سایر منابع:
سایر خبرها
حسین(ع)، مظهر و مفسر حریت و آزادگی
ج- رموز بیخودی ، زبان گویای اسرار کربلا این منظومه که مکمل کتاب اسرار خودی است و در سال 1916 منتشر شد، جنبه اجتماعی دارد و در حقیقت درس اقبال به جامعه می باشد و می خواهد که جامعه هم به مانند فرد، محکم و قوی باشد و می گوید که ملت هم به مانند فرد می باشد و همچنان که در زندگی افراد، جلب نفع و دفع ضرر و آرزو و عشق وجود دارد و خودی خود را می توان پرورش داد، همین طور هم حیات ملل و اقوام از ...
فرانسیس بیکن؛ دیده بان آفاق آتلانتیس نو
، باید موضوع تحقیق علمی قرار گیرند. مبدع ارغنون جدید در برابر تاکید ارسطو بر قیاس به عنوان روش اصلی کسب معرفت، فرانسیس بیکن بر استقراء تاکید کرد و استقراء را موضوع خاص ارغنون جدید یا منطق جدید خود قرار داد. این منطق جدید فرانسیس بیکن همان منطق علمی است که در علوم جدید مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. امیل بریه، ارغنون جدید فرانسیس بیکن را برنامه علوم طبیعت همراه با بخشی از ...
جستاری در سلامت روانی فرد و اجتماع در سایه سار قرآن
وقتی عملکرد و نقش انسان ها یک فاکتور کلیدی و مهم در پیامد و نتایج کارها باشد. اعتقادات خرافی می توانند یک مزیت و نوعی محرک در انجام کارها محسوب شوند. تأثیرات روان شناسی بر رفتارها و عقاید خرافی بسیار واضح و مشخص است؛ مثلاً همان طور که پیش از این به آن اشاره شده آیا تا به حال برای شما پیش آمده که احساس کنید یک لباس یا شی خاصی برای شما خوش شانسی می آورد. در این صورت شما با پوشیدن آن لباس یا ...
شیعیان ، شرایط ، شایستگیها
فیسرّنی ذلک و یدخل منه السّرور و قیل هذا ادب جعفر ... 4 با قبیله های خود رفت و آمد داشته باشید، بر مرده آنان نماز بخوانید، مریضان آنها را عیادت کنید و حقوقشان را ادا نمایید. همانا فردی از شما هنگامی که صاحب تقوا و ورع در دین خود و صداقت در گفتار و رفتار خویش باشد، ادای امانت کند و صاحب حُسن خلق با مردم باشد، گفته می شود، این جعفری است، پس این سخن مرا مسرور و شادمان می کند که می گویند: این ادب ...
آیت الله علوی بروجردی: درس بزرگ عاشورا هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ است
داشته باشیم؛ اما زمانی که آن حضرت احساس وظیفه می کنند و زمینه برای آن حرکت پیش می آید، قیام می کنند که این زمینه ی حرکت و احساس وظیفه در زمان امام مجتبی علیه السلام و آن دوره ی نُه ساله ی زمان سید الشهدا علیه السلام نبود چون به صلح نامه پایبند بودند اما در سال دهم با مرگ معاویه و به قدرت رسیدن یزید این زمینه پیدا شد و آن حضرت بعد از بحث هایی که با حاکم مدینه داشتند و می خواستند از حضرت برای یزید ...
دکتر احمدی نژاد: نبرد ملت برای تعالی است، در این نبرد جبهه حق طلبان و مردم پیروزند
مواجه بود. شما ببینید فشارهایی که به دولت های نهم و دهم آوردند، در تاریخ کشور سابقه نداشت. اصلا یک روز آرامش نداشتیم. حتی بخش سیاسی رادیو و تلویزیون در طول هشت سال علیه ما بود. دستگاه های قدرت علیه ما بودند. این چند تا کار را هم که انجام دادیم، از دستشان در رفت. فکر می کردند طوری قانون را نوشته اند که ما در انجام این کارها حتماً زمین می خوریم. ولی وقتی دیدند که بخشی از ثروت و منابع ...
