سایر منابع:
سایر خبرها
شکایت بردن از روحانی جوان به آیت الله حائری
: نه تا به حال در حوزه ها مرسوم نبوده در علم حکمت و یا فلسفه به کسی اجازه ای بدهند. اما چون شما دوست داشته و اصرار دارید من برای شما یک چیزی می نویسم. بعد شب نشستم با اینکه خالی الذهن بودم؛ بسیاری مطالب موعظه آمیز و نصایح اخلاقی و عرفانی در آن اجازه نامه نوشتم و یک اجازه ای دادم که اینها در علم معقول خوب هستند و به مرتبه قابل توجهی رسیده اند و آن را امضاء کرده ام. محل تدریس حاج آقا روح ...
اسلوتردایک؛ فیلسوف مرموز با موضع گیری های غیرمنتظره
کلیسای نمایان و فضل فروش پنهان شده است. روی هم رفته به نظر می رسد اسلوتردایک انتخاب هایدگر را برازندۀ فیلسوفی می داند که در میان معاصران خود در قرن بیستم همکلامی نداشت و با افلاطون و آگوستین تن ها همطرازان او در سنت غربی وارد مکالمه می شد . اسلوتردایک هم اکنون در دانشکدۀ طراحیِ کارلسروئۀ آلمان استاد فلسفه و زیبایی شناسی است. برخلاف هایدگر او از تعهد آشکار به هرگونه حزب سیاسی پرهیز ...
عده ای اجازه پیشرفت فلسفه بعد از ملاصدرا را نمی دهند!
، ابن سینا و فلاسفه یونان، چون افلاطون و ارسطو در این است که وارد عرصه های مختلف علوم، چون سیاست، اخلاق، شیمی، طب، ریاضی و موسیقی نشده است و افرادی مستقل از ملاصدرا در پی این بودند که از فلسفه او مباحث سیاسی و ... را استخراج کنند، اما خودش مستقلا این کار را نکرده است . او در حوزه اخلاق مطالبی در ضمن کتاب ها دارد، اما اینکه مستقلا کتابی در فلسفه اخلاق و یا حتی در علم اخلاق بنویسد به این ...
ماجراهای خواندنی از شوهرداری همسران علما
...، ولی برای آنکه به شخصیت شوهرش لطمه ای وارد نشود، از مراقبت فرزندش کم کرد و به دنبال تهیه غذا برای مهمانان رفت. خودش در این باره می گوید: اهمیت حفظ حیثیت آیت الله و پیشبرد کار روزانه بنای مدارس را از وظایف انسانی و اسلامی می دانستم و مانند دِینی، در ادای آن شتاب داشتم. درهرحال، فرزندم جان به جان آفرین تسلیم کرد و به جوار رحمت الهی پیوست. من نیز خود را این گونه تسلی می دادم که گرچه ...
آثار علامه جعفری به راحتی فهم نمی شود/ ظلم بزرگ به علامه
و فهمی بنیادین از انسان و زندگی است. علامه جعفری نسبت هایی را میان انسان با خودش، با مبدأ، هستی و خدا مطرح می کند. فکر می کنم دکتر نصری موفق شدند در کتاب تفاوت های اساسی و بنیادی ما را بیان کنند. وی افزود: پیشنهاد می کنم دکتر نصری در چاپ دوم به گونه شناسی آراء معنای زندگی بپردازند. دیدگاه غایت محورانه، طبیعت محورانه و انسان محورانه را در این گونه شناسی مد نظر قرار دهند و دیدگاه علامه ...
بحران فکری در دنیای اسلامی
فقیه در قم، بدون اینکه فرق فاحشی بین ماهیت علم در این دو مورد در نظر گرفته شود و آگاهی حاصل آید که این علوم جدید شریک جهان بینی کلی علوم سنتی ما نیست و اختلاف بین آن دو با فرق بین نجوم بیرونی و منطق طوسی تمایز بنیادی دارد. لذا یک بحران اساسی در این زمینه در ایران وجود داشت که کمتر کسی به آن واقف بود. بنده استاد دانشکده ادبیات بودم هنگامی که نام علوم انسانی بر آن افزوده شد. این بنده کاملا با این ...
ملاصدرا؛ حکیم خانه به دوش
، مدرسه خان مهم ترین مرکز علمی ایران شد و تا هنگام حیات وی طالبان علم را از دور و نزدیک به خود جلب می کرد. ملاصدرا شاگردان بسیار داشت که از آن جمله ملامحسن فیض کاشانی و ملا عبدالرزاق لاهیجی دو دامادش را می توان نام برد. در زمان حیات ملاصدرا یعنی در اواخر قرن دهم و شروع قرن یازدهم هجری، کلام و فلسفه از علوم رایج و محبوب آن زمان به شمار می رفت، دلیل عمده گسترش این علم نسبت به ...
