سایر منابع:
سایر خبرها
آیین عزاداری سالروز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن (ع) در حرم امام راحل
از آنجایی که خداوند انسان را آزاد آفریده؛ نظام ارباب_ رعیتی و سلطنت ممنوع و مردود است. وی با اشاره به شاخص چهارم عصر جاهلیت، تاکید کرد: آن ها برای توجیه این عمل خود استدلال می کردند که پدران ما هم چنین روشی داشتند و نمی توانیم از آن عدول کنیم. این تقلید کورکورانه و بستن باب اندیشه عقل است. تخطئه کردن عقل یکی دیگر از شاخصه های این دوران است. فساد و فحشا از دیگر نشانه های این دوره است ...
پیامبر اسلام(ص)؛ دیدگاه ها و نظرها
(مبنای دستورات و قوانین و اساس دعوت به توحید خود را بر پایه ی علم و عقل گذارد و از روش چانه زنی، استدلال منطقی و عقلایی دیپلماسی استفاده نمود، و نه تنها بر برخی از قوانین دیپلماسی و رفتار سیاسی رایج و متداول آن روزگار صحه گذارد، بلکه اصولی متقن و الهی جهت اعتلای انسان و فهم دستورات قرآن کریم بر آن ها افزود که بسیاری از آن ها معیار منشور حقوق بشر در جهان است. لینک دانلود متن مقاله: http: //yon. ...
در نشست نسبت حقوق شهروندی وتوسعه مطرح شد ؛عدالت، طنز تلخ بازتولید توسعه نیافتگی در ایران
برای اینکه این عضویت، چه از منظر اندیشه ای و چه از متظر ساختار نهادی، معنی دار باشد یک سلسله امور زیربنایی لازم است که در وجه اندیشه ای به آن ها بدیهیات اولیه عقلی و در سطح نهادی نیز به آن ها علم محوری و تولید محوری در فرایند های تصمیم گیری و تخصیص منابع گفته می شود. مومنی با بیان اینکه مفاهیم مطرح شده، بسیار زیربنایی است گفت: همانطور که ملاحظه می کنید ما در ساحت عمل و در ساخت نظر، با ...
چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟ (آموزش جامع نوشتن بیزینس پلن) قسمت 1
خلاف (نام رقیب ) محصول ما ( مهم ترین ویژگی متمایز آن). وقتی شما کاربران هاو کن یو دانستید که راهبرد موقعیت یابی کلی چیست، می توانید به بخش قیمت بروید. راهبرد موقعیت یابی شما کاربران هاو کن یو اغلب موارد محرکه ی اصلی در نحوه ی قیمتگذاری است. قیمت پیام قدرتمندی را به مصرف کنندگان می رساند و می تواند ابزار مهمی برای ارائه ی موقعیت خود به مصرف کنندگان باشد. اگر دارید محصول یا ...
علامه طباطبایی در فقه و اصول مجتهد بود
به گزارش سرویس قرآن و معارف خبرگزاری ذاکرنیوز ،حجت الاسلام و المسلمین مهدی انصاری قمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، گفت: یکی از شخصیت های بزرگ در سده اخیر که ما از آنان به نام آوری در علم و حکمت و فلسفه و اخلاق و تفسیر قرآن و عرفان یاد می کنیم مرحوم علامه طباطبایی تبریزی است. وی ادامه داد: خاندان طباطبایی از خانواده بزرگ سادات و از خاندان ...
حقیقت دین تولی و تبری است/ طرح خدای متعال برای عاقبت انسان
اموری مانند جوانی، سلامتی، زن و فرزند، دوست و فامیل برای انسان نمی ماند و تنها خدای متعال برای انسان خواهد ماند. در نتیجه طرح طول زندگی خود را به گونه ای می ریزد که رفتن برای او آسان باشد و یاد مرگ او را خیلی نگران نکند. اگر حق تعالی در تکوین و خلقت خود، این موجود به نام انسان را پیچیده ی با بلاها و ناراحتی ها نمی کرد، انسان به آسانی و راحتی جان به حضرت عزرائیل و رضایت به رفتن نمی داد و ...
