در یک سال گذشته بارها به سمت دریای ژاپن اقدام به پرتاب موشک بالستیک کرد که بیشتر این موشک ها در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمده است. از سوی دیگر کره شمالی هشدار داده است که این کشور خود را آماده می کند تا در صورت لزوم پایگاه های آمریکا را در ژاپن هدف قرار دهد. 52310 ...
کشف 72.5 میلیارد ریال جرائم اقتصادی درگلستان
میزان جرائم 16 درصد و در بحث کاهبرداری نیز 19 درصد رشد را نشان می دهد. رئیس پلیس آگاهی گلستان با اشاره به رشد کشف این جرائم در استان نیز اظهار داشت: در بحث جعل 76 درصد کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد بیشتر بوده و در بخش کلاهبرداری نیز 70 درصد جرم ها کشف شده که رشد 20درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد. وی با اشاره فعالیت در حوزه تشخیص هویت به روش کشف علمی نیز تصریح کرد: در ...
پیام صریح موشکی سپاه به ترامپ
مقابله می کند در نتیجه گمان نمی کنم که چنین هشدارهایی از سوی روسیه در نهایت آمریکا را از تکرار این تجاوزات بازدارد، ولی باید سقف هشدارها و خطوط قرمز را بالا برد، این مسئله واضح و آشکار است، حملات مکرر آمریکا و بی اعتنایی به هشدارهای روسیه به شکل اساسی، اعتبار روسیه را در بوته آزمایش قرار می دهد به ویژه اینکه جنگنده های سوری داعش را هدف قرار می دهند که تروریسم بین المللی است و این تروریسم از سوی ...
امضای قرارداد ساخت کارخانه تولید تایرهای رادیال در زابل
صنعتی رامشار زابل هم گفت: این واحد صنعتی با هدف افزایش رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته کشور ایجاد می شود که قرار است طی چهار سال شامل سه سال اجرای کارخانه و یکسال تولید آزمایشی؛ با اشتغال مستقیم 1344 نفر و اشتغال غیر مستقیم 5000 نفر به بهره برداری برسد. وی گفت: احداث این کارخانه با توجه به جاده بین المللی و ترانزیتی از بندر چابهار تا مرز افغانستان و آسیای مرکزی دارای مزیت رقابتی خواهد بود. ...
واشینگتن: برنامه موشکی ایران را به دقت و از نزدیک زیر نظر داریم
تلاش های ما برای زیر نظر گرفتن برنامه موشک بالستیک، من امروز نمی توانم وارد این بحث شوم. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو روز بعد از آن صورت گرفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد مواضع تروریست های تکفیری را در دیرالزور، واقع در شرق سوریه، هدف حمله موشکی قرار داده است./ فارس کلمات کلیدی برنامه موشکی ایران را رصد می کنیم ...
اولین جلسه شورای پژوهشی در سال جدید برگزار شد
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، حمیده ماحوزی در این جلسه گفت: شورای پژوهشی با تعامل و همکاری که در حوزه فرهنگ و هنر با اداره کل داشته توانسته فعالیت های چشمگیری در این زمینه انجام دهد . وی افزود: انتشار دوفصلنامه فرهنگ بوشهر یک منبع ارزشمند است که در سال های آینده می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد. ماحوزی اظهار داشت: از تلاش ها و زحمات کلیه ...
وضعیتی مناسب برای تمام پست های فوق توزیع برق خوزستان
آن وقت چه می شود؟ شریعتی با اشاره به اینکه در ماهشهر نیز وضعیت اسکان در حاشیه اصلا مناسبت نیست، تأکید کرد: باید جهت گیری پایدارتری به خدمات اجتماعی دهیم و باید این اعتبارات را در حوزه هایی صرف کرد که اثربخشی مؤثرتر و مداوم تری بر توسعه استان داشته باشد که یکی از این حوزه ها آموزش و پرورش است. متأسفانه در زمینه هدف دار هزینه کردن این اعتبارات، مدیریت یکپارچه ای وجود نداشت. ...
