سایر منابع:
سایر خبرها
موسوی: آمریکا حداقل 9 تریلیون دلار برای دخالت در امور کشورها هزینه کرده / شعار اول آمریکا فقط در فلاکت ...
تا معامله ننگین قرن که مرده به دنیا آمد. از این مقدار هزینه سرسام آور فقط 2 تریلیون دلار آن در 3 سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ بوده است. به راستی اگر این هزینه های فوق سنگین برای دهها میلیون قشر فقیر، آسیب پذیر و کارتن خواب خود آمریکا- نه سایر مناطق جهان - بکار می رفت در این ایام مصیبت بار و کرونا زده در آمریکا شاهد گریه پرستاران آمریکایی از کمبود امکانات درمان، کیسه زباله پوشی کادر درمان و ...
خانه نشینی برای دفع بلا در روز طبیعت
.... " شاید منظور پولاک از این انگیزه ها همان سبزه گره زدن باشد. در این روز دخترهای دم بخت، برای پیدا کردن شوهر، سبزه گره می زدند و معتقد بودند که تا سیزده آینده حاجت آن ها روا خواهد شد. البته به شرط اینکه این ذکر را در حین انجام گره زنی گفته باشند: "سیزده به در، سال دیگر، خانه شوهر، بچه به بر. ولی گره زدن سبزه اختصاص به این حاجت نداشت، خانم ها برای نیت های دیگر ولو رفتن زیارت کربلا و ...
حضور قلب عجیب امام سجاد علیه السلام در نماز
علیه السّلام در پاسخ فرمود: یا جابر! لا ازال علی منهاج ابویّ، متأسّیا بهما حتّی القاهما: "ای جابر! من همواره همانند رفتار پدرانم هستم و به آن ها اقتدا می کنم تا به دیدارشان نائل گردم. حضور قلب عجیب امام سجاد علیه السلام در نماز روایت شده: هرگاه امام سجّاد علیه السّلام مشغول نماز می شد، آنچنان از خود بی خود می گشت که صدای اطراف خود را نمی شنید. در یکی از شبها، یکی از فرزندان ...
آیا کتاب های تعبیر خواب موجود و تعابیری که از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کنند معتبرند؟
ودیعه من در زمین شما دفن گردد؟ حضرت فرمود: مدفون در زمین شما من هستم، ودیعه و پاره تن پیامبر من هستم. گفتنی است؛ این گونه تعبیر خواب ها از ائمه( علیه السلام ) در منابع شیعی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که هر آنچه به نام تعبیر خواب امام صادق( علیه السلام ) و دیگر ائمه در هر کتابی نقل می شود، مورد تأیید باشد. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
. [3]. فیض کاشانی، محمد محسن، نوادر الأخبار فیما یتعلق بأصول الدین، محقق و مصحح: انصاری قمی، مهدی، ص 9، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، چاپ اول، 1371ش؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 1، ص 83، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 1، ص 117، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [4]. تحف العقول، ص 15. ...
معنای تَوَشُّح که در روایات مربوط به نماز آمده، چیست؟
...؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج 4، ص 246. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 395 ، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [8]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 329، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 4، ص 396، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [9]. وسائل ...
آیا این که غلام سیاه امام سجاد( علیه السلام ) درخواست باران کرد و باران آمد، معتبر است؟
غلام سیاه را در بین آنان ندیدم، گفتم: غلام سیاهی که من می خواهم در میان آنان نیست! سرپرست غلامان گفت: غیر از فلان غلام که نگهبان است کسی نیست، گفتم: او را بیاور! چون او را آورد دیدم همان غلام سیاهی است که من می خواستم. به امام گفتم: این همان غلام سیاهی است که من می خواهم، امام( علیه السلام ) فرمود: ای غلام! سعید مالک تو شد، با او برو ، غلام سیاه به من گفت: چه باعث شد که تو بین من و مولای من ...
در روایتی از امام رضا( علیه السلام ) میان روایات مختلف درباره نوع میوه ممنوعه بهشتی حضرت آدم و حوا جمع ...
...، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 124، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق. [3]. تفسیر و ترجمه شجره= درخت که منظور میوه آن است؛ به حسد، به نوعی تعبیری اخلاقی و عرفانی است. [4]. عیون أخبار الرضا( علیه السلام )، ج 1، ص 306. [5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 259، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش. [6]. همان، ص 138. [7]. همان ...
افطاری دادن در کدام روز برابر مهمان کردن صد هزار پیامبر، امام و شهید است؟
روز غدیر است. [1]. گروهی از مردم. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 202، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [3] . سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 1، ص 476، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1409ق. ...
آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، اشاره ای شده است؟
مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ وَ ضَرَبَ بِعَسِیبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ بَقِیَّةٌ مِنْ بَقَایَا حُجَّتِهِ خَلِیفَةٌ مِنْ خَلَائِفِ أَنْبِیَائِهِ ؛ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص 263، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. هاشمی خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، میانجی، ابراهیم ، ج 10، ص 350، مکتبة الأسلامیة، تهران ...
