سایر منابع:
سایر خبرها
منشأ امامت در مذهب شیعه خدا است/رئیس جمهور درصدد مقابله با تحریم های آمریکا باشد/ همه مسئولان باید با ...
... این عالم برجسته گفت: وزیر امور خارجه آمریکا که گفته است برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران باید نقشه بکشیم نیز مقام معظم رهبری جوابشان را دادند شما از اول دنبال نقشه بودید ولی نتوانستید و نخواهید توانست، آمریکا چه کاری از دستش علیه ما بر میآمد که انجام نداد. وی گفت: به عنوان نماینده مردم همدان و مدیر حوزه های علمیه این استان از مردم شریف این استان خواهشمندیم همانطور که در ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
و اختیار حل کامل مسائل و اختلافات با این کشورها بر عهده وزارت امور خارجه نیست اما اگر از این حوزه خارج شویم یعنی حوزه هایی که توان و اختیار تاثیرگذاری در آن بصورت مستقیم در دست وزارت امور خارجه است می توانم به چند نکته اشاره کنم: اول اینکه وزیر امور خارجه و تعدادی از معاونان و مدیران این وزارتخانه در عین اینکه افراد بسیار قدرتمندی در دستگاه دیپلماسی هستند اما در بدنه امور خارجه اشخاص ...
روز قدس مهمترین راه اعتراض امت اسلامی به اشغال فلسطین است/ سیلی محکم سپاه به استکبار جهانی
نسبت به اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی دانست و افزود: علی رغم این که اشغال سرزمین فلسطینی ها باید از نگاه بین الملل و جهان اسلام محکوم شود، حضور یکپارچه امت اسلامی و دیگر ملت های دنیا در روز جهانی قدس نیز می تواند تاثیر به سزایی در محکومیت این رژیم غاصب باشد . عضو خبرگان رهبری، با اشاره به این که راه های سیاسی و دیپلماتیک از دیگر روش های محکومیت رژیم صهیونیستی در اشغال سرزمین ...
دعوت به حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس
قلب این توطئه. سیدحسن خمینی، یادگار امام با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش، روز قدس را روز دفاع از مظلوم دانست و نوشت: روز قدس روز دفاع از مظلوم است و عدالت خواهان هرگز بر زخم فلسطین چشم نمی پوشند. امیر عبدالهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در صفحه شخصی خود در توئیتر با بیان اینکه اسرائیل غاصب و تروریست پرور ماندنی نیست ، نوشت: قدس قبله اول مسلمین است. با قدرت در کنار مردم مقاوم فلسطین می مانیم. اسرائیل غاصب و تروریست پرور، ماندنی نیست. ...
آمریکایی ها نمی توانند با طرح جدید در سنا و کنگره ایران را تحت فشار قرار دهند
جمهوری اسلامی ایران نه به تروریست ها و نه به اربابان آنها این اجازه را نخواهد داد. روحانی تاکید کرد: اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز تروریست ها قاطعانه می ایستد و علیه مقر اصلی که از آنجا تصمیم به انجام اقدامات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل گرفتند که البته به اهداف اصلی خود نیز دست نیافتند، اقدام می کند، برای این است که آنها بدانند اگر بخواهند این اقدامات را در ...
دعوت احزاب و گروه های سیاسی از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس
ایمان و استعانت از خداوند قادر متعال، با دست خالی و با وجود کمترین ابزار و امکانات، در برابر استیلا و استکبار سیاست پیشگان مکار و مروجان آپارتاید جدید، خواهان احیاء و احقاق اولین حقوق بدیهی و طبیعی انسان یعنی حق زیستن از مهمانان شبیخون زننده، ناخوانده و میزبان نما یعنی رژیم منحوس صهیونیستی به رهبری آمریکای جنایتکار و انگلیس تبهکار است. باید به اسرائیل غارتگر و صهیونیسم غاصب تفهیم و تأکید کرد که ...
مسلمانان مصمم هستند که سرزمین های اسلامی را از لوث وجود تبهکاران صهیونیست پاکسازی کنند
سفاکی ها و جنایات رژیم صهیونیستی شاهد قتل عام و کودک کشی قبیله آل سعود در یمن هستیم. هر چند این جنایات دلخراش و مستمر دل های همه عدالتخواهان و انسان های شرافتمند را خون و چشم های آنان را پر از اشک کرده و همه را در حزن و اندوه فرو برده است، اما از جهتی موجب دلخوشی است که افتادن پرده های ریا و تزویر این شیاطین و رژیم های ضدانسانی و بر ملا شدن جنایات بی حد و حصر آنها، سقوط قریب الوقوع آنان و ...