28 مرداد مردم غافلگیر شدند
از زندگی پاره ای نام داران و بزرگان، در واقع بازخوانی تاریخ یک سرزمین است؛ به ویژه اگر آنان از نعمت عمر دراز برخوردار بوده باشند. سیدعبدالله انوار اینچنین است؛ حکیم و نسخه شناس شهیر و پژوهشگر تاریخ تهران، اکنون در 94 سالگی، خاطره هایی بسیار از دگرگونی های ایران و زندگی مردمان آن در 8 دهه گذشته بدین سو دارد. درک بسیاری از دگرگونی های سیاسی و اجتماعی ایران در هشتاد سال دهه گذشته، دو دهه حضور در بخش ...
8 چالش بزرگ تهران / شهرداری نیازمند برون سپاری است
اسماعیل دوستی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اولین ابرچالش شهرداری آینده تهران را ایجاد درآمد پایدار و مطمئن دانست و گفت: زمانی در رابطه با درآمدهای شهرداری تهران موضوعی را مطرح کردم که ابتدا مورد انتقاد برخی سیاسیون قرار گرفت ولی بعدها این افراد متوجه شدند که این موضوع بدون مبنا و پایه نیست. وی با اشاره با اینکه قیمت شهر تهران بسیار بیش از درآمدهای نفتی است به طوری که ...
باغ کتاب نیمه اول تیر افتتاح می شود
باغ کتاب علاوه بر فضای مسقف 65 هزار متر مربعی، فضای آزاد وسیعی دارد. رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: این باغ مهمترین و بزرگترین باغ کتاب ایران و شاید منطقه است. این باغ در چند سال گذشته با همت شهرداری تهران، دکتر قالیباف و با همکاری شورای سوم و چهارم در دست احداث قرار گرفته است. صلاحی با اشاره به اینکه راه اندازی باغ کتاب به طور حتم در افزایش سرانه مطالعه ...
حذف استانداری از زنجیره صدورمجوز/ساخت مرکزرفاهی جاده ای زنجیره ای
به گزارش ایران اکونا به نقل از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، داوود کشاورزیان در آیین امضای این توافقنامه، از تسهیل و تسریع درروند سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی خبر داد و عنوان کرد: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای این سیاست را در دستور کار خود قرار داده است. وی تفویض برخی مسئولیت ها و وظایف به ادارات کل استانی را نیز در راستای اجرای ...
میهن صنعت و مسئولین
جمهور محترم افتتاح شد و طرح دیگری را با مشارکت بخش خصوصی و ایدرو در لرستان شروع به کار کرده ایم. وزیر صنعت ادامه داد : پس از مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدیم که ما می توانیم در استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان زابل که نیازمند اشتغال بیشتر است، صنایع بزرگ و اشتغال زا را به این شهر هدایت کنیم. نعمت زاده خاطرنشان کرد : بر همین اساس و به پشتوانه بررسی های دقیق قرار بر آن شد که ...
کوثر در نظام بانکی کشور منطقی عمل می کند
از اصلی ترین برنامه های موسسه اعتباری کوثر می باشد. وی افزود: در این راستا سال گذشته ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده ها و متقابلاً نرخ تسهیلات ، به بانک ها و موسسات ابلاغ شد و کوثر نیز با برنامه ریزی مناسب، پیش بینی وضعیت نقدینگی موسسه و حفظ جایگاه مشتریان ، موضوع ابلاغی را به نحوی مناسب عملیاتی نمود که بر اساس آن نرخ سود سپرده ها و تسهیلات اعطایی مطابق حدود مقرر تعدیل ...
