سایر منابع:
سایر خبرها
خسرو دهقان: سینمای ایران مجروحی بود که گوشه خیابان افتاده / احمد طالبی نژاد: ما نباید همه رویا را از ...
. درباره پژوهش هایم هم باید این نکته را متذکر شوم که امروز تحقیق با وجود اینترنت بسیار راحت تر شده و با یک جستجو در فضای مجازی به حجم وسیعی از اطلاعات می توان دست یافت. اما در زمان من برای یک خط خبر باید به ده ها نفر تلفن می زدیم و با چند نفر ملاقات می کردیم. برای گردآوری این کتاب هم بیشتر تلاش هایم میدانی بود. پس از آماده شدن دوباره این کتاب، شخصی در بنیاد سینمایی فارابی، مانع انتشار این کتاب در بنیاد ...
توسعه یک ضرورت اخلاقی است و نه انتخاب/ خردِ پیشرفت و توسعه
پایان نرسیده است. عقل جدید عقل تکنیک است. منطقش هم از زمان لایبنیتس (قرن هفدهم) منطق ریاضی است. عنوان کتاب دکارت گفتار در روش به کار بردن عقل بسیار معنی دار است زیرا روش باید دست عقل را بگیرد و آن را راه ببرد و به کار اندازد. البته در فلسفه از ابتدا وجود یک عقل کل محیط بر نسبت های مذکور نیز تصدیق شده است. افلاطون در صدر تاریخ فلسفه و هگل در پایان این تاریخ هر دو به عقل متحقق قائل بودند. ...
با صد چشم دیدن
کتاب فانوس جادویی زمان شایگان انگیزه ای شد تا با او به گفت وگویی درباره علاقه مندی ها، دغدغه ها و نگرانی هایش بنشینیم. چه شد در سال های اخیربه هنر، ادبیات و رمان علاقه مند شدید؟آیا این را باید چرخش جدیدی در اندیشه و کارهای شما قلمداد کرد؟ از زمانی که در انگلیس و سوئیس دانشجو بودم به هنر و ادبیات علاقه پیدا کردم.در انگلیس مرتب به دیدن نمایش های شکسپیر، کنسرت ها و جشنواره های ...
داریوش شایگان : بیوگرافی و جملات تکان دهنده وی
، نگاه شکسته، جنون هشیاری و فانوس جادویی زمان اشاره کرد. ترجمه فرانسوی پنج اقلیم حضور که تالیف وی است اخیرا از سوی انتشارات Albin Michel منتشر شد. نشان عالی دولت فرانسه در دستان داریوش شایگان سال 1395 نشان عالی دولت فرانسه در سفارت این کشور به شایگان اعطا شد؛ نشانی که پیش از این هنرمندانی چون لیلا حاتمی، ایرج ناظری، محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی و پری صابری آن را ...
داریوش شایگان: فقط ابلهان متحول نمی شوند
شخصیت داریوش شایگان را در کجای کتاب فانوس جادویی زمان می توان پیدا کرد، چه بخشی از این کتاب به شما نزدیک تر است؟ اغلب کسانی به سمت پروست می روند که با او به شکلی همدلی دارند یا به دلیلی خاص به سمتش می روند، در جستجوی زمان ازدست رفته ، کتابی نیست که از سَر تففن سراغش رفت. اول کتاب فانوس جادویی زمان درباره گرایشم به پروست مطالبی گفته ام: زمانی که در دانشگاه ژنو دانشجو بودم، به دلیل علاقه ای که به ادبیات داشتم سر کلاس استاد ژان روسه، که از نمایندگان مکتب ژنو است، در دوره ای شش ماهه با موضوع پروست شرکت کردم و از آن موقع به این نویسنده علاقه مند شدم و شروع کردم به خواندن رمان جستجو . جلد اول رمان را خواندم، اما اشتغالات دیگر ذهنی مانع از آن شد که مابقی مجلدات را بخوانم. تا اینکه بیست وپنج، شش سال پیش در بازگشت به ایران، تمام آثار پروست را همراه خود آوردم و کل مجموعه را خواندم. اگرچه تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتم، اما باز فرصتی دست نداد که روی این موضوع کار کنم، چون مشغول نگارش کتاب افسون زدگی جدید و هویت چهل تکه بودم. هنگام نوشتن کتاب جنون هشیاری ، نظریات والتر بنیامین درباره پیشگامی بودلر در طرح مفهوم تذکار که بعدها در رمان پروست نقش عمده ای ایفا می کند، نظرم را جلب کرد. این شد که برگشتم به دوباره خواندن پروست، اما این دفعه با نگاه خریدارانه. کتاب جستجو بی آنکه پیرو مکتب فلسفی خاصی باشد، از لحاظ شیوه طرح کردن مسائل اساسی، رمانی فلسفی است. مخصوصاً قسمت اول کتاب که با خواب شروع می شود، خواب بنیادین! که خواب خیلی عجیبی است. البته اولین خوانندگان رمان جستجو ، درباره این بخش نسبتاً طولانی درباره شرح غلت زدن فردی که دریافت های لحظه نیمه بیداری اش را به تفصیل بیان می کند، نظر چندان مساعدی نداشتند، چون به اهمیت این موضوع آگاه نبودند. خوابی که در اینجا پروست از آن سخن می گوید در حقیقت مظهر جوهر است. راوی داستان، در آن حالت نیمه-خفتگی مدام از خودش می پرسد، من کی ام؟ کجا هستم؟ در چه زمانی به سر می برم؟ زمان از لحظه بیداری راوی شروع می شود و کل رمان در کُنه این خواب بنیادین مستتر است. همان طور که رولان بارت گفته این خواب بنیادین، در حکم ماندالا ی تبتی بودایی است که تمام داستان، بالقوه در آن موجود است. در قسمتی از کتاب فانوس جادویی زمان ، برای روشن تر شدن این مفهوم پیچیده، از تمثیل قرقره استفاده کرده ام: قرقره ای ریسمان-پیچیده ای که هنوز گشوده نشده است. قرقره مصداق جوهر است که به محض گشوده شدنش، زمان آغاز و دنیایی خلق می شود. شش مجلد بعدی رمان در حقیقت گام به گام با این ریسمان در حال گشوده شدن که همان مسیر سیروسلوک راوی داستان است، پیش می رود و ادامه پیدا می کند: گذر از خان های مختلف و برخورد با مرشدهای گوناگون-برگوتِ نویسنده، الستیرِ نقاش، و ونتویِ موسیقیدان- و برگرفتن تعالیمی از آنان؛ آزمودن آلام عشق و دست به گریبان شدن با پریشانی حسادت؛ فروغلتیدن در ورطۀ یأس و نومیدی، تا آنجا که می توان گفت شش جلد از رمان هفت جلدی جستجو ، شرح نومیدی راوی داستان است که مدام در تحقق بخشیدن به رسالت نویسندگی اش شکست می خورد و مأیوس می شود، هم از خودش و هم گاهی از ادبیات به طور کلی. بالاخره اما در پایان، یعنی در مجلد زمان بازیافته ، با وقوع پی درپی رستاخیزهای خاطره ، راوی موفق می شود رسالتش را محقق کند. ساختمان کتاب بسیار دقیق و از پیش طراحی شده است، با علمِ به اینکه پروست قسمت آخر جلد پایانی را بلافاصله بعد از قسمت نخست جلد اول نوشته بوده، یعنی ساخت رمان از ابتدا در ذهنش کاملاً شکل گر ...
تشابهات و تخیل
همیشه کارهایی چون نگارش کتاب افسون زدگی جدید و هویت چهل تکه بوده تا تالیف اثری درباره پروست را به تعویق بیندازد، و اینک فرصتی دست داده است تا او به این دو شخصیت تاثیرگذار در زندگی اش ادای دینی کند. فانوس جادویی زمان از این حیث اهمیت دارد که تک نگاری درباره رمان است. شایگان در نشستی که به مناسبت انتشار این رمان برگزار شد، رمان را پدیده ای بسیار مهم خواند و در پیوند آن با فلسفه و دیگر علوم معتقد ...