سایر منابع:
سایر خبرها
آیا کتاب های تعبیر خواب موجود و تعابیری که از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کنند معتبرند؟
ودیعه من در زمین شما دفن گردد؟ حضرت فرمود: مدفون در زمین شما من هستم، ودیعه و پاره تن پیامبر من هستم. گفتنی است؛ این گونه تعبیر خواب ها از ائمه( علیه السلام ) در منابع شیعی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که هر آنچه به نام تعبیر خواب امام صادق( علیه السلام ) و دیگر ائمه در هر کتابی نقل می شود، مورد تأیید باشد. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
...؛ حضرت امام خمینی(ره) کتابی با عنوان شرح حدیث جنود عقل و جهل نوشته اند که در آن به شرح یکی از احادیث مشابه با روایت مورد پرسش، که در کتاب الکافی شیخ کلینی آمده، پرداخته اند. [1]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 15 - 24، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [2]. کتاب شناسی تحف العقول، 45871 ...
آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، اشاره ای شده است؟
شیعه نیوز : پرسش آیا در نهج البلاغه به موضوع ظهور و منجی عالم بشریت، اشاره ای شده است؟ پاسخ اجمالی کتاب نهج البلاغه در برگیرنده سخنان حضرت امام علی( علیه السلام ) در زمینه های مختلف است. مطالب متعددی در نهج البلاغه وجود دارد، که برخی از آنها مربوط به امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) است: 1. خطبه 182آمده است: زره حکمت و دانش بر تن دارد، و آن را با تمامی آداب ...
در روایتی از امام رضا( علیه السلام ) میان روایات مختلف درباره نوع میوه ممنوعه بهشتی حضرت آدم و حوا جمع ...
...، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 124، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق. [3]. تفسیر و ترجمه شجره= درخت که منظور میوه آن است؛ به حسد، به نوعی تعبیری اخلاقی و عرفانی است. [4]. عیون أخبار الرضا( علیه السلام )، ج 1، ص 306. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 259، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [6]. همان، ص 138. [7]. همان ...
آیا این که غلام سیاه امام سجاد( علیه السلام ) درخواست باران کرد و باران آمد، معتبر است؟
راوی حدیث از امام صادق( علیه السلام ) چنین نقل شده است: کَانَ سَعِیدُ بْنُ الْمُسَیبِ وَ الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی بَکْرٍ وَ أَبُو خَالِدٍ الْکَابُلِی مِنْ ثِقَاتِ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ ؛[2] سعید بن مسیب، قاسم بن محمد بن ابی بکر و ابو خالد کابلی از اصحاب موثّق و مورد اطمینان علی بن حسین( علیه السلام ) بودند. با توجه به نکات فوق، روایت مرسل موجود در پرسش با توجه به اعتبار کتاب و نیز ...
چرا در برخی روایات امام علی( علیه السلام ) را هاجر الهجرتین (انجام دهنده دو هجرت) توصیف کرده اند؟
به مدینه. [5] این نقل قطعا باطل است؛ زیرا امام علی به حبشه هجرت نکرده بود و در مکه در کنار پیامبر حضور داشت؛ لذا این حدیث به جهت منافات با مسلمات فراوان تاریخی، روایی قابل پذیرش نیست. 3. بنابر منابع مختلف امام سجاد( علیه السلام ) در شام خطبه ای قرائت فرموده اند، اصل این منبع مورد اتفاق منابع است، اما در نقل متن خطبه اختلافاتی وجود دارد؛ برخی از منابع دو خطبه را از کتاب مناقب آل ابی طالب نقل ...
منظور روایاتی که دانش پژوهان را مانند مجاهدان در راه خدا معرفی می کند چیست؟
، محمد جواد، ج 6، ص 345، نشر صدوق ، چاپ اول، تهران، 1367 ش . [5]. أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ زَیْنَ الْعَابِدِینَ ( علیه السلام ) یَقُولُ مَا مِنْ خُطْوَةٍ أَحَبَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ خُطْوَتَیْنِ خُطْوَةٍ یَسُدُّ بِهَا الْمُؤْمِنُ صَفّاً فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ خُطْوَةٍ إِلَی ذِی رَحِمٍ قَاطِع ، شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 50، جامعه مدرسین ، چاپ اول، قم، 1362 ش . ...
معنای تَوَشُّح که در روایات مربوط به نماز آمده، چیست؟
...؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج 4، ص 246. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 395 ، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [8]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 329، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 4، ص 396، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [9]. وسائل ...
