سایر منابع:
سایر خبرها
حکم محاربه و کشیدن سلاح چیست؟
حجت الاسلام دکتر کاظمی استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) در مطلبی به مسائل مربوط به حکم اعدام محارب پرداخته است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فقها در مورد لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین ...
جرم محسن شکاری مصداق محارب نبوده است
...، چنانچه یکی از این دو مورد نباشد، نمی توان به آن محاربه گفت. یک موقع کسی به خیابان می آید تا حکومت را با شعارش هدف گیرد و یک موقع هم کسی می آید تا مردم هدف گیرد، که در آن صورت هم باید اسلحه داشته باشد. معتقدم در این مورد هیچکدام از این دو نبوده است. وی در خصوص تعریف محاربه در فقه، اظهار کرد: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد ...
شروط محاربه و باغی
آن بپردازند. از جمله این فقها آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی است. ایشان در خصوص شروط محاربه گفته: "حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل، اعدام نیست." با توجه به اختلاف نظر در خصوص محاربه ستاره صبح در گفت و گو با حجت الاسلام سید ابوالفضل موسویان، پژوهشگر دینی و دکتر علی نجفی توانا وکیل دادگستری به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید: ...
نیت مهیا شدن و آمادگی برای ورود و انجام فریضه الهی است
جهاد تبیین و به عنوان استاد فقه، اخلاق و عرفان، تماشا و گوش دادن به اخبار ماهواره و رادیوهای بیگانه اهل فسق و فجور و اخبار دشمن را به طور کلی برای شاگردان و دوستان و کلیه زنان و مردان مسلمان حرام می دانم مگر برای افراد اطلاعاتی و نیروهای متخصص که باید پاسخ آن ها را با ادله قانع کننده ارائه دهند. از خداوند منان توفیق انجام وظیفه این مهم و قبول عمل عاملین را عاجزانه خواستارم. العبد محمد صالح کمیلی 16 ...
از فقه جواهری تا فقه بروکراتیک!/ مصطفی آقاجانی
فراهم نشدن پاسخ های دقیق و جزئی و البته نظام مند به مسائل نظام اسلامی، جزئی نگری و تقلیل فقه یا به عبارتی لاغر کردن آن، سطحی نگری یا سرسری گرفتن و انگاره دین فردی بودن اسلام، کماکان زمینه ای مخرب برای جمهوری اسلامی است؛ چراکه فقدان و عدم ارائه ادله و استنباط ها از سوی فقها و از سویی عدم درخواست یا احساس نیاز کارگزاران بخش ها به مانند دو لبه یک قیچی عمل کرده و به طور خودکار فقه (اسلام فقاهتی) را به ...
دقت های عقلانی و اخلاقی در اجراء حدود شرعی
باب ممانعت از منکرات شرعی هم نمایان شود. اجرای حکم شرعی اکثر فقیهان اجرای احکام شرعیه را به عنوان مجازات باور دارند. گرچه برخی از فقیهان اجرای حدود را مربوط به زمان معصوم میدانند و در عصر غیبت ، حداکثر قائل به تعزیرمجرم هستند ، مانند دو فقیه مهم قرن ششم؛ ابن ادریس حلی وابن زهره، ونیز میرزای قمی، و از معاصرین؛ آیت الله سید احمد خوانساری و آیت الله صانعی به این نظرگرایش دارند. بنا به ...
محاربه در فقه و قانون ؛ گزارشی از مناظره جلیل محبی و محسن برهانی + صوت
مجازات اسلامی حاکم بود، این ماده مقرر می کرد که هر کس برای ترساندن مردم دست به اسلحه ببرد محارب است. علی رغم اینکه در میان نظرات فقهی، نظرات گوناگونی وجود داشت اما شورای نگهبان قانون سال 1370 را تایید کرده است. در نگارش قانون، ما فقه را ملاک قرار می دهیم لکن در هر صورت یکی از نظرات فقهی باید انتخاب شود، لزوماً آن چیزی که انتخاب می شود مشهور فقها هم نیست. در همان زمان سال 70 آیت الله مومن از رهبری ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
جهانی پذیرفته شده است و در قانون اساسی و قرآن هم آمده که اعتراض حق افراد است. اگر این حق گرفته شود و از اعتراض ممانعت به عمل آورده شود، ممکن است افراد کارهای نامناسب و تندروی انجام دهند که البته مورد قبول ما نیست، اما اگر معترض با کیفر سخت و سنگینی به عنوان محاربه متهم گردد، این هم مسأله سوم است. مسئله چهارم این است که اگر فرض بگیریم عنوان محاربه صدق کند، قرآن کریم برای آن چهار نوع مجازات ...
مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) مظلومیت و علامت شیعه است
خاتمه درس به حاضرین اظهار داشته: در حالی که طلاب از نظر مسکن در مضیقه هستند، مدتی است درب مدرسه فیضیه قم را بسته اند. مردم از وضع آب و برق و گوشت ناراضی هستند، بانک های کشور به صورت شرعی عمل نمی کنند، برای مکه رفتن مردم ایجاد اشکال کرده اند، اخیراً در روزنامه ها نوشته اند که در صدراسلام حجاب وجود نداشته است، تاریخ کشور را عوض کرده اند و با این گونه مطالب، ایجاد ناراحتی و نارضایی می کنند... البته ...
قاعده فقهی خلق صحنه حضرت ابراهیم در ماجرای شکستن بت ها
تقیه است. آیت الله جوادی آملی این توجیهات را رد می کنند یعنی نه می توانیم بگوییم قضیه شرطیه است و نه توریه و تقیه است. بهترین توجیهی که می شود بیان کرد این است که بگوییم حضرت ابراهیم قصد جدی نداشتند و می خواستند عقاید باطل بت پرستان را مشخص کنند و این را به رخ آنها بکشند. اگر ما این کار را چیزی جز خلق صحنه بدانیم باید کار حضرت ابراهیم را دروغ بپنداریم. تظاهر به بیماری حضرت ابراهیم هم به همین صورت ...
یکی برای همه
بودند به عنوان مجازات در باره آنها انجام یافت، یعنی چشم آنها را کور کردند و دست و پای آنها را بریدند و کشتند تا دیگران عبرت بگیرند و مرتکب این اعمال ضد انسانی نشوند، آیه فوق در باره این گونه اشخاص نازل گردید و قانون اسلام را در مورد آنها شرح داد. منظور از محاربه با خدا و پیامبر آن چنان که در احادیث اهل بیت (ع) وارد شده و شان نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهی می دهد این است که کسی با ...
پیدا و پنهان ماجرای محاربه؛ مناظره داغ عضو هیأت علمی | بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود؟
تبیین این موارد، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) مناظره ای میان محسن برهانی، حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و جلیلی محبی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهش های مجلس برگزار کرد. مشروح این مناظره را در ادامه خواهید خواند. آقایان علما و امام راحل به عنوان عنصر روانی در تشهیر سلاح می فرمایند هر تشهیر سلاح محاربه نیست؛ مگر اینکه سلاح بکشد برای ایجاد فساد روی زمین و هر چاقوکشی، صدمه زدن به ...
بررسی روابط زوجین از دیدگاه اسلام
؛ زیرا اگر مرد یا زن با نامحرم در ارتباط باشد، امکان اشباع غرایزش در سطوح مختلف در دو جا وجود دارد و در صورت لغزش، دلبستگی و پایبندی او به خانوادۀ خود کم می شود. به همین دلیل است که اسلام مرز و فاصله ای را در روابط اجتماعی میان زن و مرد مشخص کرده است. حجاب و آرایش موضوع حجاب را گرچه می توان به صورت مستقل مطرح کرد، اهمیت آن در جاهای با واسطه ای، از جمله در مسئلۀ خانواده روشن می ...
هوش مصنوعی جایگزین فقیه و مجتهد نمی شود
قه را به سمتی برده اند که نباید می بردند. یا استنباط در حوزه خاص را به سمتی که نباید برده می شد بردند یعنی در هر صورت این خطاها رخ داده است ولی ماشین و هوش مصنوعی نمی تواند خطاهای فقها را تشخیص دهد بلکه براساس اطلاعاتی که ما به آن می دهیم می تواند روی آن تحلیل کند. آیت الله مبلغی تصریح کرد: شهید صدر از شخصیت هایی است که خطاهای تاریخی فقها را به خوبی گرفته است؛ از جمله در بحث مالکیت گفته ...
آرزوهای طولانی در تضاد با زهد است
. آرزو محرک زندگی است، پیامبر فرمودند آرزو رحمتی برای امت من است. وی با بیان اینکه 2 نوع آرزو داریم خاطرنشان کرد: بعضی آرزوها خوب است و امکان دسترسی به آن وجود دارد اما باید با توان و شرایط ما، با هدف خلقت و جایگاه ما در عالم هستی سازگاری داشته و عقل و شرع هم آن را بپسندد، اما آرزوی طولانی، عکس این موارد است. آرزوهای طولانی عمر را تباه می کند این مدرس نهج البلاغه ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
. البته اغلب اوقات مرتکبین جرم محاربه چند نفر هستند و عمل به صورت گروهی انجام می شود. مجازات محارب چیست؟ مطابق ماده 282 قانون مجازات اسلامی، جرم محاربه، از شدیدترین مجازات های حدی در قانون مجازات اسلامی است. این جرم از جرایم غیرقابل گذشت است و مجازات آن به دلیل برهم زدن نظم و امنیت عمومی حتما اجرا خواهد شد. "ماده 282 قانون مجازات اسلامی" حد محاربه یکی از ...
معاون آموزش و تربیت جامعةالزهرا(س) مطرح کرد: وظیفه و رسالت جامعة الزهرا سلام الله علیها، حمایت از طلاب ...