خطوط نبرد داعش در موصل شکست/ 150 متر تا مسجد النوری فاصله است
...> گروه تروریستی داعش همچنان از بافت قدیمی شهر قدیم موصل، برای پنهان شدن بهره می برد و از غیرنظامیانی که در این منطقه به اسارت گرفته و اجازه خروج به آنها را نمی دهد به عنوان سپر انسانی استفاده می کند. عناصر جنایتکار داعش خیابان ها، کوچه ها، ساختمان و خودروهای متروکه مردم را در این بخش از شهر موصل تله گذاری کرده و هر غیرنظامی که قصد خروج از منطقه را داشته باشد، تک تیراندازهای داعش آنها را هدف ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (486)
برترین ها - امیررضا شاهین نیا : سلامی دوباره خدمت همه شما عزیزان و همراهان مجله اینترنتی برترین ها. مثل همیشه با گزیده ای از فعالیت چهره ها در شبکه های اجتماعی در روزهای گذشته در خدمتتان هستیم. امیدوارم طاعات و عباداتتان مورد قبول درگاه حق قرار گیرد و تک تک لحظاتتان در این ماه عزیز سرشار از خیر و برکت باشد. ممنون از این که امروز هم ما را انتخاب کرده اید. شروع میکنیم با این عکس جالب از ...
صدور احکام 6 وابسته به گروهک های تکفیری در فارس
به گزارش ایسنا، علی القاصی مهر در یک نشست خبری اظهار کرد: از کل افرادی که سال گذشته با اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه های تروریستی در فارس دستگیر شده بودند، 2 نفر به 15 سال و 4 نفر به 10 سال حبس محکوم شده اند. وی با بیان اینکه احکام این افراد 27 خرداد صادر شده است، خاطرنشان کرد: در خصوص پرونده افرادی که مظنون به همکاری با گروهک های تروریستی بوده و اخیرا در لارستان بازداشت شده اند، هنوز وابستگی آنان به گروهک ها کاملا اثبات نشده و این افراد با قرار بازداشت موقت در اختیار دستگاه های امنیتی و ضابط قضایی هستند. این خبر در حال تکمیل است.... ...
مدیرعامل آبفا: واگذاری 15هزار و 500 انشعاب فاضلاب درقم
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب قم با اشاره به توسعه شبکه فاضلاب دراین استان گفت: 15 هزار و 500 انشعاب فاضلاب آماده واگذاری به مردم است. پایگاه خبری تحلیلی قم پرس، علی جان صادق پور روز چهارشنبه درجمع خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی (یکم تا هفتم تیرماه) با اشاره به این که حدود 35 درصد استان تحت پوشش فاضلاب است ، افزود:سال گذشته 41 کیلومتر خطوط شبکه فاضلاب کشیده و حدود 6 هزار و 600 فقره ...
بن خرید کتاب زائران حج 96 آماده توزیع شد
حجت الاسلام مسعود حاجی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از آغاز طرح توزیع محصولات فرهنگی زائران حج 96 خبر داد. هم اکنون بن های خرید کتب و دیگر محصولات فرهنگی در اختیار استان ها قرار داده شده تا از طریق مدیران محترم کاروان ها در اسرع وقت به زایران گرامی تحویل داده شود. مدیر برنامه و محصولات فرهنگی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اظهار داشت: تمامی زائران سراسر کشور ...
تئوری پرداز منافع ملک و ملت/ نگاهی دوباره به ماکیاولی و آموزه های او 490 سال بعد از مرگش
صدها نمونه ای است که حکایت از منفوری ماکیاولی در جوامع سیاسی مختلف و اکراه سیاستمداران هرچند مدرن به تاثیرپذیری از شخصیتی دارند که در فلسفه سیاسی، او را پایه گذار سیاست مدرن می خوانند. تلقی اینچنینی از ماکیاولی و آموزه های او در طول زمان نزدیک به پنج قرن گذشته کم و بیش در همه جا یکسان بوده است. تا جایی که افراد و گروه ها در رقابت ها و نزاع های سیاسی، طرف مقابل خود را متهم به اتخاذ روش های ...
