سایر منابع:
سایر خبرها
حال درونی آدم ها دغدغه کارگردان عطرآلود
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ هادی مقدم دوست در ابتدا گفت: این فیلم برای من یک تجربه جدید از حیث سینما، مضمون و شکل و داستانی که باید آن را می ساختم بود. وی درباره حال درونی آدم ها در فیلم هایش گفت: نمایش حال درونی آدم ها و تغییر آدم ها غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. برای من جالب بود یکی از ...
یادگارِ بی جنوب!
. هرچند موتور قصه دیرتر از حد معمول روشن می شود و اما چندین مواجه عجیب و غریب به مخاطب می دهد که غیر خطی بودن روایت نیز آن را تقویت می کند. حفره هایی که در ابتدای قصه ایجاد می شوند، با طمانینه پر میشوند و بی آنکه به مخاطب اجازه نفس کشیدن بدهند، فلش بک بعدی را آغاز می کنند. ماجرایی که تا پیش از تمام شدن یک سوم ابتدایی و پاسخ دادن به اولین سوال های مخاطب، میتواند درامی روانشناسانه توسط مخاطب تلقی ...
شماره 10؛ اثری تکنیک زده با ضعف های مشخص در شخصیت پردازی/ استاد؛ اثری در ارتباط با سوژه پرتکرار این ...
مناسبات بین شخصیت ها به درستی شکل نمی گیرد. همه چیز گنگ و نا مفهوم است و قادر نیست مخاطب را با آنان همراه کند. از طرفی در فیلم هایی با درون مایه فرار از زندان، مهم ترین وجه داستان، طراحی نقشه فرار است و تعلیقی که از پس آن به وجود می آید. با این وجود این وجه داستان نیز به خوبی پرداخته نشده است و نه اطلاعات دقیق و روشنی از روند فرار به مخاطب داده می شود به کلی هدر می رود. پایان ...
دل نوشته آرمان خوانساریان همزمان با نمایش جنگل پرتقال
مخاطب را بدست می گیرد و او را به لحظه های دورِ زندگانی اش رهنمود می کند . درون مایه از منظر الیور شوته در سفر قهرمان خلاصه می شود. البته بسیاری از تئوری او خرده گرفته و آن را رد کرده اند. نگارنده هم خیلی به این منطق استناد نمی کند. اما وقتی به جنگل پرتقال می نگریم و آن را با نظریه شوته قیاس می کنیم، تغییر و تحولات کاراکتر اصلی (سهراب بهاریان ) می تواند آدرس درستی از یک موضوع یا درون مایه دهد. درون مایه ای که در آن عشق هم درد است، هم درمان! درون مایه ای که عاشق را برای همه عمر عاشق می داند. مثل فرهاد در فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ ...
عطر شخصیت اصلی این فیلم است/ نمی توان هدف ساخت فیلم را توضیح داد
کردیم به این مساله دقت داشتم که چگونه با عطر به سمت داستان برویم به همین دلیل تصمیم گرفتیم عطر شخصیت اصلی این فیلم باشد یعنی شخصیت علی آلوده عطر شده بود. هادی مقدم دوست در ادامه نشست گفت: اگر بنا باشد در برخی قصه ها درون آدم را مطالعه کنیم، باید ببینیم در شکلی که می خواهیم آدم ها را مطالعه کنیم موفق بوده ایم یا نه و ما باید این گونه از سینما که درون آدم را مطالعه می کند را بپذیریم. ...
نشست خبری فیلم عطر آلود / مصطفی زمانی: دوست نداشتم نقش یک آدم سرطانی را از بیرون بازی کنم
مخاطب باشد. نمایش حال درونی آدم ها به غیر از اینکه یک عنصر مهم نمایشی است، یک دغدغه مهم برای مخاطب نیز هست. یوسف منصوری تهیه کننده فیلم عطر آلود در ادامه این نشست گفت: شکل گرفتن ایده اولیه این داستان به یک سال و نیم پیش بازمی گردد، وقتی طرح آماده شد در جلسه ای به این فکر کردیم اولین و آخرین فردی که به سراغش رفتیم آقای مقدم دوست بود. منصوری تصریح کرد: دغدغه های این فیلم دغدغه و ...
