رضا غلامی؛ حتی دین نیز در منظر علامه جعفری خارج از دایره عقل نیست
سایر خبرها
فلسفه حقوق بشر؛ مقاله ای ازحضرت آیت الله جوادی آملی
ثابت نماید. آنچه استاد، علامه(قدس سرّه) در اصول فلسفه راجع به زشتی و زیبایی نسبی بیان کردند، راجع به محسوسات طبیعی و مشترک بین انسان و حیوان است؛ نه درباره حسن و قبح عقلی، و گرنه هرگز صحیح نخواهد بود که کسی بپذیرد که فلسفه، وجود نسبی حسن و قبح را ثابت کرده است، ولی دیدگاه علم اخلاق، مطلق بودن وجود آنهاست. غرض آنکه دفاع از علامه طباطبایی(قدس سرّه) به این نحو است که بیان شد؛ نه به این طور ...
باید نظام اقتصادی اسلامی را مبتنی بر فلسفه، کلام و علم اسلامی تولید کنیم
سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان : شناسه خبر : 1118016 به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ آیت الله علی اکبر رشاد در جمع اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که در همین مرکز برگزار شد، درباره فقه نظام ساز به سخنرانی پرداخته و گفت: در آستانه ارتحال سه علامه بزرگ مرحوم علامه جعفری، علامه امینی و علامه طباطبایی هستیم. هر سه علامه بزرگوار تبریزی هستند که از مفاخر عصر ما ...
پاسخ ابن سینا به سوبژکتیویته سینوی چیست؟
و توصیف می کند و پیش می رود. سوبژکتیویته در واقع مدرنیته و روشنگری را بنیاد می نهد و توصیف و تلقی از انسان در صفی از آگاهی و خودآگاهی خودبنیاد و خودبسنده قرار می گیرد. آگاهی ای که می خواهد با توجه به سرمایه های خودش حرکت کند و خودش و دیگران را بشناسد. اندیشه و عمل کند ولی ریشه های این اندیشه را خودش تعریف کند و بفهمد. کانت در رساله ی روشنگری می گوید شجاعتِ دانستن داشته باش. دانایی محور این نوع از ...
دو علّامه و تبیین مفهوم آزادی
کردند بحث از آزادی بود. نگاه انسان محورانه مدرن، آزادی از بسیاری قیود را طرح می کرد که در مقابل، نگاه اسلام نسبت به این موضع می باید مشخص می شد. این دو علامه به این بحث وارد شده و برخی دیدگاه های رقیب را به نقد گذاشتند. علامه طباطبایی عنوان کرد که نوع آزادی که اسلام مطرح می کند متفاوت از آن است که جهان غرب به دنبال آن است. او گفت آزادی که اسلام به بشر ارزانی داشته، آزادی از هر قید و بند ...
استاد یثربی: نقل قول دیگران در فلسفه انسان را دانا نمی کند/ کفر و کافری به اسلام به این آسانی نیست
اصول عقلانی و فروع سازگار با وجدان و زندگی انسان، من چنین دینی را در نظر دارم و با آن دو مقایسه می کنم. منظور من از عرفان و فلسفه دو راه و دو ابزار شناخت و تحصیل معرفت است، اما تفاوت در این است که عقل ابزار رسیدن به معرفت معمولی است، به قول عرفا معرفت رسمی است، و به قول معروف، معرفتی مطابق با علم حصولی است و اما معرفتی که به وسیله عرفان به دست می آید، معرفت شهودی است که محصول بصیرت باطنی و ...
مصطفی ملکیان: فلسفه ورزی یگانه راه از میان برداشتن شرور ذهنی و فکری است
، ثانیا، هدفِ خود را حلِّ مسایلِ واقعی و رفعِ مشکلاتِ واقعی قرار دهد، نه چاپ کردنِ مقالاتِ هرچه بیشتر در نشریّاتِ علمی-پژوهشی و نشر دادن کتاب های هرچه پرشمارتر. اقتضاءِ شفقت به حالِ خلق و دغدغه یِ کار و بار و حال و روزِ مردم این است که اندیشه یِ نان و نام به کناری نهاده شود و کمک و خدمت به انسان ها جانشینِ ثروت طلبی، شهرت جویی و قدرت خواهی شود. تا آن جا که در توانِ او است به شهروندانِ جامعه اش ...
کتابی برای نگریستن به جهان و انسان با تفکر فلسفی نیچه
می کند. کتاب اسپلیندر همه آن پرسش های فراموش شده که از الزامات زمانه اکنون هستند را به واسطه نیچه و همراه و دوشادوش او پیش روی خواننده می گذارد، با این هدف که بیایید با دستگاه فکری نیچه مشتاقانه و مشفقانه به جهان و پدیده هایش بنگریم. نیچه: تن، هنر، شناخت کتابی است برای مواجهه با تفکر فلسفی دیوانه واری که با ایده های گونه گون و متضادش، معرف رویکردی در نگریستن به جهان و انسان بود که پیش از ...
قائم مقام مدیر مدرسه علمیه النبی(ص) بندرعباس: استاد محوری در حوزه های علمیه تقویت شود
...، چرا که از این طریق بهتر و سریع تر می توانیم به اهداف والای حوزه های علمیه که همان تربیت انسان های وارسته است، دست پیدا کنیم. وی بیان کرد: استاد محوری از قدیم الایام در شیوه آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه مرسوم بوده است و طلاب تا کسب مراتب عالی علم و اخلاق باهمان استاد همراه بودند. حجت الاسلام تقوی اظهار کرد: مرحوم علامه حسن زاده آملی(ره) با اساتیدی همچون میرزا ابوالحسن ...
عرفان بدون اخلاق ممکن نیست
عملی در اخلاق مطرح است، زیرا تعریف اخلاق دامنه گسترده پیدا کرده است. هدف از تعیین نسبت اخلاق و عرفان در ادامه سیدعبدالله اصفهانی به عنوان ناقد، گفت: درست است که توسعه علم و دانش و دقت علمی در رشته های مختلف رو به رشد و فزاینده بوده است، اما هدف از نسبت سنجی بین اخلاق و عرفان عملی چیست؟ و دنبال چه هستیم؟ ما می خواهیم بین اخلاق و یکی از شعوب عرفان رابطه برقرار کنیم، اما اگر این ...
علامه جعفری می توانست مکتب فلسفی جدیدی تأسیس کند/ فقط شارح مثنوی نبود؛ منتقد آن هم بود
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، به مناسبت بیست و سومین سالگشت ارتحال استاد علامه محمدتقی جعفری(ره)، رضا برنجکار، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از شاگردان مرحوم علامه، در گفت وگو با تسنیم به بیان خاطراتی از آن اندیشمند فقید پرداخته است که متن کامل آن را در زیر می خوانیم: بنده توفیق داشتم که مدتی محدود در درس های نهج البلاغه علامه محمدتقی جعفری در منزلشان شرکت کنم و حتی یک جلسه ...
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت روز جهانی فلسفه در دبی
...> پس انسان، مسلّح به عقل است اما همین عقلی که در بخش اندیشه، بود و نبود عالم را خوب بفهمد و در بخش انگیزه، باید و نباید جهان را خوب بفهمد، معیار معرفت را در حس و تجربه خلاصه نکند، نگوید چیزی که بطلانپذیر است و بطلانپذیر نیست محور درک است، بگوید بعضی از امور با تجربه اثبات میشود و با تجربه ابطال و برخی از امور با تجرید و نه تجربه. روز جهانی فلسفه یعنی روز جهانی اندیشه و انگیزه. اگر بشر ...
