سایر خبرها
علامه طباطبایی و نیاز امروز ما !
...، شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (کمپانی) و سید ابوالحسن اصفهانی کسب فیض کرده بود. در فلسفه و حکمت از شاگردان برجسته آیت الله سید حسین بادکوبه ای در نجف اشرف بود و در اخلاق و عرفان هم از محضر عارف بزرگ و عظیم الشأن مرحوم آیت الله میرزا علی آقا قاضی (قدس سره) طوری بهره مند شده بود که می فرمود: ما هر چه داریم از مرحوم قاضی داریم! شاکلة علامه طباطبایی در تفسیر قرآن ...
وظیفه حوزه پاسخ به شبهات از راه قرآن است
: بنابراین هر مشرک و کافری در ته دره هم که باید نومید نیست و دلش متوجه خدا خواهد شد؛ به امام علی(ع) فرمودند آیا عقل به این مباحث راهی دارد و ایشان فرمود اگر از اسارت نفس و هوا بیرون بیاید بله کمابیش ممکن است راه یابد چون در درون او و فطرتش وجود دارد و علامه از این قبیل شاگردان بود. وی در پایان افزود: علامه هم قرآن و هم فلسفه را در حوزه احیا کرد و هم راه های عملی را هم نشان داد. وظیفه ما به عنوان شاگرد علامه این است که به شبهات از منظر قرآن پاسخ دهیم. انتهای پیام ...
علامه طباطبایی(ره)؛ اندیشمند پاسخگو به نیاز انسان معاصر
بدون تفسیر به رأی و به شیوه قرآن به قرآن که نمایی از تکامل قرآن است، انجام داد. شریعتی تبار ابراز کرد: نقش عقل در نگاه علامه طباطبایی(ره) و در آثار و تألیفات این عالم دینی به خوبی دیده می شود، به طوری که در نیازهای انسان معاصر از جمله نیاز به دین و توجه به دین این نگاه قابل ملاحظه است. حسین لطیفی مدیر گروه فلسفه و کلام بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از دیگر مهمانان این ...
از شاهکارهای علمی ملاصدرا تا تعامل حکمت متعالیه با فلسفه کانت
کنار استدلال عقلی به کار می برد. وی اضافه کرد: برخی از همین رو گمان کرده اند که حکمت متعالیه فلسفه نیست بلکه متافیزیک است و حتی برخی نیز گفته اند که این مکتب، کلام است و ما در صدد پاسخ به این مسأله هستیم؛ ملاصدرا از ظرفیت همه گرایش هایی که در حوزه فلسفه و متافیزیک سخن گفته اند استفاده می کند از این جهت حکمت متعالیه چهارراهی است که برهان، عرفان کلام و وحی را در کنار هم آورده است. ...
علامه جعفری فراتر از زمان خود حرکت می کرد/ ارتباط با فیلسوفان غربی یکی از ابعاد حیرت آور علامه
به دنیا، ظواهر و مظاهر دنیوی و مادی آن نداشت . اندیشه و تفکر نوگرایانه از دیگر خصلت های علامه محسوب می شد و این اندیشمند بزرگ تلاش می کرد تا به دور از تعصب ها و برپایه عقل و عقلانیت درباره مسایل جهان بینی و فلسفی بیاندیشد، پس تمام مکتب ها و اندیشه ها را بررسی می کرد و تعصبی نسبت به هیچ کدام از فلسفه ها و مکتب ها نداشت و همواره در تلاش بود تا از میان اندیشه های مختلف، آن را که صحیح تر است ...
مروری بر زندگی 5 فیلسوف بزرگ ایرانی/ از دانشمند سرزمین های اسلامی تا فیلسوفی که پدر علم شیمی شد
، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ که در دانش های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. بهاءالدین نه تنها عالم دینی و مردی متکلم بود بلکه ریاضیدان، مهندس، معمار و کیمیادان بود از علوم غریبه نیز آگاهی داشت. تحصیل علوم ریاضی را از نو زنده ...
علامه جعفری تلاش کرد تفکر فلسفی و دینی را با هم هماهنگ کند
جانب علامه جعفری بود گفت: علامه معتقد بود که علم و اندیشه پایانی ندارد در حالی که در پایان قرن 20 عالمان تراز اول به این نتیجه رسیده اند که علم هیچ وقت پایان نمی یابد و همیشه رو به جلو است. محمدرضا اسدزاده سخنران سوم در این نشست سخنان خود را با طرح این سوال آغاز کرد که چرا علامه جعفری در سنت فلسفه اسلامی مسیر گذشتگان را ادامه نداد. او گفت: من تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از ...
