مصادیق تصرف ناحق در بیت المال
سایر منابع:
سایر خبرها
زندگی نامه آیت الله سیدعلی سیستانی
، بخش زیادی از کتاب صلاة ، بخشی از کتاب خمس، تمام کتاب صوم و اعتکاف را به پایان برد و شرح کتاب زکات را شروع نمود. در همان سال ها، به درس های فقهی دیگری پیرامون مباحث کتاب قضا و بحث های ربا و قاعده الزام و قاعده تقیه و دیگر قواعد فقهی نیز پرداخت و مباحث رجالی شامل حجیّت مراسیل ابن ابی عمیر و شرح مشیخه تهذیبین = (تهذیب و استبصار) وغیر آن را نیز در برنامه خود قرار داد. درس خارج ...
حکم دریافت هدیه یا پورسانت از ارباب رجوع
ای از مراجعه کنندگان به هر عنوانی که باشد برای آنان جایز نیست زیرا باعث فساد و سوء ظن به آنان و تشویق و تحریک افراد طمعکار به عمل نکردن به قانون و تضییع حقوق دیگران می شود. اما رشوه، مسلم است که برای گیرنده و دهندۀ آن، حرام است و واجب است کسی که آن را دریافت کرده به صاحبش برگرداند و حق تصرّف در آن را ندارد. توضیح المسائل مراجع تقلید، ج 2، ص: 982. درصدانه یا پورسانت سؤال 1 ...
رازگشایی از زمین خواری عجیب
بی مبالاتی منتهی به تضییع اموال عمومی و تصرف غیرقانونی است. وی با اشاره به املاکی که بازپس گرفته شده و اسناد آن به نام بیت المال یا اشخاص حقیقی تنظیم شده است، گفت: 22باب مدرسه که مورد اختلاف بوده؛ 44باب مغازه در بازارچه شهرداری، 22باب منازل شخصی افراد که شهرداری واگذار کرده بود، مسجد غدیریه و واحدهای تجاری آن، ساختمان بخشداری سابق، فرهنگسرای مهر و اراضی موسوم به باغ ویلا، تعدادی از قطعات ...
زندگی زاهدانه، مدیریت شجاعانه
نبودند کوچک ترین امکانات شخصی را از محل آستانه یا وقف نامه ها تأمین کنند. تنها منبع زندگی و گذران عمر ایشان، شهریه ناچیز حوزه علمیه بود. باید همه به ویژه کسانی که میلیاردی اموال مملکت را به یغما می برند بدانند روحانیونی هستند که چندین هزار میلیارد موقوفه های گوناگون در اختیار دارند اما زندگی شخصی خود را به سختی می گذرانند و طلب رزق و روزی حلال از خداوند متعال دارند. سال 57، پول ...
قانون "از کجا آورده ای؟" از دیدگاه قرآن و روایات
تصرف در اموالی که خارج از موارد مشروع باشد، حرام دانسته شده و استفاده از آنها گناه خواهد بود.(بقره، آیه 188؛ نساء، آیه 29) از نظر قرآن، غصب (همان)، رشوه(همان)، ربا(نساء، آیه 161) و مانند آنها موجب مالکیت اعتباری انسان نمی شود و تصرفات در این گونه اموال، تصرفات باطل ، حرام و گناه است. البته انسان نمی تواند از هر چیزی استفاده کند؛ زیرا ساختار بدن انسان نیازمند چیزهایی است که ...
پاسخ آیت الله شبیری زنجانی به پرسشی درباره خمس
شعار سال: سوال: دو نفر با یکدیگر قرار می گذارند، که هر سال برای فرار از خمس تمام اموال خود را به یکدیگر ببخشند، آیا این کار جایز است؟ پاسخ: با اینکار خمس از آنها ساقط نمی شود. مگر اینکه واقعاً قصد هبه کرده باشند – به گونه ایکه اگر طرف مقابل در مال تصرف کرد و مال را برنگرداند ادعایی نداشته باشد – مانعی ندارد. شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار 13 اسفند 1399، کد خبر: 1107912، fa.shafaqna.com. ...
ماجرای زمین خواری بزرگ و پیچیده در استان البرز / چگونه 120 هزار متر مربع زمین به تاراج رفت؟ + فیلم
سالار قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز نیز با اشاره به متلاشی شدن باند بزرگ زمین خواری در شهرستان نظرآباد و تصرف اموال متعلق به آموزش و پرورش توسط این باند، اظهار داشت: در بحث آموزشی تعدادی از فضاهای آموزشی آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد توسط این افراد تملک شده بود. وی افزود: در مورد دیگر اموال، تملک فضای درمانی متعلق به آموزش و پرورش، استخر آموزش و پرورش و تعاونی مصرف ...
رسیدگی به مستمندان در ادیان ابراهیمی
زکات مقرون فرموده است: فاقیموا الصلوه و اتو الزکوه نماز را بپا دارید و زکات بدهید. این مسأله به گونه ای تبیین شده ، که اگر فردی نماز بخواند ولی زکات نپردازد، گویا که اصلا نماز نخوانده است.امام صادق علیه السلام می فرماید: فرد صاحب مال طلا یا نقره ای نیست که پرداخت زکات مالش را انجام ندهد، مگر اینکه خداوند او را در روز قیامت در زمین صاف و فرو رونده ای حبس می کند و بر او ...
اقتصاد و معیشت در قرآن و روایات-بخش نخست
الْبَیعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا خدا بیع را حلال و ربا را حرام کرده است. (بقره 275) معامله از سوی شرع مقدس تجویز شده است زیرا به وسیله معامله، شهروندان نیازهای خویش را برطرف می کنند اما مواردی مانند احتکار و ربا حرام اعلام شده است. زیرا احتکار سبب کم یاب و یا حتی نایاب شدن مواد مصرفی مردم می شود و مال احتکار شده، چندبرابر افزایش می یابد. افزایش جنس، قدرت خرید را پایین آورده و به اقتصاد ضربه وارد می کند. ...
آثار نیکوکاری در قرآن
زمانی که اسلام آوردند، درآمدهایی از ربا و اموال حرام دراختیار داشتند و افراد به سراغ این درآمدها در بین دارایی های خود می رفتند و آن ها را صدقه می دادند، اما خداوند آنان را از این کار نهی فرمود. صدقه دادن جز از درآمد پاک و حلال درست نیست. در تفسیر مجمع البیان از علی (ع) نقل شده که حضرت فرمود: این آیه درباره کسانی نازل گردید که به هنگام انفاق خرماهای خشک و کم گوشت و نامرغوب را با خرمای خوب مخ ...
علوی:وقتی می خواهیم مطلبی را به اسلام اسناد بدهیم،باید دقیق باشیم
...، و ما نسبت به حقوق می گوئیم؛ مثلاً حق اختراع و اکتشاف و تألیف در زمان شارع نبوده و الان پیدا شده است. این حق عقلایی است؛ ما یبذل بازائه المال . ما این را هم با همان بساط می سنجیم و لذا فتوایی که از امام نقل شده بود که ایشان حق التألیف را نفی کرده بودند، ما قبول نداشتیم. حق التألیف، حق عقلایی مثل معاملات عقلاییه است؛ حقوق عقلاییه را هم ما با همان معیاری می سنجیم که صاحب عروه می فرمود. ...