"علم (حسی و تجربی)، در برابر عقلانیت"
انسان است. پس دلیل اینکه انسان جامعه ساز است "تفکر" او است. عقل و تفکر سازنده مکاتب است و مکتب ، سازنده نظام فکری در انسان است. با قدرت عقلانیت است که انسان با دیگران ارتباط برقرار میسازد و گرنه هرگز در میان آدمیان جامعه ای پدیدار نمی گشت و گروه انسان ها، همانند پشه ها و کلاغ ها و طوطی ها و مورچه ها و گرگ ها "توده" وار، و گله ای می زیستند. بنابراین جفای بزرگی به ساحت انسان ...
دانشگاه ما مروج علم دیگران است
نسخه برای همه نمی توان پیچید. چه چیزی این سه را به یکدیگر مرتبط می کند؟ نیاز. همه این نهادها خادم اند. همه باید در خدمت نیازهای انسان باشند . مقام معظم رهبری در ماه رمضان دیداری با اساتید داشتند و تاکیدی روی بحث دانشگاه و مدارس عالی علمی دوره تمدن اسلامی کردند و معتقد بودند کم کاری درتاریخ دانشگاه ها درایران اسلامی وجود دارد . من در این زمینه خیلی فکر کردم. امروز علم جدا از ...
زخم غیر مفهومی
دراروپا ساحت اندیشه انسانی را به غایت تحت تاثیر خود قرار داد. صنعت،عصر جدید،انسان و فناپذیری،کنش،سیاست وحوادث غیر طبیعی مسائلی بودند که به فلسفه های عظیمی بدل شدند تا تعریف جدی از انسان عصر جدید تولید کنند.نوربرت الیاس، دراین تحقیقات سهم بسزایی دارد.در مقدمه ای که رابرت فان کریکن بیان می کند،چنین آمده است: نوربرت الیاس(1990-1897)، سهم مهمی دربالیدن وشکوفایی نظریه اجتماعی در روزگار ...
فصلنامه مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در ایستگاه دوم
تاریخی می دانند و عوامل ماوراءالطبیعی را در تاریخ بی اثر می پندارند. آیا قرآن کریم دربارة سیر تحولات و رخداد های گذشتة انسان چنین دیدگاهی دارد؟ آیا تاریخ بشر مسیر خطی مستقیمی را از آغاز تا انجام طی می کند؟ وقایع آن قانونمند و تکرارشدنی است؟ سرنوشت محتوم است؟ یا در شعاع ارادة انسان مشیت الهی و عوامل متعدد دیگری روی می دهد؟ مقالة حاضر تحقیقی کتاب خانه ای و دین محور است که با تأمل بر آموزه های قرآن ...
تحلیل، آسیب شناسی و نقد میراث اسلامی هدف پژوهشکده ماست
تحقیقات ایشان است. دکتر واسطی فلسفه اجتهاد تمدنی، گستره شناسی کاربرد عقل در فهم دین نیز از تحقیقات آقای ابوالقاسم رحیمی هستند. همچنین مقالاتی با موضوعات ذیل نیز در گروه در حال پیگیری است: مقاله از فلسفه اصول فقه ( دفتر اول و دوم)، مقاله اتصال سیره به معصوم و روش احراز آن، مقاله ماهیت گزاره های فقهی و اصولی(اعتباری یا حقیقی)، مقاله ماهیت احکام امضایی و برایند روش شناختی آن، مقاله از ...
رابطه حقوق شهروندی و توسعه پایدار
...، یک سری امور زیربنایی که در اندیشه به آن بدیهیات اولیه عقل می گویند و در سطح نهادی علم محوری و تولید محوری در تصمیم گیری ها هستند، به عنوان امور زیربنایی در نظر گرفته شوند . این استاد دانشگاه افزود: عضویت کامل یک فرد در جامعه، برای پیشبرد اهداف دورنگرانه چند لازمه دارد که ما درباره همه این لازمه ها با بحران روبه رو هستیم و اگر بخواهیم کمکی به پیشبرد امر حقوق شهروندی در ارتباط با ...
باید به سنت بازگردیم
آرمان - مجتبی اسکندری: گفت وگو با محمد رضا تاجیک به قدری مبسوط بود و دایره نقد به قدری ابعاد گوناگون روشنفکری ایرانی و انسان ایرانی را در بر می گرفت، که امکان انتشار همه مصاحبه در یک شماره در روزنامه میسر نشد. استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است باید به سنت گذشته ایرانی نگاهی نو در افکند و از آن برای بازپیرایی آینده گفتمانی نواندیشی در کشور استفاده کرد. وی نگاه مجدد به سنت را در عین حفظ ...
تفسیرآیات281-283سوره بقره
که جامعه اسلامی باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله ای، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد. در زمانی که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانه ی توجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است. پیام ها: 1- ایمان، بستر ومقدّمه عمل به احکام، وخطاب؛ (یا ایّها الّذین آمنوا) تشویقی برای عمل به احکام است. 2- مدّت ...
گرمی و سردی در ادبیات ما
درصدد آن نیست که انسان بالغ و زیبا و دوست داشتنی خلق کند. او حماسه نمی نویسد بلکه داستانی رئالیستی می نویسد. به نظر دولت آبادی دنیای فعلی دیگر جایی برای قهرمان باقی نگذاشته است. به نظر او ما اکنون در زمانه سردی زندگی می کنیم: پدر یا پیر خردمند رو به زوال است و خانه ای برای بازگشتن و سکنی گزیدن وجود ندارد. انسان مدرن برخلاف انسان دوره هومر، دیگر جهان را خانه خود نمی داند. 10 ...
تفسیر المیزان، بیان تبیان لکل شیء است
آخر نیز تهذیب نفس و عرفان است که انسان از طریق آن می تواند به واقع برسد. آنچه در جهان اسلام منشأ مبارزه با فلسفه شد، این بود که پس از گسترش اسلام در مناطق گوناگون، عده ای که حتی می توان خلیفه ثانی را سردمدار آنها دانست، از همان ابتدا نوعی قشری پنداری و تعصب نسبت به نقل و انسان را کوچک کردن و وحی و حقیقت آن را بسیار بزرگ پنداشتن و فاصله انداختن میان این دو را رواج داده و گفتند عقل توان شناخت حقیقت ...
سریان علم در موجودات از منظر قرآن
چکیده آنچه انسان ها با حواسّ خود درمی یابند، این است که جمادات فاقد شعورند، امّا خداوند در قرآن همه موجودات عالم را از انسان و حیوان گرفته تا گیاه و جماد، دارای شعور و آگاهی معرّفی می فرماید و اموری مانند تسبیح، سجده، خشوع و ..... را به آنها نسبت می دهد. اعتقاد به سریان کمالات وجودی از قبیل علم، حیات و اراده در جمیع موجودات از اصول مسلّم و پذیرفته در حکمت متعالیه است. ملاّصدرا با ...
احمد غزالی و سماع
داشته اند تا آتش عشق ایشان را آبی بود با مجنون یا هلاک نگردند. پس در ماهی یا بیست روز یا هفته ای یک بار که مشتاقان و عاشقان را آتش عشق بالا گرفتی، آنگاه ایشان را به سماع آرامی دادندی تا بر جا بماندندی (مایل هروی، 1372: 238). عرفای فقیه، حرمت غنا و شرایط آن را به دقت در هر دوره بررسی کرده اند؛ از جمله ابوطالب مکی، سهروردی و احمد و محمد غزالی؛ و پیش از آنها در کتاب های اللمع، رساله ...
انقلاب آمریکا یا انقلاب فرانسه ؛ دو راه مجزا
...، یک سری حقوق و آزادی ها برای همه افراد و آحاد بشر نام می برند. همه این حقوق صرف نظر از اینکه چه مواردی را در بر می گیرند و یا از چه ملاک هایی در تدوین خویش استفاده می نمایند از نظر آرنت ذیل قلمرو رهایی قرار می گیرند یعنی رهایی از یک وضعیت که انسان در آن از این امتیازات و حقوق محروم بوده است. مشخصه اصلی این امور رها کردن فرد از فشار نیروهای خارجی است و جنبه سلبی دارد. از فرد در برابر کلیت ها ...
علامه طباطبایی با تفسیر المیزان به شیعه آبرو داد
... استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حرکت استکمالی انسان ادامه دارد و بشر متوقف نمی شود، اظهار کرد: صرف این که فیلسوفی برخی مسائل را به گونه ای دیگر معنا کرد دلیل نمی شود که با اصل فلسفه مخالفت کرد. وی با اشاره به فشارهای بسیار در زمان تدریس فلسفه علامه طباطبایی بر ایشان افزود: زمانی که علامه اسفار را تدریس می کردند فشارهایی از مشهد و نجف به حوزه علمیه قم و زعیم آن یعنی مرحوم آیت ...
معرفت دینی، دغدغه اندیشمند دین
جعفری معتقد است تئوری معرفت تکمیل نمی شود مگر حوزه علم و عمل در وجدان آدمی به تعامل هارمونیک برسد. وقتی این چهار اقلیم را به هم پیوند دادیم سخن از اقلیم یا بعد حکمی چه معنایی دارد؟ علامه جعفری خود به این پرسش پاسخ قابل تامل می دهد و در صفحه 340 کتاب می گوید اگر همه ابعاد چهارگانه به وسیله عقل سلیم و خرد رشد یافته به منزله راهنمای و نیروی حرکت انسانی در زندگی شد پس انسان به هماهنگی معقولی دست ...
کتاب المیزان مرحوم علامه به شیعه آبرویی تازه بخشید
، چهار علم دارای نقاط مشترک وجود دارند که شامل علم تفسیر، اللغه، فلسفه و اصول هستند. استاد حوزه علمیه بیان کرد: همه این علوم پیرامون تحلیل مفاهیم عرفی است؛ فلسفه، تحلیل مفاهیم عرفی و تعریف هستی و علت و معلول و .... را به عهده دارد. آیت الله گرامی گفت: مرحوم علامه زمانی که مشاهده کردند که در بحث فهم و تحلیل ظهور آیات نواقصی را مشاهده کردند اقدام به نگارش تفسیر المیزان کردند. ...
تهمینه میلانی: مرد سالاری در این زمانه ابهتی ندارد
کنند تا آدم هایی شبیه من که خوشبختانه در جامعه ما کم نیستند، اما دستشان از رسانه های جمعی کوتاه است، حرف بزنند. اگر در سال های گذشته این اتفاق می افتاد، ما امروز شاهد این همه ناهنجاری و آسیب در سطح جامعه نبودیم اگر همانند سازی جای خود را به رسمیت شناختن هویت فردی انسان ها می داد، امروز شاهد رشد جامعه در همه زمینه ها بودیم. اگر سیاست جمع گریزی وجود نداشت، امروز هر فردی تنها به فکر خود ...
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در فلسفه راه گشاست
اسلامی اقدام کرد؛ یکی از نقدهای جدی پرفسور لگن هاوزن آن است که برخی از فضلای حوزوی که به شکل عمیق فلسفه اسلامی نخوانده اند در عرصه شناخت فلسفه غرب وارد می شوند و اگر این فهم حکمت اسلامی خود را ارتقا نبخشند دچار تشکیکات عمیق خواهند شد. وی تصریح کرد: با یک بدایه و نهایه خواندن و آموزش فلسفه دیدن نباید تصور کنیم که فلسفه دان شدیم؛ علامه طباطبایی لایه های عمیقی از فلسفه اسلامی بروز داده ...
روش های 3 گانه در سبک زندگی سالم از نگاه امام حسن(ع)
اساس آیات قرآن همه انسان ها از این حق اختیار و آزادی در انتخاب برخوردارند و همین فطرت الهی به آنان چنین اختیاری را داده است که می توانند با اراده خود میان حق و باطل و خیر و شر انتخاب داشته باشند.(شمس، آیات 7 تا 10؛ انسان، آیه 3) همین انتخاب های آدمی است که شاکله، شخصیت، هویت و ماهیت واقعی او را می سازد.(اسراء، آیه 84) از نظر قرآن هر چند که در کلیت دو راه اساسی (بلد، آیه 10) برای آدمی است که ...
هندرسون شاه باران نقد شد
کجا و چطور پیدا کنیم؟ این داستان نویس با اشاره به اینکه انسان ممکن است در جست وجوی معنا یا حقیقت به طبیعت، تاریخ یا تمدن پناه ببرد، بیان کرد: هر کاری بکنیم، باز پاسخی برای پرسش مان نخواهیم یافت. انسان در دل جهان مدرن هم می پرسد که معنای زندگی اش چیست؟ سال بلو می خواهد معنای زندگی را در دوران پیشامدرن جست وجو کند. کسانی در غرب حتی حقیقت را در قرون وسطی جست وجو کرده اند. قهرمان هندرسون ...
به یاد استاد محمد تقی جعفری
شناسی تا فلسفه و ادبیات ، و از شناخت و تحلیل هنر تا دریافت روان و انسان و حیات . وی جزو متفکرانی بود که دیدگاه های خویش را پیوسته با عنصر زمان هماهنگ می کرد. او به تفکر تطبیقی ، روزآمد و زمان گرا ایمانی راسخ داشت . بخش مهمی از جهت گیری های فکری و علمی اش در اصل به ایده ای با عنوان فرهنگ مشترک بشری برمی گشت . فرهنگ مشترک بشری که از تفکرات اساسی و اولیه استاد جعفری به شمار می رود، به این معناست ...
حقیقت، واقعیت نیست
قول او دربردارندۀ روابط تصورات است- و امور واقع -حقایقی که دربارۀ جهانند- تمایز نهاد. در علم، امور واقع، ظاهراً همه چیز است. آنچه نظریه ای را صادق می سازد، این است که آن نظریه، رخدادهایی را که مشاهده می کنیم، پیش بینی و توصیف کند. اما این بدان معنا نیست که آنچه علم توصیف می کند، در نهایت نیز صادق باشد. شاید ادعا کنیم که یک نظریه صادق است یا دانشمند درست می گوید، بی آن که به ...
فرایند دولت-ملت سازی موجب تهی شدن مناسک آیینی شده است
، گفت: به عقیده من برای روشن سازی نقش دولت در برخورد با جامعه ابتدا باید به نحوه شکل گیری دولت، درک ما از دولت و اطلاع از سنت حکمرانی بپردازیم. همان گونه که انسان به واسطه انسان بودن به اشیاء نگاه کرده و از آن ها کلیت می سازد، از دل ملت نیز مساله ای کلی به نام دولت به وجود می آید، بنابراین نباید دولت را به عنوان موجودی منفور تلقی کرد و در مقابل دولت- ملت سازی ایستاد زیرا دولت امری ضروری است که از ...
ابتکارات علمی علامه طباطبایی در باب امتداد اعتباریات بررسی شد
حکمت تدبیر و سیاست مدن کمتر مورد توجه قرار گرفت . حجت الاسلام امینی نژاد تصریح کرد: از نکات تاسف بار آن است که در مراکز آموزشی نیز توجه کاملی به بحث حکمت عملی و مباحثی چون سیاست مدن نمی شود؛ حکمت اسلامی بسیار عمیق و ریشه دار است و نباید با سبک اندیشی در باب مطالعات فلسفی از عمق بخشی به این حوزه غافل بود . وی گفت: علامه طباطبایی نقش مهمی در توسعه علم فلسفه در روزگار ما داشتند و مباحث ...