ملاصدرا، فیلسوف سیاست
ولی زیرسیستم های آن مشخص نیست. البته اصل امتداد را گویا استاد مصطفی ملکیان و دکتر داود فیرحی مورد تردید قرار می دهند. در این میان دکتر لک زایی معتقدند که می توان از برخی آثار ملاصدرا مستقیما مواد فلسفه سیاسی استخراج کرد. ایشان در کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین نیز همین مطلب را اثبات کرده و نشان داده اند. با ایشان حول پاسخ های صدرا به برخی پرسش های سیاسی در دوران کنونی گفت وگویی کرده ایم. ...
تهران؛ شهر بی نماد
مدرن و با پذیرش اقتضائات نه چندان متناسب با سنت آن، از طراحی معماری معنوی دور مانده ایم. اینک کارآمدی یک بنا مقدم بر ساحت معنوی آن است زیرا در جهان مدرن، کار مقدم بر انسان شده است. در این عرصه فیزیک شهر و خانه به انسان مدد نمی رساند که آرامش یابد بلکه بر اضطراب و تشویش او می افزاید. من ادامه بحثم را معطوف می کنم به شهر تهران؛ امروزه تهران به عنوان یک کلانشهر مورد نظر قرار می گیرد. تهران ...
ملاصدرا؛ مردی در تبعید ابدی/ تأملی در باب مقایسه اسپینوزا و صدرالمتألهین
یک جمله درباره انسان کوچه و بازار وجود ندارد، مگر از دریچۀ ذهن و انتزاع. به گفته طرف داران ملاصدرا، همه فلسفه او بسیج شده است که معاد جسمانی را ثابت کند، و به گفته اسپینوزاشناسان، فلسفه او آزادسازی نیروهای فردی و اجتماعی انسان در مسیر سعادت این جهانی است . از خواندن این متن، نکات زیادی به نظرم رسید که صرفا به دو مورد اشاره می کنم: 1 نویسنده توجه نکرده است که اساسا ساحت فلسفه در هیچ ...
تعامل ایماژ و برهان در فلسفه ملاصدرا
توانست آن را دریابد در فطرت سوم به فهمش نائل می شود. به عنوان مثال: در فلسفه صدرایی، فهم مسائلی چون اتحاد عاقل و معقول نیازمند قرار گرفتن در منطقه فطرت سوم است. در این حالت برهان در حاکمیت فطرت شخص است و با فرمان فطرت می رود آنجا که قرار است برود. به نظر می رسد فرایند برهان آوری در فلسفه صدرایی از سوی عالَم و طرح دینی او و ایماژهای شکل گرفته در این عالَم مدیریت می شود؛ ایماژهایی همانند ...
اعتقاد به نقش مثبت پیامبر(ص) در وحی با قرآن تعارض دارد
به گزارش ایکنا؛ اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی نمایشگاه بین المللی قرآن با عنوان نگاهی نو به مقوله وحی شامگاه روز دوشنبه؛ 31 اردیبهشت با سخنرانی محمدکاظم شاکر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مجید معارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و اردشیر منصوری پژوهشگر حوزه فلسفه علم و مطالعات قرآن پژوهی در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد. وحی و ساحات سه گانه هدایت الله جلیلی ...
دعا، قانون نظام مند جهان هستی
اراده خود، مسیر حقیقی تحقق اموری که در علم خدا مشخص شده اند، تغییر دهد. ضمن اینکه زمینه شکل گیری این سؤال در ذهن انسان ناشی از محاط بودن آدمی در زمان است. در حالی که خداوند محیط بر زمان است و علمش همچون آدمیان، در لحظه به امور تعلق نمی گیرد، بلکه تا آخر زمان مقهور و مسخر اوست و هر تغییری در نظام خلقت را که هر آن رخ می دهد برای خدا نه فقط زمان حال بلکه زمان ماضی هم تلقی می شود. پاسخ دقیق تر به ...
عقل فعال به واقعیت متصل است
انسان است که به آن الهام و در بالاترین مرحله وحی گفته می شود. در برخی مواقع هم آثاری در انسان مثل حدس و گمان به وجود می آید که گاهی این حرف ها با واقعیت تطبیق پیدا می کند. یکی دیگر از کارکردهای عقل فعال این است که به ما علم و حقیقت واقعی می دهد. در فلسفه مشاء چهار مرتبه برای تکامل عقل مطرح شده است، در خصوص رابطه عقل فعال و انسان برخی از کلمه اتصال سخن می گویند، اما ملاصدرا از ...
