جستجوی پاره های هویت ایرانی در سه فرهنگ
سایر منابع:
سایر خبرها
مهمترین رسالت علوم انسانی افزایش عقلانیت اجتماعیست/ما و فلسفه شرق
ایجاد کرده است. پس خدا جوهر و امر ثابت نیست. عرفان اسلامی و مکتب کیوتو خدا را در ذات جهان می دانند و گرایش وحدت وجودی دارند. هرجا حرکت و اندیشه وجود دارد از سنخ خدا و نیستی مطلق است. بنابراین می بینیم در همه بخش های مکتب کیوتو دین و خدا مطرح است. اصغری در پایان توضیح داد: نکته دیگر این است که رابطه انسان و خدا چه شکل است؟ نیشیدا می گوید رابطه خدا و انسان شبیه رابطه اثر هنری و هنرمند نیست ...
تأملاتی در دعای سحر(15)/تشبّه و تقرّب؛ نوشتاری ازاستاد محمد سروش محلاتی
.... فلسفه و تشبّه به باری تعالی یک نکته ای را به عنوان مقدمه اشاره کنم. حکمای یونان (مخصوصاً افلاطون) در بحث تعریف فلسفه، نکته ای را مطرح می کردند. فلسفه تعاریف مختلفی دارد: گاهی کلمه ی فلسفه را از نظر لغت معنا می کنند که از دو کلمه مرکب است و به معنای دوست داشتن دانش و حکمت است و گاهی فلسفه را از نظر غایت و تأثیری که حکمت بر انسان دارد تعریف می کنند. از افلاطون نقل شده ...
مطهری، فیلسوفی است که در برج عاج اهالی فلسفه نماند
انباشت علم غربیان بود، از زمین برکنیم و به دور اندازیم، لیکن احتیاط و متناسب سازی احکام و نظریه های چنین علومی را با مقتضیات تاریخ، فرهنگ، دین و اقلیم و ... البته ضروری می ساخت. اگر مطهری در برابر مکاتب الحادی غرب همچون مارکسیسم به داشته های فکری و فرهنگی این آب و خاک - البته در کنار بهره گیری از حقائقی که بر زبان متفکران غرب جاری شده بود- متوسل می شد، طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور ...
شرح دعای روز پانزدهم ماه رمضان/انابه، ارتباط عاشقانه عبد و معبود
برای (پذیرش) اسلام، گشاده می سازد . این استاد حوزه گفت: انابه برترین درجه توبه است؛ زیرا توبه بازگشت از مخالفت به موافقت و از معصیت به طاعت است؛ ولی انابه بازگشت از غیر محبوب به محبوب است؛ انابه یعنی انسان از هرآن چه غیر خداست دست بکشد و با تمام وجود خود را متوجه ذات باری تعالی کند؛ در انابه سخن از مخالفت و معصیت نیست، بلکه انابه کننده علاقه غیر خدا را نمی خواهد هرچند حلال باشد؛ خداوند در ...
گفت و گو با دکتر علی مرادخانی
فلسفه خوراک جسم نیست پس واقعاً فلسفه چیست؟ دکتر مرادخانی: ببینید! فلسفه، علم نیست که یکبار برای همیشه تعریفش بکنیم و در عرض سایر علوم قرارش بدهیم. فلسفه بیشتر تذکر به شرایط و امکانات تحقق یک وضع است. کسی که در حیطه ی فلسفه ی افلاتون سیر می کند، انسان را یک کل می داند. افلاتون که می گوید آشپزی نتیجه ی تن پروری است به این دلیل است که معتقد است فلسفه، تشبه به خداوند است. فلسفه، درک امر معقول ...
