سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه اسلامی واقع گراست/ تبعیت از جریان ذات گرایی فلسفه
و یک سری مباحث خاص. این مباحث از فلسفه ارسطویی به عالم اسلام و فیلسوفان مسلمان انتقال پیدا کرده است. درحالیکه فیلسوفان مسلمان دغدغه های فکری ای داشتند که ارسطو و شاگردان ارسطو نداشتند اما فیلسوفان مسلمان چون دغدغه های اسلامی داشتند یک سری مباحثی را مطرح کردند که جدید است و ریشه این مباحث در مبانی دینی است که آن را وارد فلسفه کردند تا مورد بحث قراردهند و آن فلسفه را فلسفه اسلامی نام نهادند. پس این ...
فلسفه تمدن اسلامی در ترازوی شناخت
کلان تر به آن نظر می شود. این که اساسا صندلی بر چه چیزهایی اطلاق می شود، چه فایده یا کاربردی در زندگی دارد، آثار آن بر حیات فردی و اجتماعی چیست، آیا برای انسان لازم است و مسائلی از این دست، تأملات و پاسخ های دیگری را طلب می کند، بنا بر این در باره این پدیده، دو دسته پرسش، مسأله و روش بررسی تعریف پذیر است. در خصوص تمدن اسلامی نیز چنین از این منظرها می توان نظر داشت. این که در تاریخ، تمدنی ...
نظریه پرداز روح روسی
صحبت می کرد؟ چرا در میانه قرن بیستم کمتر به او توجه شد و چرا الان و به خصوص از سال های آغازین قرن بیست و یکم بار دیگر در روسیه مطرح شده است؟ برای بحث از اندیشه های این فیلسوف و تاثیرش در روسیه کنونی نزد جواد میری رفتیم. دکتر میری جامعه شناس و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحصیلاتش را در سوئد و بریتانیا گذرانده و سال هایی را در روسیه و چین به تدریس جامعه شناسی پرداختند. او ...
دوازدهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد
، انگاره ها، و چالش های معنویت دینی و فرا دینی بپردازیم. در این شماره تلاش کرده ایم که از دریچه و نگاه های مختلف، مسئله معنویت را به بحث و گفتگو بگذاریم. همچنین باتوجه به بحث های متعدد استاد مصطفی ملکیان، پیرامون پروژه های معنویت عقلانی یا عقلانیت معنوی و یا معنویت و عقلانیت ، تلاش شده که ابعاد و زمینه های فکری و شناختی مباحث نظری ایشان نیز، مورد بحث و بررسی و نقد قرارگیرد. برخی از مهم ...
چشم انداز سالمندی در ایران در گفت وگو با دکتر مزرعه شاهی: وضعیت معیشتی افراد سالمند به مخاطره می افتد/ ...
است که در قالب بعد منزلت از آن نام بردیم. در نهایت بحث های معناگرایانه که از ابعاد هویتی است و می توان به آن اشاره کرد. آنچه گفته شد یک نگاه کلی است. اگر با نگاه جزئی تر به موضوع بنگریم و در واقع کمی بیشتر به این بحث بپردازیم؛ در مباحث مرتبط به سلامتی و بیماری طبیعتاً نکته ای که وجود دارد با توجه به شرایط اقتصادی خانواده ها که طبیعتاً مکان های زندگی در حال تبدیل به صورت خانه های آپارتمانی است ...
همکاری اداره کل اوقاف و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در بحث مدارس وقفی
حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی در دیدار با علیرضا صیادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، با اشاره به اهمیت بحث آموزش و پرورش کودکان محروم جامعه، اظهار کرد: اداره اوقاف سعی دارد تا از امکانات خود در راستای کمک به تحصیل اقشار نیازمند جامعه از جمله کودکان و نوجوانان خانواده های کم درآمد و بی بهره نهایت استفاده را داشته باشد. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به وجود تعداد زیادی از مدارس ...
آزادی اومانیستی هدف ما نیست
بار می آورند؛ اجازه پرسش های بنیادین را نمی دهند و برخورد می کنند. انسان شناسی غرب غلط است، می گویند انسان صرفا لذت طلب است. ولی هزاران دختر با حجاب در دانشگاه های غربی، کلیشه های این ایدئولوژی ها را می شکند و اثبات می کند که انسان فقط در پی کسب لذت ها و پاسخ به امیال مادی خود نیست، بلکه در پی انسانیت و کرامت انسانی است. برای همین با آن ها برخورد می کنند. هیچ وقت انسان و اسلام از آزادی مسئولانه ...