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
الْهَوی ؛[7] او هرگز از روی هوای نفس سخن نمی گوید. از کنار هم قرار دادن این دو آیه چنین به دست خواهد آمد که حضرت علی( علیه السلام ) نیز از روی هوی و هوس سخن نمی گوید و در سخنان خود همچون پیامبر دارای مقام عصمت است. [1]. طبری آملی، عماد الدین محمد، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ج 2، ص 60، المکتبة الحیدریة، نجف، چاپ دوم، 1383ق؛ ابن بطریق، یحیی بن حسن، عمدة عیون صحاح الأخبار فی مناقب إمام الأبرار ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
گفت روایت اکثر أهل الجنّة البُله ، تأییدی بر بهشتی بودن بسیاری از مستضعفان است. [1]. ر. ک: حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الاسناد، ص 75، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1413ق؛ بیهقی، احمد بن حسین، شعب الایمان، ج 2، ص 497، مکتبة الرشد، للنشر و التوزیع، ریاض، چاپ اول، 1423ق. [2]. قادری هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق، بکری حیانی، صفوة ...
در روایات آمده که زنی خواب بدی دید و شخصی آن را بد تعبیر کرد. پیامبر گفت چون تعبیر بد کرده، همان محقق می ...
گمان بد و باطل برای خواب به وجود می آورد که در نتیجه همین تعبیر، احتمال وقوع بد را بالا می برد. [1]. أَضْغَاثَ أَحْلَام؛ یعنی واقعیت نداشته و تنها به جهت آن تعبیر حضرت یوسف( علیه السلام ) واقعیت یافته است. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 58، ص 164، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص ...
کتاب وقعة صفین را معرّفی کنید و آیا این کتاب به فارسی ترجمه شده است؟
مکتب تاریخ نگاری عراق تدوین شده، سلسله اسناد بیشتر روایات آن به رجال و راویان شیعی مانند أصبغ بن نباته، حارث بن حصیرة ازدی، صعصعة بن صوحان، جابر بن یزید جُعفی منتهی می شود. نصر بن مزاحم به دلیل گرایش خاص خود به امام علی( علیه السلام )، خطبه هایی از آن حضرت را نقل کرده و به بسیاری از امور اجتماعی و فرهنگی به ویژه نظامی پرداخته است. او گاه چنان دقیق به گزارش تاکتیک های جنگی و روانی، شیوه ...
آیا عبارت این الفاطمیون در روایات آمده است؟ آیا اساساً گروه هایی وجود دارند که در قیامت به صورت مستقل از ...
فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1396ق. [13]. بحرانی، سید هاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 731، مؤسسه بعثت، قم، چاپ اول، 1374ش. [14]. الفقه المنسوب للإمام الرضا( علیه السلام )، ص 368، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، مشهد، چاپ اول، 1406ق. [15]. کوفی اهوازی، حسین بن سعید، الزهد، محقق و مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 93، المطبعة العلمیة، قم، چاپ دوم، 1402ق. [16]. ابن همام ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
، 1407ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 139، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. الکافی، ج 2، ص 673. [3]. شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 394، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [4]. لغت نامه دهخدا، واژه تتریب ؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق، مصحح، عطار، احمد عبد الغفور، ج 1، ص 91، دار العلم ...
آیا بر اساس روایات شیعی، نماز در مسجد الحرام و مسجد النبی از ارزش والایی برخوردار است؟
...> البته در خود مسجد الحرام نیز برخی مکان هایی وجود دارد که از سایر نقاط ارزشمندتر است و تأکید بیشتری بر آن شده است، از امام رضا(علیه السلام ) در مورد بهترین مکان برای نماز خواندن در مسجد الحرام پرسیده شد، آن حضرت در پاسخ فرمود: حطیم ما بین حجر الأسود و درب کعبه . پرسیده شد بعد از این مکان کجا بهتر است؟ امام(علیه السلام ) فرمود: در کنار مقام ابراهیم(علیه السلام ) . ... سپس کجا بهتر است؟ فرمود: در ...