نسبت تغزل پترارک به دانته چیزی مانند غزل حافظ و سعدی است
اگر پترارکا را حافظ ایتالیا به حساب آوریم، چینو دا پیستویا به مثابه ی خواجو یا سلمان خواهد بود؛ چرا که طرز تغزل چینو در سخن پترارکا کمال می یابد و تا قرن ها سرمشق غزلپردازی می شود. همچنین باید در نظر داشت که چینو خود به شکرین طرز نو، رنگ و بویی تازه داده و شعر را برای گداختن در ذهن پترارکا آماده کرده بود. از وجه دیگر می توان گفت که نسبت تغزل پترارکا به دانته چیزی مانند نسبت غزل حافظ و سعدی است. ...
بمباران در خواب یا خیانت؟/ سلبریتی ها از ما چه می خواهند؟
بود اما پس از هفت سال ماجرا برعکس نیز شده است. سردار قاآنی جانشین فرمانده سپاه قدس، در تیرماه 1391 می گوید، مقام معظم رهبری در خصوص حزب الله فرموده اند: شما خشت زیرین یک ارتش اسلامی در منطقه هستید. این سخن رهبر انقلاب مربوط به 10 سال پیش از نقل آن یعنی سال 1381 است. حال پس از حدود دو دهه از آن سخن حکیمانه و پیش بینی الهی، خشت زیرین و زرین حزب الله، با ظهور فاطمیون، زینبیون، حیدریون و بسیج مردمی ...
شایسته گزینی، شایسته پروری و شایسته سالاری؛ اصول سازماندهی اسلامی
دیگر شاهد درگیر شدن در بعد فیزیکی و کمّی گرایانه، قرار گرفته و با نگاه اثبات گرایی هیچ راه خروجی برای خود در نظر نگرفته اند. یکی درگیر تفکر قیاسی و دیگری درگیر تفکر استقرایی صِرف است. جمع این دو نوع تفکر که می تواند فرد را ذو وجهین تربیت کند و ضمن تئوری پردازی به مدل سازی هم برساند امری است که باید در کلان سیستم تربیتی و آموزشی به آن توجه ویژه شود. ساختارها برآمده از نظریه و قوانین و قواعد است. ...
موشکافی ساختار تئوریکال قرآن کریم در راستای استخراج علم دینی
است یا اینکه سعه وجودی دین زمان و مکان نمی شناسد و هیچ بُعدی از زمان و مکان را در بر نمی گیرد. آیا گفتار و سیره اهل بیت(ع) تنها برای همان زمان بوده است؟ بی شک سعه وجودی دین زمانمند نیست و این هویت از ازل تا ابد ادامه دارد. قرآن سفره ای است که هر کس می تواند از آن بهره ببرد. وی ادامه داد: قرآن کریم به عنوان منبع لاینفد کسب حقایق عوالم هستی دارای ابعاد، زوایا، سطح و لایه های مختلف است که ...
تئوریسین محبوب دولت، اسلام را به مثابه یک نظام معنایی مرده می داند!
...، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار فارس، با مرور یکی از مصاحبه های خارجی طباطبایی زاویه ای دیگر از اندیشه او را به نقد کشیده است؛ دیدگاه او به اسلام. در ادامه متن این گفتگوی تفصیلی را می خوانید: - شما قائل به مساله ای به نام صحبت لابلای سطور هستید؛ لابلای سطور یا حرف های ناگفته سیدجوادطباطبایی از نظر شما چیست؟ میری ...
دیگر طبقه روشنفکر نداریم
امکان انکارناشدنی جهان جدید مواجه شود. او در گفت وگوی پیش رو به تاثیر فضای مجازی بر کار روشنفکری می پردازد. سروش دباغ، استاد فلسفه اخلاق و پژوهشگر دانشگاه تورنتو در مقطع پست دکترا است. او به تازگی کتاب هایی در باب فلسفه تحلیلی (با محوریت ویتگنشتاین) و حریم علف های قربت (سلوک معنوی در روزگار کنونی) را با انتشارات اچ انداس منتشر کرده است. در ابتدا بفرمایید آیا به نظر شما شکل گیری فضاهای ...
نحوه تربیت کودکان، قابل توجه پدر ها
نابسامانی روانی کشیده شوند و رابطه آن ها از محیط اطراف گسسته و قدرت و قوای بسیاری کارها و برنامه ریزی ها از آنان سلب و گرفته شود. امروزه به اثبات رسیده که گرمی و محبت کانون خانوادگی از مهم ترین و مؤثرترین عوامل تقویت سازگاری و دوری از انحرافات و آلودگی هاست و کودک در سایه این کانون و پناهگاه، راه و رسم زندگی را یاد گرفته و مسئولیت قبول کرده و اجتماعی می شود. او یاد می گیرد که چگونه با ...
واکنش 3000 نفره به نامه ی 300 یار احمدی نژاد
خبر نامه سرگشاده بیش از 3 هزار فعال دانشجویی خطاب به مردم ایران با توضیح بیش از 3 هزار فعال دانشجویی در واکنش به نامه 300 نفر از حامیان احمدی نژاد ، خطاب به مردم ایران نامه سرگشاده نوشتند ، در یکی از رسانه ها با مدیریت اصولگرایان منتشر شد. به گزارش انصاف نیوز، در زیر خبر این نامه، نام و عنوان بیش از 2000 عضو و مسوول فعلی و سابق بسیج، همچنین فعالان دانشجویی و سیاسی از جمله عضو حزبی به ...
نقش عرف در تبیین معنای فقیه و فقاهت/ توسعه دایره معنایی فقیه از مطلق به متجزی
؛ فعل خودِ اطاعت و پیروی است بحث ما در تبعیت نیست بلکه بحث ما در مَن یُتبَع است آن فقیهی که اتباع از او واجب است. موضوع خارجی است، یک فقیهی است که موضوع جزئی است و دست ما از فقیه کلی و مطلق کوتاه است حال یک فقیه مسلط به فقاهت جزئی داریم. این فقیه به فقاهت جزئی موضوع تکلیف شده در اینجاست و نه متعلق تکلیف. ظهور روایت هم در تجزیه در متعلق است؛ یعنی اگر همه متعلق مقدور نبود اما جزئی از آن مقدور بود شما ...
دفاع سیاست بازانه از اخلاق/ سید طاها بصیری
آنکه در اصل حدیث سخنی از اخلاق نیست، بلکه حضرت تصریح می کنند که واللَّهِ لَهِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ إِمْرَتِکُمْ إِلَّا أَنْ أُقِیمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلًا ، به خدا سوگند این لنگه کفش برای من از امیری بر شما محبوب تر است، مگر اینکه بتوانم حقی را اقامه یا باطلی را دفع کنم . حال چگونه اقامه حق و دفع باطل عیناً همان اخلاقی است که ایشان از آن دم می زنند سؤالی است که نباید دنبال پاسخش بود، چون در ...
گفت وگویی مهم با شاگرد برجسته ی آیت الله سیستانی
باید عمل کنیم. حضرت آیت الله العظمی سیستانی از رهگذر سیاسی و اجتماعی دولت مدنی را در عراق مطرح می کنند نه از این رهگذر که چنین دولتی همان دولت شرعی الهی است بلکه در واقع از نظر ایشان راه حل سیاسی و اجتماعی که مردم بتوانند با امنیت و صلح در کنار هم زندگی کنند و هردینی با آزادی کامل مناسک و حقوق خود را اعمال کند، دولت مدنی است. نقش علما در چنین دولتی همواره حول این محور می چرخد که باید از حکومت و ...
گروتسک یا پارودی، مسئله این است؟
نزدیکی دارد؟ آیا در این نمایش مرگ به تصویری مشمئز توأم با قهقهه سرخوشانه بدل می شود؟ بدون شک در نمایش تاجبخش فنائیان چنین نیست. نمایش در همان پارودی ساده باقی می ماند و به نظر نمی رسد متن نیز چنین تصوری نسبت خود داشته باشد. همه چیز به یک شوخی می ماند. شوخی با هملت که در این سال ها مدام در ایران تکرار می شود. حال باید پرسید چرا یک استاد برای معرفی اثر خود به سراغ واژگانی می رود که ارتباط ...
جایگاه اصلاح گری و اندیشه ورزی در شعر پارسی
مرد روشن روان نباشد همی شادمان یک زمان چه گفت آن خردمند مرد خرد که دانا ز گفتار از برخورد کسی کو خرد را ندارد ز پیش دلش گردد از کرده خویش ریش هشیوار دیوانه خواند ورا همان خویش بیگانه داند ورا ازاویی به هر دو سرای ارجمند گسسته خرد پای دارد ببند خرد چشم جان است چون بنگری تو بی چشم شادان جهان نسپری نخست آفرینش خرد را شناس ...