شیخ اشراق از نگاه فیلسوف برجسته کشور
سایر منابع:
سایر خبرها
جهان فلسفه و دپارتمان ها و مکاتب فلسفی از روی تفنن، تفلسف نمی کنند/ سهروردی اولین کسی بود که با استدلال ...
نیست و به سادگی هم این مطلب را گفته است که اگر فلسفه یونانی بوده آیا قبلی ها فکر نداشتند؟! این بسیار اشتباه است! در هر کسی نور معرفت هست، چه در شرق باشد و چه در غرب. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شما یک فیلسوف را پیدا کنید که وجودشناسی را بر مبنای نور تاسیس کرده باشد. این را میتوان در شیخ اشراق پیدا کرد. او میگوید کسانی که میخواهند فلسفه را براساس حکمت بحثی بخوانند باید به سراغ شفا ...
کتاب حکمه الاشراق در خدابنده رونمایی شد
اصل نورالانوار ساطع می شود و جهان را فرا می گیرد و دیگر موجودات، هستیِ خود را از این وجود مطلق به دست می آورند. در فلسفه ی اشراق مراحل چهارگانه ای ذکر شده که شامل تزکیه ی نفس و آماده شدن برای مکاشفه و درک بارقه ی الهی، مشاهده ی نور الهی بر مبنای شناخت و علم، حصول علم یقینی با قابلیت تحلیل فلسفی و کسب یقین فیلسوف(حکیم) و تدوین نتیجه ی تجربیات است. شیخ شهاب الدین سهروردی در ...
همه آنچه که باید از زندگی شیخ مجتبی قزوینی بدانیم
گذاشت و در راه کسب علم باطن افتاد، و بسیاری از علوم محتجبه را نیز از وی بیاموخت، و به ریاضات و مجاهدات شرعی بپرداخت، و به سیر عوالم الهی روی آورد. همین استاد بود که وی را – از همان اوان – به سستی مبانی معارف غیرقرآنی واقف ساخت، و روی دل او را از فلسفه یونانی، عرفان هندی، اشراق گنوسی و اسکندرانی، و فلسفه ها و عرفان های امتزاجی، به سوی مطلع حکمت یمانی و مشرق انوار قرآنی بگرداند. شیخ سپس به ...
مشهورترین شعرای اهل بیت (ع) دارای چه ویژگی بودند؟
(105 173 ه) از ادبا و شعرای مشهور عرب و از بزرگان شعرای اهل بیت علیهم السّلام به شمار می آید سید حمیری در ابتدا از خوارج بود وقتی که بی اساس بودن این گروه برایش روشن شد به کیسانیه رو آورد و در این عقیده نیز نتوانست دوام بیاورد در نهایت نور حقیقت در دلش روشن شده و به حقانیت شیعه امامی پی برد و شیعه امامی شد و شرف حضور به محضر امام صادق و امام کاظم علیهما السّلام نائل گردیده و با آن حضرات ملاقات نمود ...
وای از وزیر ارتباطاتِ گرفتار در وارونگی متوهم!
. از آن بدتر، هر بار که مفاهیم تاریخی مان را به واسطۀ شرق شناسان کج فهم دریافت کرده ایم، وارنگی متوهم، سهم ما شده است! برای مثال: حدود 60 سال پیش، دو فرانسوی ("هانری کربن" و "ریموند کلیبانسکی") و یک ژاپنی ("توشی هیکو ایزوتسو") به ایران دعوت می شوند که بیایند و به دانشجویان و استادان ما، چه بیاموزند؟ -آری: طرز مطالعۀ در آثار ملاصدرا و فارابی و ابن سینا و دیگر بزرگان عرفان و حکمت اسلامی را به ...
نقش پررنگ سهروردی در سلوک فکری هانری کربن/یک فیلسوف پدیدارشناس
است که اگر فلسفه یونانی بوده آیا قبلی ها فکر نداشتند؟! این بسیار اشتباه است! در هر کسی نور معرفت هست، چه درشرق باشد و چه در غرب. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شما یک فیلسوف را پیدا کنید که وجودشناسی را بر مبنای نور تاسیس کرده باشد. این را میتوان در شیخ اشراق پیدا کرد. او میگوید کسانی که میخواهند فلسفه را براساس حکمت بحثی بخوانند باید به سراغ شفا و . . . بروند اما در اینجا باید ...
نکاتی درباره نقد شیخ اشراق به منطق مشاء
در حکایتی که از رویای خودش نقل می کند و جنبه ای بنیادین در فلسفه سهروردی دارد، ارسطو را در خواب می بیند و از ارسطو پرسش می کند که علم چیست؟ چرا شیخ اشراق سوال می کند علم چیست؟ مگر پیش از این چنین سوالی مطرح نشده است؟ مگر تکلیف علم در مکتب اشراق روشن نشده است؟ مگر ابن سینا با آن دقت نظر و وسعت نظر و قوت فوق العاده استدلالی علم را مشخص نکرده است؟ چرا این پرسش دوباره مطرح می شود؟ چون علم در فلسفه ...
به بهانه روز بزرگداشت شیخ اشراق، شیخ شهاب الدین سهروردی| سید محمد دیباجی
شاید بهترین کسی که توانسته است معنای پارادوکسیکال برای شناخت ذهنیت عقلانی از شهود عرفانی را حل نماید شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی است که اتفاقا امروز بزرگداشت ایشان است که مظلومانه به دست فقهای حلب به حکم ارتداد تقتیل و شهید شد . شیخ اشراق بر اساس و در بستر دیدگاه فلسفه یونانی و عقلانیت ابن سینا که با حکمت مشرقی و ایرانی تبیین شده بود و تهافت الفلاسفه غزالی که اهل تصوف بود و با راه ذهنیت و عقل گرایی بو علی در شناخت حقیقت مخالف بود و همچنین دیدگاه ابن رشدی تفکیک الهیات از فلسفه داشت:این دو مکتب عقلانی و عرفانی را در هم تلفیق نمود و اتفاقا شرط فهم صحیح کتاب خود حکمت الاشراق را و رسیدن به شهود را در فهم دقیق منطق و استدلال عقلانی تبیین نمود تا زمینه و بستر درک عالم خیال و تأله و شهود ابتدا از جهت عقلانی فراهم شود. ...
دلیلی برای محرومیت از سخنان معصومین(ع) در فلسفه نداریم
. وی همچنین درباره هستی شناسی نوری و دسته بندی مفاهیم به حقیقی و اعتباری گفت: نظام هستی شناسانه قبل از اشراق عمدتاً به دو عالم مجرد و مادی تقسیم می شد، اما شیخ اشراق عالم دیگری به نام مثال را تعریف کرد و البته در دوره صدرا به تبیین متکاملی رسید. ایشان در یک تقسیم بندی دیگر عالم را به موجودات حی و میت و نور و ظلمت هم تقسیم کرده است؛ وجود حی را مافوق می داند که ماهیتی ندارد که در حقیقت همان ...
سهروردی؛ احیاگر نگاه افلاطونی در ایران پس از اسلام
خاتمه یافته یا بسیار کمرنگ شده است در صورتی که این نگاه افلاطونی در تفکر ایرانی در حاشیه نیست. البته کربن این را بیش از همه مرهون سهروردی می داند. او توجه دارد که افلاطونیان در غرب نیز وجود داشتند و آخرین گروه از آنها افلاطونیان کمبریج هستند که در سده هفده زندگی می کردند و اینها معاصر هابزیان و دکارتیان بودند و علی رغم تفاوتی که بین هابزیان و دکارتیان بود، اما هر دوی اینها در مخالفت با ...
نظام سازی انقلاب بر بنیادهای معرفتی مکتب امام خمینی به سامان رسید
، گفت: پیش فرض قطعی تمام اصول این است که همه امور کشور، عناصر تشکیل دهنده سرنوشت عمومی جامعه هستند و مالکیت و حاکمیت بر آن طبق اصل 56 حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. بر اساس اصل ششم در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود نتیجه منطقی آن، این است که فهم و عقل و بلوغ همگانی در تعیین سرنوشت عمومی و شیوه انتخاب ...
تلفیق عقل و شهود؛ وجه تمایز فلسفه اسلامی و غربی
به گزارش ایکنا؛ حجت الاسلام والمسلمین علی امینی نژاد، استاد فلسفه حوزه علمیه، 9 مردادماه در مراسم سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی با عنوان حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی ها که به صورت مجازی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت: دو فرد با عنوان سهروردی داریم که یکی استاد سعدی و دیگری شهاب الدین یحیی ابن حبش با عنوان مؤسس مکتب اشراق است ...
زندگینامه سهروردی بزرگ، شیخ اشراق
... تاریخ فوت و آرامگاه سهروردی ملک ظاهر سهروردی را به زندان انداخت و از غذا منع نمود. علت مستقیم وفات وی معلوم نیست اما بالاخره روز جمعه آخر ماه ذی الحجه سال 587ق جسد سهروردی را از زندان بیرون آوردند و شیخ در سن 37 سالگی به قتل رسید و پیکر او را در مسجد امام سهروردی شهر حلب دفن نمودند. فلسفه اشراق سهروردی مکتب فلسفی اشراق بعد از مرگ سهروردی وسعت یافت. مکتب ...
سهروردی و جایگاه حکمت اشراقی در دنیای مدرن
برقراری چنین نسبتی باید مسبوق به توجه به تمام وجوه بنیادین بشر از جمله ذوق، شهود و اشراق باشد. ما سهروردی و ابن سینا را درست نخوانده ایم. ابن سینا را پیرو ارسطو میدانیم. این فهم درستی نیست. مقدمه حکمه الاشراق سهروردی را بخوانید. این مقدمه فهم بنیادین سهروردی از انسان را به درستی نشان می دهد. او می گویند که “هر جوینده ای را سهمی است از نور”. حقیقت ذات بشر را در جویندگی می بیند. او انسان را در ...
مسئله علم در غرب و کارگشایی علم حضوری سهروردی در معرفت شناسی اسلامی
فلسفه او مبتنی بر نور و ظلمت باشد؟ نمی توانید پیدا کنید؛ چون حتی افلاطون نیز چنین چیزی ندارد و مبدأ فلسفه خود را بر مبنای نور و ظلمت قرار نداده است. برخی خیال می کنند که ایرانیان به نسبت بین نور و ظلمت قائل هستند، اما سهروردی می گوید نور اصل و ظلمت عدم است و او حکمت نوری ایران باستان را احیا کرده است. البته ابن سینا در این زمینه کوشش کرده بود، اما اینکه اصل فلسفه را بر مبنای نور و ظلمت قرار دهد، کار ...
کربن؛ سرآمد سهروردی پژوهی معاصر در جهان
نمایندگی از فارابی و ابن سینا و ابن رشد و غزالی و سهروردی متاثر از این جریان است و کمتر به ابداعات آنها نظر دارد. مواجهه کربن موجب شده کمتر به ابداعات سهروردی توجه کند و او را در نسبت با اندیشه های نو افلاطونی تلقی کند و بعدها که فلسفه اشراق را به جریان عظیم فلسفه اسلامی وصل می کند، به نحوی او را با جریان های باطنی از جمله اسماعیلیه و شیخیه مربوط می کند. باید عرض کنم که شیوه مواجهه ...
چرا نگارگر ی های ایرانی همگی دو بعدی هستند؟
خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: هشتم مرداد روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (549-587) است. سهروردی یکی از فیلسوفان و حکیمان بزرگ مسلمان بود و می توان او را مؤسس حکمت اشراق نامید. او فیلسوف نور است و فلسفه خود را هم بر اساس نور استوار کرده است. نور در فرهنگ ایران باستان و آثار اندیشمندان ایران پس از اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. نگارش تفسیر بر آیه نور به قلم ابن سینا، نگارش کتاب مشکوة ...
حجت الاسلام امینی نژاد: شهود، تفکرات فلسفی را تعمیق می بخشد
...: بعد از 20 سالگی دست به سیر و سلوک می زند و تجربه های سالکانه و عارفانه ای برای ایشان پیش می آید که در این تجربه ها متوجه بسیاری از خطاهای فلسفه مشاء می شود. استاد فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نزدیک به سنین 33 سالگی در یک روز شگفت حادثه کشفی مهمی برای سهروردی پیش می آید و همه آنچه که به عنوان حکمت اشراق معرفی کرده، در او جلوه گر می شود و در همین سن و سال اثر مهم ...
به پاسداشت سهروردی؛ شیخ شهید اشراق
شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید، فیلسوف، حکیم و عارف نامدار ایرانی قرن ششم هجری قمری (قرن دوازده میلادی)و بنیانگذار مکتب اشراق در سنت فلسفه اسلامی است. او در سهرورد، روستایی در نزدیکی زنجان، چشم به جهان گشود. در خصوص سال تولد شهاب الدین سهروردی میان شرح حال نگاران اختلاف نظر است. باید تاریخ تولد شیخ شهاب الدین ...
جایگاه شیخ جلیل اشراقی در ذهن و ضمیر امام خمینی
استدلال با یکدیگر ابتکار خود اوست. (همان،ص143) بعضی از اساتید و محققان حکمة الاشراق، مکتب فلسفی و حکمی شیخ مقتول و شهید حکمت را چنین توصیف کرده اند : شیخ اشراق در دستگاه فلسفی اش کل هستی را بر اساس نور و ظلمت سامان داده است و بر اساس آن همه مراتب هستی از خداوند سبحان (نورالانوار) تا عالم ماده (جوهر غاسق) و حتی مباحث معاد را تبیین کرده است. نظام نوری وی در مباحثی همچون علم النفس ...
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان: فیلسوفان مسلمان فلسفه را به خدمت دین آورده اند
دوردستی خبر می دهد که تا به حال آن را ندیده ایم، اما وقتی تواتر وجود دارد، به این پی می بریم که ستاره وجود دارد. وی عنوان کرد: شیخ شهاب الدین سهروردی نظام عالم را به دو قسم نظام ظلم و ظلمت تقسیم می کند. وجود فی نفسه همان وجود جوهری است که در راس آن نورالانوار قرار دارد.
شهاب الدین سهروردی، فیلسوف نامدار ایرانی و احیاگر حکمت خسروانی
بنیانگذار مکتب اشراق در سنت فلسفه اسلامی می شناسند. سهروردی حکیم جوان و مؤسس فلسفه اسلامی از عارفان و فیلسوفان بزرگ اسلامی است که با وجود شهرت و به یادگار ماندن آثارش، آنچنان که بایسته و شایسته است نتوانسته بعد از خود تأثیرگذار باشد. زندگینامه شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی در یکی از روستاهای زنجان چشم به جهان گشود. نام کامل او را بیشتر شرح حال نگاران ابوالفتوح شهاب الدین یحیی بن حبش ...
ویروس کووید 19 نرمالیته دوران جدید را فروریخته است
از طریق انبیایی که یکدیگر را تایید می کنند معرفی می کند، سهروردی و ابن سینا نیز از ابتکارات بزرگ شان وارد کردن بحث نبوت در عرفا ن و فلسفه بود. بنابراین سهروردی می خواهد درک حقیقت و وجود را مطرح کند و آن را نور می نامند و در این رابطه از آیات قرآن استفاده می کند. منابع خبرگزاری ایکنا 1399 تمامی حقوق سایت متعلق به صدای جمهوری اسلامی ایران است ...
خطرِ جدی برداشت های غلوآمیز از آیات الولایه
وقتی می گوییم علی با قرآن و قرآن با علی است به چه معناست و یک مطلب مجملی نباشد. این معیت ظهور و بروزش در علم، عصمت و هدایت گری امام نهفته است که علم امام همان علم قرآن است. عصمت امام نیز همچون عصمت قرآن است و هدایت گری امام هم به مانند هدایت گری کتاب الله است. از مجموعه این روایات استفاده می شود که هم قرآن کریم از اهل بیت (ع) دفاع می کند و شأن آل الله را بیان می کند و هم آل الله با تمام وجود از قرآن ...
برگزاری آخرین جلسه از نشست چشمه جاوید؛ شرح خطبه غدیر
...، معصوم و نور هستند و آیه 110 سوره کهف قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَیٰ إِلَیَّ....؛ بگو: جز این نیست که من مانند شما بشری هستم (دعوی احاطه به جهان های نامتناهی و کلیه کلمات الهی نکنم، تنها فرق من با شما این است)... ناظر بر این مطلب می باشد. همانطوری که قرآن در ظاهر، کلمات و الفاظ و حروف هایی است که در اختیار ما قرار گرفته ولی در باطن، نور است. استاد حوزه علمیه خراسان با ...
نقش مؤثر رهبری دین در تأمین سعادت و سلامت جامعه
ادیان دانست و گفت: در عصر کنونی برخی مظاهر مادی و دنیوی و اصالت لذت حداکثری در لوازم و دارایی ها و از سوی دیگر دیدگاه افراطی و خرافه گرایی از تمرکز انسان بر معنا و باطن عالم و نیز حقیقت هستی کاسته است. وی افزود: اساساً بسیاری از آسیب هایی که در طول تاریخ بر رهبری و ولایت الهی دین بر دینداران و عموم مردم جامعه وارد شده، در اثر نگاه سطحی وظاهر بینی دین و دنیاست و در نتیجه، منجر به شکل ...
زمین هیچ گاه از حجت خدا خالی نمی ماند/ ویژگی های حجت خدا در کلام امیرالمومنین (ع)
منذرین لئلّا یکون للنّاس علی الله حجّةٌ بعد الرّسل وکان الله عزیزاً حکیم حکمت 147 نهج البلاغه که به خطبه ی کمیل بن زیاد معروف است و مستند بحث ماست، یکی از سندهای محکم بر لزوم وجود حجت خدا در روی زمین در همه ی عصرها تلقی شده است، امام علی (ع) در این حکمت ضمن بیان ضرورت و فلسفه ی وجود حجت خدا بر روی زمین به شمارش ویژگی های معنوی حجت خدا پرداخته است. بنابراین مضمون حکمت 147 به ...
سفرهای دنیوی و معنوی که دنیای دو میهمان برنامه را دگرگون کردند
بر سر راهی گذاشتند که در مسیر سفر رفتن افتادم و پس از مدتی بانک را کنار گذاشتم. وی درخصوص نظر خانواده اش درباره سفر رفتنش گفت: زندگی کارمندی در بانک یعنی حاشیه امنی که می توان از مزایای آن استفاده کرد و خانواده ام به همین دلیل دوست داشتند در بانک بمانم. نمی توانم بگویم وضعیت اقتصادی ام بعد از راهنمای تور شدن بهتر شده است چون در این دو سال همه پس اندازم را خرج کرده ام. اگر کارمند بانک ...