رئیس بنیاد شهید: حضور جهانیان در راهپیمایی روز قدس نقشه حامیان صهیونیست را باطل می کند
تهران - ایرنا - رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حضور گسترده مسلمانان جهان در راهپیمایی روز جهانی قدس، باطل کننده نقشه حامیان رژیم اشغالگر قدس برای دور کردن افکار عمومی در همبستگی با ملت مظلوم فلسطین است. پایگاه خبری تحلیلی قم پرس از بنیادشهید، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی شهیدی روز چهارشنبه در جلسه با مدیران دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به ...
تقدیر شخصیت ها و چهره های سرشناس از "ضربتِ ذوالفقار سپاه"
موشکی ایران به مواضع داعش در دیرالزور سوریه در این برهه زمانی، برای اولین بار در طول 30 سال گذشته، پیامی به طرف های متعدد و پیش از همه عربستان است. (متن کامل) * تقدیر آیت الله نوری همدانی از سپاه پاسداران آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید: سپاه پاسداران عزیز انقلاب اسلامی با مجاهدت و توانمندی و صلابت با شلیک موشک های خود لرزه بر اندام دشمنان این ملت انداخت و با رساترین صدا به جهانیان اعلام کرد ایران کشوری قدرتمند و سلطه ناپذیر است و دست هر توطئه گری را قطع و وجود متجاوز را محو خواهد نمود. (متن کامل) م ...
رویدادهای دانشگاهی؛ از تجلیل فعالان نماز و اردوهای جهادی تا فعالیت های فرهنگی ورزشی
ارائه کرد. وی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون سما واحد بناب بوده که تاکنون موفق به تالیف و ترجمه ده ها کتاب و چاپ ده ها مقاله در حوزه مدیریت شده است. برگزاری طرح قرآنی به گزارش خبرنگار آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور در این مراسم با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماه برکت و ماه نعمت الهی است گفت: از مسائل مهم در ماه مبارک رمضان ...
روز قدس، روز فریاد علیه صهیونیسم بین الملل و حمایت از فلسطین مظلوم است
قدرت دارید برای مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازید و اسب های ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید. (انفال/60) روز قدس روز تجلی وحدت امت اسلامی در برابر استکبار جهانی، روز دفاع یک صدا از مظلومین عالم، روز فریاد علیه صهیونیسم بین الملل و حمایت از پاره ی تن جهان اسلام، فلسطین مظلوم، است. ایران اسلامی و تمامی مؤمنان و مسلمانان و آزادی خواهان و ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
؛ تولیداتی داشته باشند، محصولاتی در حوزه های مختلف به وجود آورند و با توان و امکانات خود، آن خلأ را برطرف کنند. اینها همه رفتار نرم است؟ فضایلی: بله، اینها همه اقدامات نرم است. اقدامات سخت یعنی اینکه شما سخنرانی به هم بزنید. *مصداق آتش به اختیاری بهم زدن سخنرانی نیست طبیعتاً مصداق آتش به اختیاری بهم زدن سخنرانی نیست. مصداق آتش به اختیاری این نیست که شما به ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
یعنی 15 سال حبس اعمال شده است ✅ @Safir_Channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 12:58] yon.ir/VRxkH علامه مصباح یزدی: صبر و مقاومت در راه حق کارها را به نتیجه می رساند عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در جلسه اخلاق: ملاک ارزش، بندگی خداوند متعال است که تنها ذکر گفتن به شمار نمی رود بلکه عمل به دستورات است، ملاک ارزش ها را نباید عوض کرد، عمل به ...
آخرین جلسه "کارگاه تدبر در قرآن" با محوریت سوره لقمان برگزار شد
اشاره به حرکت کشتی بر روی اقیانوس ها که نتیجه مجموع ه ای از قوانین آفرینش است، اظهار داشت: امواج عظیم دریا آن چنان برمی خیزد و اطراف را احاطه می کند که گویی ابری بر سر آن سایه افکنده و وحشتناک و هول انگیز است، این جاست که انسان با تمام قدرت های ظاهری که برای خویش جلب و جذب کرده، خود را ضعیف و ناچیز و ناتوان می بیند و توحید همه قلب او را احاطه می کند و به عظمت و بزرگی خداوند پی می برد. ...