دستگاه های اجرایی مکلف به استفاده از نوآوری های استاندارد
حل کنیم. تراوشات ذهنی و تصور و خیال پردازی نمی خواهیم بلکه نیاز به عمل گرایی است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در مباحث مربوط به همه چالش هایی که مطرح شد، در خواست ما از شرکت های دانش بنیان این است که با توجه به وضعیت اقتصادی همچنان ایده های نو و جدید خود را ارائه دهند و ما نیز به عنوان نیروی واسطه این ایده ها را به مرحله عملیاتی برسانیم. الزام فعالیت شرکت های دانش بنیان ...
معیار تشخیص عدالت از نظر صدرالمتالهین چیست
به یک نظریه احتمالی برسیم و ببینیم نظر ملاصدرا در باب تشخیص مصداق عدالت اجتماعی چیست. اولین موضوعی که قابل توجه است این است فیلسوفان اسلامی از جمله صدرا درباره ضرورت نبوت، به ضرورت قانون تمسک می کنند. ایشان در کتاب مبدا و معاد می نویسد انسان ها به قانون نیاز دارند و این قانون همان شرع است. وقتی به شرع نیاز است باید نبی در جامعه حضور داشته باشد. نکته دیگر در مورد رئیس مدینه است، وقتی ایشان در مورد ...
سازگاری تجارب نزدیک به مرگ با فلسفه سهروردی
...: اگر ما ملاصدرا، ابن سینا و سهروردی را زنده کرده و به آن ها بگوییم چنین پدیده ای این چنین وجود دارد و آیا شما آن را قبول می کنید و به عنوان پدیده جدایی نفس از بدن می پذیرید یا خیر؟ پاسخ های متفاوتی دارند. این پرسش را از متکلمان هم می توانیم بپرسیم، کما اینکه متکلمان قدیمی معتقد به نفس نیستند و انسان را کاملا مادی می دانند و بعد از مرگ هم انسان به عنوان هویت مادی مجددا بازآفرینی می شود. ...
پیامبری یا به خودوانهادگی بشر| همایون همتی
طرفدار نوآوری و ابتکار هستم و بحث های سنتی گذشتگان را به هیچ وجه کافی نمی دانم و معتقد هستم که امروز در مورد دین و باورهای دینی پرسش های جدیدی مطرح است که نیاز به ابتکار و نوآوری و اندیشه های نوین دارد. مثلاً بحث از پلورالیسم دینی که به نبوت و وحی هم مربوط است. یا بحث هایی که در “فلسفۀ اخلاق” در مورد ارزش های دینی و رابطۀ دین و اخلاق مطرح است، یا مباحثی که در “فلسفۀ دین” مطرح شده و می شود، این ها ...
انسان و معنی حیات / غلامحسین دینانی
حقیقت بدون اینکه با غیر خود ارتباط داشته باشد و نسبت پیدا کند، دوگانگی ندارد و تکرار نیز نمی پذیرد. فرض دو شئ تمایزناپذیر در واقع فرض یک شئ است، اگرچه ممکن است تحت دو عنوان یا دو نام مطرح شوند. مکان بدون هرگونه مکان مند قابل تقسیم نیست و اینجا یا آنجا در آن مطرح نمی شود. زمان بدون آنچه زمان مند خوانده می شود، نیز جز یک امر موهوم چیز دیگری نیست. انسان در زمان زندگی می کند و به اندازه گیری ...
بررسی اندیشه های شهید مطهری در مورد آزاد اندیشی
رصد کرده و بصورت منطقی به شبهات آنها پاسخ داده است. وقتی آثار وی را بررسی می کنیم، می بینیم وی در تمام آثار خود سعی می کرد که با بهره گیری از عقل و اندیشه و با آشنایی دقیق خود مواردی که در جامعه مطرح است را نقد کند و همواره تلاش می کرد ابهام زدایی، روشن گری و ارشاد کند؛ شهید مطهری روحیه ی مضاعفی داشت که اهل تدبر و بحث بود هدف اساسی وی از این بحث ها و تفکرات احیای دین ناب محمدی بود. این ...
هابرماس منتقد مطلقیت تکنولوژی بر علوم انسانی است
و با حداقل تجربه و پرداختن به مفهوم می توان با این رویکرد همسو و آشتی کرد. با توجه به وضعیت در جامعه ایران و دانشگاه ایرانی به صورت مختصر بگوید این امکانی است که می توانیم با این کنار بیایم یا خیر؟ در پایان دو نکته را باید اشاره کنیم. شما فکر می کنید با ترجمه این اثر و خوانش جدید از هابرماس چه اتفاقی در دانشگاه و جامعه ایرانی رخ داده یا می دهد؟ از سوی دیگر درباره اتصال مدرن شدن و سکولار شدن شرح بدهید که مسئولیت پذیری در چنین شرایطی چگونه به داد زندگی انسان می رسد؟ ...
