سایر منابع:
سایر خبرها
گزارش کم نظیر یک ایرانی از وضعیت چند شهر عثمانی از دوران سلیم اول (م 918926هجری)
این متن باب نخست کتاب تاریخ عالم از حسن بن حسین طایشی زاده است که آن را به نام بایزید دوم بن محمد دوم و فرزندش سلیم یکم نوشته است. در وقت نگارش رساله، بایزید که میانه سالهای 1481 1512 میلادی (886 918) سلطنت کرد، درگذشته بوده و پسرش سلیم یکم (1512 1520/818 826) در حال سلطنت بوده است. باب اوّل کتاب، گزارش سفر او به قسطنطنیه، بورسا، توقات، اماسره، کمش، عثمانجق از بلاد عثمانی در این دوره ...
صف چند ساعته برای خرید آخرین آلبوم حسین علیزاده
و اقبال نسبت به یک آلبوم موسیقی را در سال های اخیر کم نظیر دانست. غم نومه فریدون ، روایتی محاوره و موزون به سبک و سیاق قصه های کوچه از یک آبادی است که در آن خندیدن ممنوع می شود. در پی این رویداد فریدون جوان خنده روی آبادی به دلیل عشقش به لبخندهای معشوقه ی خود هیچا به اعتراض می ایستد و... . جدیدترین اثر موسیقایی حسین علیزاده که از نوع هم نشینی دست اندرکاران و عوامل آن اثری منحصر به فرد ...
غمنومه فریدون در روز اول 190 میلیون فروخت
استفاده کند تا کار به صورت قصه منتشر شود. البته من وقتی متن را خواندم، پیشنهاد دادم که موسیقی کار را بسازم تا این که بخواهیم درباره آن انتخابی شکل بگیرد، اما جدای از همه این موارد یکی از بهترین اتفاقات این پروژه این بود که باعث شد یک خانواده هنری تشکیل شود. همین که صابر ابر، حبیب رضایی و سایر دوستان در کنار ما حضور دارند، خود می تواند اتفاق خوبی برای این پروژه باشد. این آهنگساز در پاسخ ...
غمنومه فریدون به موقع آمد
زبان محاوره ای متن نتیجه خوبی داده است. انتقاد از اپراهای عروسکی علیزاده با بیان اینکه در موسیقی پاپ استفاده از اشعار کلاسیک را زیاد دیده ایم اما این موسیقی ماندگار نشده است با اشاره ای به اپراهای عروسکی که از اشعار مولانا و خیام ساخته می شوند، گفت: این اشعار موسیقی زیبا و خوبی دارند اما وقتی اشعار به طور مثال خیام در هیبت یک عروسک خوانده می شود به دلیل محدودیت های حرکتی که دارد ...
حسین علیزاده موسیقی فاخر را با ادبیات محاوره به نمایش می گذارد
فراوانی در کار کشیده می شود. شاعران ما می توانند ترانه هایی بگویند که به درد موسیقی جدی ما بخورد در حالی که با زبان محاوره ای این کار را انجام می دهند. حسین علیزاده دربخش دیگری از این نشست خبری درمورد شکل گیری این کار گروهی گفت: یکی ازبهترین اتفاقات این طرح این بود که باعث شد یک خانواده هنری تشکیل شود. همین که صابر ابر، حبیب رضایی و سایر دوستان در کنار ما حضور دارند خود می تواند اتفاق خوبی ...
صف چندساعته برای خرید غمنومه فریدون
ادامه با اشاره به نام مرتضی احمدی که صابر ابر به آن اشاره کرد، گفت: هروقت نام مرتضی احمدی می آید، ناخودآگاه اشک شوق به چشمم می آورد. او هرچ ند نقشی منفی در این اثر داشت، اما آن قدر خوب بود که ناچار می شدید همان نقش منفی را هم دوست داشته باشید . او در ادامه در مورد نسبت موسیقی فاخر با زبان عامیانه هم توضیح داد: هرچقدر تلاش کنیم فاخرتر و ادبی تر حرف بزنیم، از مردم دورتر می شویم؛ مثلا در مورد ...
لیلا شکل کاملی از من است!
نظر من... حالا شاید این به ضرر فروش فیلم باشد ولی اگر قرار باشد من در یک تعبیری معرفی کنم این فیلم را، نمی گویم یک فیلم عشقی. قطعا نمی گویم. اصلا موضوعش به نظرم این نیست. موضوعش چیست؟ شما وقتی مواجه شدید با این فیلمنامه چی توجهتان را جلب کرد؟ موضوعش نابود شدن یک آدم است. حالا در اثر عشق نابود شده. مثلا. می توانست در اثر یک تصادف نابود شود. یک فیلم دیگر می شود در آن صورت. ولی ...