نشست فرصت ها و چالش های جهاد تبیین در ارومیه
جهاد تبیین با موضوع فرصت ها و چالش های تبلیغ با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه مدیون علامه طباطبایی هستند گفت: تفسیر، فلسفه، کلام و سایر علوم توسط علامه طباطبایی در حوزه های علمیه پایه گذاری شده و شاگردان تربیت یافته در نزد علامه تلاش های بسیاری در جهت شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند. وی با اشاره به اهمیت مطالعه تفسیر المیزان گفت: تفسیر المیزان تفسیری تربیتی و ...
خدا را نباید فراموش کرد...
بر شمرد که در جامعیت علم و عمل کم نظیر بود و آثار علمی گران بهایی را به یادگار گذاشت و شاگردان بسیار برجسته ای را هم تربیت کرد. او در فقه و اصول به مدت ده سال از محضر بزرگانی چون شیخ محمدحسین نائینی، شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی) و سید ابوالحسن اصفهانی کسب فیض کرده بود. در فلسفه و حکمت از شاگردان برجسته آیت الله سید حسین بادکوبه ای در نجف اشرف بود و در اخلاق و عرفان هم ...
از نوادر روزگار ما
شاگردان بزرگی چون آیات سیدعلی خامنه ای، استاد شهید مرتضی مطهری، شهید علی قدوسی، شهید سیدمحمد حسینی بهشتی، شهید محمد مفتح، مرحوم محمدرضا مهدوی کنی، مرحوم علی احمدی میانجی، شهید محمدجواد باهنر، مرحوم محمدتقی مصباح یزدی و ده ها تن دیگر، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت. حضرت علامه طباطبایی در تمامی حوزه های فعالیت خویش، شخصیتی اثرگذار بود. اما شاید برای خواننده این سطور جالب باشد که ...
هنر ملاصدرا در جمع بین عقل، شهود و نقل است
...، شهود و نقل است. وی فلاسفه پیرو حکمت متعالیه را فیلسوف، متکلم و مفسر قرآن توصیف و علامه طباطبایی و علامه علامه یزدی و علامه جوادی آملی را به عنوان نمونه هایی از پیروان ملاصدرا برشمرد. گفتنی است، سخنرانی حجت الاسلام علی شیروانی هرندی در این نشست بین المللی در گفت و گوی علمی با پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشکده اصول دین دانشگاه اسلامی جاکارتا ...
مروری بر شرح زندگی و تلاش های علمی علامه محمدتقی جعفری | نزدیک ترین دانشمند عصر جدید ایران
، به توصیه استادان بزرگوارش دوباره به ایران برگشت و پس از بررسی نیازهای موجود علمی و فکری و فرهنگی جامعه، به جای تدریس فقه و اصول و... به کار پاسخگویی به شبهات جوانان و تحقیق و تألیف پرداخت. تفسیر نهج البلاغه استاد جعفری ترجمه و تفسیر نهج البلاغه را در کنار همه پژوهش های ادبی و هستی شناسی و حقوق بشر و فلسفه و عرفان، تا پایان عمرش انجام داد و 27 جلد ترجمه و تفسیر از او منتشر شد ...
علامه طباطبایی، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر قرار داده است
صورت بود؟ علامه چگونه از فلسفه برای تفسیر قرآن و از آیات بینه برای تولید معارف فلسفی استفاده کرده است. نقش دوجانبه و دیالکتیکی بین آیات و بینات قرآن و فلسفه وجود دارد. بنابراین گزارش در ادامه نشست ؛ حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم علامه طباطبایی، گفت: حضور فلسفه فقط نباید در تفسیر مورد بحث باشد بلکه حضور ...
نگاهی به اندیشه قرآن بنیان علامه محمدتقی جعفری
رجمه و تفسیر نهج البلاغه در 27 مجلد اشاره کرد. این دو اثر به نوبه خود، حاوی عمده ترین تفکراتی است که او به مدت 4 دهه متناوب، به آنها پرداخت و کوشید یافته های خویش را در قلمروهایی چون انسان شناسی، جهان شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق، حکمت، فلسفه و عرفان، ارائه کند. اندیشه قرآنی علامه جعفری علامه جعفری گرچه فرصت نیافت تفسیر کاملی از قرآن به رشته تحریر درآورد ول ...
