بیانیه جبهه اصلاحات درباره اعدام تاسف بار محسن شکاری
سایر منابع:
سایر خبرها
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
را نمی گوید به طوری که طبق این ماده محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد مال، جان، ناموس و ارعاب و در ادامه به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. وی افزود: یعنی الان باید قصد جان و مال و ناموس را کنار بگذاریم؟ آیا می شود ماده 279 را تعطیل کرد؟ لذا در آخر ماده 279 آمده است به نحوی که امنیت به هم بخورد و چه چیزی امنیت را به هم می زند که دکتر می فرمایند اخافه است و این ی ها را نباید نادیده ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم و در تعریف حقوقی محاربه نوشته است:محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
پیدا و پنهان ماجرای محاربه
قانون آمده است محاربه عبارتند از: کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس و یا ارعاب. قانون قبلی اخافه الناس بود و الان لاخافه المال و الناموس هم دارد. می فرمایند جرم مقید به نتیجه است. در جرائمی که جرم مقید به نتیجه است در ماده 144باید قصد نتیجه احراز شود. ماده 279این را نمی گوید. گفتند که جرم باید مقید به نتیجه باشد، اما نوشته شده به نحوی که امنیت به هم بخورد. چه چیزی امنیت را به هم می زند ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
...، ظاهراً حکم دیگری برای اجرای احکام رفته است. از این جهت ضروری است تا درباره تعریف این حکم در قانون مجازات اسلامی دقت کافی شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید که محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به ...
درخواست مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از مسئولین قضایی برای احتیاط و ملاطفت با معترضان
است افکار عمومی را قانع کند. این بیانیه سپس در تعریف حقوقی محاربه نوشته است: محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 نی ...
حمایت مدعیان قانون از داعشی های وطنی/ اصلاح طلبان: اجازه دهید شما را بکشند ولی حق ندارید قصاص کنید
تعطیل کرده و کسبه از ترس او، مغازه ها را می بستند. براساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . بر این اساس اقدام محسن شکاری، به وضوح محاربه بود. اما اصلاح طلبان با علم به این مسئله، به مقابله با این حکم قانونی پرداختند. آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت و از چهره های معروف ...
شروط محاربه و باغی
این موضوع اتفاق نظر دارند که محاربه اقدام افرادی است که با اسلحه قصد ترساندن مردم را دارند و نتیجه این قصد ایجاد ارعاب و ترس جمعی در محدوده جغرافیایی مشخص است. به عبارت دیگر شخص به قصد جان و مال و ناموس عده ای اقدامی صورت می دهد و موجب ارعاب گروهی می شود. شخص حتما باید قصد و نیت ارعاب داشته باشد تا عمل او محاربه تلقی گردد. از این رو وقتی فردی با کسی اختلافی شخصی دارد. یا دست به اسلحه ببرد و ...
از وارد بودن ایراد به توسعه مفهوم محاربه تا درخواست برای افشای مفاد پرونده شکاری
بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. محبی نیز در ادامه گفت: قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات چاپ سال 75 یک شاه کلید برداشته بود و هر جا که می خواست فردی را به دلیل جرم سنگین اعدام کند از آن شاه کلید استفاده می کرد، آن شاه کلید محاربه یا افساد فی الارض بود. وی افزود: در انتخاب نظریه فقهی موجود کتاب های فقهی که فقها نظر می دهند شرعی ...
محبی: التماس می کنیم دادگاه را از تلویزیون پخش کنید/ تلویزیون دادگاه تاسیس کنید/ برهانی: محسن شکاری مجرم ...
نیست و موضوع جرم جان و مال و ناموس مردم است. ماده 279 را نمی توان کناری نهاد و همان طور که قاضی حکم داده حکم او محارب است زیرا به قصد جان سلاح کشیده و ارعاب ایجاد کرده است. باز تاکید می کنم پس از دیدن فیلم پخش شده از دادگاه مطمئن شدم که قاضی بر اساس ماده 279 حکم داده است و نماینده دادستان هم بسیار هوشمندانه سه اصل تحقق محاربه را مطرح کرده است. او در پاسخ به انتقادات برهانی، آن را ناشی از عدم اطلاع ...
