هگل، ایرانیان و حکیم نظامی
سایر منابع:
سایر خبرها
زیبایی و فلسفه
و فلسفه به عنوان یک رسانه حقیقت (طریقی برای رسیدن به حقیقت) قرار دارد. منتقدان، این آموزه را عمدتاً بدین دلیل که شأن و اعتبار یگانه هنرها را چندان به درستی درنمی یابد، مورد انتقاد قرار داده اند. به نظر بسیاری از آنها، گویی هگل می خواهد مقام شعر را به مادون نثر تنزل دهد؛ گویی که هر آنچه از طریق رسانه هنر می تواند گفته شود، فلسفه به صورتی بهتر می تواند آن را بیان کند. به همین دلیل این ...
به بهانه توییت بحث برانگیز وزیر ارتباطات درباره تلویزیون /همه مخالفان تلویزیون
مصاحبه ای که در سال 88 با روزنامه شرق انجام داده در پاسخ به سوالی که چرا شعر مخاطب ندارد گفته است :چون مردم ماهیتا دگرگون شده اند. برای اینکه تلویزیون وماهواره برماغلبه کرده .او در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته :نویسندگان عامه پسند ما تیراژشگرفی دارند . جالب است وزارت ارشادی که قرار است باابتذال در فرهنگ مبارزه کند به اینها مجوز می دهد .اینها سطح ذوق انسان ایرانی را پایین می آورد . میر شکاک ...
شایان مصلح: در حد توانم جوانان را با اهل بیت آشنا کردم
اصلی قهرمانی از دید بسیاری بین سپاهان و پرسپولیس است. سطح لیگ امسال به خاطر کرونا و عدم جذب بازیکن و مربی خارجی کمی پایین آمده اما از طرفی تیم ها به هم نزدیکند و در فاصله کمی با هم قرار دارند. رقابت تنگاتنگی وجود دارد. از الان هم نمی توان گفت جنگ اصلی قهرمانی بین سپاهان و پرسپولیس است. امیدوارم در آخر فصل بتوانیم قهرمان شویم. حرف ناگفته و جامانده در پایان. امیدوارم سال جدید، سال خوبی برای مردم ایران باشد. حال دلشان خوش باشد و در کنار خانواده هایشان آرامش را تجربه کنند. امیدوارم از نظر اقتصادی وضعیت مملکت رو به بهبودی برود و از همه مهمتر سال ظهور حضرت صاحب الزمان باشد. ...
ورود باندبازی ها به حوزه شعر و ادبیات / برخی بدون صلاحیت در جایگاه نقد ادبی نشسته اند
شناخت شدم و تاثیری که شاملو بر من گذاشت خیلی بیشتر از شاعران دیگر بود، و همزمان از آن دوره تا حالا می خوانم و می نویسم و به نظرم خواندن مثل اقیانوس می ماند که همه نوع ماهی و آبزیان دارد خواندن و مطالعه کردن هم نباید محدود به یک رشته شود و انواع نگرش ها را باید مطالعه کرد که بازتاب آن قطعا بر روح و روانمان تاثیر می گذارد من هم این نوع مطالعه را تجربه کردم فلسفه، ادبیات، داستان،کتاب های مذهبی . چون ...
روایت مردی در کنار غول و پری با دغدغه های قرن بیستمی
مستقیم عمل نکرده است؟ فیلم ساز با این سوال فرعی به جهان شاعرانه ی وی نقب می زند. جهان مردی که با دغدغه های قرن بیستمی، در دل افسانه ها، کنار غول و جن و پری نشسته؛ از خودش و آنها سخن می گوید. برخی عوامل تولید این مستند عبارتند از : تهیه کننده: علیرضا کرم زاده و مسعود قارداش پور، کارگردان و تدوینگر: علیرضا کرم زاده، نویسنده و پژوهشگر: علیرضا کرم زاده و مسعود قارداش پور، تصویر بردار: محمد ...
