سایر منابع:
سایر خبرها
چگونه امکان دارد که راویان حدیث برخی از دعاها و زیارت نامه ها را از امام معصوم( علیه السلام ) شنیده و ...
...؛ و در تاریخ به این خصوصیت برخی از راویان اشاره شده است؛ مانند این که درباره أبو إسحاق إبراهیم بن خالد بن نصر جُرمِیهَنیّ نقل شده است که دارای حافظه قوی بود؛ به طوری که کتاب هایی داشت و هر آنچه شنیده بود، در آنها نوشته بود و این کتاب ها را به یکی از دوستان خود سپرده بود که برای او نگه داری کند، اما روزی این مرد وفات کرد و تمام کتاب هایی را که داشت با او دفن کردند، و وقتی این خبر به گوش ابراهیم بن ...
شاذ و معلل در مسائل حدیثی چه معنایی دارد؟
شیعه نیوز : پرسش شاذ و معلل در مسائل حدیثی چه معنایی دارد؟ مثال بزنید. پاسخ اجمالی الف. حدیث شاذّ؛ به روایتی گفته می شود که تنها دارای یک سند و راویان آن ثقه باشند، اما از جهت متن مخالف روایتی است که مشهور آن را نقل کرده اند. به روایت شاذ، نادر نیز می گویند.[1] در فقه؛ عنوان شاذّ، در بسیاری موارد بر حدیثی اطلاق می شود که فقها به مفاد و محتوای آن عمل نکرده اند ...
نگاهی به اختلافات اعتبار سنجی احادیث از منظر آیت الله خویی و آیت الله محسنی/ علی ظفر یوسفی
اعتبار سند آن می داند. [خویی، مصباح الاصول، ج 1: 141]. اما با آن هم، آیت الله خویی نتوانسته از وثوق صدوری دست بردارد؛ در تقریرات ایشان آمده است که اگر کسی به یک روایت ضعیف، اطمینان شخصی [به صدور آن از معصوم] پیدا کند، عمل به آن روایت واجب است. این وجوب عمل از باب حجیتِ علم عادی است؛ گرچه آن خبر از طریق راوی فاسق یا صبی وارد شده باشد. [خویی مصباح الاصول، ج 1: 199]. آیت الله خویی، از قراین ...
آیا در منابع روایی، حدیثی وجود دارد که استفاده از هر روش طبیعی را برای لذت های جنسی مجاز شمرده و استفاده ...
صادق( علیه السلام ) سؤال کرد حضرت به او فرمود: او می تواند از تمام بدنش برای این کار استفاده کند، اگر چه استفاده از غیر بدن شوهر برای ایجاد لذّت در زن جایز نیست . راویان این روایت به ترتیب عبارت اند از: 1. عدّة من اصحابنا : در کتاب کافی در صدر روایات چندین نفر از جمله احمد بن محمد بن خالد برقی، عبارت عدة من اصحابنا آمده است؛ یعنی این روایت را چندین نفر از احمد برقی نقل کرده اند. این ...
آیا حدیثی که در کتب شیعی در خصوص نماز خواندن امام حسن و امام حسین ( علیه السلام ) پشت سر مروان ابن حکم ...
می کند: امام موسی بن جعفر( علیه السلام ) فرموده: امام حسن و امام حسین( علیه السلام ) به مروان اقتدا می کردند و ما هم به آنها (جائران وقت) اقتدا می کنیم.[3] روایت اول را مرحوم راوندی از کتاب الجعفریات(الأشعثیات) نقل می کند: محمد بن محمد بن اشعث کوفی روایت کرده او که به مصر مسافرت کرده بود، در درس موسی بن اسماعیل بن موسی بن جعفر( علیه السلام ) شرکت کرد و همان جا بود که تصمیم گرفت کتاب ...
آیا راویان حدیث مربوط به حکمت غیبت امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) که در کتاب علل الشرائع شیخ ...