منظور از حدیثی که در آن آمده امام کاظم(علیه السلام ) برای رهایی شیعه از غضب خدا خود را فدا کردند، چیست؟
شیعه نیوز : پرسش در حدیثی آمده است حضرت امام کاظم(علیه السلام ) می فرماید: همانا خداوند به شیعیان غضب می کند. سپس خداوند به من دستور داد که کدام را انتخاب می کنید بین او و آنها؟ من گفتم: به خدا قسم آنها را نجات بدهم از غضب خداوند . مقصود از این حدیث چیست؟ پاسخ اجمالی در روایتی از امام موسی بن جعفر(علیه السلام ) نقل شده است که ایشان فرمودند: خدای -عزّ و ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
، ص 439، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. المحاسن، ج 2، ص 377؛ وسائل الشیعة، ج 11، ص 439. [5]. همان. [6]. المحاسن، ج 2، ص 377. [7]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 438. [8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 276، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [9]. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق و مصحح: عطار ...
چکیده ای از ویژگی های کتاب محاسن برقی و حدیث گواهی خضر( علیه السلام ) بر امامت ائمه( علیه السلام ) را ...
شیعه نیوز : پرسش حدیثی از ابو هاشم داود بن قاسم جعفری در خصوص گواهی حضرت خضر( علیه السلام ) برای دوازده امام نقل شده است که نام آنها را ذکر می کند. این حدیث در این کتب موجود است: الکافی ، شیخ کلینی، الامامه طبرسی، کتاب الغیبه ، شیخ نعمانی، و کمال الدین ، شیخ صدوق. که همه اینها راویانی مانند این دارند: عن أحمد بن محمد البرقی، عن أبی هاشم داود بن القاسم الجعفری، عن أبی جعفر الثانی( علیه ...
ترجمه و تفسیر دعای الهی عظم البلاء چیست؟
السلام )، ص 212، مدرسه امام مهدی(عج)، قم، چاپ اول، 1410ق. [3]. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 176، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405ق. [4]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 591، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1419ق. [5]. یزدی حایری، علی ، الزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ، محقق و مصحح: عاشور، علی ، ج 2، ص 43، مؤسسة الأعلمی ، بیروت، چاپ اول، 1422ق. T ...
در چه روزها و ماه هایی زیارت امام حسین( علیه السلام ) مستحب است؟
و بالای قبر بیتوته نماید مثل کسی است که در مقابل آن حضرت شهید شده باشد .[6] در روایتی امام حسن عسکری( علیه السلام ) یکی از نشانه های مؤمن را، زیارت امام حسین( علیه السلام ) در روز اربعین شمرده اند.[7] [1]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 294، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش. [2]. همان. [3]. همان، ص 113. [4]. همان، ص 164. [5]. همان، ص 182. [6]. همان، ص 173. [7]. شیخ مفید، محمّد بن محمد بن نعمان، کتاب المزار، محقق و مصحح: ابطحی، سید محمد باقر، ص 53، کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق. ...
آیا کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی و مشایخ آن مورد تأیید است؟
، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، ج 4، ص302، اسماعیلیان ، قم، 1408ق. [2]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 260، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ ششم، 1365ش. [3]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 266، المکتبة المرتضویه، نجف، چاپ اول، بی تا. [4]. به عنوان مثال نک: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج1، ص 28، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم ...
آیا امکان دارد کتاب تحف العقول و نویسنده آن را معرّفی کنید؟
...، میرزا حسین ، خاتمة المستدرک ، ج 1، ص 186، مؤسسه آل البیت( علیه السلام ) ، چاپ اول، قم، 1417ق؛ شهیدی تبریزی، میرزا فتاح، هدایة الطالب إلی أسرار المکاسب، ج 1، ص 1، چاپخانه اطلاعات، تبریز، چاپ اول، 1375ق؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 150. [7]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (صلی الله علیه و آله)، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، مقدمه مؤلف، ص 2، دفتر انتشارات ...
چرا ائمه(علیه السلام ) در پاسخ یک سؤال جواب های متفاوت ارائه می کردند؟
الْبَیْضَةَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُون ، شیخ صدوق، توحید، محقق، مصحح، حسینی، هاشم ، ص 130، جامعه مدرسین ، قم، چاپ اول، 1398ق . [5]. کافی، ج 1، ص 79 . [6]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 257، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق . ...
روایات درباره دانشمندان چه نظری دارند؟ آیا دانشمندانی هستند که هنگام ظهور امام مهدی( عجه الله تعالی ...