آزادی در شعر امروز
آزادی معادل دموکراسی و تا حدی لیبرالیسم است در مفهوم امروزی که برای اولین بار در دوره ی مشروطه مطرح شد و رفته رفته به عنوان یک درون مایه ی اساسی وارد شعر و ادبیات فارسی شد و شاعران هم از آن به مثابه ی ابزاری در برابر ظلم و جور، مسائل اجتماعی _سیاسی، استبداد و استعمار و هم چنین مسائل دیگر اجتماعی و حکومتی استفاده کردند و ابیات بسیار تأثیرگذاری در بسیاری از زمینه های مختلف سروده شد که بعضاً مورد ...
شاعر طبیعت، عشق و زندگی
. نخستین بار در شعر فارسی مبالغه و تکلف و تصنع در اشعار وی دیده می شود. از این رو، منوچهری را باید پیشرو سرودن این نوع شعر دانست. وی سلطان تشبیب است و قدرت بیان خود را در راه تشبیب صرف می کند و همین خصیصه وی را در غزل وارد کرد اما این شیوه مورد قبول عام و پسند همه شاعران قرار نگرفت. در بخش دیگری از مقاله نوروز، مهرگان، سده، بهمنجنه و اساطیر باستانی در شعر منوچهری می خوانیم: نیمه ...
نوروز در اروپا؛ عید متفاوت با فضای مجازی
در آفریقا جشن گرفته شده و آیین هایی برای آن وجود دارد. در سالهای گذشته، صاحب منصبان ایرانی با هوشمندی متوجه ظرفیت استراتژیک نوروز به عنوان عامل پیوند فرهنگی در منطقه و حتی جهان شده و از تبدیل شدن آن به یک موضوع ملی گرایانه صرفاً ایرانی پرهیز کرده و از جهانی بودن و مشترک بودن آن سخن گفته اند. آنها به کرات نوروز را نه یک آیین صرفاً ایرانی، بلکه یک میراث مشترک جهانی معرفی کرده اند که در آن ...
سهم شادی در جهان داستان چقدر است؟/ ادبیات داستانی بیشتر شادی در بساط دارد یا حزن و اندوه؟
نمایشی ایران در خوشبینانه ترین حالت صد سال است، تولدی از دل ترجمه، آن هم بیشتر ترجمه ادبیات چپ. زایش از دل این جبهه معترض، خود دلیل بخشی از بیماری است، نوعی مرض مادرزاد. همین مبدا نشان می دهد چرا شادی در شعر ما اصل است اما در داستان ما غایب. آبشخور شعر ما فلسفه اشراق است، فلسفه ای که دنیا را بر نور استوار می داند، در نور و روشنایی غم و حزن و تاریکی چندان محلی از اعراب ندارد، اما ادبیات داستانی ما ...
با این شهر چه کردند؟
چاپ ایمیل توضیحات بخش: یادداشت مجموعه : اجتماعی خیلی سال است که بهار برایم جنبه ی نوستالژیک پیدا کرده است؛ به عنوان پایان یک سال و آغاز سالی جدید و بهاری دیگر؛ شاید هم این نوستالژی از اسفندماه و آغاز درخت کاری ذهنم را درگیر می کند با ارجاعی به گذشته ی غرق در درخت و باغ خرم آباد که طی چند دهه با شهرسازی بی ضابطه به تاراج رفت و اینک به قول آخماتوا بانوی شاعر روس: چه بی رحمانه ...
آشنایی با آرامگاه خیام نیشابوری
به دانش دیگر خیام در نجوم دارد. این آرامگاه با داشتن درختان تنومند در اطراف خود یک حال و هوای شاعرانه به خود گرفته؛ درست مثل خواسته خیام که دوست داشت مزارش در فضایی باز و همیشه در بهاران، گل افشان باشد. نمایی از سقف آرامگاه خیام آرامگاه این حکیم بزرگ در سال 54 توسط وزارت فرهنگ و هنر به آثار ثبت ملی ایران رسید. چراکه یکی از مهم ترین بناهای ساخته شده در زمان خود است آن هم با ...