نشست خبری فیلم عطر آلود / مصطفی زمانی: دوست نداشتم نقش یک آدم سرطانی را از بیرون بازی کنم
مخاطب باشد. نمایش حال درونی آدم ها به غیر از اینکه یک عنصر مهم نمایشی است، یک دغدغه مهم برای مخاطب نیز هست. یوسف منصوری تهیه کننده فیلم عطر آلود در ادامه این نشست گفت: شکل گرفتن ایده اولیه این داستان به یک سال و نیم پیش بازمی گردد، وقتی طرح آماده شد در جلسه ای به این فکر کردیم اولین و آخرین فردی که به سراغش رفتیم آقای مقدم دوست بود. منصوری تصریح کرد: دغدغه های این فیلم دغدغه و ...
آن روز، به یاد ماندنی بود
...> مجموعه قصه های شهر جنگی به قلم جمعی از نویسندگان است که برای هر شهر راوی ای انتخاب کرده و ماجرایی نوشته اند. مطلق در داستان درخت تنها از شهر مهران می گوید؛ آن هم از زبان یک درخت نخل که در بلوار شهر کاشته شده و چه روزها و شب های لذت بخشی را در کنار مردم گذرانده است. ما زبان درختی بلد نیستیم؛ اما زبان رنج دیده های جنگی را می توانیم خوب بفهمیم. درخت تنهای بلوار شهر مهران رنج دیده بود و از همان ابتدای ...
یادگار جنوب؛ بازگشتی جسورانه به سینمای قصه گو و قهرمان محور/ جنگل پرتقال؛ فیلمی شخصی با هزینه دولتی!
. فیلم ساز به جای طرح داستان با خط زمانی مشخص، رو به روایت غیرخطی آورده است تا فیلمی متفاوت بسازد. اما باید دید آیا مخاطب عام با این شیوه روایت ارتباط برقرار می کند یا خیر! اثر از لحاظ تکنیکی رو به جلو است و قابل توجه، تکنیک تا حد خوبی در خدمت فرم فیلم قرار گرفته است و نور، رنگ، موسیقی، قاب بندی ها همه و همه به ساخت فضای فیلم کمک می کنند. همچنین بازی ها از دیگر نقاط قوت اثر است ...
بازی متفاوت از مجید صالحی که ذهنیت ها را تغییر می دهد!
فیلمنامه جدیدترین ساخته حمید زرگرنژاد ترکیبی است از چند داستان واقعی؛ بنابراین آقای شماره 10 اشاره مستقیم به یک قهرمان مشخص ندارد و ترکیبی از چند آدم واقعی دوران جنگ است. رگه هایی از رفتار های قهرمانانه هالیوودی را در این فرد می شود مشاهده کرد. او یک تنه به جنگ مشکلات می رود و همه موانع را از سر راه برمی دارد. هم آن قدر قدرت بدنی دارد که در کانال آب شنا کند و میله های فلزی را ببرد و هم ...
نشست خبری فیلم عطر آلود در سینما ملت
تغییراتشان غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است، یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. به نظرم موضوع تغییر مساله آدم هاست و دوست دارند این حال درونی و تغییر درونی را هم ببینند. هادی مقدم دوست کارگردان عطرآلود در ادامه درباره هدف از ساخت عطر آلود نیز گفت: واقعیت این است که نمی توان از هدف درباره ساخت فیلم سخن گفت، چون روی نتیجه آن اثر می گذارد و ...
نشست خبری فیلم "عطرآلود"| مقدم دوست: این فیلم برای من تجربه ای جدید بود / زمانی: برخی قوانین ارشاد باید ...
تجربه جدید از حیث سینما، مضمون و شکل و داستانی که باید آن را می ساختم، بود. وی درباره حال درونی آدم ها در فیلم هایش گفت: نمایش حال درونی آدم ها و تغییر آدم ها غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. برای من جالب بود یکی از دوستان حین عکاسی گفت چقدر پیر شدی و به نظرم موضوع تغییر مسأله آدم هاست و دوست ...
سه نقد برای دو فیلم جشنواره41
است که شاید قصه ساده و تک خطی اش آن را روی کاغذ به کلیشه های رایج این جنس آثار نزدیک سازد اما تعریف بستر یک دانشگاه و پیوند دادن قصه به ماجراهایی فرعی و کلان تر نقطه عطفی است که در مقاطعی از داستان، فیلم را از افتادن در دام تکرار نجات می دهد و حتی ماجرای عاشقانه دیگر خود نه مهمترین عامل راهبرد داستان که به بستری برای پرداختن به مضمونی مهم تر که همان رویاهای آینده ساز و آینده نگر در دوران تحصیل است و ...
