سایر منابع:
سایر خبرها
پرهیز از فساد و انحطاط یا روح پاک کودکی
خودداری می کند و با کلاه برداری امرار معاش می کند. پیکارو شخصیت ایستایی دارد و در سیر حوادث تغییر چندانی نمی کند. پیکارو با همه ی افراد جامعه تماس دارد و همه – به خصوص طبقه ی بورژوا- را با زبانی صریح به طنز می کشد. پیکارسک، داستان قهرمانی از طبقات پایین را تعریف می کند که در جامعه ای فاسد زندگی می کند. داستان های پیکارسک ترکیبی است از رئالیسم، کمدی و هجو. این داستان ها دارای ویژگی های خاصی ...
یک هفته و چند چهره؛ زیرکی رییس جمهور و توهمات سانچی
شمایل خودش را ثابت کرده. او نه قرار است مجری خواسته های اصلاح طلبان و چیزی شبیه به خاتمی و نه قرار است هاشمی باشد. نه راست راست و نزدیک به خاستگاه اولیه اش و نه حتی چپ معتدل، چیزی شبیه کارگزاران و تکنوکرات ها. او همه ی این هاست؛ با سید جواد طباطبایی در یک قاب قرار می گیرد و با سردار سلیمانی هم. این که این ترکیب و این نسخه جدید از سیاست ورزی تا چه اندازه می تواند کارساز باشد، پرسشی است که گذر زمان ...
گفت و گو با عزت الله فولادوند ؛ زمینه و زمانه آقای مترجم
اش پرسید. قاب عکس های دور و اطراف خانه را نشانش دادیم و گفتیم ما را ببرید داخل این قاب عکس ها و داستان هر کدام را برای مان بگویید. قاب عکس نیم تنه یکی از رجال قاجار را نشان دادم و پرسیدم بگویید او کیست؟ مِن و مِن کرد. دلش نیست از گذشته خودش حرف بزند. از سوال پرسیدنی که مخاطب مستقیمش خودش باشد گریز دارد. دوباره که پرسیدم گفت: فقط برای خودت می گویم. بلند شد، قاب عکس را برداشت، داد دست ...
سخنانی با شبنم مقدمی درباره فیلم کودکانه شکلاتی
... تاثیری عمیق روی بچه ها دارد. احیانا با این دغدغه مواجه بودید یا خودتان را به کارگردان سپردید؟ همه مواردی که اشاره کردید، چه در زمان دورخوانی های پیش از شروع فیلمبرداری با سهیل موفق و چه پیش از آن در زمان نگارش متن، مورد توجه ویژه قرار داشت. حواس مان جمع بود که جمله ای، رفتاری، یا نکته ای وجود نداشته باشد که کوچکترین تاثیر منفی بر بچه ها و دنیایشان بگذارد. این حساسیت ها در تمام طول ...
خریدار خانه نیما: خانه نیما را سفره خانه می کنم
اما حال و روز خانه دیگر به این اسم و رسم نمی خورد. از دیوار کوتاه کناری می شود سر بلند کرد و وضع حیاط را دید که چند مبل زهوار در رفته کنجش افتاده اند، زمینش پر از آت و آشغال است و درخت ها خشکیده و بی جان اند. خانه هم تعریفی ندارد؛ بنایی پهلوی که رنگ آبی دیوارهای دو اتاق تو در تویش پوسیده، یکی از پنجره هایش را از قاب درآورده و شیشه درها و پنجره های دیگر را شکسته اند. عکس و نوشته سند نیست ...
محمدعلی حدت: نمی توان در اصفهان بود و عاشق نبود
دارم و سه نسل را پشت سر گذاشتم آنچه را در چنته دارم پدرانه و دلسوزانه به نسل بعدی بگویم و طوری هم بگویم که اثرگذار باشد، بسیاری از مشکلات حل می شود. اگر مخاطب من کودک، نوجوان و یا جوان است باید با زبان خودش و آرام آرام او را به راه بیاورم. من مخالف پیشرفت و تکنولوژی نیستم، اما بهره برداری از فضای مجازی درست انجام نمی شود و راهکار درستی هم جلوی پایمان نگذاشته است. آیا همه با موبایل مثل من کار نقاشی ...
کارگردان خط قرمز: ضرغامی درکی از رسانه نداشت
یک سریال آپارتمانی مثل مسافری از هند ریسک نبود؟ تا به حال در عمر حرفه ای ام حتی یک بار هم اتفاق نیفتاده که فیلمنامه ای را کامل تحویل بگیرم و آن را بسازم. همه کارهایم را خودم از صفر تا صد انجام داده ام. بالطبع چنین کاری به دل می نشیند. هیچ وقت علاقه ای به تکرار نداشته ام. به همین خاطر هم موفق ترین کارهایم خط قرمز ، مسافری از هند و کمکم کن نه از لحاظ موضوع و نه از لحاظ فرم و ساختار هیچ ...
بر ادبیات بلبشو حاکم شده است
تجربه ای از آنچه در بطن جامعه می گذرد ندارد به طرف نوشتن داستان از این مردمان طبقات منفی 3 جامعه نمی رود؟ به سوال شما از دو جنبه پاسخ می دهم. اول اینکه آیا واقعا قرار است در همه ی زمان ها و شرایط، مضامین یکسانی را نوشت و تکرار کرد؟ از این منظر، جواب من منفی است، یعنی شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی هر دوره ای اقتضا می کند که شما بیشتر روی یک جور سوژه تمرکز کنید. منظورم نوشتن از روی تئوری و ...
خطبه البیان چیست و آیا از زبان امام علی (ع) است؟
خطبه و در قسمت بیان ویژگی های امام علی (ع) عباراتی به کار رفته است و صفاتی به ایشان نسبت داده شده است که در متون حدیثی دیگر چنین چیزی دیده نمی شود و به گفته حدیث شناسانی از جمله علامه مجلسی این گونه تعابیر فقط در کتاب های گروه های افراطی شیعیان دیده می شود. کسانی که این خطبه را به امام علی (ع) نسبت می دهند مدعی اند که بخش هایی از این خطبه از نظر محتوا در برخی از منابع قدیمی مثل بصائر الدرجات ...
درمرکز دایره ی سینما
تمام و کمال برای شکل دادن فیلمی که نمی بینیم از صدای خارج قاب استفاده می کنیم. انگار صدای خارج از قاب که در فیلم های کیارستمی نوعی زیبایی شناسی منحصر به فرد را شکل داده بود و تاکید بر حذف چهره هایی می کرد که نمی بینیم شان اینجا تبدیل به تاکیدی برای حضور می شود حضور فیلمی که نیست. از طرف دیگر از نشانه های شکلی دور اول سینمای کیارستمی، نبود تصویر زن در فیلم هاست. با شروع دوران دیجیتال و ...