سایر منابع:
سایر خبرها
معنای تَوَشُّح که در روایات مربوط به نماز آمده، چیست؟
...؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج 4، ص 246. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 395 ، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [8]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 329، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 4، ص 396، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [9]. وسائل ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
، 1407ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 139، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. الکافی، ج 2، ص 673. [3]. شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 394، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [4]. لغت نامه دهخدا، واژه تتریب ؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق، مصحح، عطار، احمد عبد الغفور، ج 1، ص 91، دار العلم ...
منظور روایاتی که دانش پژوهان را مانند مجاهدان در راه خدا معرفی می کند چیست؟
، محمد جواد، ج 6، ص 345، نشر صدوق ، چاپ اول، تهران، 1367 ش . [5]. أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ زَیْنَ الْعَابِدِینَ ( علیه السلام ) یَقُولُ مَا مِنْ خُطْوَةٍ أَحَبَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ خُطْوَتَیْنِ خُطْوَةٍ یَسُدُّ بِهَا الْمُؤْمِنُ صَفّاً فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ خُطْوَةٍ إِلَی ذِی رَحِمٍ قَاطِع ، شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 50، جامعه مدرسین ، چاپ اول، قم، 1362 ش . ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
بی تا. [4]. ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477، واژه بله ، دار صادر، بیروت، 1414ق. [5]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج 6، ص 343، کتابفروشی مرتضوی، تهران، 1375ش. [6]. ابن ادریس، محمد بن احمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی (و المستطرفات)، محقق، مصحح، الموسوی، حسن بن احمد، ابن مسیح، ابو الحسن ، ج 3، ص 566، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1410ق . [7]. کافی، محقق، مصحح ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
، ص 439، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. المحاسن، ج 2، ص 377؛ وسائل الشیعة، ج 11، ص 439. [5]. همان. [6]. المحاسن، ج 2، ص 377. [7]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 438. [8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 276، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [9]. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق و مصحح: عطار ...
چرا در برخی روایات امام علی( علیه السلام ) را هاجر الهجرتین (انجام دهنده دو هجرت) توصیف کرده اند؟
...، قم، چاپ اول، 1418ق. [7]. بحار الأنوار، ج 45، ص 174. [8]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 4، ص 168. [9]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 311، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق؛ بحرانی اصفهانی، عبد الله بن نور الله ، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال( مستدرک سیدة النساء إلی الإمام الجواد، محقق، مصحح، موحد ابطحی اصفهانی، محمد باقر، ج 17، ص 408، مؤسسة الإمام المهدی( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1413 ق . [10]. بحار الأنوار، ج 40، ص 11. ...
آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، اشاره ای شده است؟
مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ وَ ضَرَبَ بِعَسِیبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ بَقِیَّةٌ مِنْ بَقَایَا حُجَّتِهِ خَلِیفَةٌ مِنْ خَلَائِفِ أَنْبِیَائِهِ ؛ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص 263، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. هاشمی خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، میانجی، ابراهیم ، ج 10، ص 350، مکتبة الأسلامیة، تهران ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
...> [5]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 27 – 28، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج 1، ص 93، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق. [6]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 1، ص 192، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق؛ کافی، ج 1، ص 21 – 23؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 1، ص 41، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. ...
منظور از این که در روایات آمده: خدا کالاها را گران و یا ارزان می کند، چیست؟ آیا این دسته از روایات بر ...
...، مشهد، چاپ اول، 1414ق. [11]. علامه حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، با تصحیح، مقدمه، تحقیق و تعلیقات: حسن زاده آملی، حسن، ص 342 – 343، مؤسسه نشر اسلامی، قم، چاپ چهارم، 1413ق. [12]. ر.ک: مفهوم امر بین امرین ، سؤال 58؛ رد ادله جبریون ، سؤال 528. [13]. شیخ حرّ عاملی، الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل)، محقق و مصحح: قائنی، محمد بن محمد حسین، ج 1، ص 276 ...
آیا عبارت این الفاطمیون در روایات آمده است؟ آیا اساساً گروه هایی وجود دارند که در قیامت به صورت مستقل از ...
، 167، دار المرتضویة، نجف، چاپ اول، 1356ش. [7]. ر.ک: حواریون ائمه اطهار( علیه السلام ) ، سؤال 32625؛ حواریون عیسی( علیه السلام ) ، سؤال 21221. [8]. شیخ مفید، محمد بن محمد، الإختصاص ، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 61-62، الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413ق. [9]. حافظ برسی، رجب بن محمد، مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین، محقق و مصحح ...