یَحْتَاجُ إِلَی رَغْبَةٍ وَ إِرَادَةٍ وَ فَرَاغٍ وَ نُسُکٍ وَ خَشْیَةٍ وَ حِفْظٍ وَ حَزْم ؛ منسوب به جعفر بن محمد علیه السلام (امام ششم)، مصباح الشریعة، ص 14 – 15، اعلمی، بیروت، چاپ اول، 1400ق. [4]. مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ: إِذَا بَلَغَتِ النَّفْسُ هَذِهِ لَمْ یَکُنْ لِلْعَالِمِ تَوْبَةٌ وَ کَانَ لِلْجَاهِلِ تَوْبَةٌ ؛ کوفی اهوازی، حسین بن سعید، الزهد، محقق و مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 71، المطبعة العلمیة، قم، چاپ دوم، 1402ق. [5]. ابن عربی، محی الدین، فتوحات مکیه، ج 3، ص 327، دار صادر، بیروت، بی تا. ...
به مناسبت سالروز تولد حضرت ابالفضل(ع) / همسر و فرزندان سقای کربلا را بشناسید/ آیا فرزند قمر بنی هاشم در ...
بعضی نوشته اند که حضرت عباس(ع) دو فرزند دیگر به نام های محمد و قاسم داشته است که در کربلا جزو یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیدند. به اعتقاد برخی دیگر، حضرت عباس(ع) پسری بنام حسن داشته که مادرش ام ولد بوده است. بعضی دیگر نیز نوشته اند که حضرت عباس دختری هم داشته است؛ ولی با این حال نام او را ذکر نکرده اند. آیا فرزندان حضرت عباس(ع) نیز در کربلا شهید شدند؟ اقوال گوناگونی در مورد ...
مهلاً مهلاً یعنی چه؟ و سخن کیست؟
ها به معنای مدارا کردن و...، می باشد که با در نظر گرفتن حال مخاطب و متکلم و مکان ایراد سخن، باید معنای دقیق آن را مشخص کرد. [2]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، متن، ص 87، اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1375ش؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 11، ص 633، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [3].نصر الله زاده، حمید، نحو جامع، ص 33، انصاریان، قم، چاپ اول، 1385ش. [4 ...
آیا خطبه شقشقیه دارای سند صحیح بوده و آیا این خطبه دلالت بر غصب مقام خلافت امام علی(علیه السلام ) دارد؟
شیعه نیوز : پرسش آیا سند صحیحی برای خطبه شقشقیه وجود دارد؟ و آیا می توان از متن خطبه شقشقیه صریحاً امامت بلا فصل حضرت علی(علیه السلام ) و فرزندان گرامی ایشان را ثابت نمود؟! پاسخ اجمالی تمام شیعیان و برخی از اهل سنت معتقدند که خطبه شقشقیه کلام امام علی(علیه السلام ) است. این خطبه در کتاب های مختلفی – گاه با ذکر سند و گاه بدون آن - نقل شده و برخی از منابع پیش از سید رضی نیز ...
معنای عبارت بشرائع دینی و خواتیم عملی در زیارات و ادعیه چیست؟
) به آن عطف شده است، هر ترکیب و متعلَقی که برای جمله اول (بشرائع دینی) بیان شد برای جمله دوم نیز صادق است. [8]. مجلسی، محمد باقر، ملاذ الاخیار، ج 9، ص 306، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی ، قم، 1406ق. [9]. همان. [10]. ملاذ الأخبار، ج 9، ص 307. [11]. عاملی، محمد بن مکی (شهید اول)، مزار، ص 158، محقق و مصحح: موحد ابطحی اصفهانی، محمد باقر، انتشارات مدرسه امام مهدی(عج)، قم، 1410ق. ...
منظور از این که در روایات آمده: خدا کالاها را گران و یا ارزان می کند، چیست؟ آیا این دسته از روایات بر ...
، مؤسسه معارف اسلامی امام رضا( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1418ق. [14]. محمدی ری شهری و همکاران، حکمت نامه پیامبر اعظم( صلی الله علیه و آله و سلم )، ج 13، ص 74، دار الحدیث ، قم، چاپ اول، 1386ش. [15]. خواجه نصیر الدین طوسی، تجرید الاعتقاد، محقق: حسینی جلالی، ص 208، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1407ق. [16]. ر.ک: قیمت گذاری کالا ، سؤال 1059؛ قیمت گذاری کالا از نگاه روایات ، سؤال 48756. T ...
آیا در روایات توصیه شده است هنگام گم کردن راه در بیابان، به سمت راست متمایل شوید؟
شیعه نیوز : پرسش تیامَنوا در این روایت به چه معنا است: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیمُونٍ بِإِسْنَادِهِ یعْنِی عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) إِذَا ضَلَلْتُمُ الطَّرِیقَ فَتَیامَنُوا . پاسخ اجمالی در این روایت، امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر ...