سایر منابع:
سایر خبرها
عوامل کمال انسان در عالم برزخ/ یادی که راحت جان می شود!
...: آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه ترین جلسه ااخلاق خود به موضوع دلایل ترس انسان از مرگ اشاره کرد که مشروح آن در ادامه می اید: راهی جهت حرکت صحیح و سریع به سمت خدا شناخت قوای درونی انسان، عامل حرکت صحیح است. چون اگر کسی قوای خود را شناخت و قصد داشت آنچه پروردگار عالم به عنوان خالق، بیان فرموده است (در باب معرفت الله، انسان به این ...
تصویر اشتباه از فضای قرآنی/اهل بیت از کتابت قرآن با طلا خشنودند؟
ارایه شد. مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب تجارت بابی را با این عنوان گشوده است: بَابُ أَنَّهُ یُکْرَهُ أَنْ یُعَشَّرَ الْمُصْحَفُ بِالذَّهَبِ ... دو روایت ذیل در این باب ناظر به بحث ماست: 1. عِیسَی عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ یُعَشِّرُ الْمَصَاحِفَ بِالذَّهَبِ فَقَالَ لَا یَصْلُحُ فَقَالَ إِنَّهُ مَعِیشَتِی فَقَالَ إِنَّکَ إِنْ تَرَکْتَهُ لِلَّهِ جَعَلَ اللَّهُ لَکَ ...
مقام علمی و شیوه های تبلیغی حضرت زینب (س)
، اما بعد یا اهل الکوفه، یا اهل الختل والغدر ا تبکون؟ فلا رقات الدمعة و لا هدات الرنة، انما مثلکم کمثل التی نقضت غزلها من بعد قوة انکاثا تتخذون ایمانکم دخلا بینکم، الا و هل فیکم الا الصلف و النطف و الصدر الشنف و ملق الاماء و غمز الاعداء و هل انتم الا کمرعی علی دمنة او کفضة علی ملحودة.. . (16) . حمد و سپاس مخصوص خداوند است و درود بر پدرم محمد و اهل بیت پاک و برگزیده او باد، اما بعد هان ای ...
نظر امام صادق (ع) درباره تذهیب و نگارش قرآن با طلا
اللَّهُ لَکَ مَخْرَجاً. طبق این روایت علامت گذاری در پایان هر ده آیه با طلا که گویا در عصر اهل بیت (ع) رواج پیدا کرده بود، مکروه اعلام شده است. 2. مُحَمَّدِ بْنِ الْوَرَّاقِ قَالَ: عَرَضْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع. کِتَاباً فِیهِ قُرْآنٌ- مُخَتَّمٌ مُعَشَّرٌ بِالذَّهَبِ وَ کُتِبَ فِی آخِرِهِ سُورَةٌ بِالذَّهَبِ فَأَرَیْتُهُ إِیَّاهُ فَلَمْ یَعِبْ فِیهِ شَیْئاً إِلَّا کِتَابَةَ ...
سوال با نقد تفاوت دارد/ نقد معصوم در مقام اثبات
زِیَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ غَیْرِهِ قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ حَدِیثِی حَدِیثُ أَبِی وَ حَدِیثُ أَبِی حَدِیثُ جَدِّی وَ حَدِیثُ جَدِّی حَدِیثُ الْحُسَیْنِ وَ حَدِیثُ الْحُسَیْنِ حَدِیثُ الْحَسَنِ وَ حَدِیثُ الْحَسَنِ حَدِیثُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ حَدِیثُ أَمِیرِ ...
تحلیل علمای شیعه پیرامون حدیث تردّد
. لذا ایادی عامله و کارگزارانی در خلقت گماشته تا به فرمان او، کارهائی را انجام دهند. به گزارش قرآن و روایات، توفی نفس انسان ها به دو صورت انجام می شود. گاهی خدای متعال، بعضی از عباد صالح و مؤمن و مقرب خویش را از روی تکریم و تعظیم و اجلال و اکرام آنها، خود ذات مقدسش قبض روح می کند. مانند قَال الله تبارک و تعالی: (الله یتَوَفّی الًانًفُسَ حِینَ مَوتهَا.) (زمر/42) هنگامی که مرگ کسی فرا می رسد، خداوند ...
روش پیامبر و ائمه(ع) در وضع عناصر متغیر
یُغَرَّمُ قِیمَتَهُ مَرَّتَیْنِ (همان، ج7، ص230). منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. نهج البلاغه. 3. ابن ماجه قزوینی، محمدبن یزید، السنن، ج3، بی جا: دار الرساله العالمیه، بی تا. 4. برقی، ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، قم: دار الکتب الإسلامیه، چ2، 1371ق. 5. ترمزی، ابوعیسی، سنن الترمذی، ج2، بیروت: دار الفکر، 1403ق. 6. حائری ...
