سایر منابع:
سایر خبرها
کلامی حکمت آمیز از امیرالمومنان (ع) درباره ادعاهای متضاد
درباره معتقدان به جبر و اختیار چه می گویی؟ گفت: هر دو گروه صحیح می گویند. گروهی خدا را بزرگ شمرده و گروهی او را منزه دانسته اند. (گروه اول اشاره به جبری هاست که همه چیز را فعل الله می دانند و گروه دوم اشاره به اختیاری ها که می گویند عدالت خدا ایجاب می کند افراد را مجبور به کاری نسازد و بعد مؤاخذه کند). نامبرده از این هم فراتر رفته و می گوید اگر کسی زناکار را مؤمن بداند صحیح گفته و اگر کافر بداند او ...
جامعه پذیری در جامعه اسلامی، آموختن شیوه های تعامل عادلانه است
عدالت را نیز جزو اهداف اصلی خود معرفی کرده است. منطق نظم ناظر به عدالت است و مصادیق عادلانه بودن را دین تعیین می کند و جامعه پذیری در جامعه اسلامی چیزی جز وارد ساختن نسل های جدید به فرآیند نظم مطلوب و آموختن شیوه های تعامل عادلانه در همه ساحات حیات اجتماعی و فردی نیست. وانگهی، نظم در ارتباط با هدف معنا پیدا می کند. اگر هدف از خلقت انسان را خالق او بیان می کند، راه های نیل به هدف را نیز در ...
اخلاق در سلسله علل احکام/ احکام و عقاید در خدمت اخلاق
...، روابط انسان با همه چیز در این دنیا در نسبتی که انسان با خداوند دارد و به عبارت بهتر در نسبت با جهان آخرت و زندگی جاویدان تعریف می شود. در نگرش دینی انسان برای دستیابی به رستگاری جاویدان باید نفس خود را تهذیب کند و تعالی بخشد. این تهذیب و کمال البته بدون زیست اجتماعی انسان تأمین نمی شود. آن چه در باره اخلاق دینی گفتیم در مقام اثبات است و نه در مقام ثبوت یعنی آن چه که واقعاً در جوامع دینی شاهد ...
تقیه از نگاه مفسّران و فقیهان فریقین
...> - شیخ انصاری (ره) در تعریف تقیه نوشته است: التحفّظ عن ضرر الغیر بموافقته فی قول او فعل مخالف للحق. (انصاری، بی تا، ص 320)؛ تقیه آن است که انسان خود را از ضرر غیر گفتار یا رفتار مخالف حق حفظ کند. آیت الله خویی (ره) ، نوشته است: التحفظ عن ضرر الظالم بموافقته فی فعل او قول مخالف للحق (خویی ، 1954، ج1، ص 453)؛ تقیه عبارت است از: حفظ خود در برابر ظالم به وسیله موافقت با او در گفتار یا رفتار مخالف حق ...
بررسی تطبیقی نقش خدای متعال در عالم تکوین، بر اساس دیدگاه فلسفی و ادله نقلی
الطباع إلی الشیء و نفورها عنه و إنه استحسان العقل له و استقباحه إیاه. فلیس یجوز لذلک أن نقطع بقبح فعل من الأفعال لجهلنا بعلله و لا أن نعمل فی إخراجه عن حد العدل علی ظاهر صورته. (صدوق، توحید، ص 395) ملاک در شناخت عدل و ظلم و راه تشخیص آن دو، تمایل یا نفرت طبایع نسبت به آن نیست، بلکه ملاک، حَسَن یا قبیح بودن از منظر عقل است. بدین سبب، جایز نیست که به قبح فعلی از افعالِ (الهی) قطع پیدا ...
آیت الله سیدان: انتخاب ما بدون اذن خداوند محقق نمی شود
شخص تا چند روز دیگر خواهد مرد و همان طور که طبیب گفته رخ داده و شخص می میرد در اینجا طبیب زمان فوت را از قبل فهمیده اما عامل فوت نبوده است بنابراین علم، علت نیست بلکه کاشف است. علم خدا تابع فعل ماست و می داند که ما چه کاری را انجام خواهیم داد. او در ادامه گفت: همه اراده ها و خواسته های ما بر اساس اختیاری است که خداوند به ما عطا کرده و اراده کرده است که ما مختار باشیم. یکی از امتیازاتی ...
