سایر منابع:
سایر خبرها
رابطه طهارت با فهم قرآن
حق و عدالت، و آلودگی به هوای نفس، به کلّی انسان را از معرفت حق جدا می کند (همو، 1381، ص85). چنین فردی حتی به حکم غلبه احکام طبیعت و کثرت بر او، از اصل ملکوتی وجود خود نیز غافل است (شیرازی، 1388، ص140، مقدمه آشتیانی). آشتیانی نه فقط در حدوث معرفت، که برای بقای آن نیز طهارت را شرط می داند. زیرا از نظر او، علمی که افاضه الهی است، از حقایق استرجاعی است و در صورت آلودگی فرد دوباره به غیب وجود منتقل می ...
رویکرد برهانی امام صادق (ع) در مواجهه با پرسش ها و شبهات اعتقادی
؛ مجلسی، 1403: 10/195). صورت برهانی سخن امام چنین است: الف. جهان، پدیده است. ب. هر پدیده ای نیاز به پدیدآورنده دارد. نتیجه. جهان نیاز به پدیدآورنده دارد. همچنین، امام صادق در روایتی در پاسخ به ابوشاکر دیصانی که از وجود آفریدگار انسان پرسیده بود، به یکی از وجدانیات بسیار مهم که همان وجود خود آدمی است، اشاره فرموده است. در این روایت می خوانیم ...
چگونگی رابطه حقوق بشر و انسان شناسی
(حدود 1050-980 ه.ق) و ...، به صورت گسترده درباره هویت و حقیقت انسان بحث و تحقیق شده است. در فلسفه اسلامی، مباحث انسان شناسی بیشتر بر محور نفس مطرح شده است، چون از نگاه فیلسوفان مسلمان آنچه حقیقت انسان به شمار می آید نفس است و بدن همچون ابزاری تحت تدبیر نفس قرار دارد. از این رو بحث های مربوط به انسان شناسی نیز با عنوان کتاب النفس، علم النفس و مانند آن تدوین شده است، چنان که ابن سینا فن ششم ...
رهاورد چند سال فعالیت گروه فلسفه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
علامه شعرانی/2 جلدی/عبدالحسین خسروپناه 26.نفس الأمر در فلسفه اسلامی/محمدعلی اردستانی 27.حدوث جسمانی نفس / ابوالحسن غفاری 28.روش شناسی صدرالمتألهین (استنباط معارف عقلی از نصوص دینی)/غلامرضا میناگر 29.فلسفه اسلامی(طرح درس هایی برای آموزش به کودکان)/ مهدی پرویزی 30.وجود و موجود از منظر ابن سینا و آکوئینی/ابراهیم دادجو 31.هستی شناسی ...
نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها
به گزارش دیدبان ،نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها در باور صدرا، نفس حقیقتی ذومراتب است که بدن، مرتبه نازله آن است (همو، 1382الف، ج9، ص64)، و هر فعل و انفعالی که در یک مرتبه رخ دهد، با فعل و انفعال در مراتب دیگر مرتبط است. بنابراین، همان طور که حالات مراتب عالی نفس به سوی بدن نزول کرده و بر آن تأثیر می گذارند، همه مراتب نفس نیز، حتی بالاترین مراتب آن، با فعل و انفعال ...
خطبه البیان چیست و آیا از زبان امام علی (ع) است؟
دانند) سلمان و مقداد از دنیا رفته بودند و ابن صلاح و ابن یقطین هم معاصر امام (ع) نبوده اند. سوید بن نوفل هلالی که در این خطبه به عنوان بزرگ خوارج نام برده شده است وجود خارجی ندارد. بر اساس روایات اسلامی امام حسین (ع) پس از رجعت متکفل تجهیز امام زمان (عج) می شود اما در این خطبه آمده است که حضرت عیسی (ع) امام زمان (عج) را دفن می کند. در این خطبه اصطلاحات مبهم زیادی وجود دارد از جمله: انا مصحف الانجیل ...
نظام فلسفی طباطبایی و علم انسان شناسی
متعادله اجتماعی 4. 4. امر و نهی (ارشادی) چنان که در مباحث پیشین توضیح داده شد، طباطبایی اصول این اعتبارات را همان مقولات عقل عملی می داند. از سوی دیگر، در مباحث فلسفی می بینیم که وی مفاهیمی مانند خود [6]، زمان (همو، 1416، ص214) و مکان (همان، ص129) را صرفاً با روش هایی مطالعه می کند که ذیل روش های فلسفی می گنجند. با تفکیکی که طباطبایی در مباحث فلسفی خود میان مقولات عقل ...
نقش فطرت در معناداری زندگی
...، 1363، ص63)؛ و در تعریف ایمان تقلیدی می گوید: ایمان عوام است که آنچه می شنوند، تصدیق و قبول می نمایند و بر این مرام، دائم و باقی اند، و به این تصدیق از حیوانات جدا و ممتاز می شوند (همان). صدرا با اذعان به فطری بودن گرایش به ایمان و تبلور آن در باطن وجود انسان در صورت نبودن تاریکی و ظلمت و همچنین نبودن مانع و حجاب، ولادت ثانویه در گرو ایمان را این گونه ترسیم می کند: چون نفس انسانی ...
معناداری زندگی در سایه التفات به فطرت اولیه
، 1389، ص67 و 68). از سوی دیگر، با توجه به ذات آدم، صدرا فطرت اولیه آدم را به سبقت عدم بر وجود تفسیر می کند. از نظر صدرا، آدم از نهایت به سوی نقص و ضعف آمده هست و از فطرت اولیه خود، که خداوند برای او خواسته، به زندگی دنیوی فرو افتاده هست (همو، 1363، ص303). این مطلبو از دست ندید! رییس هیات کشتی البرز: رای پایانی علیرضا کریمی هنوز صادر نشده هست بر مبنای اینکه صدرا آفرینش خاصی برای ...
امکان یا امتناع تفکر سیاسی صدرالمتالهین
طباطبایی که ملاصدرا از تامل در معاش آدم ها به صورت کلی غافل ماند نیز بدون پایه و اساس هست... صدرا دنیا را طبق حدیث نبوی مزرعه آخرت و حتی نفوس و اموال را وسیله و وسایل نیل به معرفت خداوند و تقرب به وی می داند و تدبیر امور مربوط به اموال و نفوس را لازم می شمارد: پس به تحقیق دانسته گردید که مقصود شرایع نیست، مگر معرفت ا. این مطلبو از دست ندید! ایرباس: تحویل هواپیما به ایران دیرتر انجام می گردد ...
تأملی در نسبت عرفان و ریاضیات
...، خالق آزاد دنیای خود است که دنیای زیباییِ منظم است (همان ص 82) راسل در این باب کاملاً حق دارد زیرا جان انباشته از هندسهِ مصری،حساب سومری و حکمتِ ایرانیِ فیثاغورث،نظام و سیستمی ترکیبی و فلسفی آفرید که بزرگترین پروریده اش افلاطون است همو که ریاضیدان برجسته ای چون نورث وایتهد تمامی فلسفه ورزی های غرب در25 قرن پیش را تنها پاورقی و پانوشت های غربیان بر فلسفه او (افلاطون) می داند. افلاطون نیز ...