الله بن فضل نوفلی هم آمده است.[6] او از اصحاب امام صادق( علیه السلام ) می باشد.[7] او نیز امامی و ثقه است.[8] همان طور که دیده شد، غیر از احمد بن عبد الله بن جعفر مدائنی، سایر راویان هم در منابع رجالی از آنها اسم برده شده و هم مورد توثیق واقع شده اند. با این حال، این روایت از جهت متنی میان فقها و محدّثان پذیرفته شده است و کسی را نیافتیم که به متن این حدیث اشکالی وارد کند؛ چرا که این ...
ماجرای امامت امام حسین(ع) بعد از برادر بزرگوارشان/ آیا اسیران کربلا، اهل بیت پیامبر(ص) بودند؟
مورد سایر ائمه اطهار علیهم السلام هم موضوع به همین صورت است؛ یعنی خدای متعال ائمه را مشخص فرموده و هر امامی تنها می تواند به فرمان الهی، امام بعد از خود را معرفی کند. اراده خدای متعال بر این قرار گرفته بود که امام حسین علیه السلام بعد از امام حسن علیه السلام به امامت برسد. اما این نوع امر الهی که برادر بعد از برادر به امامت برسد در مورد امامان دیگر وجود ندارد. بله. حضرت حق ...
چه تفاوتی بین حدیث جابر و حدیث ثقلین وجود دارد؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی 1. حدیث ثقلین از طریق اهل سنت و شیعه به طور متواتر نقل شده است، از جمله کسانی که این حدیث را گزارش کرده جابر بن عبد الله است. امام باقر( علیه السلام ) می فرماید: نزد جابر بن عبد اللَّه رفتم و گفتم مرا از حجة الوداع خبر ده، جابر ضمن بیان حدیثی طولانی، گفت که رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: به راستی من در میان شما چیزی به جا می گذارم که بعد از ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) از غذا خوردن در ظروف سفالی مصر نهی کرده؟! خاک مصر چه مشکلی ...
خاک مصر و استفاده از آن است.[6] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی ج 6، ص 386، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [2]. حمیری، عبد الله بن جعفر قرب الإسناد، ص 376، مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ جدید، 1413ق. [3]. مائده، 21. [4]. قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء علیهم السلام، محقق، مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 186، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول ...
احمد بن اسحاق قمی که بود؟
اصحاب امام هادی(علیه السلام ).[9] درباره تاریخ وفات احمد بن اسحاق دو نوع روایت متعارض وجود دارد. بنابر روایت شیخ صدوق از سعد بن عبد الله اشعری؛ احمد بن اسحاق در عصر امام عسکری(علیه السلام ) پس از ملاقات با آن حضرت در سامرّا، به هنگام بازگشت به سوی قم در سه فرسخی حلوان (سر پل ذهاب امروزی) رحلت می کند و در همان جا پس از آن که کافور ، خادم امام عسکری(علیه السلام )، به خرق عادت حضور یافته و بدنش ...
آیا امکان دارد سید بن طاووس و کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات وی را معرّفی کنید؟ و آیا دعای صحیفه از ...
پیرامون اوقات استجابت دعا، صفات دعاکننده و ... حُسن ختام کتاب گشته است. اعتبار کتاب مهج الدعوات سید رضی الدین بن طاووس، که قصدش تنها تهیه کتابی در ادعیه بوده، در برخی موارد سلسله سندهای دعاها و روایات را ذکر کرده و در موارد دیگر، سلسله سند دعاها و روایات نقل شده از ائمه اطهار( علیه السلام ) را حذف کرده و تنها به ذکر نام یک و یا دو راوی از معصومان( علیه السلام ) اکتفا نموده است. البته در ...
چرا شیعیان بعضی از روایات صحیح بخاری را که با عقیده آنها سازگاری دارد قبول می کنند و بعضی دیگر را به جهت ...
...، عمرو بن مرزوق، و دیگران احتجاج کرده که دیگران پیش از او آنان را جرح کرده اند .[26] 4. برخورداری از ضعف محتوایی: گذشته از اشکال های پیش گفته، مهم ترین نقدی که بر صحیح بخاری وارد است، نقل روایاتی است که از هر جهت با فرهنگ و آموزه های قرآن کریم و پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت( علیه السلام ) حتی از دیدگاه برخی از صاحب نظران اهل سنت مخالف است. بدون تردید اگر مدّعی باشیم ...