، عنوان کرد: وقتی حضرت زهرا علیهاالسلام برای وجود معصوم، الگوی نیکویی است، قطعا برای تمام انسان ها اعم از زن مرد الگویی است که به این بانوی گرامی اقتدا کند و امید است ما هم رهرو راه آن حضرت باشیم و در خانه ای که مزین به نام حضرت زهرا علیهاالسلام است، به گونه ای عمل کنیم که مورد رضایت حضرت باشند. معاون آموزش و تربیت با اشاره به سابقه تقریبا چهل ساله جامعة الزهرا سلام الله علیها بعد از ...
مرجعی که تضعیف نظام را حرام می دانست + فیلم
به نظرم برسد، علنی نمی گویم، به خود ایشان می گویم؛ اگر گوش کرد، فبها؛ اگر گوش نکرد، دیگر نمی گویم. حجت الاسلام محمدی گلپایگانی: فرمودند که من تضعیف نظام را حرام می دانم. بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله العظمی گلپایگانی، روایت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب از پیامی که این مرجع عظیم الشأن برای ایشان فرستاده بودند را در نماهنگ آیت الله العظمی گلپایگانی تضعیف نظام را حرام می دانست برای نخستین بار منتشر میکند. ...
توصیه آیت الله قاضی به شاگردان
.... موضوع حلقه اول در این برنامه به ضرورت خودشناسی در زندگی فاطمی و مقامات انسان اختصاص داشت که با حضور استاد فقیه صالحی تشکیل شد. استاد فقیه صالحی با اشاره به شناخت انسان و جایگاه او در جهان هستی و ارتباط ساختار وجودی او با خلقت، گفت: از پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلم سؤال شد: کیف معرفت رب؟ ؛ حضرت فرمودند: معرفت النفس ، اگر خودت را بشناسی خدایت را هم شناختی. ...
حق کمتر، کیفر بیشتر؟! / نوشتاری از استاد سروش محلاتی
شفقنا- آیت الله سروش محلاتی در نوشتاری با عنوان حق کمتر، کیفر بیشتر؟! این گونه آورده است: این روزها بحث اجرای حد محارب است یعنی کسی که با بر کشیدن سلاح — حتی اسلحه سرد — اخلال در امنیت بوجود می آورد. ولی آیا در مسائلی که مورد اختلاف نظر بین فقهاست، حکومت می تواند با استناد به برخی فتاوی، به اعمال حداکثر مجازات اقدام کند و فتاوای معتبر مخالف را نادیده انگارد؟ چه بسا به استناد فقه ...
فقه منهای مطالعه شریعت قطعا به خطا می رود
به گزارش شبکه اجتهاد ، استاد احمد مبلغی، عضو خبرگان رهبری در نشست علمی اصول حاکم بر اجتهاد که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: اصول حاکم بر اجتهاد دو دسته هستند، اصولی که عمل اجتهاد را تنظیم می کند که باید در فلسفه فقه مطرح شود و دسته دیگر اصول حاکم بر فلسفه شریعت است؛ ملاصدرا در فضای فلسفه فقه سخن چندانی مگر به صورت غیرمستقیم مطرح نکرده است. او کالاهای مهمی برای ما دارد ولی به ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
به گزارش شفقنا، آیت الله رحمت اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. وی درباره برخی از احکام محاربه گفت: مراقبت می خواهد که بحث و احکام محاربه سیاسی ...
نماینده ولی فقیه در استان قزوین: خداوند حق الناس را نمی بخشد/ راهکاری برای شفافیت قلب
باد رفته ای را احیا کند، هر دل مرده و افسرده ای را زنده کند، شرط آن زیاد استغفار کردن است، وقتی زیاد استغفار می کنیم با آگاهی باشد و ملتمسانه از خدا طلب مغفرت کنیم . آیت الله عابدینی عنوان کرد: استغفار هر غمی را پایان می دهد، هر درب بسته ای را باز می کند، آدم را از هر بن بستی نجات می دهد، راه هایی را برای رزق و روزی را باز می کند که فکرش را هم نمی توانیم بکنیم . وی ادامه داد: رزق فقط ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...
فرقه های انحرافی؛ از نحوه شکل گیری تا شگردهای جذب
خواب در مسائل علمی آورده اند؛ شاید سرش آن باشد که در آن صورت حدومرزی برای رؤیاها و مکاشفات عرفانی وجود نمی داشت و هر که هر چه می خواست در عالم رؤیا می دید یا در عالم مکاشفه مشاهده می کرد، از امور ساده ای مثل این که فلانی باید فلان مبلغ را به فلان کس بدهد، فلانی باید فلانی را به عقد خود درآورد یا به عقد دیگری درآید گرفته تا امور مهمی مانند ادعای نیابت و سفارت از حضرت بقیه الله در نتیجه بسیاری از ...