سایر منابع:
سایر خبرها
عمار هر کجا که باشد حق به دور او می چرخد
...> تاریخ طبری مُحمّد بن جریر الطبری، ج3، ص548 - الکامل فی التاریخ ابن الأثیر، ج3، ص.258 پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام مُعظم رهبری، بخش بیانات مُعظم له. سوره ی مُبارکه ی توبه، آیه ی یکصدو یازده. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال شیخ صدوق(ره)، ص .293 سوره ی مُبارکه ی احزاب، آیه ی بیست و یکم. القطرة آیت الله سیّد احمد مُستنبط(ره)، ج1، ص13- التوحید شیخ صدوق(ره)، ص167 ...
گوشه ای از فضایل و کرامات امام زمان (عج)
نشدم ولی بعد از ورود به بغداد وقتی که خواستم طلاها را آماده کنم تا به خدمت نائب امام بدهم متوجه شدم که یکی از طلاها گم شده است از پول خودم شبیه آن قطعه را خریدم و به ضمیمه طلاهای دیگر خدمت حسین بن روح بردم و همه را تحویل دادم ولی وی همان سکهای را که خودم خریده بودم به من برگرداند و گفت: سکهای که گم کرده بودی به دست ما رسید.(11) پاورقی: میرزا حسین طبرسی نوری، نجم الثاقب، قم ...
قلمرو باورهای کلامی در نقد گزارش های تاریخی
. ، الاستبصار، بیروت: دارالاضواء، 1406ق. 44. عاملی، جعفر مرتضی، تحلیلی بر زندگانی سیاسی امام حسن (ع)، ترجمه محمد سپهری، تهران: سازمان تبلیغات، 1369. 45. فاضل مقداد، مقدادبن عبدالله، اللوامع الالهیه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1380. 46. فصیحی، سیمین، جریان های اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی، مشهد: نوند، 1372. 47. فهری، احمد، سالار شهیدان، قم، بی تا. 48. کلینی، محمد بن یعقوب ...
زمینه های بدبینی در استفاده از باورهای کلامی
حسن (ع)، ترجمه محمد سپهری، تهران: سازمان تبلیغات، 1369. 45. فاضل مقداد، مقدادبن عبدالله، اللوامع الالهیه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1380. 46. فصیحی، سیمین، جریان های اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی، مشهد: نوند، 1372. 47. فهری، احمد، سالار شهیدان، قم، بی تا. 48. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1388ق. 49. لاری، عبدالحسین، المعارف السلمانیه، تهران ...
نگاهی به تاریخچه پیاده روی اربعین
الجوزی ابی الفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد بن علی: ج 8، ص 105. [21] ایران در عصر صفوی، راجر سیوری: 97. [22] ایران در زمان شاه صفی و شاه عباس دوم، واله اصفهانی: 176: و از قریۀ بشماسی که تا حظیره مقدسه دو فرسنگ راه بود به بلدی رعایت ادب و آداب آن مسافت را پیاده قطع فرمود. تاریخ جهان آرای عباسی، وحید قزوینی محمدطاهر بن حسین: 206: بعد از ورود رایات نصرت آیات در اندک روزی قلعه به تصرف آمد و ...
امروز؛ شهادت معیار تشخیص حق از باطل
و در این راه به مانند سایر اصحاب باوفای آن حضرت، تلاش بلیغی به عمل آورد. وی پیوسته در کنار امیرمؤمنان (ع) و از علاقه مندان به آن حضرت بود و مقام و حق آن حضرت را به نیکی می شناخت. به همین جهت هیچ گاه از او فاصله نگرفت و او را در عرصه های مهم سیاسی و اجتماعی، تنها نگذاشت. وی در زمان عمر بن خطاب، حدود دو سال (از سال 21 تا 22 قمری) حکومت کوفه را بر عهده داشت با راهنمایی های حضرت علی (ع ...
زندگی پرافتخار عمار یاسر/نقش عمّار یاسر در جنگ صفین/سخنان رهبر انقلاب درباره عمار یاسر
قتل برسانی. من با گروه خود می آیم." ذوالکَلاع پیشنهاد او را پذیرفت و به او اطمینان و ضمانت داد که در حفظ جان او بکوشد. سرانجام ذوالکَلاع و ابونوح در گوشه ای از جبهه، با هم خلوت کردند. ذوالکَلاع به او گفت: "آمده ام در مورد چیزی که مرا به شک انداخته، از تو سؤال کنم. من از قدیم در عصر خلافت عمر بن خطّاب، از عمروعاص شنیدم که می گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم به عمّار فرمود: گروه ستمگر تو را می ...