رمز ورود به گام دوم انقلاب اسلامی انتخاب درست است
این بدان معنا نیست که هر آرزویی را مزمت کرد، آرزوی خام را باید مزمت کرد، آرزوی پخته بدین معنی است که همه چیز شدنی است، اما آرزوی خام ابلهی است، انسان چه در امور معنوی و چه در امور مادی یک موجود نا متناهی است، جهت وصول این آرزوها راهکار موجود است، انسان از نظر معنوی این استعداد را دارد که همانند حضرت ابراهیم(ع) داخل آتش قرار گیرد اما آتش او را نسوزاند، یا همانند حضرت عیسی(ع) به صورت لحظه ای آسمان ها ...
شعر خیام سرشار از چرایی است
این بخش از برنامه که ارائه دلبری هم بر آن استوار بود، این است که خیام شاعر، همان خیامی ست که منجم است و ریاضی می داند. در تاریخ گمانه زنی هایی وجود دارد که خیامی که شعر می گفت با خیام ریاضیدان یکی نبوده؛ اما پیش فرض اول این نشست نسبت تمامی این علوم به یک انسان است. پیش فرض دوم درباره خیام، پذیرش این نکته است کسانی که با خیام مخالفت کردند و حتی تا مرز الحاد او پیش رفتند، تمامی آثار خیام ...
گور و گورستان؛ زمین چگونه دنیای مردگان شد؟
. این تصور در ادیان تک خدایی کامل تر شده و جایگاه خداوند در آسمان ها در نظر گرفته می شود، ولی در همۀ این ادیان نیز تأکید شده که ما شما را از خاک آفریده و به خاک باز می گردانیم. از سوی دیگر بازگشت انسان به زمین و ورود به دنیای مردگان در زیر زمین منشأ اصلی خاک سپاری مردگان محسوب می گردد. بازگشت انسان به زمین مفهومی جدایی ناپذیر از تمام آیین های خاک سپاری می باشد و دو نوع دیگر مراسم تدفین ...
تأملاتی در دعای سحر(16)
، به ایشان توجه پیدا می کنیم، خداوند را به این اسماء می خوانیم یا خداوند را به این اسماء قسم می دهیم. درواقع خداوند را به مظهر تام و تمام اسماء حسنی می خوانیم که همان پیامبر(ص) اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشند. به همان تعبیر مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی برگردیم که ابها بهاء الهی کیست؟ اجل جلال الهی کیست؟ اجمل جمال الهی کیست؟ بحث مفهومی روشن است اما اگر کسی به دنبال حقیقت می گردد، حقیقت برای مصداق ...
چرا برخی انسان ها در مقابل آیات الهی ایستادگی می کنند
.... این آن نقطه ای است که دیگر برای انسان بازگشتی وجود ندارد. انسان ها تا در مرحله غفلت و تنبلی و بی اعتنایی به حقیقت و شک هستند که گمان و خیال و وهم را در ذهن می آورند و آن را جای حقیقت و علم می گذارند، هنوز راه بازگشت برای آنها وجود دارد، اما انسانی که به نقطه تکذیب و درگیری با حقیقت و تقابل و لجاجت می افتد، راه بازگشت و پل های بازگشت به سوی حقیقت و وجود اصیل و حقیقی خودش را می بندد ...
گزارشی از گفت وگوی سروش و ملکیان درباره ی روشنفکری و حقیقت
(همان گویانه) نیست. گفتند روشنفکر ذات ندارد اما خودشان برایش ذاتی قائل شدند، اما بحث من ذات گرایی(essentialism) و رد آن نیست. گفتند طبیبان هم تقریر حقیقت و تقلیل مرارت می کنند. بحث ما در عالم فرهنگ است. روشنفکر در بستر (context) فرهنگ آن 3 کار را می کند(تفکیک باورهای صادق و کاذب و احساسات بجا و نابجا و خواسته های معقول و نامعقول) . عالم مقال من فرهنگ است نه بدن یا اقتصاد ...