آیا دعای امام معصوم( علیه السلام ) برای یک راوی دلالت بر اثبات وثاقت او می کند؟
، می گویند: ترحم و طلب رحمت از سوی خدای متعال، دعای مطلوب و مستحبی در حق همۀ مؤمنان است .[4] [1]. مانند: حائری مازندرانی، محمد بن اسماعیل، منتهی المقال فی أحوال الرجال ، ج 1، ص 94، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ اول، 1416ق؛ حسینی اعرجی کاظمی، محسن، عدة الرجال، ج 1، ص 134و 135، مؤسسة الهدایه لاحیاء التراث، قم، 1415ق؛ سبحانی، جعفر، اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه، مترجم: آل طیب ...
وثوق صدوری و وثوق سندی به چه معنا است؟
(وثوق و اطمینان به خبر) و وثوق مُخبری (اطمینان از وثاقت افراد موجود در سند) نیز یاد می شود.[1] همان طور که ملاحظه می شود نسبت بین این دو عموم و خصوص من وجه است، یعنی گاهی وثوق سندی هست ولی وثوق صدوری نیست به عبارت دیگر؛ از صحت سند یک روایت اطمینان حاصل شده ولی چه بسا قطع داریم که این روایت از امام معصوم صادر نشده است. امام صادق ( علیه السلام ) وقتی سعید بن مغیره را لعنت می کردند فرمودند: او ...
حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی کیست؟
شیعه نیوز : پرسش حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی کیست؟ و از یاران کدام امام بود؟ وضعیت او میان حدیث شناسان چگونه است؟ پاسخ اجمالی حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی و پدرش علی، هر دو از راویان و محدثانی هستند که نام آنها در سلسله سند روایاتی از امامان معصوم ( علیه السلام ) دیده می شود و هر دو از بزرگان واقفیه می باشند. رجال کشی به نقل از، علی بن ...
آیا راویان حدیث رفع موثق هستند؟
...> [4]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 156 – 157، المکتبة الرضویة، نجف اشرف، چاپ اول، بی تا. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة (رجال النجاشی)، محقق و مصحح: شبیری زنجانی، سید موسی، ص 389، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1407ق. [6]. سبحانی تبریزی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 95، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول ...
آیا این حدیث صحیح است که از هر سه قاضی یک نفر به بهشت می رود؟
برقی و امام صادق( علیه السلام ) قرار گرفته و این روایت از آنها نقل شده، ذکر نشدند، و محمد بن خالد نمی تواند بدون واسطه از امام صادق نقل روایت کند؛ زیرا از اصحاب امام جواد( علیه السلام ) است؛[5] بنابر این از نظر سند قابل اعتماد نیست. البته این روایت را مرحوم شیخ صدوق در کتاب خصال آورده که آن نیز مرفوعه است، ولی با این تفاوت که در سندی که در خصال ذکر شده، محمد بن خالد از ابن ابی عمیر نقل ...
آیا انتساب کتاب فقه الرضا به شخص امام رضا( علیه السلام ) درست است یا خیر؟
از آن استفاده کرده اند؛ لذا می بینیم که بسیاری از علمای بعد از علامه مجلسی(ره) از این کتاب استفاده کرده و روایات بسیاری را از آن نقل کرده اند، اگرچه بسیاری از آنها انتساب کتاب به شخص امام رضا( علیه السلام ) را نمی پذیرند، اما با روایات در آن مانند دیگر روایات برخورد کرده و پس از بررسی سند و دلالت روایات، مواردی را قبول می کنند. [1]. مجلسی، محمد تقی، لوامع صاحبقرانی در شرح من لا یحضره ...
تأثیر و نقش حدیث بر فقه را بیان کنید؟
، قم، چاپ دوم، 1413 ق؛ شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، ج 28، ص 47، مؤسسة آل البیت( علیه السلام ) ، قم ، چاپ اول، 1409ق . [13]. درء در لغت به معنای دفع کردن است؛ و مفاد قاعده ی درء این است که؛ حدود با پیدایی شبهه، مانند جهل به حکم یا موضوع، ساقط می شود. ر.ک: جمعی از پژوهشگران، زیر نظر هاشمی شاهرودی، سید محمود، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل ...
معنای طبقه راوی چیست؟
بن حدید عن زرارة عن أبی جعفر( علیه السلام ) ما می فهمیم این روایت، سندش کامل نیست، بلکه مرسل است؛ زیرا علی بن حدید با زراره و محمد بن مسلم در طبقات متوالی نیستند تا علی بن حدید بتواند بدون واسطه از زراره و محمد بن مسلم نقل روایت کند. پس وقتی گفته می شود فلان راوی در فلان حدیث مثلاً از طبقه ی اول است؛ یعنی از کسانی است که در زمان پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) زندگی می کرد و از صحابه ...
نظر امامان معصوم( علیه السلام ) درباره افراد ظالم و فحاش و هتاک چیست، و چگونه باید با آنها رفتار کرد؟
... [1]. آل عمران، 159. [2]. طه، 43، 44. [3]. فصلت، 34، 35. [4]. نساء، 148. [5]. شیخ مفید، محمد بن محمد، الاختصاص، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 243، الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413 ق، وَ قَالَ الصَّادِقُ ( علیه السلام ) مَنْ قَضَی حَقَ مَنْ لَا یَقْضِی حَقَّهُ فَکَأَنَّمَا قَدْ عَبَدَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ قَالَ ( علیه السلام ) اخْدُمْ أَخَاکَ فَإِنِ اسْتَخْدَمَکَ فَلَا وَ لَا کَرَامَةَ قَالَ وَ قِیلَ أَعْرِفُ لِمَنْ لَا یَعْرِفُ لِی فَقَالَ وَ لَا کَرَامَةَ قَالَ وَ لَا کَرَامَتَیْنِ . T ...
درایت حدیث و روایت حدیث را با ذکر مثال توضیح دهید؟
السلام ) نقل کرده و حامل آن بوده اند. درایت حدیث: واژه درایه، از ریشه د ر ی به معنای علم داشتن و دانستن آمده است.[2] و در اصطلاح؛ علمی است که در آن از سند و متن حدیث و چگونگی فراگیری و انتقال (تحمل و ادای) حدیث و آداب نقل آن بحث می شود.[3] هدف از پایه گذاری این دانش، شناسایی احادیث مقبول از مردود است. به کمک این علم؛ شنونده و یا بیننده روایت، علاوه بر این که روایت را در حافظه خود می سپارد، مفهوم و ...
چه تفاوت هایی بین حدیث، سنت، اثر و روایت وجود دارد و هر کدام دارای چه پیشینه ای است؟
) در گفتار و رفتار و تأیید دیگران می باشد.[7] اما سنت در اصطلاح علم حدیث شناسی بر گفتار و رفتار و تأیید معصوم( علیه السلام ) – پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان( علیه السلام )- اطلاق می شود.[8] [1]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 246، منشورات دار الرضی، قم، چاپ اول، بی تا؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 1، ص 198 - 199، کتابفروشی ...
شخصیت و زندگی محمد بن مسلم ثقفی را بیان کنید و او چه نقشی در زمان امام باقر( علیه السلام ) ایفا کرد؟
ما را از شیعه خود به حساب آورد؛ پس اگر لطف نموده، ما را قبول فرماید، بر ما منت نهاده است. شریک تبسّم کرد و گفت: هرگاه جوانمرد در دنیا پیدا می شود، باید مانند شما بوده باشد .[9] ج. تلاش و خدمات علمی محمد بن مسلم گاهی امامان( علیه السلام ) شیعیان خویش را در فراگیری آموزه های اسلامی و دریافت احکام شرعی به برخی از چهره های شاخص و برجسته و موجّه، ارجاع می دادند و این، نشان دهنده ی ...
مزایا و ویژگی های کتاب من لایحضره الفقیه چیست؟
عبید الله بن علی حلبی ، کتاب های علی بن مهزیار اهوازی ، کتاب های حسین بن سعید، نوادر احمد بن محمد بن عیسی ، و بسیاری دیگر از اصول اولیه و منابع معتبر روایی. وجود روایات فراوان در این کتاب شیخ صدوق در این کتاب حدود 6 هزار روایت نقل کرده است که عموماً در باره مباحث فقهی و احکام شرعی است. برخی از محققان تعداد دقیق أحادیث آن را 5998 حدیث می دانند که از آن تعداد 3943 حدیث آن دارای ...
آیا کرهٔ زمین بر ماهی و ماهی بر شاخ گاو نر بنا شده است؟ سند و شرح حدیثی که در آن این مطلب بیان شده و به ...
من الکافی (گلستان آل محمّد)، ترجمه و شرح کمره ای، محمد باقر، ج 1، ص 167 – 172، کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1382ق؛ ر.ک: مولی صالح مازندرانی، شرح أصول الکافی، تعلیقات: محقق شعرانی، تصحیح: غفاری، علی اکبر، ج 11، ص 440 و 441، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1388ق. [12]. فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، الوافی، ج 26، ص 472، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی علیه السلام، اصفهان، چاپ اول، 1406ق. [13]. ر.ک: سلیمانی آشتیانی، مهدی، درایتی، محمد حسین، مجموعه رسائل در شرح احادیثی از کافی، ج 2، ص 467 – 472، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1387ش T ...
آیا حدیثی به این مضمون که امام علی( علیه السلام ) فرمود: بارالها! همان طور که خلفای راشدین و هدایت یافته ...
خلافت امام علی( علیه السلام ) نقل کردیم که این چند خبر شما نمی تواند با آنها معارضه کند.[7] [1]. بر گرفته از سؤال 5085. [2]. طوسی، محمد بن حسن، تلخیص الشافی، ج 1، ص 61، انتشارات محبین، قم، 1382ش. [3]. بر گرفته از سؤال 5085. [4]. سید مرتضی، الشافی فی الامامة، ج 3، ص 93 و 94، تعلیقه عبدالزهراء الحسینی، مرکز ابحاث العقائدیة، قم، بی تا. [5]. الشافی فی الامامة، ج 3، ص 93 تا 96. [6]. همان، ج 3، ص 96. [7]. همان، ص 98، 101 و 102. T ...
آیا در روایتی توصیه شده که در سجده، حضرت زهرا( سلام الله علیها ) را مخاطب قرار دهیم؟ آیا این شرک نیست؟
.[2] مفضّل از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کند که ایشان فرمود: هرگاه خواسته ای در پیشگاه پروردگار داشتی و استجابت آن خواسته، از نیازهای ضروری تو بود، دو رکعت نماز گذاشته و هنگامی که سلام آن را دادی، سه بار تکبیر گفته و تسبیح حضرت زهرا( سلام الله علیها ) را انجام داده، سپس به سجده برو و صدبار بگو: یا مولاتی فاطمة أغیثینی ای بانوی من فاطمه! به دادم برس. سپس صورت راست خود را بر زمین گذاشته ...
آیا سند و متن روایت حب الوطن من الإیمان صحیح است؟
. این سخن در کتاب های حدیثی دسته اول و مورد اعتماد شیعه و اهل سنت نقل نشده است. ولی در برخی از کتاب ها بدون ذکر سند آمده است. بنابراین، اصل روایت بودن آن قطعی نیست و نمی توان آن را به پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار( علیه السلام ) نسبت داد. اما نباید از متن آن دست برداشت؛ زیرا وطن دوستی با ایمان هیچ منافاتی ندارد و وقتی به روایات هم بنگریم دوستی وطن حتی به معنای جایگاه و مکان ...
آیا خداوند روح انسان را از قسمت پا به سمت حلقوم قبض می کند؟
...؛ مانند: فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ [1] یعنی جان هنگامی که به حلقوم و گلو رسید و نزدیک است بیرون بیاید. 2. روایاتی در زمینه ی پذیرش توبه ی واقعی تا آخرین لحظه حیات در منابع روایی وجود دارد، مانند این روایت: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مَنْ تَابَ قَبْلَ مَوْتِهِ بِسَنَةٍ تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ ...