چه تفاوت هایی بین حدیث، سنت، اثر و روایت وجود دارد و هر کدام دارای چه ...
سایر منابع:
سایر خبرها
چگونه امکان دارد که راویان حدیث برخی از دعاها و زیارت نامه ها را از امام معصوم( علیه السلام ) شنیده و ...
خالد جرمیهنی رسید؛ تصمیم گرفت که تمام مطالبی را که در آن کتاب ها بود، دوباره از حفظ شروع به نسخه برداری و نوشتن نماید و این کار را انجام داد.[4] [1]. نصیری، علی، حدیث شناسی، ج 2، ص 95، انتشارات سنابل، قم، چاپ اول، 1383ش؛ و ر.ک: مامقانی، عبد الله، مقباس الهدایة، ج 2، ص 33 – 40، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، بیروت، 1411ق. [2]. عبد الرحمان، محمود، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیة ...
کتاب الدرّ المنثور اثر کیست و چه جایگاهی در میان مفسّران دارد؟
علیه و آله و سلم )، در آن نیامده است. همچنین در فهم معارف و استنباط احکام و تبیین معنا و مقصود آیات، تنها به روایاتی از این تفسیر می توان اعتماد کرد که از قراینی مانند قوّت متن، مطابقت با نص یا ظاهر آیات، سنت قطعی، روایات معتبر و اعتبار عقلی به صدور آنها از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و یا یکی از جانشینان معصوم آن حضرت، اطمینان حاصل شود؛ و از روایاتی که به صدور آنها از معصوم اطمینان حاصل نشود ...
ابن شهاب زُهری که بود؟
...، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )،چاپ اول، قم، 1418ق. [6]. الانساب، ج 6، ص 350. [7]. فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 11، ص 40 – 41 ، کتابخانه امیر المؤمنین( علیه السلام )، چاپ اول، اصفهان، 1406ق؛ حلی، حسن بن علی بن داود، رجال ابن داود، ص 505، دانشگاه تهران، تهران، 1383 ق. [8]. موسوعة طبقات الفقهاء، ج 1، ص 524. [9]. برای ...
معنای کلمه اختیال که در روایات مَنْ مَشَی فِی الْأَرْضِ اخْتِیالاً آمده، چیست؟
...، تهران، چاپ دوم، 1375ش. [4]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 5، ص 367، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش؛ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: داودی، صفوان عدنان، ص 304، دارالعلم ، الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412ق. [5]. ر.ک: تکبر و تواضع در روایات ، سؤال 29322؛ صفات و ویژگی های مستکبران از نگاه قرآن کریم ، سؤال 23068 ...
آیا روایتی به این مضمون وجود دارد که خداوند به برکت پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) عذاب مسخ ...
اباعبدالله( علیه السلام ) و یاران آن حضرت و هتک حرمت کنندگان به حریم آل رسول( صلی الله علیه و آله و سلم ) و کسانی که در آخر الزمان مرتکب جنایات خاصی مثل همجنس بازی می گردند، از رحمت حضرت حق دور گردیده دچار عذاب مسخ خواهند شد. [1]. ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم ، انبیا، 107. [2]. ابن عباس از شاگردان امام علی( علیه السلام )، 25676. [3]. طبرسی فضل بن حسن، مجمع البیان فی ...
تلقین میّت از چه زمانی مرسوم شده است و آنچه که به نام تلقین میّت در مفاتیح الجنان درج شده، به چه کسی ...
میّتی که در حاشیه کتاب مفاتیح الجنان با چاپی که در بازار است، این عبارت اضافه شده است: علامه مجلسی (علیه الرحمه) فرموده: و تلقین کننده به این نحو بگوید، جامع تر است.[3] اما در اصل مفاتیح الجنان چنین متنی نیامده است. به هر حال؛ همان طور که گفته شد این عبارت از مرحوم مجلسی است به این بیان: مستحب است که در این حال، عقائد صحیح و حقیقی، خصوصاً ولایت امامان معصوم( علیه السلام ) به او تلقین شود [4 ...
آیا امکان دارد سید بن طاووس و کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات وی را معرّفی کنید؟ و آیا دعای صحیفه از ...