از سکوت سروش در برابر منتقدین تا حرف های زاویه دار زوایه
خبرگزاری مهر ، گروه فرهنگ و اندیشه: در سالی که گذشت و همه آن را با نام سال کرونایی می شناسند، حوزه علوم انسانی هم مثل همه حوزه های دیگر تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفت و بسیاری از همایش های بین المللی و بزرگی که برای این سال تدارک دیده شده بود کنسل شد ضمن اینکه رکودی که در کل جهان حاکم بود در این عرصه هم حاکم شد و اتفاق ویژه اندیشه ای جز برگزاری نشست های مجازی و گفتگوی چند اندیشمند با یکدیگر رخ ...
قزللو: مشکلات اقتصادی و فضای مجازی عامل ناشناخته ماندن آثار هنری هستند
...، او را در بازسازی معنا و مفهوم و پیام، شریک کند. به قول عین القضات همدانی"جوانمردا! تو این شعرها را همچون آینه ای دان. دانی که آینه از خود صورتی ندارد، هر که در او بنگرد، خود بیند." شعر، یک جهان شاعرانه است. این جهان با جهان واقعی فاصله می گیرد. می شود شعر را یک واقعیت مجازی دانست. این جهان، جهان فردی و شخصی شاعر است نه جهان عمومی او. جهان های عمومی، غالبا شناخته شده هستند. این ...
روایت مفتون امینی از شعر سپید ایران در 20 سال پیش
این گفت وگو به شرح زیر است: -ایسنا: چه شد که با نیما (1338 – 1276) شروع کردید؟ -مفتون امینی: با نیما شروع نکردم. پیش از آشنایی با نیما ، شعر کلاسیک می گفتم؛ نوعی شعر بود به نام چارپاره که اول به آن نوع دوبیتی می گفتند. من، هم در آن قالب و هم در قالب های غزل و قصیده شعر گفته ام. چارپاره ، مختص نیما نبود. شاعران دیگر هم چارپاره می گفتند؛ اما، با قافیه های اضاف ...
شب شبِ عشقِ علی بن الحسین بن علی است // یا علی اکبر بگو حیِ علی خیرالعمل
به گزارش سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز سلام بر تو، ای نخستین کُشته از تبار بهترین بازمانده از نسلِ ابراهیم خلیل! درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه که در باره ات فرمود: خدا، بکُشد آن گروهی را که تو را کُشت. پسرم! چه جرئتی بر خدای مهربان کردند. و چه جسارتی در هتکِ حرمت پیامبر! پس از تو، خاک بر سرِ دنیا! و سلام بر توی ای شبیه ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله(صلی الله و علیه و ...
نوروزِ جمشید
د همه کارشان شوخی و دلبری گه افسانه گویی گه افسونگری جز افسون چراغی نیافروختند جز افسانه چیزی نیاموختند فروهِشته گیسو شکن در شکن یکی پایکوب و یکی دست زن چو سروِ سهی دسته گُل به دست سهی سروِ زیبا بود گُل پرست سرِ سال کز گنبدِ تیز رو شمارِ جهان را شدی روزِ نو یکی روزشان بود از کوی و کاخ به کامِ دلِ خویش میدان فراخ جدا هر یکی ...
گلپا: خیلی مبارزه کردند که من نباشم
قلم | qalamna.ir : گروه فرهنگی: مصاحبه با استاد اکبر گلپا، یکی از ستارگان آسمان موسیقی ایران، قرار بود به صورت کلاسیک و عادی انجام شود، اما روند گفتگو به گونه ای پیش رفت که استاد با مروری عمیق بر شیوه زندگی، آغاز خوانندگی و دشواری هایش، نوع نگاه به هنر، رابطه شان با پول، ازدواج و جهان بینی شان، چنان گرم و گیرا رشته سخن را به دست گرفتند و آن قدر در لابه لای مطالبشان، نکات شنیدنی و تازه ...