پایه ریزی بیش از 100 طرح مهم برای ارتقاء حوزه های علمیه
کارگزاران مامور ویژه این امر الهی هستند. استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر پرورش طلاب بر اصل رعایت دستورات الهی عنوان کرد: شما طلاب حوزه های علمیه اصل کار خود را بر پرورش تهذیب نفس و علم و اخلاق بگذارید و جهان درون خود را باید براساس دستورات الهی قرار دهید و اگر چنین شد امام خمینی(ره) ، آیت الله صدر و رهبری معظم از دل آن بیرون خواهد آمد. اعرافی با اشاره به درگذشت تاثر بار علامه ...
آیت الله بهشتی: هنر علامه طباطبایی رمز گشایی از مسائل فلسفی بود
و در زمان ملاصدرا هم به اوج کمال رسیده و ایشان یعنی ملاصدرا از عقل، ذوق و قرآن و اهل بیت(ع)، تفسیر قرآن را نوشتند. این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اما به نظر بنده، صدرالمتألهین در بعضی موارد نتوانسته از عهده حل مشکل فلسفی بر بیاید، ولی هنر علامه طباطبایی این بوده که توانسته مشکلات فلسفی را حل کند. آیت الله بهشتی گفت: اشکالی در مورد بحث خلود در جهنم مطرح و آن این است ...
بازخوانی یکی از مباحثات درون حوزوی شهیدبهشتی و علامه مصباح یزدی درباره شریعتی
مدتی بعد از فوت شریعتی میان دو استاد برجسته مدرسه حقانی یعنی مرحوم علامه مصباح یزدی و آیت الله شهیدبهشتی انجام شده است. مطالبه علامه مصباح یزدی از طلاب و حوزویان ماجرا از این قرار است که آیت الله مصباح یزدی در یکی از جلسات درس خود در سال 56 در مدرسه حقانی، طرح بحثی درباره تهدیدهای پیرامون نهضت های اسلامی و تعالیم اسلامی می کند. او در این گفتار معتقد بود یکی از خطرهای اصلی برای ...
شخصیت آیت الله مصباح با روزی 2 میلیون حمله مطبوعاتی ترور می شد/ از میان برداشتن علامه برایشان مساوی با ...
، حکمت و علوم سیاسی و جامعه شناسی حقیقتا تبحر داشت. علامه مصباح یزدی در زمانی که مخالفان نظام اسلامی عمود خیمه انقلاب اسلامی را هدف گرفتند یعنی به ولایت فقیه تعرض کردند و شبهات فراوانی را ایجاد کردند با تمام هستی خودش به میدان آمد. *اتفاقاً محل پرسش ما هم همین جا است؛ این فصل مشترک فلسفه ورزی و انقلابی گری در میراث علمی و عملی علامه مصباح چطور تعریف می شود؟ علامه ...
معرفی شش کتاب طلایی برای آن هایی که می خواهند مبانی معرفتی شان را تقویت کنند
هایی که بتواند در چند کتاب، بخش مهمی از پرسش های ما را پاسخ بدهد، سخت باشد به همین دلیل، از سوی از سوی ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، مجموعه 6 جلدی از آثار شهید مطهری و علامه طباطبائی برای مطالعه، به شرح زیر معرفی شده است: هدف زندگی همه ما یک پرسش اساسی و مهم در ذهنمان داریم که در تمام مقاطع زندگی خودش را نشان می دهد. گاهی جواب های خوبی برایش پیدا می کنیم، گاهی ...
علامه طباطبایی هرگز اجازه نمی داد کسی در حضورش از او تعریف کند/ برای مباحثه با هانری کربن با اتوبوس رفت ...
و با مهارت های پژوهش آشنایی کامل داشته باشد. علامه (ره) "در علوم مختلف از قبیل؛ ادبیات عرب، معانی و بیان و بدیع، فقه و اصول و فلسفه، معارف الهیه و اخلاق و فقه الحدیث، اعداد و حساب و جُمَل ابجد و جبر و مقابله و هندسه فضائی و مسطحه و حساب استدلالی، و هیات قدیم و استخراج تقویم و ... استاد بودند". 12.برهانی و مستدل نویسی محقق باید مستدل، برهانی و متقن بنویسد. علامه(ره) از نظر عقا ...