بررسی اندیشه سیاسی شریف رضی درباره خلافت اسلامی
، ابومنصور عبدالملک بن محمد بن اسماعیل، یتیمه الدهر فی محاسن اهل العصر، تصحیح مفید محمد قمیحه، بیروت: دارالکتب، 1420 ق. حلی، عبدالحسین، حیاه الشریف الرضی، تهران: بنیاد بعثت، 1365. خالقی، محمدهادی، دیوان نقابت، چ 1، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1387. دشتی، محمد، حجازیات در دیوان شریف رضی ، فصلنامه تخصصی ادبیات فارسی، ش14، سال 1386. دینوری، ابوحنیفه احمد بن داوود، الاخبار ...
دوره اول جنگ های ایران و روسیه
، حامد، دین و دولت در ایران: نقش علما در دوره قاجار، ترجمه ابوالقاسم طاهری، تهران، توس، 1369. بجنوردی، سهام الدوله، سفرنامه های سهام الدوله بجنوردی، به کوشش قدرت الله روشنی زعفرانلو، تهران، علمی و فرهنگی، 1374. تاج بخش، احمد، سیاست های استعماری روسیه تزاری، انگلستان و فرانسه در ایران، تهران، اقبال، 1362. تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلما، به کوشش محمدرضا برزگر و عفت کرباسی، تهران ...
مروری بر زندگینامه سلمان فارسی؛یکی از افتخارات ایرانیان/ از دفاع از حریم ولایت تا نقش وی در تشیع ایرانیان
در خطبه ای بسیار فصیح، که می توان آن را کوبنده و افشاگرانه خواند، چنین گفت: ای مردم! هر گاه فتنه ها و آشوب ها را همچون پاره ظلمانی شب دیدید که برجستگان در آن به هلاکت می رسند، بر شما باد به آل محمد(ص) چرا که آن ها راهنمایان به سوی بهشتند و بر شما باد علی(ع). ای مردم! ولایت را در میان خود همانند سر قرار دهید.یعنی اگر ولایت اهل بیت (علیهم السلام) را نداشته باشید، مسلمان حقیقی نیستید و دین شما ...
برخورد شدید امام سجاد (ع) با علمای درباری/ ماجرای نامه تند امام(ع) به محمد بن شهاب زهری
کنیم - با توجه به این امور، می توان فهمید که این نامه چه ضربه ی کاری می تواند بر قداست شیطانی و مصنوعی این گونه علماء وارد آورد. البته این نامه خطاب به محمد بن شهاب است ولی افراد دیگری همانند او را نیز در بر می گیرد. معلوم است که وقتی این نامه به دست مسلمانان - به خصوص شیعیان آن زمان - برسد و دست به دست بگردد، چه بی اعتباری شدیدی برای این گونه افراد درباری به وجود می آورد . اینک بخش ...
سیاست خارجی توحید محور
: دارالحکیم، بی تا. 9. احسایی، ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج1، قم: انتشارات سید الشهداء، 1405ق. 10. احمد العالی، صالح، دولت رسول خدا9، ترجمه هادی انصاری، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1381. 11. احمدی میانجی، علی، مکاتیب الرسول، تهران: مؤسسه دارالحدیث الدعوه الثقافیه، 1419ق. 12. --------------، مکاتیب الرسول، قم: یس، 1363. 13. اعلمی، علاءالدین ...
فضیلت و عظمت حضرت علی (ع) در اشعار دو شاعر
...> [8]. جان و دل راضی پیامبر که شب هنگام در بستر پیامبر خوابید، جان باخت . مراجع قرآن کریم. 1. ابن شاذان، محمد بن احمد، مئه منقبه من مناقب أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و الائمه من ولده، قم، 1422ق. 2. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان، آستان قدس رضوی، 1318. 3. امین، حسن، دائره المعارف الاسلامیه الشیعه، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات، 2001م. ...
سلمان ، طلایه دار اطاعت از ولایت و دین داری
از رحلت جان سوز رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان یکی از یاران حضرت علی علیه السلام و اول کسی بود که برعلیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، بارها در خطبه هایی که می خواند غصب خلافت و مظلومیت حضرت علی (ع) را بیان می نمود و می گفت: ای مردم! هرگاه فتنه ها و آشوب ها را همچون پاره ظلمانی شب دیدید که برجستگان در آن به هلاکت می رسند، بر شما باد به آل محمد (ص) چراکه آن ها ...
امام حسن مجتبی(ع) با زره به مسجد می رفتند/اوج نفاق و کفر در جامعه
خبرگزاری مهر - گروه استان ها: امام حسن بن علی(ع)، در سال سوم هجری زاده شدند و پس از پدر به امامت و خلافت رسیدند. ولی پس از مدت کوتاهی به صلح با معاویه ابن ابوسفیان رضایت دادند. به روایت تاریخ یعقوبی حسن بن علی(ع) سه بار توسط دشمنان مسموم شدند. دانشنامه اسلام می نویسد در منابع عوامل پذیرش صلح توسط امام حسن علیه السلام، صلح دوستی، بیزاری از سیاست و چنددستگی های متعاقبش و تمایل به جلوگیری ...