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
، ص 368، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، چاپ اول، 1407ق؛ علامه حلی، حسن بن یوسف، کشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین( علیه السلام )، محقق و مصحح: درگاهی، حسین، ص 450، وزارت ارشاد، تهران، چاپ اول، 1411ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 38، ص: 199، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [2]. ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب الإمام علی بن أبی طالب( علیه السلام )، ص 199، دار الأضواء، بیروت، چاپ ...
جایگاه صداقت و راستی در قرآن و روایات چگونه است؟
. [3]. مائده، 116. [4]. مائده، 119. [5]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص 36، قم، دار الکتاب الإسلامی ، چاپ دوم ، 1410ق . [6]. همان، ص 84 – 85. [7]. همان، ص 298. [8]. لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، ص 44، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1376ش. [9]. همان، ص 49. [10]. اعراف، 8. [11]. بحار الانوار، ج 68، ص 11. [12 ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 402- 403، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407.ق [8]. عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 1، ص 270، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. عن سلیمان بن خالد عن أبی جعفر ( علیه السلام ) قال سألته عن المستضعفین فقال: البلهاء فی خدرها و الخادم- تقول لها صلی فتصلی لا تدری إلا ما قلت لها- و الجلیب الذی لا یدری إلا ما قلت له، و الکبیر الفانی و الصبی و الصغیر هؤلاء المستضعفون . ...
چرا در برخی روایات امام علی( علیه السلام ) را هاجر الهجرتین (انجام دهنده دو هجرت) توصیف کرده اند؟
آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 2، ص 5، انتشارات علامه، قم، چاپ اول، 1379ق. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 2، ص 5؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 38، ص 229، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [6]. بحار الانوار، ج 45، ص 138؛ حسینی موسوی، محمد، تسلیة المُجالس و زینة المَجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، محقق، مصحح، حسون، کریم فارس، مؤسسة المعارف ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
، ص 439، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. المحاسن، ج 2، ص 377؛ وسائل الشیعة، ج 11، ص 439. [5]. همان. [6]. المحاسن، ج 2، ص 377. [7]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 438. [8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 276، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [9]. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق و مصحح: عطار ...
نگاه احادیث به قیمت گذاری کالا چگونه است؟
. [14]. گروهی از فقیهان، قیمت گذاری را غیر مجاز دانسته اند، از جمله: شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی، ص 374، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ دوم، 1400ق؛ ابن زهره حلبی، حمزة بن علی، غنیة النزوع إلی علمی الأصول و الفروع، ص 231، مؤسسه امام صادق( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1417ق؛ محقق حلّی، نجم الدین جعفر بن حسن، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، محقق و ...
در چه روزها و ماه هایی زیارت امام حسین( علیه السلام ) مستحب است؟
و بالای قبر بیتوته نماید مثل کسی است که در مقابل آن حضرت شهید شده باشد .[6] در روایتی امام حسن عسکری( علیه السلام ) یکی از نشانه های مؤمن را، زیارت امام حسین( علیه السلام ) در روز اربعین شمرده اند.[7] [1]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 294، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش. [2]. همان. [3]. همان، ص 113. [4]. همان، ص 164. [5]. همان، ص 182. [6]. همان، ص 173. [7]. شیخ مفید، محمّد بن محمد بن نعمان، کتاب المزار، محقق و مصحح: ابطحی، سید محمد باقر، ص 53، کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق. ...
روایاتی که در آنها ازدواج با برخی قبایل؛ مانند اهل سودان یا اکراد نهی شده است! منظور چیست؟
هایی است برای گروهی که تفکّر می کنند ؛ روم، 21. [4]. در روایتی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: اگر می توانی با زنی ازدواج کن که دارای فرزندانی شوی تا زمین را از تسبیح خود، سنگین کنند، حتماً این کار را بکن، اگر چه آن زن، زنی سیاه و بد چهره باشد ؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 333، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق ...
مهلاً مهلاً یعنی چه؟ و سخن کیست؟
.... کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 276، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 61، ص 29، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [6]. ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّوای أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن ، روم، 10. [7]. وَ لا یَحْسَبَنَّ ...
روایات درباره دانشمندان چه نظری دارند؟ آیا دانشمندانی هستند که هنگام ظهور امام مهدی( عجه الله تعالی ...
یَحْتَاجُ إِلَی رَغْبَةٍ وَ إِرَادَةٍ وَ فَرَاغٍ وَ نُسُکٍ وَ خَشْیَةٍ وَ حِفْظٍ وَ حَزْم ؛ منسوب به جعفر بن محمد علیه السلام (امام ششم)، مصباح الشریعة، ص 14 – 15، اعلمی، بیروت، چاپ اول، 1400ق. [4]. مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ: إِذَا بَلَغَتِ النَّفْسُ هَذِهِ لَمْ یَکُنْ لِلْعَالِمِ تَوْبَةٌ وَ کَانَ لِلْجَاهِلِ تَوْبَةٌ ؛ کوفی اهوازی، حسین بن سعید، الزهد، محقق و مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 71، المطبعة العلمیة، قم، چاپ دوم، 1402ق. [5]. ابن عربی، محی الدین، فتوحات مکیه، ج 3، ص 327، دار صادر، بیروت، بی تا. ...