مناظره برهانی و محبی درباره اعدام محسن شکاری
کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است . آن چیزی که مهم است این است که ما الان یک قانون داریم متفاوت از قانون سال 70 که نویسنده قانون هم مشخص است و مشروح مذاکرات هم همینطور؛ بنده با این عبارت به قصد مال، به قصد جان و به قصد ناموس مخالف بودم. بحث اصلاح قانون هم راه و شیوه مشخص دارد بنده یک ماده واحده نوشتم با تصویب آن اعدام در مواد مخدر از 30 گرم شد 2 کیلو، فقط در تهران 3500 نفر ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
محفلی کرمان هم اشاره کرده بودند. تحقق جرم محاربه یکی از مهمترین مسائل درباره حکم اعدام محسن شکاری، تحقق محاربه بود. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی آمده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح ( به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها) است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که ...
پاسخ به برخی اشکال حقوقی، به فرض وجود نیت تشجیع مردم در مرتکب و فقدان نیت اخافه و ارعاب
را در ارتکاب جرم محاربه شرط کرده است که اکنون چنین نیست و سه عامل 1. کشیدن عمدی سلاح به عنوان فعل مجرمانه و قصد آن 2. قصد صدمه زدن به جان (یا) بردن مال (یا) تعرض به ناموس از کشیدن سلاح به عنوان قصد نتیجه ی فعل مجرمانه و 3. از بین رفتن امنیت محیط برای ارتکاب جرم محاربه به عنوان نتیجه جرم، کافی برای تحقق جرم است و برخلاف قانون 1370 لزوماً نیازی به قصد اخافه (ارعاب) نیست هرچند قصد ارعاب نیز مانند ...
این ها اسلحه کشیدند، حکم محاربه هم نگرفتند + عکس
چرا در پرونده هایی چون ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و. . . حکم محاربه صادر نشد؟ یک گزارش تاریخی درباره پرونده هایی که حکم محاربه نگرفتند را در ادامه ببینید. بیشتر بخوانید: چرا در پرونده های ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و.. . حکم محاربه صادر نشد؟ سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی است ...
حجت الاسلام و المسلمین محبی:در پرونده محسن شکاری نمی توان گفت قاضی خلاف قانون حکم داده است/ به هیچ دلیلی ...
الله شاهرودی تهیه شده است. وی افزود: قانون در بخشی محاربه را به اخافه الناس ترجمه کرده است از طرفی قوانینی نیز وجود دارد که قانون بدون استفاده از سلاح فرد مرتکب جرم را محارب دانسته است. عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده قانونی 279کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم است. شما نمیتوانید قانون قبلی را با قانون فعلی مقایسه کنید. وی افزود ...
ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه ...
زمینه های این خشونت را فراهم کردند. بیشتر بخوانید: سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی است آیت الله مقتدایی، رئیس پیشین دیوان عالی: درگیری یک نفر با یک نفر حکم محارب ندارد/ همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند افروغ: وقتی فرصت اعتراض به شهروند داده نمی شود، بستر اعتراض غیرمدنی و اغتشاش فراهم می شود / رژیم پهلوی می گفت،انقلابیون می خواهند کشور را تجزیه کنند 21220 ...
سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ...
ستایشی گفت: قانون برای همه یکسان است و همه باید مقید به قانون باشیم و تبعیت از قانون برای آحاد جامعه فصل الخطاب است. به گزارش خبرآنلاین ، سخنگوی قوه قضاییه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت که حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی ست. مسعود ستایشی شنبه شب اظهارداشت: قانون برای همه یکسان است و همه باید مقید به قانون باشیم و تبعیت ...
این گونه برخوردهای تند با معترضان به جایی نمی رسد
محاربه با خدا و رسول به تنهایی کیفر اعدام و... ندارد، بلکه باید در روی زمین از راه اخلال به امنیت عمومی و قتل و غارت، بر او عنوان "فسادا" (مفسد) هم صدق کند، مثل راهزنان. و بعید نیست آیه محاربه، افرادی را که چاقوکشی می کنند و با نا امنی به جان و ناموس و مال مردم حمله می کنند، نیز شامل شود. در حالی که محسن شکاری چنین قصد و رفتاری نداشته است، بلکه او در شور اعتراضات و هیاهوی معترضین دست به چاقو شده و ...
تشریح صدور حکم اعدام محسن شکاری از سوی سخنگوی قوه قضاییه
حرب به معنای جنگ است، اظهار کرد: عبارت است از سلاح واقعی اعم از گرم یا سرد، سلاحی که مورد استفاده فرد واقع شده در شمول سلاح های احصا شده است. ستایشی با بیان اینکه هر کسی از سوی هر فردی به قصد جان مال یا ناموس یا ارعاب آنها اقدام کندو ناامنی ایجاد کند محاربه است، گفت: در موضوع مورد بحث دقیقا این احصا و مشخص شده و تطبیق می کند افعال فرد مورد نطر با موازین قانونی تطبیق داده شده است. انتهای پیام/ ...
دفاع رسانه اصلاح طلب از اعدام محسن شکاری! /کسی که از شرق تهران به غرب شهر می رود و در برابر ضابط ...
موجب ناامنی در محیط گردد... 1-از عبارت کشیدن سلاح در ماده 272 مشخص است که نیازی به استفاده عملی از آن نیست و صرف نمایان ساختن آن کفایت می کند. لذا رکن اساسی محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست. 2-منظور از سلاح اعم از اسلحه سرد ...
تشریح صدور حکم اعدام محسن شکاری از سوی سخنگوی دستگاه قضا
، محاربه از ریشه حرب به معنای جنگ است، اظهار کرد: عبارت است از سلاح واقعی اعم از گرم یا سرد،سلاحی که مورد استفاده فرد واقع شده در شمول سلاح های احصا شده است. ستایشی با بیان اینکه هر کسی از سوی هر فردی به قصد جان مال یا ناموس یا ارعاب آنها اقدام کندو ناامنی ایجاد کند محاربه است، گفت: در موضوع مورد بحث دقیقا این احصا و مشخص شده و تطبیق می کند افعال فرد مورد نطر با موازین قانونی تطبیق داده شده است. منبع: ایسنا ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...
تشریح علل اجرای حکم اعدام محسن شکاری از سوی سخنگوی قوه قضائیه
...، مسلمان یا غیرمسلمان، به قصد مال و جان و ناموس مردم یا ارعاب آنها اقدام کند، مصداق محاربه است، تأکید کرد: به این دلیل اشد مجازات به محسن شکاری داده شد چون شرایط جرم رخ داده اینطور که اشد مجازات اعمال شود و بر اساس آیه 33 سوره مائده بوده است. این موضوع شرایط مجازات مورد بحث را داشته و تطبیق داده و اجرا شده است. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به شبهات ایجاد شده از سوی برخی در خصوص عدم ...
هیاهوی تروریست ها، شارلاتان های کاسب کار حقوق بشر/ فعالین دروغی و سلبریتی های وطن فروش علیه مجازات ...
اسلامی به روشنی آمده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها ، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد این جرم همین که سلاح اعم از شمشیر،قمه،کمان،و...از غلاف درمی آید و علنی میشود و موجبِ سلب امنیت و ترساندنِ مردم شود جرمِ محاربه محقّق شده است. دقت کنید، صرفِ کشیدنِ سلاح شرط محقق شدن جرم است استفاده از سلاح جایِ خود دارد که محسن شکاری در کنارِ تمام شرایط، از ...
عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند ...
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند ...