سایر منابع:
سایر خبرها
، از پیامبر (ص) پرسیده شد: اگر پروردگار تو ظلم نمی کند پس چگونه بندگانش را به طور ابد الابدین در آتش قرار می دهد؛ در حالی که او فقط برای یک مدت محدود گناه کرده است. حضرت (ص) فرمود: یخلّد علی نیته ؛ یعنی علت عذاب ابدی آن است که شخص نیتش بر این بوده که اگر هزاران سال عمر می کرد، باز دنبال فسق و فجور می رفت و خداوند را معصیت می کرد. این محقق اظهار کرد: علاوه بر این، نباید از بعضی روایات مخالف ...
می شود. خداوند در آیه 19 آل عمران می فرماید: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوْتُواْ الْکِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَمَن یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِیعُ الْحِسَابِ: دین نزد خدا، اسلام (و تسلیم بودن در برابر حقّ) است و کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده شد، اختلافی (در آن) ایجاد نکردند، مگر بعد ...
کَلِمَه سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ إِلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی لَّقُضِیَ بَیْنَهُمْ...: اگر فرمانی از سوی پروردگارت صادر نشده بود که تا سرآمد معیّنی (زنده و آزاد) باشند، در میان آنها داوری می شد﴾ (الشّوری/34)؛ ﴿وَکَلِمَه اللّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ: و سخن خدا (و آیین او)، بالا (و پیروز)است؛ و خداوند عزیز و حکیم است﴾ (التّوبه/40)؛ ﴿قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ: فرمود: به حق سوگند ...
ابتدا این سخن کیچر را که می گوید: تنوّع حیرت انگیز آموزه های دینی و گزارش متفاوت و نیز بعضاً متعارض آنها از امر متعالی، دلیل کذب همه آنهاست ، مورد نقد قرار می دهد و می گوید: در اینجا باید میان باورهای دینی خاص تمایز بگذاریم؛ مثلاً باور به وجود خدا. در این باب، اگرچه نظام های دینی مسیحی با یکدیگر ناسازگارند، امّا همین نظام ها در برخی از نکات بسیار مهم با هم توافق دارند (مثل اصل وجود خدا، خیرخواه ...
علی مقصودلو جهل و نادانی در مقام نظر و عمل بزرگ ترین مصیبت بشر است؛ چرا که همه بدبختی های بشر در دنیا و آخرت ریشه در جهالت انسان دارد. البته با آموزش می توان علم را به آدمی آموخت ولی در یک مرتبه دیگر، نمی توان کاری کرد که شخص از عقل خویش استفاده کند و همچنان جاهل باقی می ماند. دو مشکل بزرگ آدمی که مرتبط با جهل است؛ یکی فقدان دانش و علم و دیگری عدم بهره گیری از عقل یعنی همان تعقل و خردورزی ...