این که در روایات آمده، آسمان و زمین بر شهادت امام حسین( علیه السلام ) و حضرت یحیی( علیه السلام ) ...
...، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق. [4]. لم تبک السماء علی أحد قبل قتل یحیی بن زکریا حتی قتل الحسین ع فبکت علیه ؛ قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء( علیه السلام )، محقق، مصحح، عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 221، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول، 1409ق. [5]. ر.ک: ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 88، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول ...
چرا از معصومان( علیه السلام ) روایاتی صادر شده است که فهم آنها دشوار است؟ آیا کسی هست که آنها را بفهمد؟
، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 208، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [2]. حلوانی، حسین بن محمد، نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 102، مدرسة الإمام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، چاپ اول، 1408ق. [3]. طبرسی، علی بن الحسن، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 149، المکتبة الحیدریة، نجف، 1385 ق. [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 250، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1407 ق. ...
آیا عبارت این الفاطمیون در روایات آمده است؟ آیا اساساً گروه هایی وجود دارند که در قیامت به صورت مستقل از ...
، 167، دار المرتضویة، نجف، چاپ اول، 1356ش. [7]. ر.ک: حواریون ائمه اطهار( علیه السلام ) ، سؤال 32625؛ حواریون عیسی( علیه السلام ) ، سؤال 21221. [8]. شیخ مفید، محمد بن محمد، الإختصاص ، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 61-62، الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413ق. [9]. حافظ برسی، رجب بن محمد، مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین، محقق و مصحح ...
منظور از این که در روایات آمده: خدا کالاها را گران و یا ارزان می کند، چیست؟ آیا این دسته از روایات بر ...
زِیَادٍ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ وَکَّلَ بِالسِّعْرِ مَلَکاً فَلَنْ یَغْلُوَ مِنْ قِلَّةٍ وَ لَا یَرْخُصَ مِنْ کَثْرَةٍ ؛کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 162، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [7]. ایجی، میر ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
، 1407ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 139، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [2]. الکافی، ج 2، ص 673. [3]. شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 394، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [4]. لغت نامه دهخدا، واژه تتریب ؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق، مصحح، عطار، احمد عبد الغفور، ج 1، ص 91، دار العلم ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) به چه کسانی نفرین می کنند؟
در جوانی زنا مرتکب می شود وقتی به سن پیری رسید قوادی می کند(بین زن و مرد به حرام جمع می کند) این افراد واصله و موصله هستند. [1]. بقره، 159. [2]. بقره، 161. [3]. مائده، 78. [4]. مسد، 1. [5]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 274، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [6]. همان، ج 6، ص 429. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی ...
چکیده ای از ویژگی های کتاب محاسن برقی و حدیث گواهی خضر( علیه السلام ) بر امامت ائمه( علیه السلام ) را ...
امام معصوم( علیه السلام ) نقل نمی کند، بلکه با اسقاط چند نفر (و اعلام و آگاهی به این اسقاط) از امام( علیه السلام ) نقل می کند. حریری، محمد یوسف، فرهنگ اصطلاحات حدیث، ص 121، نشر هجرت، قم، 1381ش. [7]. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 313، دار الکتب الاسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1395ق. [8]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 96، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول ...
آیا در آیات قرآن و روایات به حق جویی و حقیقت طلبی اشاره شده است؟
...، ج 16، ص 418، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش. [3]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ، محقق، مصحح، درایتی، مصطفی ، ص 68، ح 938، دفتر تبلیغات، قم، چاپ اول، 1366 ش. [4] همان، ح 940. [5]. همان، ح 927. [6]. همان، ح 930. [7]. آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین ، شرح آقا جمال خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح ...
معنای عبارت بشرائع دینی و خواتیم عملی در زیارات و ادعیه چیست؟
عاقبت اعمالم؛ تابع و پیرو شما هستم . پاسخ تفصیلی اعتقاد به رجعت یکی از اعتقادات اصلی شیعه است، به طوری که امام صادق( علیه السلام ) فرمود: از ما نیست کسی که به متعه (ازدواج موقت) و رجعت ما اعتقاد نداشته باشد .[1] گویا اعتقاد به این دو از رموز تشیع بوده و امام صادق( علیه السلام ) در روایتی دیگر این دو را از نشانه های مؤمن دانسته اند.[2] متعه یا همان نکاح موقّت، جزو احکام اختلافی ...
صحاح سته اهل سنت کدام اند و تا چه میزان معتبرند؟
لالفیه الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413 ق. [7]. همان؛ مفید، محمد بن محمد، آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، دفاع از تشیع، ترجمه الفصول المختارة للمفید، محقق و مصحح، حسن زاده، صادق، زمانی نژاد، علی اکبر، ص 710، مؤمنین، قم، چاپ اول، 1377 ش. [8]. ابن بابویه، محمد بن علی، ترجمه کمال الدین، مترجم، کمره ای، محمد باقر، ج 1، ص 22، اسلامیه ، تهران، چاپ اول، 1377 ش. [9]. همان. [10 ...