آفت عقل از دیدگاه امام علی در نامه 31 نهج البلاغه چیست؟
صادر می شود ضلالت و گمراهی خواهد بود. چنین فردی از دست آورد عقل سلیم که کسب بهشت و اطاعت و عبادت پروردگار و...، است محروم خواهد ماند.[2] [1]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق و مصحح: صبحی، صالح، ص 397 - 398، هجرت، قم، چاپ اول، 1414 ق. [2]. هاشمی خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، مترجم، حسن زاده آملیٍ، حسن، کمره ای، محمد باقر، محقق، مصحح، میانجی، ابراهیم، ج 15، ص 40، مکتبة الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1400 ق. ...
مشیخه چیست و چه کتاب هایی مشیخه دارند؟ عبارت عدة من أصحابنا در سند روایات به چه معناست؟
؟ بحث مفصل جداگانه ای می طلبد که جهت اختصار به همین مقدار بسنده می شود. [1]. حریری، محمد یوسف، فرهنگ اصطلاحات حدیث، ص 80، نشر هجرت، قم، 1381ش. [2]. ازهری، محمد بن أحمد، تهذیب اللغة، ج 7، ص 196، دار احیاء التراث العربی، بیروت. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 12، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. شیخ صدوق ...
چرا از معصومان( علیه السلام ) روایاتی صادر شده است که فهم آنها دشوار است؟ آیا کسی هست که آنها را بفهمد؟
، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 208، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [2]. حلوانی، حسین بن محمد، نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 102، مدرسة الإمام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، چاپ اول، 1408ق. [3]. طبرسی، علی بن الحسن، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 149، المکتبة الحیدریة، نجف، 1385 ق. [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 250، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1407 ق. ...
این که در روایات آمده، آسمان و زمین بر شهادت امام حسین( علیه السلام ) و حضرت یحیی( علیه السلام ) ...
قُلْتُ فَمَا بُکَاؤُهَا قَالَ کَانَتِ الشَّمْسُ تَطْلُعُ حَمْرَاءَ وَ تَغِیبُ حَمْرَاء ؛ ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب( علیه السلام )، ج 4، ص 54، علامه، قم، چاپ اول، 1379ق. [13]. برای نمونه ر.ک: علامه حلّی، حسن بن یوسف، مختلف الشیعة فی أحکام الشریعة، ج 2، ص 57، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق؛ میرزای قمّی، ابو القاسم بن محمد حسن، جامع الشتات فی أجوبة السؤالات، محقق ...
محمد بن جمهور که بود؟ نظر دانشمندان رجالی درباره او چیست؟
نامیده می شود. از مشهورترین کتاب های ایشان، می توان به کتاب عوالی اللآلی [10] اشاره کرد. مرحوم ابن أبی جمهور؛ از دانشمندان و بزرگان حدیث شناس شیعه در اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری بوده است.[11] [1]. همان. [2]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 413، المکتبة المرتضویه، نجف، چاپ اول، بی تا. [3]. رجال نجاشی، ص 337. [4]. غضائری، احمد بن حسین ...
معنای لباس مُعلَم و لباس مُلحَم که در روایات آمده، چیست؟
، 1375ش. [7]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 4، ص 396، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ لوامع صاحبقرانی، ج 7، ص 559. T
در روایت لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ از چه چیزی نهی شده است؟
...، عین الفعل منصوب خواهد بود.[11] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 479 - 480، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم 1407ق. [2]. ابن داود حلی، رجال ابن داود، محقق و مصحح: محمد صادق، آل بحرالعلوم، ص 272، مکتبة الحیدریة، نجف، 1392ق. [3]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 22 ...
مستأثر و مستحل فیء در روایات به چه معنا است؟
فی شرح إرشاد الأذهان ، محقق و مصحح: عراقی، آقا مجتبی، اشتهاردی، علی پناه، یزدی اصفهانی، آقا حسین، ج 4، ص 335، دفتر انشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق. [12]. طباطبایی حائری، سید علی، ریاض المسائل، محقق و مصحح: بهره مند، محمد، قدیری، محسن، انصاری، کریم، مروارید، علی، ج 8، ص 82، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1418ق؛ مرآة العقول، ج 10، ص 87. آیات مرتبط سوره الحشر (6 ...
معنای کلمات جلال و جزار و قلائد در روایات چیست؟
...، ص 204، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ دوم، 1414ق. [4]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 3، ص 131، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش. [5]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 14، ص 173، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [6]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 9، ص 133، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [7]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 14، ص 173 – 174، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق.a T ...
آیا روایت عشره مبشره (مژده بهشت به ده نفر از اصحاب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )) صحیح است؟
؛ ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج 5، ص 648، شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی الحلبی، مصر، چاپ دوم، 1395ق. [4]. ابا عبد اللَّه در اینجا کنیه زبیر است. [5]. ابن عقده کوفی، احمد بن محمد، فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام، محقق و مصحح: حرز الدین، عبد الرزاق محمد حسین، ص 166 – 167، دلیل ما، قم، چاپ اول، 1424ق؛ شیخ مفید، الکافئة فی إبطال توبة الخاطئة، محقق و مصحح: زمانی نژاد، ص 24 – 25، کنگره ...
آیا بر اساس روایات شیعی، نماز در مسجد الحرام و مسجد النبی از ارزش والایی برخوردار است؟
، ص 30، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 271، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [7]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 2، ص 88، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة ...
حدیث حارث همدانی در مورد حاضر شدن امام علی( علیه السلام ) بر بالین محتضر را چگونه ارزیابی می کنید؟
، علی اکبر، ص 3 - 7، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق. [7]. کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، ص 9 - 10، محقق و مصحح: شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق. [8]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الأبواب(رجال طوسی)، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 57 و 93، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ سوم، 1427ق. ؛موسوی خویی، سید ابو القاسم، معجم رجال الحدیث، ج 3، ص ...
آیا روایتی با این مضمون که در صحرای قیامت قلم دانشمندان، ارزشمندتر از خون شهیدان است وجود دارد؟ اگر وجود ...
، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 399، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 9، انتشارات رضی، قم، چاپ اول، 1375ش؛ طبرسی، علی بن حسن، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 137، المکتبة الحیدریة، نجف اشرف، چاپ دوم، 1385ق. [2]. شیخ طوسی، محمد بن حسن ، الأمالی، ص 521، دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق. [3]. من لا ...
احمد بن اسحاق قمی که بود؟
...، تنها پدر صدوق یا استادش ابن ولید است؛ در حالی که در این روایت، بین شیخ صدوق و سعد بن عبد الله پنج واسطه ذکر شده است.[13] [1]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 91، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ ششم، 1365ش. [2]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الأبواب(رجال طوسی)، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 373، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ سوم، 1427ق. [3]. همان، ص ...
منظور از این روایت که؛ خداوند 99 اسم دارد که هرکس آنها را بر شمرد وارد بهشت می شود ، چیست؟
، قم، چاپ اول، 1398ق. [3]. همان، ص 195. [4]. شیرازی، مکارم، تفسیر نمونه، ج 7، ص 27، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش؛ طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 288، دفتر انتشارات اسلامی ، قم، چاپ پنجم، 1417ق. [5]. ر.ک: امین، سیده نصرت، مخزن العرفان، ج 10، ص 1، نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361ش؛ مازندرانی، مولی صالح، شرح اصول و روضه کافی، محقق و مصحح: شعرانی ...
آیا دعای عهد، از لحاظ سند و متن قابل تأیید است؟
...> [20]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، الطبقات (رجال البرقی)، ص 54، انتشارات دانشگاه تهران، 1383ق. [21]. فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 332. [22]. ر.ک: شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 320، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [23]. برای دیدن روایاتی که این راوی در سلسله سند آنها وجود دارد ر.ک: شیخ طوسی، الامالی، ص 515 و 517، دار الثقافة، قم، چاپ اول ...
آیا روایت مربوط به آداب قیام، رکوع و سجده در نماز صحیح است؟
مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 360. [8]. همان، ص 353. [9]. سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 3، ص 100، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، 1418ق. [10]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 162، المکتبة المرتضویه، نجف، چاپ اول، بی تا. [11]. ر.ک: زراره و امامان ، سؤال 19464 ...
آیا استفاده از کلاهی که یهودیان بر سر می گذارند، برای مسلمانان اشکال دارد؟ و آیا روایاتی داریم که از آن ...
، 1406ق. [2]. تعدادی از علماء، الأصول الستة عشر، ص 104، دار الشبستری للمطبوعات، قم، چاپ اول، 1363ش؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 9، ص 412، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408ق. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 4، ص 427، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ حر عاملی، هدایة الأمة إلی أحکام الأئمة ...
آیا روایاتی پیرامون استفاده از عطر داریم؟ چه نوع عطری مستحب است و باید به کجای بدن یا لباس بزنیم؟
...، عیون أخبار الرضا( علیه السلام )، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 1، ص 279، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق؛ شیخ حرّ عاملی، هدایة الأمة إلی أحکام الأئمة (منتخب المسائل)، ج 3، ص 259، مجمع البحوث الإسلامیة، مشهد، چاپ اول، 1412ق. [6]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 20، ص 5، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق. [7]. طبرسی ...
مقصود از روایاتی که مردم مکه و مدینه را نکوهش می کند و مردم شام را بدتر از مردم روم می داند، چیست؟
، تهران، چاپ اول، 1386ش. [4]. توبه، 101. [5]. محدث بحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ایروانی، محمد تقی، مقرم ، سید عبد الرزاق، ج 5، ص 183 – 184، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1405ق. [6]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 11، ص 220، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق؛ نجفی ...