سایر منابع:
سایر خبرها
مراتب طهارت برای فهم قرآن
مبدأ و معاد و تسلیم در برابر حکم او، از مرتبه یعلمون ظاهراً من الحیوه الدنیا (روم، 7) بالاتر می رود، دنیا را محل بازرگانی اولیا می بیند و از آن سکویی می سازد برای نیل به لذات باقی و برتر؛ اینان عقل معاش دنیا را برای یافتن راه وصول به خواسته باقی خود کافی نمی دانند و آن را با عقل معاد ضمیمه کرده اند و به عبارت دیگر تابع عقل منور[2] به نور شرع هستند. اصولاً تا استعداد عقلانی انسان تحت تربیت شریعت ...
مفهوم عدل طبق نصوص وحیانی
...> إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّه (نساء، 40) الف: خداوند، بندگان را امر و نهی فرموده، در حالی که وی در اعمال خود اختیار و قدرت انجام و ترک فعل را ندارند.(تکلیف مالایطاق) (تکلیف مالایطاق) ب: بندگان را بدون امر و نهی نسبت به اعمالشان کیفر دهد.((عقاب بلابیان و ...) ) ج: شروری که متوجه بندگان شود یا حقی از وی که تضییع شده باشد. در تمام این موارد، باید دانست که ...
تفاوت های جنسیتی از منظر عدل الهی
اعم از بارداری، زایمان و شیردهی، ارزشی برابر با جهاد در راه خدا بیان فرموده اند(همان، ج21: ص459). و نیز کسب روزی حلال از این دسته ارزشهای جنسیتی برای مردان دانسته شده هست. (الامام جعفربن محمدالصادق7 ،1377: ص94)بر این اساس و تعاریفی که از عدل الهی عرضه گردید، باید اظهار کرد؛ تناسب ملاکات ارزشمندی اعمال زن و مرد بر مبنای جنسیت، با تفاوت های تکوینی آنان، در حقیقت همان ضمانت تحقق عدالت ...
علت سخت یا راحت جان دادن/ آشنایی با کتاب علل الشرایع
تا در آخرت، پاک وارد شود و سزاوار پاداش ابدی باشد و اگر کافری با آسانی جان داد به خاطر آن است که خداوند تعالی پاداش اعمال نیکش را از این راه به او عطا کند و در آخرت در عقوبت عذاب دائمی به سر برد و اگر کافری با مشقت جان سپرد این آغاز عذاب الهی برای اوست بعد از آنکه حسنات او تمام شده است. خداوند هرگز ستم نمی کند. علت استقبال محتضر 2- حضرت علی (ع) فرمود: رسول خدا بر مردی از ...
ارتباط حقوق بشر و آدم شناسی دینی
، 1992م. ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفاء (الطبیعیات)، شهر قم: مکتبه آیه الله مرعشی، 1404ق. ، المبدأ والمعاد، به تأکید: عبدالله نورانی، تهران: مؤسسه پژوهش ها اسلامی، 1363٫ ابن فناری، محمد بن حمزه، مصباح الانس، تهران: انتشارات مولی، 1374٫ ابن قیم الجوزیه، الروح، تعلیق: ابراهیم رمضان، بیروت: دار الفکر، 1996م. اعلامیه جهانی حقوق بشر، 1948م. انوری، حسن، فرهنگ بزرگ ...
روایت منتشر نشده شهید تقوی از اولین فرمانده ایرانی لشکرِ عراق
به دلیل ضعف در جبهه ها, سوسنگرد به دست دشمن افتاده بود و حساسیت ویژه داشت. در مرحله اول ما پیش روی کرده بودیم, دوستان تا مسیر سوسنگرد به طرف بستان نیروهای عراقی را به عقب راندند و روستاهای دهلاویه همان روستایی که قبل از سوسنگرد است, یک تعداد زیادی برادرهای رزمنده که از شهرهای مختلف، مثل دانشجوها از دانشگاه تهران آمده بودند و آن ها در منطقه می مانند و برای بار دوم از منطقه کرخه نور که سابق به آن ...
مسئولان در کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه تفاوتی بین شیعه و سنی نمی گذاشتند
هم مجانی می دهد. عین انگلستان، فرانسه، این ها شدنی است. تصمیم گرفتم هر کاری بکنم به مردم گزارش بدهم/ من عقل کل نیستم! * چقدر در این کار جلو رفته اید؟ اولین کاری که باید می کردیم که دوستان آن جا زحمت کشیدند و انتخاب کردند، انتخاب روستا بود.شاید نتوانید این را منتشر کنید؛ من سه اصل را خیلی در نظر گرفتم که از همان ابتدا مطابق آن جلو بروم. اصل اول این است که هر کاری ...
جبرگرائی یکی از عوامل عقب ماندگی ماست
تهران افزود: جبرگرائی باعث می شود که انسان عزت نفس خود را از دست داده و به موجودی زبون تبدیل شود. کسی که معتقد است سرنوشت انسان را تعیین می کند، در درون خود پایه عزت نفس را از دست خواهد داد. ایرانی ها نشان داده اند که پس از قرن 7 راه را به هرگونه استحمار و استبداد و استعماری باز کرده اند. وی تصریح کرد: یکی از نشانه های جبرگرائی غمگین بودن است. چنین انسانی همیشه تسلیم است و نمی تواند ...
فاجعه گسست مسلمانان از اسلام
ایکنا نوشت: حمید خویی، محقق و پژوهشگر نهج البلاغه و از نوادگان حضرت آیت الله العظمی خویی به جایگاه دین در جهان جدید پرداخت. وی در این گفت وگو تاکید که دین باید خود را در عرصه اخلاق نشان بدهد، منتهی اخلاق منهای دین یا اخلاق خارج از چارچوب دین، نه نقش تشویق کننده دارد و نه بازدارنده و از این رو اگر اهرم های معنویت مدار کردن انسان ها مانند عقل و اخلاق تا زمانی که مبتنی بر یک قاعده ...
وقتی اقیانوس مهدویت را در برکه ای کوچک محصور می کنیم!
که می توان چنین قابلیت هایی برای آن قائل شد؟ در مرتبه ای ژرف و با توجه به شناختی که ما از مجموعه منابع داریم مهدویت مدددهنده برای ارائه و معرفی نوعی هستی شناسی و دریافت کلی درباره عالم و آدم است که در مقایسه با هستی شناسی های ارائه شده توسط مکاتب مختلف فلسفی و دریافت های کلی معرفی شده از سوی سایر نحله ها، فرقه ها و مرام ها از قوت و قدرت شگرفی برخوردار است به گونه ای که از آن به عنوان ...
عوض شدن سوال برانگیز مدیرعامل بانک مسکن بعد از انتقاد به دولت/ سراب ایجاد اشتغال با افزایش نرخ بنزین/ ...
بدن همان طور افتان و خیزان به حیات دنبال کرد تا سال کنونی که به 50سالگی رسیده و به نظر می آید بعد از دوران مریضی و ضعف، به دوران نقاهت رسیده است. اما آیا این دوران و خبر ها خوش، پایدار می باشد؟شاخص بازار بورس روز گذشته با 326 واحد افزایش به عدد 98هزار و 923 رسید. اما آیا این دوران و خبر ها خوش، پایدار می باشد؟ رشد شاخص در معاملات روز گذشته بورس، یک میلیارد و 205میلیون برگه ...
قرائت انسانی از دین، علوم انسانی اسلامی را بی مفهوم می داند
دین را کسب کرد که عبارت از موحدانه زیستن است و نه اصول و عقاید خاصی که حکم یا فرمان مشخصی را لازم می داند؛ این مورد ها بخشی از اصل دین نیستند. 2) تعارض زدایی میان دین و علم: راه حل تعارض زدایی میان دین و علم این است که حقیقت دین که همان موحدانه زیستن است ،احیاء شود. در این صورت دین با هر تلقی از هنر و فلسفه و علم سازگار می شود. در حالی که تکیه به احکام دین و ارزش های دینی و حقوق ...
عارف : خرسند می شوم نخستین ملاقات کننده با موسوی باشم
همه آنان اخطار جدی و درس باشد و با انسجام زیادتر و همدلی فعالیت های خود را انجام دهند. در مقطعی شاهد بودیم که بعضی آقایان، خرج خود را از شورای عالی جدا کردند. شما به هر نحوی، این آقایان را بازگرداندید و آنان دو مرتبه خارج شدن کردند. یعنی حتی پایبند به همان شورای سازگاری هم نماندند و کمیته انتخابات احزاب اصلاح طلب راه انداختند. هنگامی آن مشی پذیرفته می شود و بدنه فعال می بیند هیچ برخوردی ...
نگران غذای مسموم فکری هم باشیم
به گزارش نخست نیوز،محمد رستمیان شم آبادی ، خداوند در وجود آدمی عقلی به ودیعه نهاد تا در دوراهی های تشکیک و تردید، سره را از ناسره تشخیص و جلب منفعت را بر دفع ضرر محتمل ترجیح دهد. انسان نیز به موجب همین موهبت الهی، در مواجهه با سفره های رنگین مأکولات جسمی و معقولات فکری، هیچ گاه عصای احتیاط را رها نمی کند و همان گونه که در تغذیه جسمانی، به تاریکی شب، دستی به سفره ناشناخته دراز نمی کند و ...
نشانه ها قساوت قلب و راه های خلاصی از آن از زبان قرآن
قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ مرتبهء چهارم قساوت دل، در سر حدّ کفر هست و این هست که در اثر گناه، نفس لوّامه از آدم گرفته گردد. روح ما سه مرتبه یا زیادتر دارد؛ یک مرتبه را که به آن فطرت می گوییم و این هست که عمق جان آدم می گوید: لا اله الاّ الله . گاهی هم فکر می کنیم و تفکّر و تعقّل داریم و به آن عقل می گوییم. گاهی هم دل ما کار می کند و به آن وجدان اخلاقی می گوییم و قرآن به آن نفس لوّامه می ...
رابطه طهارت با فهم قرآن
.... از نگاه او، ظاهر انسانی همان قشر و قالب ظاهری و صورت محسوس او است و بطن مقام غیب انسان است که شامل مراتب نفس، عقل، قلب، روح، سر، خفی و اخفی است[14] (شیمل، 1382، ص67، مقدمه آشتیانی؛ آشتیانی، 1387الف، ص458). او ظاهر را ناشی از تجلی حق تعالی به اسم الظاهر و باطن را متجلی از اسم الباطن می داند (همو، 1367، ص8). 3-3. رابطه بین مقامات انسانی و بطون قرآنی در قرآن و سنت ...
رویکرد برهانی امام صادق (ع) در مواجهه با پرسش ها و شبهات اعتقادی
.... مظفّر، محمدرضا (1377). المنطق، تهران: انتشارات الهام، چاپ اول. مظفّر، محمدرضا (1427). المنطق، بیروت: دار التعارف للمطبوعات، الطبعه الثالثه. مفضل بن عمر جعفی (1404). التوحید، ترجمه: نجف علی میرزایی، قم: مؤسسهٔ انتشارات هجرت. موسوی خمینی، سید روح اللّه (1378). صحیفهٔ نور، تهران: مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج14. نوری، حسین بن محمدتقی ...
تعاریف عدل در مکاتب بشری
.... خراسانی، محمد کاظم. کفایه الاصول. شهر قم: مؤسسه آل البیت:. خزاز قمی، علی بن محمد. کفایه الاثر. ————. تصحیح سید عبداللطیف کوهکمری. شهر قم: بیدار، 1401 ق. ————. صدرا، محمد بن ابراهیم. شرح اصول الکافی. تصحیح محمد خواجوی. تهران: مؤسسه پژوهش ها و تحقیقات فرهنگی، 1383 ش. صدوق، محمد بن علی. التوحید. تصحیح سید هاشم حسینی. شهر قم: جامعه مدرسین، 1398 ...