مهارت های ذهنی که کودکان امروز یاد نمی گیرند/ بهره گیری از تکنولوژی واقعیت افزوده
و لازم برخوردار نیستند، در این حوزه دچار مشکلاتی شوند. به گفته مدیر موسسه فردای روشن کودک، در گذشته کودکان به دلیل وجود حیاط در منازل، با خاک بازی می کردند، از درخت بالا می رفتند و بسیاری از فعالیت ها با دست انجام می شد، اما امروز به دلیل تغییر در سبک زندگی ایرانی و به ویژه اسلامی، هیچ یک از این بازی ها جایی در زندگی آنها ندارد . سادات می گوید: خوب دیدن، خوب شنیدن و خوش ...
رگ خواب تماشاگر در دست شهرزاد
...، از متن دیالوگ، می توان شخصیت را پیدا کرد! و این امر هنر بی بدیل حسن فتحی است. فیلمنامه نویس ازدواج صورتی ادامه داد: هر چند شهرزاد ، سریالی است تخیلی با ساختار کلاسیک که تلاش می کند به بهترین شکل ممکن قصه اش را روایت کند ولی با تبحر فیلم نامه نویس ، نقبی هم به مقطع خاص تاریخی می زند و به این بهانه بی آنکه قصد فیلتر کردن رخدادهای تاریخی را داشته باشد، در لایه های زیرین روایت سعی می کند ...
هفته طلایی بازار هنر
های اخیر کم نظیر دانست. غم نومه فریدون ، روایتی محاوره و موزون به سبک و سیاق قصه های کوچه از یک آبادی است که در آن خندیدن ممنوع می شود. در پی این رویداد فریدون جوان خنده روی آبادی به دلیل عشقش به لبخندهای معشوقه خود هیچا به اعتراض می ایستد و.... جدیدترین اثر موسیقایی حسین علیزاده که از نوع همنشینی دست اندرکاران و عوامل آن اثری منحصربه فرد بوده، به نوعی بازگشتی به ادبیات و موسیقی مغفول ...
گزیده ای از غم نومه ی فریدون را بشنوید+صوت
...، فرهاد اصلانی، حبیب رضایی و امیر جعفری از بازیگران و راویان این آلبوم شنیداری هستند. غم نومه فریدون روایتی محاوره ای و موزون به سبک و سیاق قصه های کوچه، از یک آبادی است که در آن خندیدن ممنوع می شود. در پی این رویداد فریدون، جوان خنده روی آبادی به دلیل عشق اش به لبخندهای معشوقه خود هیچا به اعتراض می ایستد و این آغاز یک ماجراست. صبا علیزاده دستیار آهنگساز و پوریا اخواص ...
تحلیلی بر کش وقوس های یک بقعه مرزی
استخوانشان می رسد و با معذرت و شرمندگی چون نمی نشینند و کارها را اول و دوم نمی کنند، راه به جایی نمی برند و آنگاه هم که می نشینند، یک دورهمی تراژیک تشکیل می دهند و دردنامه، رنج نامه و سوگنامه می سرایند و به صدها زبان و ده ها نوا، این و آن را متهم می کنند. دماوند را در چهار محله و اخیراً بحمدالله در 25 محله می بینند و الباقی شهرها و روستاها را فراموش می کنند؛ بعد که پای قضیه ای مثل قصه ...
غمنومه فریدون ادای دین به شهر قصه است
ترانه ای نوشت که محاوره ای باشد اما به درد موسیقی فاخر هم بخورد. علیزاده در مورد خوانندگان این اثر هم گفت: پوریا اخواص، علیرضا برنجیان و داریوش کاظمی در این اثر همراه ما هستند که برنجیان نقش فریدون را می خواند. تلاش من این بود که خواننده هایم را فقط از تهران انتخاب نکنم. پوریا اگرچه ساکن تهران است اما اصالتا شیرازی است، داریوش از گرگان آمده و برنجیان از کرمانشاه. ...
زن با ارزش هم اشتباه می کند
شد و برای آنکه در مرز تکرار روایت های امروزی سینمای ایران که کم هم نیستند؛ گرفتار نشود؛ چه عناصری تقویت شد و چه عناصری از آن حذف شدند؟ به این فکر نکردم که داستان تکراری است یا چه کار کنم که تکراری نباشد. البته به قول حافظ یک قصه بیش نیست غم عشق / وین عجب کز هر زبان که می شنوم نامکرر است یعنی مطمئن ام اگر این داستان تکراری نامکرر با تجربه های شخصی و درونی افراد بیان شود قطعا به تعداد ...
پرسه های مدام برای آموختن
را ببیند و حس کند. بزرگ زاد نمایش خسرو و شیرین را پیش ازاین در سال 91 در جشنواره طنز اصفهان نیز به صحنه برده بود. اجرای اخیر او در میان اصفهانی ها که کمتر کار خوبی در این شهر می بینند با استقبال خوبی مواجه شد. او در مورد این اثر می گوید: برای این نمایش کاملاً آگاهانه سطح آرمانم را پایین آوردم برای اینکه می خواستم کارکنم. بازخورد مردم نسبت به خسرو و شیرین بسیار خوب بود چون به زبان مردم ...
اتفاق های خوب در موسیقی و تئاتر تکرار نمی شوند
ارتباط برقرار نمی کنند. علیزاده ادامه داد: معتقدم ترانه سراییان ما می توانند شعر و ترانه ای بگویند که به درد موسیقی فاخر بخورد اما زبانش محاوره باشد. او همچنین با اشاره به حضور سه خواننده تک خوان در این اثر شنیداری گفت: پوریا اخواص، علیرضا برنجیان و داریوش کاظمی سه خواننده غمنومه فریدون هستند در ترکیب خواننده های این اثر تلاش کردم تنها از تهران انتخاب نکنم به طور مثال علیرضا ...
زیباترین حرفت را بگو....( بمناسبت هفدهمین سالگرد درگذشت احمدشاملو)
رازی ست عشق رازی ست اشکِ آن شب لب خندِ عشق ام بود. قصه نیستم که بگوئی نغمه نیستم که بخوانی صدا نیستم که بشنوی یا چیزی چنان که ببینی یا چیزی چنان که بدانی ... من دردِ مشترک ام مرا فریاد کن. درخت با جنگل سخن می گوید علف با صحرا ستاره با کهکشان و من باتو سخن می گویم نام ات را به من بگو ...
بازگشت مریم حیدرزاده با آبرنگ
عمل جراحی در کودکی از دست داد. نام این هنرمند اواخر دهه 70 به خاطر شعرهایی که به سبک محاوره ای و با استفاده از کلمات ساده می سرود بر سر زبان ها افتاد. بسیاری از هنرمندان و خوانندگان بنام پاپ ایران از ترانه های او در آهنگ هایشان استفاده کرده اند. ناگفته نماند این سومین آلبوم مستقل شعر و دکلمه های مریم حیدرزاده است که پس از سال ها فعالیت کم این شاعر و ترانه سرا در عرصه موسیقی منتشر می شود. ...
تفاوت نمایش وِیژه کودک با نمایش ویژه نوجوان چیست؟
میل کودک بیشتر به حرکت است و میل نوجوان به دیالوگ و این باید در نوشتن نمایشنامه مد نظر قرار بگیرد. البته کار بزرگسال مونولوگ هم خسته کننده است اما به نظرم پیش از بیان هر حرفی باید نوجوان امروز را شناخت و دید که به چه چیزی نیاز دارد و بعد برای آن نوشت. کشف نوجوان های امروزی بسیار سخت شده و به سادگی نمی توان برای آن ها دستوالعمل صادر کرد و متن نوشت باید پژوهشگران پژوهش کنند و روانشناسان میزگرد تشکیل دهند و بعد بگویند که نوجوان به چه چیزی نیاز دارد تا بر اساس آن، نویسنده ها نمایشنامه بنویسند. ...
بازیگران چهره به فیلم آسیب می زدند
سینما را دوست داشتم فیلم اولم را زودتر می ساختم اما دیر فیلم اولم را ساختم چون یک چیزی به نام آبروی پدرم در میان است که هر چیزی را قبول نمی کند و من باید این خانواده را با استدلال های محکم راضی می کردم. اگر پدرم و امیر حضور نداشتند و اگر مادر روشنفکری نداشتم اینجا نبودم * چرا عنوان فیلم از آدم اینجا تنهاست به بیوگرافی تغییر کرد؟ اسم قبلی یک بیت از شعر سهراب سپهری بود اما فکر کردم که شاید ادامه شعر در ذهن تماشاگر نیاید و یک انگ غم انگیزی قبل از ورود به سالن سینما به فیلم بخورد. اما بیوگرافی می توانست زندگی همه آدم های قصه باشد. ...