نقد فیلم های جشنواره
کارگردان برآمده است. تحصیل کردگان تئاتر دانشگاه تنکابن در بدنه هنرهای نمایشی، عملا یک جمعیت در کنار دیگر جمعیت های مشابه هستند. قصه این فیلم نیز در ارتباط با همین گروه شکل گرفته است. ازسوی دیگر قصه فیلم جذابیت های مخاطب پسند را دارد؛ یک درام عاشقانه در بستر جغرافیای شمال کشور، با جذابیت های خاص خودش. حال در همین بستر است که قرار است انتقال پیام درباره یک چالش قدیمی اما در شکل مدرن، مربوط به ...
/نقد فیلم های جشنواره/ شماره 10 ؛ سینمای دفاع مقدس یا سینمای جنگ؟
قصه فیلم، دست کم با توجه به تعدد روایت های محدود پیشین، در ذهن مخاطب بی اخلال بوده باشد. علیرضا بهرامی – ایسنا شما نیز در صورت تماشای این فیلم در گذشته یا آینده، با درج ستاره مورد نظر خود (از یک: بد، تا پنج: عالی) در قالب کامنت زیر این مطلب، در نقد آن می توانید مشارکت کنید. انتهای پیام ...
/نقد فیلم های جشنواره/ استاد ؛ سینما و بحران صداقت!
...، ممکن است در قصه، به یک آشفتگی مبتلا شوند که درباره فیلم استاد کاملا صدق می کند. چراکه با وجود آنکه "پایان باز" یک امکان ویژه و البته دشوار برای آثار سینمایی موفقی بوده است، اما درباره اثر مورد بحث می توان گفت که اصلا مصداق ندارد و فیلم از نوعی سرگشتگی و رهاشدگی در پایان اثر رنج می برد؛ تا جایی که برای چند لحظه باور نمی کنید که فیلم تمام شده است. اما با این وصف، به هر حال فیلم ...
مصطفی زمانی: من هنوز نتوانستم شخصیت حقیقی ام را پیدا کنم
یک تجربه جدید از حیث سینما، مضمون و شکل و داستانی که باید آن را می ساختم، بود. وی درباره حال درونی آدم ها در فیلم هایش بیان کرد: نمایش حال درونی آدم ها و تغییراتشان غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است، یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. به نظرم موضوع تغییر مساله آدم هاست و دوست دارند این حال درونی و تغییر درونی را هم ببینند. ...
8 سکانس ترسناک که دیدنش دل و جرات زیادی می خواهد
سکانس های این چنین به رغم جذاب تر کردن هر فیلم ترسناکی، یک وحشت پایدار در مخاطب ایجاد نمی کنند و خیلی زود تاثیرشان از بین می رود. اما برای نمونه یکی از بهترین های آن ها را در این لیست قرار داده ام؛ یعنی حضور ناگهانی هیولا در فیلم بابادوک که خودش پیش زمینه ای می شود برای اتفاقات بعدی. البته می توان سکانس قتل حمام فیلم روانی را هم به این دست سکانس ها اضافه کرد اما هیچکاک زمینه سازی لازم برای سررسیدن ...
فجر چهل و یکم/ جنگل پرتقال ؛ روایتی از آدم های اطراف ما
.... و در نهایت جنگل پرتقال همان جایی است که مخاطب داستان قرار است در هوای مه آلود آن، بین بخشیدن یا نبخشیدن کسی مردد بماند و با شخصیت های اصلی داستان همذات پنداری کند. با اینکه جنگل پرتقال روایت یک داستان تلخ است اما رگه های طنز داستان مانع غلبه این تلخی است. تا جایی که در برخی بخش های فیلم به سمت یک داستان کمدی متمایل می شود. این طنزآمیزی به همراه تصویربرداری چشم نواز دست به دست هم ...
حسی در سینمای بی احساس
واکنش هایی را در مسیر قصه بروز می دهد. تلاش برای بهبودی، وادادگی برابر بیماری، تجربه آخرین آرزوهایی که شاید هرگز فرصتی برایشان نداشته باشد. اما شخصیت داستان مسیر دیگری را می پیماید که برای مخاطب امروز سینمای ایران، بیگانه است. تلاش برای کسب درآمد بیشتر برای بهبودی و زندگی کردن؛ نه برای خود که برای فرزندی که قرار است به دنیا بیاید. تلاش های پدری که از وقتی متوجه در راه بودن فرزندش می شود، طوفانی ...
پس چرا این زنش نمیاد؟
. بازی ها خوب است و حال تان را خوب می کند. داستان قوی است و شما را با خودش می کشد، اگرچه نمی دانم و مطمئن نیستم که این قدرت از متن آقای ممت می آید یا تیم کارگردانی بلد بوده قصه اش را درست تعریف کند. به هرحال، استاد فیلم خوبی است. طبیعتا در حد واندازه خودش هم مورد توجه قرار می گیرد اگر بهروز افخمی لطف کند و خرابش نکند. یک مقدار شاید زمان فیلم زیاد باشد. شاید هم نه. من که در تمام مدت فیلم سوالم این بود که این زن کی قرار است پیدایش شود؟ به هرحال تهران آنقدرها هم بزرگ نیست که دو سوم فیلم طول بکشد که یکی برود و بیاید و برگردد! ...
درباره سریال سقوط ، ساخته سجاد پهلوان زاده | داعش از فاصله نزدیک
مهدویان در مقام مشاور کارگردان، روانه پخش کرده است. سقوط اثری خوش ساخت و پرهیجان است که هم رگه هایی از سبک فیلم سازی مهدویان را در خود دارد و هم اثر انگشت مستقل سجاد پهلوان زاده در آن تشخیص داده می شود. این سریال که در نخستین قسمتش طولانی و کم رمق ظاهر شد و رابطه ژاکان و آیسان را بیش از حد زیر ذره بین قرار داد، از سکانس پایانی همان قسمت و خروج از ترکیه وارد فاز حادثه ای شد و توانست مخاطبانش ...
چشم تو روشن یا رضا!
) را دوست دارم است. در این مجموعه و به خصوص در این کتاب، تنها به جنبه های تاریخی زندگی ائمه (ع) بسنده نمی شود؛ بلکه در کنار توجه به جنبه های تاریخی، مقام معنوی، سبک زندگی، افکار و اندیشه ها و سخنان آنان نیز متناسب با مخاطب کودک و نوجوان مورد توجه قرار می گیرد. قرآن کریم نیز همین روش را برای معرفی انبیا و اولیا به کار می برد. مژده گل: داستان هایی از زندگی امام جواد علیه السلام ...
جزئیات شش فیلم از دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر / خیزش برای شکار سیمرغ
.... نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی را حسین تراب نژاد و مهرداد خوشبخت به صورت مشترک بر عهده داشته اند که قصه متفاوتی از سال های ابتدایی جنگ عراق علیه ایران را برای مخاطب روایت می کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آبادان در التهاب است گروهی به روشن ماندن چراغ پالایشگاه فکر می کنند. بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی، یاسین مسعودی، عبدالرضا نصاری، حیدر رحیمی ...
شماره 10 فیلمی قهرمان محور در راستای تقویت حس مسئولیت پذیری
فرار جزم کرده است، نکته ای که از همان سکانس های ابتدایی فیلم مخاطب خود را با آن مواجه می بیند تا دریابد با آنچه قرار است مواجه شود چیزی جز فرار و رهایی از بند سفت و سخت بعثی ها نیست. شاید در ابتدا اینگونه تصور شود که پیش تر نیز در پرداخت های متعدد به سینمای ژانر دفاع مقدس بارها و بارها با اراده آزادگان برای فرار مواجه شده باشیم، اما قصه شماره 10 قصه ای شکل گرفته از واقعیت است که تمام زمان خود را ...
سینمای چهار اقلیم
اجتماعی را دنبال می کند و قرار است در سیستان وبلوچستان جلوی دوربین برود. بی شک سینما تنها مخصوص تهران نیست که البته و متاسفانه مرکزیت سینمای ایران این روزها در تهران است که شاید یکی از مهم ترین دلایلی که در این زمینه وجود دارد، مسائل مالی و نیازهای اجتماعی باشد. برای تولید فیلم هرچقدر از تهران فاصله بگیریم و با اقلیم ها و شرایط مختلف فرهنگی و بومی آشنا شویم، می توانیم به یک همگرایی بهتر چه در ...