خانواده اصلی ترین نماد اجتماعی تأمین کننده نیازهای اساسی انسان است
مهمترین مبحثی که سبب می شود فرزندان صالح وارد جامعه شوند درست بزرگ کردن آنان است. در نظام دینی همواره بیان شده لقمه حلال در رشد معنوی فرزندان بسیار کارساز و تاثیر گذار است. علی اشرف تابانی مدیرکل سازمان تامین اجتماعی نیز در مراسم روز ملی جمعیت که با حضور خانواده سازمان تامین اجتماعی ایلام برگزار شد، اظهار داشت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و پرهیز از تک فرزندی مورد توجه ویژه قرار گیرد. ...
پیام وزیر ارشاد به مناسبت بزرگداشت ملاصدرا: ملاصدرا، نگین حکمت ایران است
... بی تردید فلسفۀ اسلامی به ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، دروازه پرداختن به فرهنگ امروز ماست. روشن است که در هر فرهنگی، نبود انسجام معرفتی مساوی با غیبت انسجام فرهنگی است و در فقدان انسجام فرهنگی، پویایی فرهنگی رخ نخواهد داد و آن فرهنگ، ره به زوال خواهد برد. از این منظر، نقش ویژه ملاصدرا در بعد معرفتی، که همانا انسجام بخشی به فرهنگ ایران پس از اسلام بوده است، اهمیتی دوچندان می یابد. ...
شماره 89 فصلنامه علمی - پژوهشی ذهن منتشر شد
...> چکیده: تأویل های ملاصدرا در مقالات و برخی کتاب ها مورد نقد قرار گرفته و معمولاً پذیرفته نشده است. در این مقاله 16 مورد از نقدها پاسخ داده شده اند و قواعدی که در پاسخ به نقدها آورده شده تبیین شده اند. بر همین معیار اکثر قریب به اتفاق نقدهای وارد بر تأویل های صدرا قابل پاسخ است که ما به مقتضای حجم مقاله به این موارد پرداخته ایم.قواعد مورد بررسی در اینجا عبارت اند از قاعده روح معنی، قاعده نگاه ...
شماره 36 فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی منتشر شد
زمینۀ پرورش، ترویج و حفظ فرهنگ مطلوب و ممانعت از گسترش ضدّ ارزش ها و ضدّفرهنگ ها باید مورد مطالبه قرار گیرد. هریک از این موارد که خود در زمینۀ فرهنگ مطلوب دارای موضوعیت هستند و از مؤلفه های آن به شمار می آیند، نقش مقدمه ای برای تحقق سایر ارزش ها را نیز دارند. نقش حکومت در ایجاد بسترهای جامعه پذیری سیاسی از منظر نهج البلاغه محمدکاظم کریمی؛ محمدحسین پوریانی؛ حسن خیری ...
دلایل مخالفت متشرعان و صوفیان با ملاصدرا در گفت وگو با موسی اکرمی
ملاصدرا رابطه خوبی نداشتند و عملا هر دو گروه علیه ملاصدرا تبلیغات می کردند. به هر حال، یکسری تلقی های نظری نیز وجود دارد که تا حد زیادی ناشی از بحث هایی است که ملاصدرا مطرح می کند و در نوع خود فضا را برای بحث ها و تفاسیر دیگرِ غیرسنتی و کلان نگرانه ای ایجاد کرده و می کند که در مورد مباحث مرتبط با امامت و امثالهم مطرح می شده و می توانسته با نهادهای سنتی که آموزه های خاصی را در طی صدها ...
یادداشت دستیار ویژه وزیر فرهنگ به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا
متشابهات القرآن. بنا بر آنچه مشهور است، ملاصدرا جمع میان فلسفه، دین و عرفان است. ملاصدرا عرفان را به عنوان ظرف قرار داده است و فلسفه و دین را مظروف آن؛ از این رو یک تفسیر عرفانی از دین و فلسفه پدید آورده که در نوع خود منحصر به فرد است. یکی از مهمترین موضوعاتی که جایگاه برجسته ای در اندیشه این حکیم عالی قدر دارد، مسئله انسان کامل است. ملاصدرا انسان کامل را روح عالم و عالم را به منزله جسم او می ...
نکوداشت حکیم ملاصدرا / برکات نگرش صدرایی توان به نمود رسانیدن جلوه های تابناک اسلام شیعی را دارد
...؛ اخباری گری و نقل حدیث و نیمه تعطیل کردن دکان خردگرایی بوده است و در چنین احوالی کدام صاحب ردا و دستاری را سر آن هست که درباره حرکت جوهری و حکمت متعالیه و وحدت وجود بحث کند و یا در پی نقد اندیشه های مروج چنین روی کردهای کلامی و فلسفی تازه باشد در حالی که همین جناب ملاصدرا، حکمت و فلسفه را بی همراه شدن با قرآن و عترت مایه ضلال و اضمحلال می شناسد اما همین که به تشخیص فقها، چنین حرف هایی فلسفی ...
گذری بر زندگی ملاصدرا / چرا بنیان گذار حکمت متعالیه را صدرالمتألهین نامیده اند؟
که در صدرالمتألهین به کمال رسیده است چیست؟ من در اینجا افلاطون را با ملاصدرا و سهروردی مقایسه کردم تا مشخص شود چرا ملاصدرا، صدرالمتألهین است؟ زیرا از نظر هر دو فیلسوف یعنی سهروردی و ملاصدرا، افلاطون حکیمی الهی و متأله است. همچنانکه سهروردی او را امام الحکما در یونان می داند ملاصدرا هم در بسیاری از موارد مثلاً در نظریه مُثل و در حرکت جوهری، خود را احیا کننده نظر افلاطون می داند و ارزش ...
مفصل ترین کتاب ملاصدرا الاسفار الاربعه است
عنوان نبی و رسول باشد دیگر وجود ندارد، فرشته وحی بر کسی نازل نمی شود اما نبوت به برخی وجوهش باقی می ماند و باقی مانده و دائم است. آنچه باقی مانده است به شرح زیر است؛ به گفته این استاد فلسفه، اولا مبشرات است. این واژه در قرآن مجید به معنای نسیم هایی آمده که بشارت دهنده باران است اما جناب صدرالمتالهین به پیروی از محیی الدین به همان معنایی که رسول الله(ص) در اواخر عمر نقل کردند اشاره دارد ...
حیات و روش فلسفی صدرا / علامه محمدحسین طباطبائی
کدام در جای خود سرگرم ظهور و بروز می باشند و از همین جا به خوبی می توان فهمید که فلسفه ای که از موجودات جهان هستی با چنین تصوری بحث نماید، با فلسفه ای که جهان را مؤلف از یک سلسله ماهیات از هم گسسته و پاشیده ای فرض می کند و هر پدیده ای را با چشم استقلال نگاه می نماید، در روش بحث تفاوت کلی خواهد داشت و به علاوه با این روش بحث، یک رشته مسائل اساسی و عمیق پیدا خواهد شد که هرگز از نظر بحثهای متفرق و ...
اگر عدالت محقق شود، همه فضائل تحقق خواهد یافت
تعاریف گوناگونی که علامه طباطبایی از عدالت اجتماعی ارائه می کند قابل ارجاع به تعریف مشهور اعطاء کل ذی حق حقه یعنی حق هر دارنده حقی را به او اعطا کردن است. به نظر می رسد که با همین چند مطلب مهم و مبنایی که علامه طباطبایی در رابطه با عدالت دراختیار ما قرار می دهد، می توانیم راه های قابل توجهی را در این بحث باز کنیم. ضمن اشاره به سطوح عدالت بفرمایید آیا عدالت به عنوان یک فضیلت در ...
امتیاز کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی معرفی عوامل نفوذ است
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه در مراسم رونمایی از کتاب نفوذ راهبردی در نظام دینی که ظهر امروز - دوشنبه 26 اردیبهشت - در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: نفوذ گاهی در بینش انسان تاثیر می گذارد و گاهی علاوه بر شناخت انسان، بر تصمیم گیری هم اثرگذار است. البته منظور از شناخت، بینش و دانش و تصمیم گیری است که باید مورد توجه ...
در اولین نشست رویکردشناسی فقه نظام ساز مطرح شد: تأسیس فلسفه فقه از ظرفیت های مهم حکمت متعالیه بود
نیازمند به تکامل و تحوّل است. فقه موجود متأثر از کلامی است که خواجه نصیرالدّین طوسی و علامه حلّی بنا کردند اما از نگاه استاد مبلغی، ما بعد از حکمت متعالیّه، تحوّلات گسترده ای را در فقه و در حوزه دین شناسی شاهد بودیم. تحول بزرگی که در حوزه فلسفه اتفاق افتاد و به طبع آن در حوزه کلام، و سپس در حوزه الهیّات، نتایجی را در حوزه فقه به دنبال خواهد داشت به خصوص تأملات عمیق مرحوم اصفهانی، حضرت امام، شهید مطهری ...
اصلاح طلبی منافقان از منظر قرآن
رهبری و ولایت حرکت می کنند و از هیچ گونه خردی سود نمی برند. منافقان خود را دانایان جامعه بر می شمارند و مدعی روشنفکری و روشنگری هستند. جالب اینکه هرگونه اصول عقلانی را به عنوان تجدد و تغییر زیر پا می گذارند در حالی که مدعی عقلانیت هستند. از نظر آنان خردمندی در تغییرطلبی است حتی اگر همراه با هنجارشکنی و تخریب اصول عقلانی و ارزش های اجتماعی باشد. بر سفاهت و بی خردی خود نام روشنفکری و خردورزی ...