پژوهشی دربارۀ رویکرد فقهی رشید رضا در تفسیر المنار
باید تردید کرد؛ مگر آنکه بگوییم حلال بودن طیبات بر بنی اسرائیل، مضرّ بود و آنان به سبب ظلمشان باید مجازات می شدند؛ و مقصود رشید رضا از لزوم مضرّبودن، وجود آسیب در عدم حرمت هست، نه وجود آسیب در متعلّق تحریم. ابن حزم، علی بن احمد (1408). الإحکام فی اصول الأحکام، بیروت: دار الکتب العلمیة. ذهبی، محمد حسین (1396). التفسیر والمفسرون، [قاهره]: دار الکتب الحدیثة. رشید رضا، محمد (1393 ...
اهمیت عقیده به بداء
که آنچه تغییرات بداء عنوان می شود، تغییراتی است که فرشتگان می دهند نه خداوند. این عقیدۀ فلاسفه است که در سطور آینده دربارۀ آن گفتگو خواهد شد. منابع: قرآن کریم. ابن سینا، حسین بن عبدالله. المبدأ و المعاد. ابن طاووس، سید علی. مهج الدعوات. قم: دار الذخائر، 1411 ق. بحرانی، سید هاشم. البرهان. قم: البعثه، 1374 ش. برقی، احمد بن محمد ...
محکمات و متشابهات در عدل الهی
... هرکدام از این شش رکن مورد خدشه قرار گیرد، خداوند تعالی متّهم خواهد شد و آموزۀ اساسی عدل الهی آسیب می بیند. کلام راهگشای رضوی نیز تأکیدی بر اصول پیشگفته است که در پی می آید. صدوق روایت می کند: عَنْ أَبِی الصَّلْتِ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: سَأَلَ الْمَأْمُونُ یَوْماً عَلِیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا7. فَقَالَ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ...
ادله وجود منطقه الفراغ
نظریه خدشه ای وارد نمی سازد و در جای جای فقه قابل استناد است. عَنْ عُمَرَ بْنِ قَیْسٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَمْ یَدَعْ شَیْئاً یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْأُمَّه إِلَّا أَنْزَلَهُ فِی کِتَابِهِ وَ بَیَّنَهُ لِرَسُولِهِ (محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص59). زیرا همان گونه که خواهد آمد، محدوده منطقه الفراغ اموری است که در آن حکم ...
منظور روحانی از نقد معصومین ضرورت نقد در حاکمیت غیرمعصوم بوده اما حضرات آقایان هم و غم خود را صرف ذیل ...
طرح گفتگوی خود با فرشتگان این مطلب را به همه آموخته است و به فرموده استاد عالیقدر ما در ذیل این آیه شریفه خداوند باب اشکال و گفتگو را برای ابلیس لعین نیز باز گذاشت آنجا که وی به خدای سبحان گفت: خلقتنی من نار و خلقته من طین. (تسنیم ج 3 ص 88) 2- فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ الرَّوْعُ وَجَاءَتْهُ الْبُشْرَی یجَادِلُنَا فِی قَوْمِ لُوطٍ (هود/74) خداوند گفتگوی حضرت ابراهیم ...
مراتب طهارت برای فهم قرآن
انسانی و مطالعات فرهنگی، 1389. الترکه، علی بن محمد، تمهید القواعد، مقدمه و تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انتشارات انجمن فلسفه ایران، 1353. الجزائری، نعمت الله، ریاض الأبرار فی مناقب الأئمه الأطهار، بیروت: مؤسسه التاریخ العربی، 1427ق. جوادی آملی، عبدالله، پیرامون وحی و رهبری، تهران: انتشارات الزهراء، 1368. ، تسنیم، قم: اسراء، 1387. ، حکمت عبادات، قم: اسراء ...
مفهوم عدل طبق نصوص وحیانی
محال هست (می تواند و نتواند). پاسخ امیرالمؤمنین به سوال اخیر، خواندنی هست. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ : هَلْ یَقْدِرُ رَبُّکَ أَنْ یُدْخِلَ الدُّنْیَا فِی بَیْضَه مِنْ غَیْرِ أَنْ یُصَغِّرَ الدُّنْیَا أَوْ یُکَبِّرَ الْبَیْضَه؟ قَالَ: إِنَّ اللّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ، وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ (صدوق ...
تقابل فقاهت و سلطنت
ایران در سال 1906 به مشروطه دست نمی یافت (سیوری، در باب صفویان، ص151). برای نمونه مراجعه گردد به رساله دخانیه اثر محمدعلی هیدجی. ( فقد أذنت إن کنت من أهل الاجتهاد و من القابلین للنیابه عن سادات الزمان للسلطان بن السلطان و الخاقان بن الخاقان المحروس بعین عنایه الملک المنان فتح علی پادشاه (أدام اللَّه ظلاله علی رؤوس الأنام) فی أخذ ما یتوقف بر علیه تدبیر العساکر و الجنود و رد أهل الکفر و الطغیان ...