قرآن شناسی روشنفکری عربی
ردنا (ادیان نیوز) – جناب آقای دکتر آرضایی ما در این برنامه در شب های گذشته اسامی زیادی از شخصیت ها و جریان های عرب، نسبت به قرآن شناسی شنیده ایم از سید جمال الدین اسدآبادی، رشیدرضا، مصلحان، جریان بیداری اسلامی و بازگشت به قرآن. این وسط در میان شخصیت های قرآن شناس و قرآن پژوه عرب به کدام طیف روشنفکر می گوییم و آیا مرزی بین این عناوین وجود دارد یا خیر؟ اگر بخواهیم نگاه جامع نسبت به جریا ...
تقسیم عشق به آسمان در روز و هفته جهانی ستاره شناسی/ضرورت توجه به نجوم آماتوری کشور
نمی شود. مردمان اولیه از آسمان به عنوان قطب نما، ساعت و تقویم استفاده می کردند. طلوع و غروب خورشید به ترتیب نمایانگر شرق و غرب بودند و با شروع تبادلات تجاری میان فرهنگ ها، موقعیت ستارگان برای راهنمایی دریانوردان به کار گرفته شد. با توسعه کاربردهای این علم بود که در سال 1973 داگ برگر، رییس انجمن ستاره شناسی کالیفرنیای شمالی، ایده روز ستاره شناسی به ذهنش رسید و تصمیم گرفت در مناطق مختلف شهر ...
انتشار فراخوان مقالات همایش ملی علامه مصباح یزدی (ره)
دانش سیاسی اسلامی مبانی نظری سیاست اسلامی (معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی، دین شناسی و ارزش شناسی) روش شناسی سیاست اسلامی منابع سیاست اسلامی اهداف سیاست اسلامی نقد و بررسی فلسفه سیاسی غرب نسبت دین و سیاست نسبت اخلاق و سیاست ضرورت حکومت دینی مشروعیت حکومت اسلامی جایگاه مردم در حکومت اسلامی آزادی در حکومت اسلامی تبیین و اثبات ولایت فقیه تبیین و تحلیل مردم سالاری تبیین انقلاب اسلامی ثبات و ...
پوچ گرایی در غرب نتیجه اومانیسم و دوری از عقل وحیانی است
کند و خودش هدف و غایت می سازد و بیرون از انسان، نه دین و نه فلسفه ای وجود دارد و اخلاق و دین، براساس فرهنگ زمانه ساخته می شود. انسان بی مقصد نیست جوادی آملی اضافه کرد: ما جزء کسانی نیستیم که جهان غیب را منکر شویم و باور داریم انسان تنها نیست، چون انسان تنها ضال و گمراه است که هرگز به هدف نمی رسد و این جهان هدفمند است و عبث نیست. آیا می شود موجودی حق باشد و بی مقصد أَیَحْسَبُ ...
هنر از دید فلسفه و حکمت
این کتاب پس از مقدمه، معنای اصطلاح خیال و مثال در عالم فلسفه و حکمت آمده و سپس دیدگاه دو شخصیت بزرگ حکمی یعنی شیخ اشراق و صدرالمتألهین شیرازی در این زمینه بیان شده است. همچنین نگاهی به آرا و عقاید ابن عربی انداخته شده و سرانجام نویسنده با طرح مقوله زیبایی و جمال از دیدگاه طبیعت و هنر در عالم عرفان و ارتباط آن با نیروی خیال و جهان مثال کارش را تمام کرده است. فلسفه تحلیلی هنر ...
مرتضی جوادی آملی: امروز جامعه به شدت آسیب دیده است/ حیثیت اجتماعی اعتدالی به افراط و تفریط کشیده شده ...
دور هستند. البته عده ای هم هستند که براساس اعتدال راه سبقت را پیش می گیرند و سَابِقٌ بِالْخَیْرَاتِ و سارعوا بالخیرات هستند. امت مقتصد در قرآن جوادی آملی افزود: قرآن جامعه بدون اعتدال را ناموفق می داند؛ اگر برخی افراد معتدل باشند و بخش دیگری نباشند موفقیت برای جامعه به دنبال ندارد؛ باید اعتدال به فرهنگ عمومی تبدیل شود و تا تبدیل نشود و در سطح عموم مستقر نشود موفقیت امت را به ...