رواج ارزشهای ضد دینی و فرهنگی، زمینه ساز تغییر و انحراف نخبگان جامعه
همه ی خطاهای ماست. در حقیقت دلبستگی انسان به دنیا چون باعث دور نگه داشتن از قرب الهی می شود، دنیای مذموم است و هر چه این دلبستگی بیشتر باشد، حجاب بین انسان و خداوند بیشتر و ضخیم تر می شود.[2] به همین دلیل باید ریشه بسیاری از انحرافات و گمراهی ها و حوادث تلخ تاثیرگذار در جامعه اسلامی را رواج این خصیصه ناپسند دانست. چنانکه مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود و در آسیب شناسی حوادثی که جامعه اسلامی را ...
چرا فلسفۀ اسلامی؟!
شناسی اسلامی در هر دو معنای کلمه در میان است: آموزۀ وجودی که اسلام به تدریج آن را پرورش داد، و آن چیزی که هستی خود اسلام و بنیاد هستی شناختی اش را تقویم می کند. مسلمان مؤمن و معتقد، علاقه ای به این پرسش اخیر ندارد، زیرا در ایمان خود، متقاعد شده است که وجود اسلام قاعده و هنجار است، بدیهی و آشکار است و در طبیعت اشیایی که خداوند اراده کرده، نقش بسته است. اما مأموریت فیلسوف به پرسش کشیدن و ...
چارچوب های روابط زن و مرد در محیط اجتماعی
سلام الله علیها، یک شخصیت برجسته، یک انسان بزرگ و یک زن قابل تبعیت و پیروی محسوب می شد. از لحاظ علمی، از لحاظ تقوا، از لحاظ پاک دامنی و طهارت، از لحاظ برجستگی اخلاقی، از جهت محوربودن برای همه کسانی که به مسایل معنوی و اخلاقی و دینی توجهی دارند و از جهات گوناگون، یک استاد، معلم معنویت، معلم اخلاق و معلم رفتار اسلامیِ زن محسوب می شد (13). در حقیقت، علاوه بر سیره و سنت پیامبر گرامی اسلام ...
ادیسون ها به کدام بهشت می روند؟
خوب) بود ولی حُسن فاعلی (آدم خوب) نبود، عملش در درجات عالم آخرت و بهشت تأثیر نداشته ولی خدای متعال این چنین شخص خدومی را از رحمت دنیوی و چه بسا اُخروی محروم نمی کند و در دنیا به او شهرت و خوش نامی و در آخرت به او تخفیف در عذاب می دهد. و این عنایات خدا بر محور نیت آن شخص خواهد بود. استاد آیت الله جوادی آملی از شهید مطهری جلو رفته و در درس می فرمودند: تا وقتی بر کفر و عناد شخصی ...
تنها راه برون رفت از موانع فعلی، اندیشه و عمل انقلابی است/ ولایتمداری شاخص اعتدال است/ تلاش آیت الله ...
یاد می کنیم، اخلاق کریمه و فاضله است. در مورد سایر علوم و دانش ها طبق فرموده امام خمینی(ره) در کتاب اربعین، “همه دانش ها می توانند علم باشند اگر انسان را به خدا رهنمون شود”. حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: آن چه در حوزه های ما خوانده می شود “قول الله” و آن چه که در دانشگاه تدریس می شود، “فعل الله” است. اگر علم نحو و ادبیات و اصول و فقه، انسان را به خدا نزدیکتر نکند فایده ندارد. فقیه، به کسی ...
صبر جوهره ایمان است/ ماجرای آشنایی جرج جرداق با نهج البلاغه
... . اصل اول اینکه هیچ یک از شما جز به خدا دل نبندید و امیدوار نباشید. اینکه فکر کنید این و آن یا این شی و آن شرایط، به داد شما میرسد و امکانی برای شما فراهم می کند؛ اینجور نیست. همه امیدها را انباشته و متوجه خداوند متعال بکنید. فقط به امید خدا باشید. به هر اندازه که از عوامل و عناصر و اطراف محیط زندگی منقطع شویم به همان نسبت به خداوند متعال متصل می شویم. اگر کمتر ببریم کمتر وصل خواهیم شد. تا آنجا که ...