رئیس فرهنگستان علوم: فلسفه در جهان جدید راه را روشن کرده است
به گزارش ایسنا، رضا داوری اردکانی طی سخنانی در همایش روز جهانی فلسفه که عصر امروز 5 شنبه توسط گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: فلسفه در بیرون از اروپا جز در ایران (و اندکی در مصر در دوران نفوذ و قدرت اسمعیلیه در آن سرزمین) در هیچ جای آسیا و آفریقا نبوده است فلسفه مغرب اسلامی و اندلس نیز دنباله و بخشی از فلسفه ای است که در ایران بنای آن نهاده شده بود. ...
ویژگی جذب حداکثری در امر به معروف و نهی از منکر فیلسوفان
سالگی به اصفهان آمد و پس از دیدار با همای شیرازی خود، راهش را تغییر و به سمت علوم شرعی و فلسفه رفت. او در همین سن پا به مدرسه صدر اصفهان گذاشت و در حلقه شاگردان آیت الله آقا محمدرضا صهبای قمشه ای نشست و مقدمات حکمت و فلسفه بویژه حکمت متعالیه را آموخت. پس از آن نیز به نجف اشرف مهاجرت کرد و در زمره شاگردان مرحوم صاحب جواهر قرار گرفت و در فقه نیز مبرز شد. پس از پایان تحصیل که جامع علوم معقول و منقول ...
وجوه تصوف در عصر مدرن
انسان جنبه ای از انرژی هایی دارا است که می توانیم آن را جنبه روحانی بدانیم؛ هدف این است که انسان تعالی یابد و این تجربه را با امر مطلق الهی کسب کند؛ بدین ترتیب انسان را از عالم ماده جدا میکند و به عالم روحانی می برد. انسان در آنجا مواردی از گسترش و درک ترس، امید، عشق، میل، جاذبه، پرستش، احساس محو و فنا در خداوند یا احساس اتحاد با او یا احساس دلبستگی کامل به او را به عنوان یک بی نهایت می ...
پایا: اسلامی سازی علوم هدر دادن سرمایه های کشور است/ شریفی: مخالفان علوم انسانی اسلامی، اهل تعامل نیستند
به گزارش ایکنا، علی پایا، استاد دانشگاه وست مینستر انگلیس شامگاه 27 آبان در نشست مناظره علوم انسانی اسلامی؛ محال اندیشی یا واقع بینی ، با بیان اینکه یکی از بهترین نمونه های تکنولوژی اسلامی، فقه است که کاملا برآمده از فرهنگ اسلامی است، گفت: مدعای بنده این است که علوم انسانی اسلامی ممکن نیست لذا هر نوع سرمایه گذاری در این مسیر به هدر دادن منابع است آن هم در شرایطی که کشور نیاز به سرمایه گذ ...
استادم می گفت شاگردان ارسطو کنار قبر او مسائل علمی شان را حل می کردند / فلسفه رئیس علوم است نه رئیس جامعه
اینکه این زمین را چه کسی خلق کرد کاری ندارند. وی همچنین در خصوص ویژگی های بارز شخصیتی مرحوم علامه طباطبایی اظهار کرد: بار ها یکی از مراجعی که هم عصر علامه طباطبایی بود به بنده می گفت که هیچ استادی به حد مرحوم طباطبایی نبود و ایشان انسان کامل بود. وی افزود: حکیم سبزواری گوشه ای از این حرف را به فلسفه آورده است و به جای مسائل سینوی، افسار اربعه را مطرح کرد. میزان علوم حصولی و ...
دینی شدن دانشگاه به الهی شدن دانش ها است/ نماز شب انسان را به مقصد می رساند
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا ، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی چهارشنبه شب در بیست و یکمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که به صورت مجازی برگزار شد گفت: فلسفه به دو قسم عملی و نظری تقسیم می شود که فهمیدن و اندیشه ورزی کار عقل نظری بوده و عمل نیز کار عقل عملی است؛ فلسفه عملی از فرد شروع می شود تا جامعه را شامل می شود چرا که دایره فلسفه ...
علامه طباطبایی در مواجهه با اندیشه های غرب از کیان اسلامی دفاع کرد
ای آسان برای استفاده طلاب به عنوان کتاب درسی شکل گرفته است. استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: علم اخلاق همواره مورد توجه بوده و متون قابل استفاده ای هم داشت اما علامه آن را روشمند کرد و فلسفه اخلاق را در حوزه جا انداخت و این علم را با رویکرد برهان و استدلال تبیین کرد. وی تصریح کرد: علامه طباطبایی در عین اینکه به حکمت متعالیه تعهد داشتند ولی در تفسیر قرآن و کتب فلسفی شان مدل ابن ...
باید به هدف ادیان و تفسیر عقلایی و منطقی دستورات برگردیم
. به گفته این استاد فلسفه، ریشه همه این مسائل این است که انسان برای دیگری حق قائل باشد . حال ممکن است این سؤال مهم مطرح شود که جمهوریت و رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی چگونه مانع بروز جنگ می شود. پاسخ این است که در قدرت های غیرمردمی جنگ ها از سوی قدرت ها افروخته می شوند اما متأسفانه هزینه انسانی و مالی آن را مردم می پردازند. اگر مردم مدیریت جامعه را به عهده بگیرند، عقل استعلالی آنها زشتی ...
علامه طباطبایی به روایت داریوش شایگان
دیگر معرفت حساسیت و هشیاری بسیار داشت. ما با او تجربه ای را گذراندیم که احتمالاً در جهان اسلام یگانه است: پژوهش تطبیقی مذاهب جهان به هدایت و ارشاد مرشد و علامه ای ایرانی. ترجمه های انجیل، ترجمه فارسی اپانیشادها، سوتراهای بودایی، و تائوته چینگ را بررسی می کردیم. استاد با چنان حالت کشف و شهودی به تفسیر متون می پرداخت که گویی خود در نوشتن این متون شرکت داشته است. هرگز در آنها تضادی با روح ...
اثرات مثبت و منفی حضور دیگری در اندیشه ورزی
برای شناخت سنت اسلامی بهره بردند. برای نمونه، علامه در مباحثی مانند نگرش اجتماعی به سنت یا طرح ادراکات اعتباری، گوی سبقت را از دیگران ربود و استاد مطهری نیز در کنار نقد مارکسیسم، به مسائلی چون حقوق زن، ملیت ایرانی، مسئله حجاب، فلسفه تاریخ، مقتضیات جهان و ... ورود کرد. با اندکی تأمل در دو مثال فوق می توان به اهمیت نقش اختلاف و درگیری جدی با حریف های قدرتمند در شکل گیری افراد و گروه ها پی برد. ...
چرا همیشه به یاد علامه طباطبایی هستیم؟
مرتضی نجفی قدسی، فعال قرآنی و خادم برگزیده قرآن در یادداشتی به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال مفسر بزرگ قرآن کریم،علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره ) با عنوان چرا همیشه به یاد علامه طباطبایی هستیم؟ آورده است:خدای متعال برای هدایت انسان ها انبیا و اولیا را فرستاد که حجت های بالغه الهی هستند. در حدیثی از امام موسی کاظم (ع) نقل است: خدا برای مردم دو حجت و دلیل روشن قرار داد که یکی حجت ظاهر و ...
کتاب ها، روایتگران روز جهانی فلسفه
گاه شمارانه، نشان می دهد که چگونه فیلسوفان مختلف پرسش های بزرگ زندگی را مورد توجه قرار می دهند. این کتاب در 7 فصل و 360 صفحه، با ترجمه مجتبی پردل ، توسط نشر ترانه دامون، به چاپ رسیده است. پرسش درباره فلسفه زندگی زندگی پر از سوال های پیچیده است و راجر اسکروتن در کتاب پرسش های مهم زندگی؛ مبانی و مسائل فلسفه، به دنبال پاسخ دادن به این سوال هاست . نویسنده ...