50 مصوبه ملی طرح کرامت در ملایر اجرایی شده است
فرمانداری با همکاری سپاه ناحیه ملایر برای اجرای این طرح پایلوت به صورت کاملاً موفقیت آمیز برگزار شده است. وی بیان کرد: یک رقابت بین پنج شهر پایلوت در کشور صورت گرفت که از این میان دو شهر ملایر و فلاورجان پیشرفت خوب و مناسبی داشتند که این نشان از مدیریت و زحمات خوبی بوده که در شهرستان ملایر کشیده شد. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان تصریح کرد: طرح کرامت قرار شده ...
حمله موشکی سپاه به مواضع داعش امید دوچندان جبهه مقاومت شد
از ملت ایران گوشه ای از اقتدار کشورمان را به نمایش گذاشت . وی با بیان اینکه بیش از 200 رسانه مطرح دنیا تیتر یک خود را به این اقدام تلافی جویانه سپاه اختصاص دادند، افزود: این اقدام سبب عقب نشینی و گیجی داعش و حامیانشان شد و نشان داد که پاسخ ترقه بازی دشمن هزینه سنگین موشکی است . رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان استفاده از موشک های میان برد را مورد توجه جهانیان دانست و گفت: سپاه در ...
زندگی و دیگر هیچ / اهل رودبارم هموطن پدر ومادرم را می شناسی ؟
بودم که یکی از بچه ها که بزرگتر بود گفت خوش به حالت پدر ومادرت آمدند.صاحب پدرومادرشدم. زن وشوهری اهل فیروز آباد استان فارس .من شدم فرزند خوانده زوج بی فرزندی که مرا مثل یک پدرو مادر واقعی تر وخشک کردند. بزرگ کردند روانه مدرسه اش کردند موقع سرباز ی پشت سرش آ ب ریختند و بعد روانه خانه وزندگی اش کردند. پدر ومادر ی که خیلی دوستشان دارم .اما من هم رویایی دارم. رویایی که 27 سال است با من است و هر شب در ...
رکود در بازار تانکرهای حمل نفت خام
به دنبال تمدید توافق کاهش تولید از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک (OPEC)، رکود بازار تانکر طولانی تر خواهد شد. به گزارش شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام اوپک (OPEC) به همراه هم پیمانان خود توافق کاهش تولید خود را با هدف جلوگیری از اشباع بازار و افزایش بهای نفت به مدت 99 ماه دیگر تا مارس 2018 تمدید کردند، اقدامی که می تواند طولانی تر شدن ...
گشنیز خوش طعم و بو؛ سبزی سلامتی
میلی گرم خواص گشنیز برگ و تخم گشنیزباعث تقویت معده شده و علاوه بر اینکه به هضم غذا کمک می کند، التهاب آن را نیز از میان می برد؛ همچنین خاصیت بادشکنی و ضدنفخ هم دارند. برگ گشنیز تسکین دهنده استفراغ و همچنین برطرف کننده عطش است. گشنیز خام خواب آور است پس اگر برای خواب شب مشکل دارید، آب 30 گرم از برگ گشنیزرا گرفته، با کمی شکر شیرین کرده، بنوشید. تخم گشنیز دارای اثر ...
زغال ها خاک می خورند کارگران گرسنگی
، کار بسیار سخت و طبیعت خطرآفرین کارگاه هایی که در دل زمین حفر شده اند این شغل را از جمله سخت ترین مشاغل قرارداده است. سختی کار در معدن وقتی سخت تر می شود که سطح ایمنی و تسهیلات هم در برخی از معادن در بهترین شرایط، در حد حداقل ها قرار گرفته است و به کارگران حقوق و دستمزد هم پرداخت نشود. روزهای ابتدایی سال جاری بود که برخی از مسئولان و نمایندگان استان کرمان از رفع مشکلات معادن ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...