السلام ) است. [17]. ر.ک: اعتبار کتب دعا ، سؤال 1364؛ تشخیص و تمییز احادیث صحیح ، سؤال 1937. [18]. مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 79 – 84. [19]. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 270، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405ق. [20]. احمدی میانجی، علی، مکاتیب الرسول صلّی الله علیه و آله و سلّم، ج 2، ص 201 – 202، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1419ق. ...
حدیث دارای چه تقسیماتی است؟
. اهل سنت این تقسیمات را بسیار پر و بال داده و به آن افزوده اند، اما در حدیث شیعه این تقسیمات این گونه نیست که در اینجا به برخی موارد اشاره می شود. ابتدا به مباحث تقسیم خبر واحد، پرداخته می شود؛ خبر واحد دارای تقسیمات زیر است: 1. خبر مرسل: مرسل به خبری گفته می شود که برخی از راویان در سلسله سند نیامده باشند و به اصطلاح، سند ما تا معصوم( علیه السلام ) به خاطر نبودن برخی از راویان ...
قتیل العبرات به چه معنا است؟
...، لسان العرب، محقق و مصحح: فارس صاحب الجوائب، احمد، ج 4، ص 532، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [2]. أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکَی ؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 10، ص 311، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408ق. [3]. شیخ صدوق، الأمالی، ص137، اعلمی، بیروت، چاپ پنجم، 1400ق. [4]. فراهیدی، خلیل ...
چرا شیعیان بعضی از روایات صحیح بخاری را که با عقیده آنها سازگاری دارد قبول می کنند و بعضی دیگر را به جهت ...
...، عمرو بن مرزوق، و دیگران احتجاج کرده که دیگران پیش از او آنان را جرح کرده اند .[26] 4. برخورداری از ضعف محتوایی: گذشته از اشکال های پیش گفته، مهم ترین نقدی که بر صحیح بخاری وارد است، نقل روایاتی است که از هر جهت با فرهنگ و آموزه های قرآن کریم و پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت( علیه السلام ) حتی از دیدگاه برخی از صاحب نظران اهل سنت مخالف است. بدون تردید اگر مدّعی باشیم ...
شاذ و معلل در مسائل حدیثی چه معنایی دارد؟
بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1426ق. [3]. فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264. [4]. حدیث شناسی، ج 2، ص 56؛ فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت( علیه السلام )، ج 3، ص 264. [5]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج 4، ص 169، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) از غذا خوردن در ظروف سفالی مصر نهی کرده؟! خاک مصر چه مشکلی ...
خاک مصر و استفاده از آن است.[6] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی ج 6، ص 386، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [2]. حمیری، عبد الله بن جعفر قرب الإسناد، ص 376، مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ جدید، 1413ق. [3]. مائده، 21. [4]. قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء علیهم السلام، محقق، مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 186، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول ...
ثواب گفتن ذکر سبحان الله چیست؟
، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 505، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. شیخ صدوق، معانی الأخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 9 – 10، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق. [3]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 5، ص 269 – 270، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 11، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. [5]. ذَکرَ اللَّهَ کثِیراً ؛ احزاب، 21. [6]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 12. ...
آیا جمله ی من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق حدیث است؟
، وسائل الشیعة، ج 15، ص 315، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. ... َأَشْکَرُکُمْ لِلَّهِ أَشْکَرُکُمْ لِلنَّاس ؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 99، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. T
آیا دعای معراجی که در میان مردم معمول شده، دارای سند معتبر است؟
هایی را نیز از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل کرده اند که به هیچ منبع حدیثی و ادعیه آدرس داده نشده است. لذا نمی توان گفت کدام نسخه صحیح و کدام نسخه نادرست است؛ با این حال، درباره چنین دعاهایی باید گفت خواندن دعاهایی که از لحاظ محتوایی مشکلی نداشته اما اعتبار سندشان معلوم نشده، با امید ثواب، -نه به قصد ورود و صدور از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و یا امامان معصوم( علیه ...
آیا حقیقت دارد امام علی( علیه السلام ) زنی را برای باز پس گیری نامه محرمانه ای، به عریان و برهنه کردن، ...
، قم، چاپ اول، 1413ق؛ رسولی محلاتی، سید هاشم، ترجمه الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 1، ص 49 – 52، انتشارات اسلامیه، تهران، چاپ دوم، بی تا. [4]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، تحقیق: موسوی جزایری، سید طیب، ج 2، ص 361 – 362، دار الکتاب، قم، چاپ چهارم، 1367ش. [5]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 29، ص 515- 516، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق ...
تأثیر و نقش حدیث بر فقه را بیان کنید؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی حدیث، یکی از مهم ترین و اصلی ترین منبع و مأخذ احکام فقهی پس از قرآن کریم است که در عصر پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان معصوم( علیه السلام ) و نیز در عصر غیبت امام دوازدهم حضرت مهدی(عج)، پاسخ گوی مسلمانان بوده است. حدیث در اصطلاح؛ کلامی است که گفتار یا کردار، یا امضا و تأیید معصوم( علیه السلام ) را بازگو و حکایت می کند. پس از ...
معنای طبقه راوی چیست؟
شیعه نیوز : پرسش معنای طبقه راوی چیست؟ مثلاً می گویند فلانی در این حدیث از فلان طبقه است؟ پاسخ اجمالی در علم حدیث شناسی؛ راویان حدیث، از جهات مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرند که یکی از آنها، از جهت زمان حیات و زندگی راوی در عصر پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امام معصوم( علیه السلام )، و همچنین این که او از چه کسی نقل حدیث کرده و چه کسی از او نقل حدیث ...
نظر امامان معصوم( علیه السلام ) درباره افراد ظالم و فحاش و هتاک چیست، و چگونه باید با آنها رفتار کرد؟
شیعه نیوز : پرسش ائمه معصوم( علیه السلام ) چگونه درباره افراد ظالم و فحاش توضیح می دهند؟ درباره شخصی که به ظاهر حلالیت طلبیده، اما قصد جبران ندارد و بکار خود ادمه می دهد؟! پاسخ اجمالی اساساً سفارش نخست دین اسلام و به تبع آن پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان معصوم( علیه السلام ) خوش رویی، ملاطفت و مهربانی با مردم، حتی با مخالفان است. این مسئله از نگاه ...
درایت حدیث و روایت حدیث را با ذکر مثال توضیح دهید؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی روایت حدیث: به معنای نقل یا حمل گفتار، فعل یا تقریر معصوم است؛[1] یعنی کسی از شخصی دیگر، روایتی را بشنود و آن را نزد خود محفوظ بدارد و آن را برای دیگران نقل کند. این مرحله، بر مرحله درایت حدیث تقدّم دارد. بیشتر احادیثی که در منابع روایی ذکر شده، راویانی آنها را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار( علیه ...
معنای روایت النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی چیست؟
الْقِیَامَة (کسی که طریقه خوبی را پایه گذاری نماید، اجر و ثواب هر کس که تا روز قیامت به آن عمل کند را دارا است و کسی روش نکوهیده ای را اختراع نماید، گناه آن و هر کس که عمل به آن تا روز قیامت کند بر عهده او است.) سنّت در اصطلاح علم حدیث، گفتار، عملکرد یا تقریر (تأییداتی) است که به قصد تشریع برای امّت از پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) صادر شده است. با قید به قصد تشریع ، امور ...
حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی کیست؟
، إختیار معرفة الرجال (رجال الکشی)، ص 552، ش 1042. [5]. نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، ص 36، ش73، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، 1365 ش. [6]. ابن غضائری، احمد بن حسین، الرجال، ص 51، ش 33، مصحح: حسینی، محمد رضا، دار الحدیث، قم، 1364 ش. [7]. نوری، حسین بن محمد، خاتمة المستدرک ، ج 4، ص 242، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1417ق. [8]. یعنی گروهی که ...
آیا دعای امام معصوم( علیه السلام ) برای یک راوی دلالت بر اثبات وثاقت او می کند؟
، می گویند: ترحم و طلب رحمت از سوی خدای متعال، دعای مطلوب و مستحبی در حق همۀ مؤمنان است .[4] [1]. مانند: حائری مازندرانی، محمد بن اسماعیل، منتهی المقال فی أحوال الرجال ، ج 1، ص 94، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ اول، 1416ق؛ حسینی اعرجی کاظمی، محسن، عدة الرجال، ج 1، ص 134و 135، مؤسسة الهدایه لاحیاء التراث، قم، 1415ق؛ سبحانی، جعفر، اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه، مترجم: آل طیب ...
کتاب های حدیثی خطی در نزد شیعیان، که در قرن اول و دوم نگاشته شده است کدام اند و تا چه مقدار قابل ...
ادیان الاهی پذیرفته شده است، بر جای نمانده است و حتی نسخه ای خطی از قرآن کریم که کتابت آن یقیناً در زمان پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) انجام شده، اکنون در دسترس ما نیست، اما هیچ مسلمانی تردید ندارد که آنچه ما قرائت می کنیم کلام خدا است. بر این اساس، اگر نسخه ای خطی از زمان معصومان ( علیه السلام ) بر جای نمانده باشد، این دلیلی بر بی اعتبار بودن روایات و مستندات شیعی قلمداد نخواهد ...
وثوق صدوری و وثوق سندی به چه معنا است؟
...: اگر از صادر شدن یک روایت و حدیث از معصومین ( علیه السلام ) اطمینان پیدا کنیم می گوییم نسبت به آن حدیث وثوق صدوری حاصل شده، این اطمینان می تواند از راه سند حدیث (به طور جداگانه) یا قرائن دیگر(جداگانه یا به کمک سند حدیث) حاصل شود. وثوق سندی: اگر از صحت سند یک حدیث، اطمینان حاصل شود، گفته می شود وثوق سندی نسبت به آن حاصل شده است. در اصطلاح حدیث شناسی از این دو – به ترتیب- به وثوق خبری ...
حدیث ایاک و ملاحاة الرجال را توضیح دهید؟
، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [4]. مراء ؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معنای سخن گفتن از روی خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی این که، به واسطه ...
آیا بعضی از مارها و حشرات و عقرب هایی که ما می بینیم از اجنه هستند؟
...، أصول الکافی، ترجمه و شرح، کمره ای، محمد باقر، ج 4، ص 754، ج 2، ص 687، اسوه، قم، چاپ سوم، 1375 ش. [2]. ابن بابویه، محمد بن علی، الأمالی( للصدوق)، ص 444 - 445، کتابچی، تهران، چاپ ششم، 1376 ش. [3]. الکافی، ج 1، ص 396، دارالکتب الإسلامیة، تهران ، چاپ چهارم، 1407 ق. [4]. همان، ص 395. [5]. همان، ص 394 - 395. T ...
چرا در پایان خطبه ی فدکیه، حضرت زهرا( سلام الله علیها ) گفتار خود را خطاب به انصار ایراد می فرمایند؟
...، دمشق بیروت، چاپ اول، 1412ق؛ لسان العرب، ج 3، ص 292. [4]. ابن طاووس، علی بن موسی ، طرف من الأنباء و المناقب، ص 144، تاسوعا، مشهد، چاپ اول، 1420ق. [5]. در نسخه طبرسی اصطلاح النقیبة آمده است. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق و مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 1، ص 102، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق. [6]. لسان العرب، ج 13، ص 449. [7]. المفردات فی غریب القرآن، ص 872. T ...
آیا حدیثی به این مضمون که امام علی( علیه السلام ) فرمود: بارالها! همان طور که خلفای راشدین و هدایت یافته ...
شیعه نیوز : پرسش در مورد حدیث ذیل توضیح بفرمایید. آیا چنین حدیث در کتب معتبر شیعه وجود دارد یا خیر؟ وروی جعفر بن محمد عن أبیه أن رجلا من قریش جاء إلی أمیر المؤمنین( علیه السلام ) فقال سمعتک تقول فی الخطبة آنفا: اللهم أصلحنا بما أصلحت به الخلفاء الراشدین فمن هم، قال: حبیبای وعمای أبو بکر وعمر إماما الهدی وشیخا الاسلام ورجلا قریش، والمقتدی بهما بعد رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ...
آیا حدیث یا روایتی در مورد خوردن سحری وجود دارد؟
...، آخوندی، محمد، ج 4، ص 95، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 135، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. ؛ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 10، ص 143، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 136؛ وسائل الشیعة، ج 10، ص 144، [3]. وسائل الشیعة، ج 10، ص 145. ...