علامه جعفری؛ مرزبانی برای عرصه ولایت و امامت/ در معرفی شخصیت علامه کوتاهی کردیم
شاگردان میرزا محمد آشتیانی و امام خمینی، آیت الله میلانی و آیت الله حکیم بودند ولی از نظر عرفانی، معرفتی و معنوی به شیخ مرتضی طالقانی و شیخ محمدعلی بروجردی نزدیک بودند. نتیجه اینکه ایشان یک فقیه، فیلسوف، استاد حوزه و دانشگاهی بودند ولی در عین حال اهل عرفان، معرفت و معنویت هم بودند و به تهذیب نفس خود توجه بسیار زیادی داشتند. درباره شخصیّت علمی استاد علّامه جعفری، آنچه بیشتر دارای اهمیّت است ...
منصوری: برهان و عرفان محتاج قرآنند/ عباسی اقدم: علامه طباطبایی اقیانوسی عمیق و آرام بود
خاص علامه طباطبایی و التزام عقل به خدا گفت: کاری که علامه کرد مشرب سلوکی برای فهم معارف ایجاد کرد. عقل یک التزام الهی به خدا دارد، پس ما عقل آزاد نداریم. برخی می گویند فلسفه یعنی آزاداندیشی ولی عقل خودش به یک امر واقع مقید است و آن امر واقع عبودیت است. او ادامه داد :در مشاء ما اصالت را به وجود می دهیم یعنی ابن سینا اصالت را به وجود می دهد و شیخ اشراق نیز همینگونه است. اصالت وجود در ...
علامه طباطبایی عدالت را لازمه اقامه دین در جامعه می دانست
که مثلاً ملاصدرا طرفدار اصالت وجود و مبنای شیخ اشراق نیز اصالت ماهیت است، ولی در فلسفه علامه طباطبایی اصالتِ واقعیت مطرح می شود، یعنی واقعیت وجود که هرگز لا واقعیت نمی شود؛ به عنوان نمونه در برهان صدیقین که ملاصدرا و ابن سینا ارائه کرده اند برای اثبات واجب الوجود، مقدمات عریض و طویل فلسفی آورده شده است، ولی علامه طباطبایی مقدمات را حذف می کند و به جای آن یک مقدمه را قرار می دهد و اشاره می کند که ...
فیلسوفی در تراز حکمت و معرفت
حکیمانه و عالمانه از قرآن بوده و از همین نظرگاه، ایشان قائل به حجیت عقل، قرائت حکیمانه، اخلاق مدارانه و عقلانی از دین و در عین حال، کشف و شهود عرفانی در فهم حقیقت دین است. سلوک عرفانی و معنوی علامه طباطبایی، معطوف به عرفان نظری یعنی تبیین و تفسیر و کشف و شهود قلبی با زبان عقل و حمکت است. علامه طباطبایی در حالی به فلسفه ورزی و آموزش فلسفه مبادرت می ورزید که از طعن و ظن فلسفه ستیزان ...
تفسیر قرآن در بوته نقد | مروری بر انواع روش های تفسیری و نقد آنها از منظر علامه طباطبایی
به بحث و اعمال فکر نداشته باشد و نه روایتی در ذیلش رسیده که آن را معنا کرده باشد؛ پس باید توقف کرد و گفت: همه از نزد پروردگار است. علامه طباطبایی در رد این نگاه می نویسند: این عده در این روشی که پیش گرفته اند خطا رفته اند؛ برای اینکه با این روش که پیش گرفته اند، عقل و اندیشه را از کار انداخته اند و در حقیقت گفته اند: ما حق نداریم در فهم آیات قرآنی عقل و شعور خود را به کار بریم؛ تنها باید ...
نقد علامه طباطبایی بر حس گرایان و سوفسطائیان
به گزارش ایکنا، بهرام دلیر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 24 آبان ماه در نشست علمی نقش فلسفه در تفسیر المیزان که از سوی این پژوهشگاه برگزار شد ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم علامه طباطبایی، گفت: حضور فلسفه فقط نباید در تفسیر مورد بحث باشد بلکه حضور فلسفه در اخلاق و عرفان و ... هم باید بحث شود ولی متاسفانه امروز رشته هایی که در حوزه می خوانیم در عرصه نظر و عمل مورد جفاست زیرا ...
علامه طباطبایی فلسفه را به استخدام تفسیر درآورد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بهرام دلیر نقده ای، استادیار گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی امروز در نشست علمی نقش تفسیری فلسفه در المیزان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با اشاره به روش فلسفی در تفسیر المیزان گفت: علامه طباطبایی (ره) در بحث فلسفی تفسیر آیات سوره حمد، از علت و معلول استفاده کرده است و مرادش از عبد، هر مملوکی است که مِلک غیر ...