عالم ربانی حضرت آیت الله سیدمحمد حسینی کاشانی دعوت حق را لبیک گفت
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حضرت آیت الله سیدمحمد حسینی کاشانی از نمایندگان اولین دوره مجلس خبرگان رهبری و مدرس حوزه علمیه قم و ابوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سحرگاه امروز سیزدهم رمضان 1442 هجری قمری مصادف با 6 اردیبهشت 1400 هجری خورشیدی دار فانی را وداع گفته و دعوت حق را لبیک گفت. آیت الله سیدمحمد حسینی کاشانی در سال 1313 در کاشان متولد ...
هیاهوی روشنفکری
ردنا ( ادیان نیوز ) – بالاخره بعد از تبلیغات گسترده، لایو اینستاگرامی دو استاد نامدار فلسفه در روزگار ما، یعنی دکتر عبدالکریم سروش و مصطفی ملکیانِ نازنین در باره ی روشن فکری و حقیقت برگزار شد و از همان ابتدا با یورش علاقه مندان مواجه گردید. جوری که در صفحه ی اینستاگرام منسوب به استاد ملکیان بیش از سه هزار نفر حضور داشتند. با این که می شد حدس زد حرف تازه ای گفت و شنود نخواهد شد، ولی برای این که از ...
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی: زیست دنیوی انسان با جهات فکری و عقلانی او هماهنگ است
های اجتماعی پخش می شود، به طرح مساله پیرامون زیست دنیوی از منظر دین پرداخت و بیان داشت: چگونگی زیست انسان در عالم طبیعت و معنا و غایتی برای زیست دنیوی انسان از جمله پرسش هایی است که همواره برای انسان مطرح است. اینکه بر فرض غایت و هدف، این هدف بیرون از وجود انسان است یا درون انسان است؟ اگر بیرون است، ساز و کار شناخت و تحصیل آن چگونه ممکن است؟ و اگر در درون انسان است، برای احیاء و زنده نگهداشتن آن ...
انقلاب علمی محصول انقلاب روش تحقیق است
به گزارش ایکنا، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) سلسله نشست هایی با عنوان عقلانیت نوین اسلامی با تدریس عطاءالله رفیعی آتانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، هر هفته به صورت مجازی برگزار می کند. متن هشتمین جلسه که شب گذشته برگزار شد، از نظر می گذرد؛ بحث ما این بود که علوم انسانی و اجتماعی جدید محصول انسان جدید غربی در مورد خودش است؛ یعنی موضوع در چهارچوب دانش های اجتماعی معاصر ...
انواع لایه های مطالعاتی و مکاتب اخلاقی/ معارف و مهارت های مورد نیاز برای اخلاقی زندگی کردن
خُلق در خانواده را سبب فشار قبر در برزخ بنابر منابع دینی توصیف کرد و افزود: متأسفانه امروز مباحث اخلاق در حوزه های علمیه بسیار کمرنگ شده است، در حالی که در گذشته، درس اخلاق توسط اساتید بسیار برجسته از لحاظ علمی و به طور جدی دنبال می شد و اساتید اخلاق با علومی نظیر علم تعبیر خواب، طب و نجوم، افزون بر علوم دینی در حد اجتهاد، آشنا بودند و منازل سلوک را طی کرده بودند و با راه های برون رفت از آسیب های ...
اصولِ فقه نموداری بر اساس آثار علامه مظفر
اثبات می رسند، ضوابطی برای استنتاج معارف متون قدسی فراهم آید و بر اساس آن قواعد که به مثابه قوانین و مقررات خوانش متن هستند، باب تخاطب و گفت و گو گشوده شود. گفت و گو در راستای نقد اندیشه و تبادل دانش زمانی امکان پذیر و اثربخش است که چهارچوب معینی برای گفت و گو وجود داشته باشد. در حقیقت این چهارچوب همان زمینه مشترک بحث و تبادل نظر است که هر کدام از طرفین گفت و گو با بهره مندی از آن بر ...
علم و دین سرآغاز همه چیز
هانس کونگ در سوئیس چشم به جهان گشود. او در سال های جوانی به عنوان کشیش کاتولیک سوئیس منصوب شد. تحصیلات مقدماتی خود را در محل تولد به پایان برد و در 20سالگی به رم رفت و در دانشگاه پاپی معروف به دانشگاه گریگوری، مشغول تحصیل در رشته فلسفه و الهیات شد. کونگ در مقطعی تصمیم گرفت تا جهت ادامه تحصیل به فرانسه برود و در انستیتو کاتولیک و دانشگاه سوربن به تحصیل پرداخت. پس از آن به لوزان بازگشت و ...
سومین شماره دوفصلنامه مدیریت دانش اسلامی منتشر شد
با نیازهای روز باز شود. نظریه ای که این مقاله در پی اثبات آن است، این است که بیشتر فقیهان متقدم، فقه را بر اساس مسائل آن ساختاربندی کرده اند و ساختاری درون علمی ارائه کرده اند، برخلاف فقیهان متاخر که بیشتر ساختار برون علمی و ناظر به حقوق برای علم فقه پیشنهاد کرده اند. این مقاله ساختارهای پیشنهادی متقدمان را بررسی و ارزیابی می کند. ویژگی این ساختارها استقلال از علم حقوق است؛ بر اساس ...
بررسی مبانی عملی و راهبردی سند الگوی اسلامی پیشرفت + صوت کامل
انسان شناختی شده ایم که یک محور نگرش دینی و فلسفی و حکمی و عرفانی به انسان است و در بحث دیگر بازگشت به الگوست. بعد وارد مبانی جامعه شناختی شده که فلسفه تاریخ و اجتماع در آن بحث و به تدریج نگاه کاربردی تر هم شده است و برون داد آن هم تبیین شده است. این پژوهشگر و نویسنده کتاب مبانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: فصل نهم به مبانی ارزش شناختی می پردازد و مباحث فلسفه اخلاق را هم ...
تأملاتی در دعای سحر(14)/ اسم بهیّ و مظاهر آن؛استاد محمد سروش محلاتی
بهتر و کامل تری از حق تعالی داشته باشد. لذا اگر به کتب آسمانی دیگر مراجعه داشته باشید، این بحث گسترده ی اسماء الهی (که در منابع اسلامی از قرآن و پس از آن در منابع روایی دیده می شود) به این شکل گسترده و وسیع، در کتب مقدس پیشین مطرح نیست. در گذشته، آگاهی انسان های موحد در مسأله ی معرفت به حق تعالی، بسیار معرفت بسیط تری بوده است. بگذریم از این که در هریک از این اسماء چه حقایقی نهفته است و چه عمقی وجود ...
خلافت انسان به وجود شر است
به گزارش ایکنا؛ دوازدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن شریف لک زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با محوریت آراء و اندیشه های امام موسی صدر در کتاب برای زندگی ، شب گذشته، 5 اردیبهشت ماه، با محوریت سوره عصر برگزار شد که در ادامه مشروح آن از نظر می گذرد: در جلسه قبل بخشی از مباحث سوره عصر را مطرح کردیم و در این جلسه مباحث را پی می گیریم که به لحاظ فلسفه سیاسی و اجتماعی اهمیت ...
بررسی نسبت مدرنیسم، سلفی گری و وهابی گری با روشنفکران ایرانی
تعقل را چنین برمی شمرد: 1.تقلید: وی ضمن بیان این که قرآن تقلید کورکورانه را مذمت کرده است علاج حتمی آن را در دانش و حکمت می داند. از این رو وی بعضی از متصوفه را که معتقد به العلم هو حجاب الاکبر بودند را عامل رواج بی توجهی به علم و دانش در جوامع اسلامی معرفی می کند. 2. اطاعت بزرگان و پیروی احبار و رهبان 3. پیروی از هوا که همانا میل به شهوانیت است که انسان را از خیر باز می دارد و با عقل ضدیت می ...