نوروز در افغانستان و ارادت به امام علی(ع)
...، با آمدن بهار و نوشدن طبیعت معنای یکسانی دارد و در حوزه یک قومیت محصور نمی شود و مربوط به یک تمدن به نام تمدن ایران کهن و زبان فارسی است. وی افزود: متون زیادی در گذشته وجود دارد که از نوروز سخن گفته است، این آثار شامل متون افسانه ای و اسطوره ای مانند شاهنامه نیز هست که این آیین را به دوران نخستین شاه ایران به نام گرشاسب و در جای دیگر پادشاه بزرگ پیشدادیان یعنی جمشید، نسبت داده است ...
میکاییل شهرستانی چطور به مقام سحوری رسید/ نمایشی در ستایش عشق
سحوری به کارگردانی قطب الدین صادقی نمایش سحوری نوشته و کار قطب الدین صادقی از جمله نمایش هایی است که با وجود اینکه نزدیک به 20 سال از اجرای آن می گذرد همچنان در ذهن مخاطبان تئاتر باقی مانده و در کنار آثاری چون مویه جم ، یادگار زریران ، سرود مترسک پرتغالی ، مده آ ، عادل ها و ... از جمله آثار مورد توجه این هنرمند و پژوهشگر تئاتر محسوب می شود. این اثر نمایشی بعد از حضور در بیستمین ...
لبخند رزمنده/آمده ام جبهه، داماد خدا بشم
به گزارش راهیان نور ؛ هشت سال دفاع مقدس با همه سختی ها و دشواری های متأثر از آن، یک موقعیت خاص دیگر هم داشت. فضای مطایبه، شوخی و طنز، نتیجه دورهمی ها در فضای جبهه بود که بعضی رزمنده ها برای دادن روحیه و القای شادی از آن بهره بردند. پس لبخند بزن رزمنده! آمده ام جبهه، داماد خدا بشم همه دور هم نشسته بودند. یکی از بچه ها گفت: بچه ها بیایید ببینیم برای چی اومدیم جبهه! بچه ها که سرشان ...
انقلاب اسلامی هویت ساز و هویت زدا است/هویت ملی رو به پیشرفت است
نظر تاریخی چندگانه بوده است و مجموعه عوامل و سازوکارهای متعدد متعارض در آن زیست می کردند و این زیبایی را به آن دادند که می توانیم در هنر ادبیات و سیاست و امثال آن پی بگیریم. ما ایرانیان همیشه در معرض فروریختن و برپاشدن قرار داریم، هم فرهنگ و هم تمدن ادبیات، شعر و دولت هایمان، دین و علما و هر عرصه ای که به عنوان مؤلفه های درون جامعه ایرانی بوده است. انچه ما را از این دوگانه فروریختن و ...
اندیشه پویا؛ 100 نام در تحریریۀ خیالی قرن
... نظامی گنجوی در هفت پیکر و وقتی از نشستن بهرام در گنبد فیروزه و افسانه گفتن دختر پادشاه اقلیم پنجم می گوید شعری می آورد که به احوالات بنده نزدیک است: من خود اندر مزاج سودایی وین هوا خشک و راه تنهایی چون نباشد خیال های درشت؟ خاطرم را خیال بازی کُشت... -------------------------- بیشتر بخوانید/ (دیگر مجلات معرفی ش ...
آدام زاگایووسکی شاعر برجسته لهستانی درگذشت
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اِی بی سی نیوز - آدام زاگایووسکی، شاعر مشهور لهستانی که تاملات مالیخولیایی اش در مورد فرسایش تدریجی جهان به بیان لحظه درک ناشدنی بهت زدگی و فقدان پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 در ایالات متحده انجامید، در 75 سالگی در کراکوف درگذشت. مرگ زاگایووسکی در روز یکشنبه که روز جهانی شعر یونسکو بود توسط کریستینا کرینیکای ناشر تایید شد. هنوز هیچ علتی ...
پنج تصنیف بهاری از درویش خان تا بسطامی و محمدرضا شجریان+صوت
...> مبارک بادت این سال و همه سال همایون بادت این روز و همه روز چو آتش در رخت افکنده گلنار دگر منقل منه آتش نیفروز چو نرگس چشم بخت از خواب برخاست حسدگو دشمنان را دیده بر دوز بهاری خرم است ای گل کجایی که بینی بلبلان را ناله و سوز جهان بی ما بسی بوده است و باشد برادر جز نکونامی میندوز نکویی کن که ...
یادی از هنرمندانی که در سال 1399 پر کشیدند | صندلی های خالی 1400
قبل دارد. در سال 99 تعداد زیادی از هنرمندان عرصه های مختلف از میان ما رفتند که برخی به علت ابتلا به کرونا و برخی به دلایل دیگر، چهره در نقاب خاک کشیدند. در این مطلب، مروری داریم بر مهم ترین هنرمندانی که جایشان در نوروز سال 1400 خالی خواهد بود. یاد و خاطره همه ایشان را گرامی می داریم و در ادامه ادای احترام می کنیم به یک یک مردان و زنانی که سال ها برای هنر ایران تلاش کردند. محمدعلی ...
عطار پارسا
را حدس زده بود که بسرعت دوید و مرا بلند کرد و به خانه برد. چون از جلسات عصر منزل مرحوم آیت الله اعتصامی سخن به میان آمد این نکته را هم عرض کنم که همسر نخست مرحوم آیت الله اعتصامی، مادر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد جواد و خواهرش دختر مرحوم حاج سید آقا مساوات دهدشتی بود. پس از فوت آن مرحوم در سال هزار و سیصد و دوازده، مرحوم اعتصامی با خواهر مرحوم حاج محمد نبی ازدواج کرد که ...
زیبایی شناسی و تبیین ارزش هنر از نظر کانت
به گزارش آبادان خبر ، کانت با مدنظر قرار دادن چیستی امر زیبا، امکان وقوع و صدور احکام زبیایی شناسی را مدنظر قرار می دهد. کانت در نقد قوه حکم کوشید تا برای قوه حکم که به احساس لذت و الم مربوط است، مبانی و اصولی پیشینی جست وجو کند تا از این طریق گذر از فلسفه نظری به فلسفه اخلاق را عملی کند. این مقاله با سیری اجمالی در آراء کانت در باب هنر، به بررسی نحوه تحقق زیبایی شناسی ...
از شهاب حسینی و ریحانه پارسا تا چاوشی و آغداشلو
...> مخاطب این متن، جوابیه چاوشی را سراپا خشم و غرور و بددهانی دانست و سپس ویدئویی بازنشر شد که اگرچه از آن با عنوان دلجویی یا عذرخواهی ابی از چاوشی نام بردند اما مدیر برنامه های آن خواننده اعلام کرد این ویدئو برای دو سال قبل است و به پیش از مسائل جاری برمی گردد. پایان بخش این واکنش های پینگ پونگی، شعری بود که چاوشی در توئیترش منتشر کرد و از طرف بسیاری پذیرفته شدن عذرخواهی ابی توسط چاوشی ...
علوی بروجردی: ما علم اقتصاد را هم عقلایی می دانیم، چرا که عقلا آن را ساخته اند/ خسروپناه: ایدئولوژی ...
بپذیریم و با طی کردن فرآیند علوم حدیثی به حجیّت برسیم... این پذیرش یعنی توحید در ربوبیّت تشریعی را پذیرفته ایم؛ اگر این را پذیرفتیم، نمی توانیم از ایدئولوژی های اقتصادی دنیا که مبتنی بر دئیسم است سخن بگوییم و بپذیریم. سخن گفتن را می توانیم، اما نمی توانیم، نه نظام و نه مکتب شان را بپذیریم؛ چون عرض کردم پس از فلسفة الإقتصاد، ایدئولوژی های اقتصادی و مکتب اقتصادی زاییده می شود. مکاتب اقتصادی هم فقط ...