فکر شیعی مدیون علامه طباطبایی است
هویت بخشی به نسل آینده و الگوسازی برای آنها مهم است، گفت: جهان تشیع، دارای شخصیت های منحصر به فردی است و علامه طباطبایی، یکی از این شخصیت ها است. ایشان دارای علوم و فنون مختلف از جمله ادبیات فارسی، ادبیات عربی، ریاضیات، فلسفه ، فقه، کلام و تفسیر بودند. وی افزود: ایشان شاگردان بزرگی تربیت کردند از جمله آنها آیت الله مطهری است. وجود چنین شاگردانی نشان دهنده ارزش بالای درس و تعلیم ایشان است ...
شماره 104 فصلنامه علمی قبسات منتشر شد
دین اسلامی به رغم وجود برخی ویژگی ها، نظیر داشتن دغدغه و سؤال جهانی و مشترک، عدم تفاوت ملحد و متدین در تفکر فلسفی دربارۀ دین و عدم دغدغه در دفاع از عقاید دینی می باشد. نقد و بررسی دیدگاه آنتونی فلو در باب جاودانگی نفس با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی قاسم پورحسن؛ علیرضا کلبادی نژاد؛ رحمت الله محمودی چکیده: میل به جاودانگی از ابتدا با حیات بشر عجین شده و هر کس در ...
یادی از علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در سالروز درگذشتش | شمس الوحی تبریزی
محمدحسین نوجوان گفت: پسرجان! وقت من را گرفتی و چیزی از درس نفهمیدی. سرش را پایین انداخت و به بیرون شهر رفت و مدتی با خود حدیث نفس می کرد. بعد ها که محمدحسین نوجوان، استاد مبرزی در علوم دینی شده بود و همه او را به نام علامه طباطبایی می شناختند، برخی از او پرسیدند که چه شد دوباره عشق و علاقه به تحصیل علم در وجودتان شعله ور شد؟ او در جواب تنها یک جمله گفت؛ یک باره عنایت خدایی دامن گیرم شد و عوضم کرد و در ...
اختلاف امام و علامه طباطبایی؛ اسم رمز دشمن برای تخریب پایه های فلسفی نظام
حضرت امام بود (تقسیم کار). همچنین علامه طباطبائی از نظریه پردازان ولایت اجتماعی فقها و نفی سکولاریسم فلسفی و سیاسی بود که البته نمی توان ولایت مطلقه فقیه با شرایط کنونی را بر نظریه او تحمیل کرد. اما در عین حال ایشان نیز به عنوان مکمل نهضت امام خمینی و احیای دین در جامعه تلاش های وسیعی کرد و همواره میان این دو بزرگوار رابطه ای عمیق برقرار بود. آن دو بزرگوار پیشقراول خروج فلسفه و عرفان از ...
آرزوی صاحب تفسیر المیزان + فیلم
وجود داشت، راه انداخت و شاگردان فراوانی نیز تربیت کرد. علامه را احیاگر علوم عقلی و تفسیر قرآن در حوزه علمیه قم دانسته اند. شهرت علامه طباطبایی در تهران و حوزه های علمی ایران، هنگامی آغاز شد که از تبریز به قم مهاجرت کرد و درس تفسیر و فلسفه و بحث و گفتگوهای علمی را شروع کرد. علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد. این کار او موجب ...
علامه طباطبایی چگونه فتنه پرورش روحانیون درباری شاه را خنثی کرد؟
نزد علامه نائینی، شیخ محمدحسین کمپانی و سید ابوالحسن اصفهانی فراگرفت و کلیات علم رجال را از آیت الله حجت کوه کمری آموخت و در فلسفه نیز در کلاس های حسین بادکوبه ای حاضر شد. او همچنین در درس سید ابوالقاسم خوانساری حاضر شد و یک دوره حساب و هندسه و جبر استدلالی از وی آموخت. اخلاق و عرفان را نیز نزد میرزا علی قاضی فراگرفت.[1] بازگشت به ایران علامه، پس از 10 سال تحصیل در نجف به ...
نگاهی به زندگی و زمانه علامه جعفری در سالروز رحلتش/ پیشگام گفت وگوی تمدنی
دریاهای معرفت در قالب یادداشت ها و مقالات با احتمال عدم توفیق در معرفی چهره نورانی آنان همراه است. آیت الله خامنه ای درباره مراتب بالای علمی و تبلیغی علامه جعفری می گویند: یکی از بارزترین خصوصیات مرحوم علامه جعفری جامعیت بود، یعنی ایشان در یک رشته خاص منحصر نشده بود و در فقه، فلسفه، تبلیغ و هنر برجسته و بسیار پر کار بود و هیچ بخشی از گستره عظیم علمی و فکری، ایشان را از بخش دیگر غافل نکرد ...