فلسفه ورزی پس از ملاصدرا در ایران تداوم یافت
هایی که نسبت به ملاصدرا بیان می شود به ویژه از سوی مکتب تفکیکی ها این است که فلسفه او با علم جدید سازگاری ندارد در این باره چه نظری دارید؟ ملاصدرا تا حد بسیاری طبیعیات را از فلسفه الهیات جدا کرد این در حالی است که در دوره ابن سینا فلسفه شامل علوم غیرنقلی می شد اما فلسفه ای که ملاصدرا به کار می برد در بحث طبیعیات، زیست شناسی و ... وارد نمی شود و لذا خود ملاصدرا به لحاظ موضوعی نمی خواهد ...
دوران ما، دوران شناخته شدن ادیان است
. امکان ندارد که ولایت، غیر از حضرت علی(ع) باشد. به نظر من، خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب زندگی خودش با نام سیر و سلوک، پاسخی بسیار صریح به غزالی داده است، بدون اینکه نامی از او آورده شود. او می گوید کسانی که جویای حقیقت هستند چهار فرقه اند: متکلمان، تعلیمیه، فیلسوفان و عرفا. خواجه نصیرالدین طوسی ریاضی دان و فیلسوف بود و از فلسفه دفاع می کرد، اما غزالی می گوید که نباید ریاضی خواند. غزالی ...
فقه؛ از فردمحوری تا جامعه محوری/ محمدجواد ارسطا
شبکه اجتهاد: احکام شرعی، قوانین دینی هستند که خواست و اراده خداوند را نشان داده و وظیفه عملی انسان را مشخص می کنند و فقه، علم به احکام شرعی از رهگذر ادله تفصیلی است. این تعریف به آن چه (عملیه الاستنباط) نامیده شده، نظر دارد. عملیات استنباط، به دست فقیه برای دست یابی به حکم شرعی انجام می گیرد؛ عملیاتی که در آن با استفاده از علوم مختلفی همچون اصول فقه، رجال، ادبیات عرب ادله شرعیه مورد بررسی دقیق ...
فقه مقارن، به مثابه یک روش
و حنبلی یکسان سازی را در اذهان تداعی می کند و البته خطر است. برخی معتقدند فقه را از فقه خارج می کند. در مقابل موافقانی نیز داریم که عقیده دارند فقه مقارن برای رسیدن فقیه شیعه به حقیقت کمک می کند. استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: موافقان معتقدند روایان و فقه ما ناظر به فقه و احادیث اهل سنت است. اگر نباشد نمی تواند ابهام را کشف کرد. اخیراً بحثی در مورد همگرایی حقوق مطرح شده است. ما روی ...
دوم خرداد به روایت مایکل اکسورثی
قوه قضائیه منصوب شد که از سال 2001 در شورای نگهبان مشغول فعالیت بوده است. برادران لاریجانی با گره زدن آینده خود به رهبری، عضوی از نظام شده اند. همان طور که کمپین انتخاباتی 1997 گسترده تر می شد، به نظر می رسید ناطق نوری و حامیان او قادر نبودند کاری را درست انجام دهند. وقتی حزب اللهی ها جلسات خاتمی با دانشجویان (برخی از اولین و مشتا ق ترین حامیان خاتمی، دانشجویان بودند) را هدف قرار دادند ...
تأملی در نظریۀ صدق کوآین
بحث صدق یک علم معرفت شناختی است و می تواند با همۀ علوم زیستی و رفتاری مرتبط باشد. فلسفه نیز به اندازۀ مثلاً زیست شناسی می تواند به ما بگوید فلان متغیر x چیست! فلسفه هستی x را به ما نشان می دهد. این هستی همانا تحلیل آن x [رسیدن به مرجع] است نه لزوماً هویتی برای آن ( به سبک قدمای کلاسیک یا اگزیستانسیالیسم). و دیگر اینکه کوآین به ما می گوید که ما با یک بافت دانشی [مثلاً یک ...
خانه های ما به "غربت کده" بدل شده اند
هایدگر متاخر است که بعد از آن چرخش با گشت معروف، مفهوم مکان مورد توجه او قرار می گیرد. او در این دوره از فلسفه انواری خارج می شود و حقیقت را در این دوره به معنای نام ستوری (Aletheia) به تعبیر مرحوم فردید یا کشف المحجوب در نظر می گیرد. این آشکارگی همان نور است که در پدیدارشناسی نیز به معنای نورافکندن بر یک تاریکی است. در راستای همین ناملات است که مفهوم روشن گاه به معنای مکانی ...