مطالبات فرهنکیان بایگانی شود
جسارت انجام تغییر و دست زدن به آن را داشته باشند و فضای آموزش ما را به فضای فرهنگی و فرهیخته پرور تبدیل کنند. باید دقت داشت که خواسته های فرهنگیان از دولت دوازدهم برای بهسازی آموزش و پرورش ، جدا از خواسته های مردم نیست و توجه عملی و جدی به آنها، بی گمان به سود کل جامعه خواهد بود. * عضو کانون صنفی معلمان استان تهران ...
تولیت آستان قدس رضوی: توجه به ایتام و مسکینان در اسلام امری شعاری نیست
پرداخت و با اشاره به آیه های أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ ، فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ و وَ لَا یَحُضُّ عَلیَ طَعَامِ الْمِسْکِینِ در این سوره، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این سوره می فرماید کسانی که روز جزا را دروغ می خوانند، همان کسانی هستند که ایتام را به سختی از خود می رانند و دیگران را به اطعام به مستمندان تشویق نمی کنند. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان رسیدگی به ...
اسقف اعظم ارامنه: قدرت های استکباری زندگی مسالمت آمیز مردم را به جهنم تبدیل کرده اند/ تشکر ویژه صالحی از ...
به جایگاه شهدای ارامنه در طول دوران دفاع مقدس اشاره کرد و جانفشانی آنها را مورد قدردانی قرار داد. وی ارامنه ایران را در ذهنیت مردم کشورمان به عنوان افرادی صادق، درستکار و سختکوش توصیف کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سابقه آشنایی خود با اسقف اعظم ارامنه تهران، وجود ایشان را مایه خوشوقتی ارامنه دانست و ایشان را شخصیتی نورانی، عزیز و دلسوز و عالمی فرهیخته توصیف کرد. ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
داوود فیرحی: طبق اندیشه امام علی (ع) امام منصوب خداوند است اما تصدی حکومت نیاز به بیعت دارد
گونه بوده است که اگر حاکم صلاحیت های خود را از دست بدهد، از قدرت می افتد، تصریح کرد: همه جا همیشه همین گونه بوده است، ممکن است برخی مکانیزم ها علنی باشد مثل شهرت و شیاع یعنی فلانی گناهان کبیره مرتکب شود، یا بعضی ها حسی و تجربی است، مکانیزیم هایی هم مثل محکمه وجود دارد لذا نظارت ها همه جا عرفی است. انتهای پیام حجت الاسلام والمسلمین داوود فیرحی شفقنا (پایگاه بین المللی ...
توجه به طرح صیانت از برج باغات در شورای پنجم/ فروش تراکم برازنده پایتخت نیست/ افزایش سهم زنان از شهر
در پایتخت باشد. به عنوان سوال اول با توجه به اینکه پایتخت شاهد یک دوره دوازده ساله مدیریت شهرداری بوده که نبش قبر آن خیلی مشکل است. مردم در حوزه های مختلف از جمله حوزه محیط زیست با چالش های بسیاری مواجه هستند، به عنوان منتخب مردم و کسی که بنا است عضو کمیسیون محیط زیست باشد چه برنامه هایی در این رابطه برای آینده در نظر دارید؟ به نظر می آید بحث محیط زیست فراتر از شهرداری تهران و شهر تهران ...
مشت های کوچک امیدوار
، جانانه و از ته دل بگویید. بچه ها در این هنگام احساس قدرت و لذت می کنند و با شما همراه می شوند. به امید آزادی سرزمین فلسطین و نجات همه مستضعفین عالم. مشت محکم خاطره انگیز روز قدس برای بزرگ ترها یادآور تلخی چندین دهه ظلم ظالمان و مبارزه مظلومین با دست خالی است اما کودکان نمی توانند در این تلخی و غم شریک شوند. پس سعی کنید خاطره خوبی از این روز در ذهنشان بسازید که به آنها خوش ...
عمل مقبول چگونه رقم می خورد
زشت است که انسان، باطنی بیمار، علیل و خراب داشته باشد اما ظاهری زیبا داشته باشد. بنابراین سعی مشکور باید این خصوصیت را داشته باشد که ریا در او نباشد. - اگر برای کسی کاری می کند مزدش را از او نخواهد مگر از خداوند متعال که پروردگار عالم در قرآنش بارها بیان فرموده که انبیا چیزی را از خدا نمی خواهند حتی اگر این دستور خدا به پیامبر (ص) نبود که قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربا ...
راهپیمایی روز جهانی قدس مانور بزرگ قدرت اسلام در برابر صهیونیسم جهانی است
. عضو سابق مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اگر مردم خود در صحنه حضور داشته باشند دشمنان احساس ترس و ناامیدی می کنند و مردم باید با حضور گسترده، دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام را ناامید و دلسرد کنند. آیت الله ممدوحی افزود: در هر کشوری که مردم و طیف های مختلف جامعه با همه همدل و متحد باشند تهدیدها نسبت به آن کشور بی تاثیر خواهد بود ولی اگر خدای ناکرده مردم متفرق و نسبت به آرمان های انقلاب و ...