دگردیسی انسان در خوانش صاحب المیزان
و وسیله تجلّی روح انسانی در مسیر زندگی مادّی تعریف کرد. علاّمه طباطبائی نیز با لحاظ سِیر حرکتی و استمرار زندگانی انسان پس از مرگ، حقیقت انسان را روح آدمی می داند، وی با اشاره به آیه قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ... (السّجده/11)، بر این اندیشه است که به کارگیری یَتَوَفَّیکُم: می گیرد شما را و استفاده نکردن از عبارِت یَتَوَفَّی رُوحَکُم: جان شما را می گیرد ...
بازی همزمان چماق و هویج آمریکا و اروپا در قبال برجام/سخن گفتن از مذاکره با اروپا در راستای نگرانی های ...
امتیازات بیشتر تاکید دارند. در ادامه مشروح بیانات خطیبان جمعه در شهرستانهای استان مرکزی را مشاهده می کنید. آیت الله دری نجف آبادی: دولت قاطعانه با فساد مبارزه کند/انتصاب اخیر در استان را به فال نیک می گیریم نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: همه انتظار دارند دولت قاطعانه با فساد مبارزه کند مخصوصاً در اطرافیانشان و غیر اطرافیان، با قدرت اجازه ندهند که افراد ...
نماز جمعه در سراسر شهرستان های خراسان رضوی برگزار شد
مقابله با دشمن باید به سه موضوع معرفت نسبت به دشمن، معرفت به راه های مقابله با دشمن و معرفت به این مسئله که دوستی با دشمن صحیح نیست، توجه کرد. نص صریح قرآن است که نمی توان با شیطان پیوند کرد امام جمعه سرخس با تأکید بر اینکه نص صریح قرآن است که نمی توان با شیطان پیوند کرد، افزود: شیطان دشمن است و نمی توان با او پیوند بست و قرارداد امضا کرد، چون این نص صریح قرآن است. ...
هیچ نیروی خارجی نمی تواند به انقلاب اسلامی خدشه ای وارد کند/ جلوی رانت خواری و اختلاس باید محکم بایستیم
مسلح است و همه نوع سلاح شیمیایی، اتمی و هسته ای دارد تجهیزات دفاعی نداشت. امام جمعه موقت نوشهر به سالروز ورود کاروان آل الله به شام اشاره کرد و با بیان اینکه رفتار خاندان اهل بیت(ع) و سه ساله اباعبدالله(ع) حضرت رقیه(س) برای همه درس عبرت است، گفت: اهل بیت(ع) در طول مسیر با وجود تمامی سختی ها هیچ گونه تقاضایی از دشمن نداشتند که این امر نشان می دهد ما نیز باید در برابر مستکبرین دست نیاز ...
پیروزی در جنگ اقتصادی مستلزم تکیه به توانمندی های داخلی است
زمین فساد کرده و فساد خودشان را با عنوان اصلاح به خورد مردم می دهند. امام جمعه شهرستان شوط یادآور شد: به خاطر حمایتی که ملت ایران از جبهه ی مقاومت اعم از سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، مردم مسلمان میانمار و بحرین دارد نسبت تروریستی را به ملت شریف ایران می زند البته حمایت از مظلوم و دشمنی با ظالم از جمله ی اصول قرآنی امت اسلامی و ملت ایران است که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید ای کسانی که ...
ولایت و حکومت از نگاه علامه طباطبایی(ره)
، 1387(الف)، ص84). علامه اضافه می کند از آنجایی که خدای سبحان مالک مطلق هستی و از جمله انسان و افعال اوست، لذا انسان نسبت به آنچه که خدای متعال به امر و نهی تشریعی از او بخواهد، هیچ گونه حریت و اختیاری ندارد، پس خدای سبحان مطاع علی الاطلاق است (طباطبایی، 1374، ج 16، ص98). همین وضعیت را انسان در برابر ولی امر و کسانی که خداوند حق امر به معروف و نهی از منکر به آنان داده است، دارا می باشد ...