چگونگی ارتباط حقوق بشر و آدم شناسی
: رویکردی میان رشته ای، ترجمه: محمد کیوان فر، تهران: هرمس و ناقد، 1387٫ فکوهی، ناصر، تاریخ تفکر و نظریه های آدم شناسی، چ6، تهران: نشر نی، 1388٫ فلسفی، هدایت الله، تدوین و اعتلای حقوق بشر در جامعه بین المللی ، در: تحقیقات حقوقی، ش16 و 17، ص136-93، 1374٫ قاری سیدفاطمی، محمد، حقوق بشر در جهان معاصر، دفتر اول، چ3، تهران: مؤسسه پژوهش ها و پژوهش های حقوقی شهر دانش، 1390٫ ...
مؤلفه های عدل الهی
در قرآن کریم بر این اصل عقلی تأکید کرده است که هر انسانی را به اندازه استعداد و اقتضای وجودی اش مکلّف ساخته است. می فرماید: لا یُکلِّفُ اللهُ نَفساً إلّا وُسعَها (بقره/286): خداوند هیچ کس را جز به اندازه طاقتش مکلّف نمی کند. مؤلفه سوم: قضاوت اعمال پس از ابلاغ قوانین، مرحله قضاوت اعمال انسان ها فرا می رسد. چرا که در صورت عدم وجود دادرسی و جزاء نسبت به اعمال، حکمت شارع مورد ...
رویکردهای متفاوت به تاریخ فقه سیاسی
، محمدبن حسن، الخلاف، محقق و مصحح: علی خراسانی و دیگران، ج1، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1407ق. 18. طریحی، فخر الدین بن محمد، مجمع البحرین، تهران: نشر مرتضوی، چ3، 1375. 19. کاشف الغطاء، جعفربن خضر مالکی، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغراء، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی، بی تا. 20. کدیور، محسن، حکومت ولایی، تهران: نشر نی، چ5، 1387 ...
سلامت و سعادت جامعه در پرتو تربیت قرآنی بدست می آید .
خود ذوب می کند ، همه فرزند حقارت وجود ماست. تنها راه فرار از این حقارت آن است که آدمی خود را به دریا وصل کند .کوچکی خود را به عظمت خداوندی بسپارد و در آن غوطه ور گردد که : أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ (یونس /62) علت آنکه لشکر خوف و اندوه بر اولیای خدا چیره نمی شود این است که تکیه بر جایی زده اند که تمام هستی به آن تکیه زده است. وقتی کسی ...
جهان امروز از عرصه اخلاق به دور است/ رجوع به قرآن، تنها راه رفع این نقیصه
نزول آن می گذرد، صدها و هزارها کتاب و مقاله نوشته اند، که همه گویای عظمت کلام الله و گستردگی معانی و تنوع مطالب و شیوایی بیان و سبک اعجاز آمیز و منحصر به فرد آن است، اضافه کرد: روی سخن قرآن با انسان است، انسانی که دل، عقل و جسم دارد و در جامعه زندگی می کند لذا در قرآن هم استدلال عقلی هست هم سخنانی که دل را برانگیزد و هم پاسخ های مناسبی به مقتضیات جسم، جان، فرد و اجتماع است. استاندار ...
کلانشهر و نگرش دلزده
که دو فرد با یکدیگر حفظ می کنند به نیم متر هم برسد، لیکن با وجود این، باز هم شاهد هستیم کم بودن فاصله باعث نمی شود که افراد در جهت برقراری قسمی رابطه، عدم رابطه خود با محیط پیرامونی را برهم بزنند. برای ساکنان تهران، طی کردن مسافت 20 کیلومتری میدان تجریش تا راه آهن با اتوبوس های شلوغی که در فاصله زمانی مسیر، هیچ نوع رابطه کلامی بین مسافران آن درنمی گیرد، تجربه ای معمول و آشناست. باهم ...
برنامه خواب نوزاد، تنظیم الگوی مناسب
جایی که امکان دارد به همان حال باقی بمانید. اکثر نوزادان و کودکان نیاز به چند مرحله دارند تا برای خوابیدن آماده شوند. این مراحل می توانند انجام چند نرمش، خوردن غذا، شنیدن یک داستان، یک لالایی در تاریکی باشد. زمانی که کودکی به این شرایط عادت کرد، پس از طی این مراحل در نهایت به خواب می رود. این شرایط در مورد کودکان نوپا و بچه های بزرگ تر به مراتب آسان تر است. اگر کودکی دارید که از خوابیدن ناراضی ...
قرآن، کتاب عقل / دکتر دینانی
روی انسان گشوده می شود و هیچ موجود دیگری در این جهان نمی تواند از این دروازه عبور کند. برای واردشدن به عالم بی پایان معانی، هیچ وسیله و ابزاری در این جهان مانند سخن وجود ندارد و برای ساخته شدن پیکر سخن، هیچ گونه مواد و مصالحی جز نفس که دم وبازدم خوانده می شود و آسان ترین امر برای انسان به شمار می آید، به چیز دیگری نیازمند نیستیم. سخن پدیده ای است که از جهت مادی و طبیعی، آسان ترین امور در آن به مصرف ...
دوست دارم شمع باشم/ علامه امینی گفت اگر منبر بروم تمام هیأت ها تعطیل می شوند
...: حبیب الله فرزند محمدحسین در سال 1302ش در تبریز به دنیا آمد. شش ساله بود که همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد. چایچیان تحصیلات خود را در تهران در مدرسه ایران و آلمان به پایان رساند، سپس به استخدام بانک ملی ایران درآمد. او که اهل ذوق و شعر بود پس از آشنایی با علامه امینی اشعار غیر مذهبی خود را از بین برد و تا پایان عمر برای ائمه شعر گفت. شاید امتیاز حسان پیش و بیش از توانایی او در سرایش ...
عزتی پاک: با ادبیات میتوان تفهیم کرد از انسان ها پشتیبانی نماییم/ کفاش: پای ما به تایلند باز هست ولی به ...
زندگیش حتی یک انسان عرب را هم ندیده هست و این داستان احتمالاً در تهران اتفاق افتاده هست. در نتیجه فهم نرم افزار مهم تر از فهم سخت افزار هست. *برای میراث مکتوب احتیاج به تجربه نویسنده داریم کفاش: برای مدیوم هایی مثل به طور مثال سینما، فیلمسازهای مستند و عکاس ها شاید امکان بازسازی وجود داشته باشد و بخواهند یک لحظه و یک آن را ثبت و وسیع کنند، ولی ما با واحدهای انسانی سر و کار ...
آیت الله علوی بروجردی: باید کاری کنیم که مردم عدل علی را به چشم ببینند
شفقنا- آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی گفت: ما هم باید مشکلی از پیش پای مردم برداریم و طوری عمل کنیم که عدل علی علیه السلام که در ابتدای نظام جمهوری اسلامی می خواستیم، محقق شود. باید کاری کنیم که مردم عدل علی را به چشم ببینند. به گزارش شفقنا، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در دیدار خانواده شهید محسن حججی به مساله ارزش تهذیب نفس اشاره کرد و اظهار داشت: مقامی که خداوند به ...
با شهدای جهاددانشگاهی؛شهیدان علم و معرفت
افتخار و تندیس جشنواره شد. اسماعیل عمرانی اسماعیل عمرانی روز 28 شهریورماه 1359 در عنبرآباد جیرفت متولد شد و تحصیلات خود را در مدرسه های آزاد، امام صادق(ع) و آیت الله خامنه ای پی گرفت. وی در سال 1378 در رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت به تحصیل مشغول شد و پس از انصراف از آن، رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور بم را انتخاب کرد. او که در واقعه ...