راهپیمایی روز جهانی قدس مانور بزرگ قدرت اسلام در برابر صهیونیسم جهانی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه راهپیمایی روز جهانی قدس مانور بزرگ قدرت اسلام در برابر صهیونیسم جهانی است، گفت: مردم ایران باید برای تامین امنیت خود ، از بین بردن تهدیدات دشمنان و کمک به عزت و اقتدار اسلام وانقلاب در راهپیمایی روز قدس حضور گسترده داشته باشند. آیت الله حسن ممدوحی روز چهارشنبه درگفت وگوبا خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: راهپیمایی روز جهانی قدس یک سونامی و ...
روایت حسن عباسی از سیلی سخت سپاه به داعش
امنیت و دفاع به آنها می دهند به کشور خدمات نمی رسانند. امنیت و دفاع ما کاملاً بومی و غیر وابسته است، ولی اقتصاد برای حل مشکلات جامعه به سمت وابستگی می رود. مردم ما قدردان امنیت عظیمی هستند که خداوند به آنها ارزانی داشته است و حاصل حضور همه روزه آنها در صحنه های مختلف انتخابات ها، راه پیمایی ها، شب های قدر و...، ایمان مردم، وجود شخص رهبری به عنوان ستون و پایه ساختار سیاسی نظام و زحمات ارتش و سپاه ...
خشونت های منطقه ریشه در اشغال سرزمین های اسلامی دارد
وظیفه جامعه جهانی را در برابر این فجایع سنگین تر می کند چرا که رژیم اشغالگر قدس با عملکرد ددمنشانه خود ارزش های انسانی را نشانه رفته است و هر فرد صاحب تفکر و اندیشه به ویژه مسلمانان که پیرو آیین صلح و دوستی هستند می بایست برای حفظ کرامت انسانی و احقاق حقوق برادران و خواهران مسلمان خویش در عرصه گیتی تلاش کند. نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس یادگار و نشانه تدبیر و ...
چمران مبارزی که به حکمت رسید
از این اصطلاح و تعبیر تیمسار فلاحی برداشتی عارفانه و زیبا نمود و چنین نوشت که من بازیافته ام ، من رفته بودم ، پس دیگر منی و منیتی نیست و همه من خود را زیر پا گذاشته ام و ... (کتاب رقصی چنین میانه میدانم آرزوست، دست نوشته انسان بازیافته) چمران و مرگ و زندگی در دست نوشته ای به نام انسان آزاده که شهید چمران درباره محافظ شجاع و فداکار خود شهید اکبر چهره قانونی نگاشته است با نوع ...
چرا کوفه؟
تلاش کرد. آنهم امام حسن (ع) بود که پس از صلح آرام ننشست و حتی سفرهای حجش و اطعامش و حلم و نرمش و سعیَش، همه و همه سازندگی بود و آن هم حسین (ع) بود که در میدان معاویه، یار می گرفت. آنها که در نینوا عید خون گرفتند، در یک روز متولد نشده بودند. اینها فرزندان همان روز بودند. اینها برای آن هدف بزرگ باید پاهای بزرگی بسازند. توحید با پای شرک به مقصد نمی رسد. باطل همپای حق نمی شود. با آن هدف ...
کتاب هایی با موضوع مقاومت فلسطین
به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه در سال های گذشته، بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و لزوم حمایت همه جانبه از مقاومت اسلامی فلسطین برای آزاد سازی قدس شریف، کتاب های گوناگونی درباره فلسطین منتشر شده است. خبرگزاری حوزه در این گزارش، به معرفی برخی از این آثار می پردازد. *خانه عنکبوت کتاب حاضر شامل مجموعه مقالاتی است که در نخستین سالگرد جنگ، در روزنامه لبنانی ...
سپاه گزارش داد / جزئیات خسارات و تلفات سنگین تروریست های داعش + اسامی
سلطه ناپذیر است و دست هر توطئه گری را قطع و وجود متجاوز را محو خواهد نمود. حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی ظهر روز دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد گوهرشاد با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه اظهار داشت: پیام عملیات اخیر آن است که اگر تلاش ها برای ناامنی ایران ادامه یابد، هیچ نقطه امنی در این عالم برای تروریست ها و حامیان مستکبر آنها ...