سایر منابع:
سایر خبرها
سه نقد برای دو فیلم جشنواره41
...، شکل دیگری از آن سینماست که نمی تواند مخاطب را با هوشمندی و درایت، در مسیر یک دوراهی تصمیم گیری قرار دهد. این اشکال بزرگ به این دلیل در فیلم به وجود آمده که نویسندگان، اصل اتفاق را از کلیت داستان حذف کردند و نشانه های پنهانی هم برای آن در روایت جاگذاری نکردند. به همین دلیل، در این مسیر، تنها به دیالوگ بسنده کرده و به نوعی مخاطب خود را گول زدند و اجازه ندادند که مخاطب، بر مبنای نشانه های ...
معرفی و نقد فیلم استاد؛ خلاصه داستان و بازیگران
دوات آنلاین -فیلم استاد به تهیه کنندگی بهروز افخمی و کارگردانی سید عماد حسینی فیلمی اجتماعی با موضوع خاص و جالب توجه است که در ادامه می توانید چند نقد بر آن را در کنار معرفی کامل آن بخوانید. خلاصه داستان فیلم استاد در سالی که جنبش می تو به سینمای ایران رسید و شماری از هنرمندان علیه چند چهره شناخته شده دست به افشاگری زدند، فیلم استاد به موضوع آزار جنسی می پردازد. قصه گلنوش ...
کم نفس و کاملا تاریخ مصرف دار
اجتماعی و قانونی زنان و دختران آسیب دیده از اینگونه تعرض ها بود. استاد سیدعماد حسینی هم از این قاعده مستثنی نیست. حسینی در ساختار و فیلمنامه فیلم خود کمترین توجه را نثار گلنوش می کند. گلنوشی که ظاهرا شخصیت نخست قصه و محور همه ماجراهاست اما هر قدر که فیلمنامه جلوتر می رود بازهم با فیلمی مردانه مواجه می شویم که غیرتی کور و بی حاصل آن را احاطه کرده است. مشخصا از جایی که گلنوش ماجرا را برای ...
بهروز افخمی: جنبش ME TOO مبتذل شده است/ ابراهیم اصغری: تاریخ باید برای مخاطب تبیین شود
این است که امید نداشتم این فیلم به اصطلاح خوب از آب دربیاید، اما در حال حاضر از اینکه توانستم کمک کنم، عماد حسینی فیلم اولش را بسازد، بسیار خوشحالم. وی با اشاره به اینکه موضوع استاد درباره جنبش me too است، مطرح کرد: ابتدا تصورم این بود که نمی توان فیلم جذابی درباره این موضوع ساخت چون از زمانی که جمعیت زیادی از زنان گفتند بله من هم ، مساله مبتذل و از حد معقول خارج شد. به گونه ای که باید ...
روز اول جشنواره فجر چهل و یکم در سینما رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
...> استاد فیلمی به تهیه کنندگی بهروز افخمی که درباره تعرض جنسی و یادآور جریانات جنبش می تو است و در آن می توان به بازی خوب حسن معجونی و سجاد بابایی اشاره کرد. مشکل فیلم این است که هیچ نتیجه ای ندارد، فقط یک گزارش صرف است از یک اتفاق آن هم پر از شک و شبهه. اساسا فیلم ساختن در مورد قضیه ای که در سینمای ایران نمی توان بسیاری از وجوه آن را صریح نشان داد خود ریسک بزرگی است و حال اگر آن را هم فقط ...
وقتی آشپز چند تا می شود
تشریح کنم باید مشخصا به این نکته بپردازم که محتوای استاد در باد جنبش به اصطلاح "می تو "ی ایرانی خوابیده و اشاراتی مشخص به یکی از چهره های هنری درگیر در ماجرای می تو نیز دارد. و اتفاقا همین نکته از ارزشهای اثر کاسته و بعنوان عاملی محدود کننده نقش خود را ایفا کرده تا نویسندگان فیلمنامه از پرداختن به لایه های اجتماعی و نقد نظام آموزشی و نظایر آن غافل شوند و البته این همه ماجرا نیست و اتفاقا از نیمه ...
روز اول| یک فیلم ارودگاهی با مجید صالحی تازه نفس و یک فیلم دانشگاهی با حسن معجونی خسته
فیلم ” استاد ” ساخته عماد حسینی آشفته * دختری به نام گلنوش برای دریافت توصیه نامه ی تحصیلی به خانه ای که برای مرمت در اختیار استاد دانشگاهش قرار گرفته می رود اما در آن جا با ابراز علاقه استاد متاهلش مواجه می شود... در این فیلم با یک لوکیشن و سه بازیگر اصلی و داستانی یک خطی مواجهیم که فقط کش آمده و تحملش از تاب و توان مخاطب خارج است. نکته ی جالب این جاست که تهیه ...
یادگارِ بی جنوب!
. هرچند موتور قصه دیرتر از حد معمول روشن می شود و اما چندین مواجه عجیب و غریب به مخاطب می دهد که غیر خطی بودن روایت نیز آن را تقویت می کند. حفره هایی که در ابتدای قصه ایجاد می شوند، با طمانینه پر میشوند و بی آنکه به مخاطب اجازه نفس کشیدن بدهند، فلش بک بعدی را آغاز می کنند. ماجرایی که تا پیش از تمام شدن یک سوم ابتدایی و پاسخ دادن به اولین سوال های مخاطب، میتواند درامی روانشناسانه توسط مخاطب تلقی ...
آن روز، به یاد ماندنی بود
...؛ چون قلب درختی اش برای ایران می تپید. نویسنده این اثر از زبان یک درخت تنها در بلوار شهر مهران اطلاعاتی به مخاطب می دهد که دیگر نمی تواند این شهر مرزی را فراموش کند. چندصفحه شنیدن قصه ای پررنج می تواند با بخش مستند ذهن مخاطب کاری کند که یک کتاب حجیم اعداد و ارقام نمی تواند از پسش بربیاید. مطلق، بی تکلف و روان در داستان درخت تنها از مهران برایمان گفت و روزگاری که بر او گذشته بود. در ...
یادگار جنوب؛ بازگشتی جسورانه به سینمای قصه گو و قهرمان محور/ جنگل پرتقال؛ فیلمی شخصی با هزینه دولتی!
. فیلم ساز به جای طرح داستان با خط زمانی مشخص، رو به روایت غیرخطی آورده است تا فیلمی متفاوت بسازد. اما باید دید آیا مخاطب عام با این شیوه روایت ارتباط برقرار می کند یا خیر! اثر از لحاظ تکنیکی رو به جلو است و قابل توجه، تکنیک تا حد خوبی در خدمت فرم فیلم قرار گرفته است و نور، رنگ، موسیقی، قاب بندی ها همه و همه به ساخت فضای فیلم کمک می کنند. همچنین بازی ها از دیگر نقاط قوت اثر است ...
یک عاشقانه موجز در بستر دانشگاه
درستی دارد؛ در ایجاد تعلیق برای مخاطب موفق عمل می کند چنانچه او را از همان ابتدا در صحت و سقم آنچه می بیند، به تردید دچار می سازد و در ادامه با گره گشایی دفعی به واسطه مرور یک ماجرای قدیمی او را دچار افت و خیزهای عاطفی و با شخصیت ها همراه می کند و پایان ضمنی خوش اثر نیز که مطلوب مخاطب سینما در تماشای آثار عاشقانه است، را باید امتیاز دیگر این فیلم دانست. ...
بازی متفاوت از مجید صالحی که ذهنیت ها را تغییر می دهد!
متنوع باشیم. استادی که بلاتکلیف است در فیلم ناامیدکننده استاد برخی از بازی حسن معجونی به عنوان تنها نقطه قوت اثر یاد کرده اند. مسئله اصلی این است که کارگردان استاد موضع مشخصی نسبت به درون مایه و شخصیت هایش ندارد. او می خواهد جوری راجع به جنبش می تو صحبت کند که نه سیخ بسوزد نه کباب. گاهی آقای استاد را حق به جانب جلوه می دهد گاهی او را متجاوز و سوءاستفاده گر معرفی می کند و در پایان ...
نقد فیلم های جشنواره
در بازیگری دچار نمی شوند که این هنر کارگردان به عنوان بازیگردان نیز می تواند باشد. بازی ها برای مخاطب جذاب است اما درباره شخصیت زن داستان که سارا بهرامی ایفاگر نقش اوست، چالش انطباق ویژگی های تیپیک کاراکتر با جغرافیایی که به آن تعلق دارد، مشهود است. با همه این وصف ها، شخصیت پردازی در فیلمنامه و بازی بازیگران کاملا در خدمت تعادل و در نتیجه رضایت نسبی مخاطب قرار دارد. این درام عاشقی لحظه ...
شروع جنجالی جشنواره فیلم فجر با "می تو" و ماجرای تومور مغزی حسن معجونی + فیلم
در آن جایی پیدا نمی کند. اولین روز جشنواره با فیلم استاد به تهیه کنندگی بهروز افخمی و کارگردانی سیدعماد حسینی شروع شد. فیلمی که خیلی زود فضای جشنواره را با کلید واژه 'می تو' داغ کرد. حسن معجونی و سجاد بابایی از بازیگران این فیلم اند. بهروز افخمی که امسال هم به عنوان مجری برنامه 'هفت' حضور دارد و هم تهیه کننده فیلم 'استاد' در مقابل دوربین به این سوال که فیلم 'استاد' را با ...
جنگل پرتقال در نکوهش روشنفکران مدعی
...، بازیگری که با ارائه نقش رضا در قالبی که پیش تر تعریف شد، به نظر می رسد به خوبی از پسِ آن برآمده باشد. با همه این ها که البته باید قاب بندی های زیبا از طبیعت دوست داشتنی تنکابن را هم اضافه کرد، خالی بودن قصه ای موازی و پرداخت بیشتر به قصه یا قصه های مستقل آدم های پیرامون رضا می توانست به داستان جنگل پرتقال قوام بیشتری ببخشد تا با پرهیز از نگارش فیلمنامه ای تقریبا خطی و با اتکا به ...
یک فیلم جاده ای کم رمق
تواند به روشنی و وضوح اثر گذار و نشان دهنده تضاد مذکور باشد. مشکل دیگر فیلمنامه کندی داستان آن است. داستان در آه سرد خیلی کند جلو می رود و بسیاری اوقات اصلا جلو نمی رود و تماشاچی مجبور است دقایق زیادی از فیلم را بدون اینکه داستان قدمی به جلو بردارد دنبال کند که همین مساله سبب شده تا ضرباهنگ بسیار کندی را در داستان شاهد باشیم و نوع ساختار نیز باعث شده تا این ضرباهنگ کند بسیار پر رنگ تر شود ...
شماره 10؛ اثری تکنیک زده با ضعف های مشخص در شخصیت پردازی/ استاد؛ اثری در ارتباط با سوژه پرتکرار این ...
فیلم اما می تواند نقطه قوت اثر باشد و کنش گری قهرمانانه شخصیت داستان مخاطب را به وجد آورده و غافل گیر می کند. در سینمای منفعل و بی قهرمان این روزها، این نکته بیش از پیش اهمیت می یابد. استاد اولین تجربه کارگردانی سید عماد حسینی است. اثری با درون مایه تعرض جنسی به زنان که داستانی مشابه با روایت های اخیر منتشر شده تحت عنوان جنبش می تو دارد. از طرفی این فیلم با نیم نگاهی به مسئله مهاجرت و ...
/نقد فیلم های جشنواره/ استاد ؛ سینما و بحران صداقت!
ابه ازاءهای خارجی براساس برخوردها و روایت های ژورنالیستی با برخی مفهوم های جدید روزگار. مشخصا بخواهیم نام ببریم، جنبش موسوم به "می تو" (افشای تجاوزهای وارده از طرف سوء استفاده گران از قدرت های فردی، بیشتر توسط بانوان). وقتی خالقان اثر تصمیم می گیرند یک شخصیت اصلی قصه را که استاد کاریزماتیک و معتبر رشته هنر است، طوری پردازش کنند که در ذهن مخاطب با آدرس هایی که داده شده، تداعی گر یک شخصی ...
فجر چهل و یکم/ جنگل پرتقال ؛ روایتی از آدم های اطراف ما
احساسات مخاطب را در جهت درست برانگیخته است. در همین جهت است که دائما عمل متناقض نقش اول قصه در افشای آن صوت خصوصی و از طرف دیگر حمایت از حقوق زنان در جریان داستان یادآوری می شود. به هرطریق به نظر می آید جنگل پرتقال در بیان حرفی که دارد موفق بوده است. شخصیت اول داستان را انگار بارها اطراف خود دیده ایم. او نماد همه کسانی است که حرف و عمل آن ها در جهت هم نیست. در عین حال فیلم در انتقاد از او ...
استاد درافتادن با مقدسات روشنفکری
حوالی غروب که استاد دانشجویانش را با عبارت گم شید گم شید! بدرقه می کند، پسرک که حالا فهمیده ایم نامزد گلنوش است، یقه استاد را می گیرد که چرا به نامزد من تعرض کردی. ادریس ابتدا با همان تکبر پاسخ می دهد و می گوید معرفی نامه را امضا نکردم، چون کارهایش را دوست نداشتم. کم کم درگیری بالا می گیرد و علیرضا، پسر جوانی که نامزد گلنوش است، اتهامی می زند که ما به عنوان مخاطب بعید می دانیم حقیقت داشته باشد. او ...
(1) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ استاد
... استاد فیلم فوق العاده ای نیست ولی با توجه به جمیع موارد می توان گفت فیلم موفقی در ارائه داستان خود می باشد. بازی موفق بازیگران فیلم، علی الخصوص بازی حسن معجونی که پختگی بازیگری در ایفای نقش او به خوبی مشهود است؛ توانسته است تا به این موفقیت کمک کند. هر چند که از همین ابتدا مشخص است که استاد در اکران خود با چالش جذب مخاطب مواجه خواهد بود و نمی توان انتظار داشت که در صدر جدول فیلم های پرفروش اجتماعی سال قرار گیرد. سینماخانه / ا.ش شهابی ...
چشم تو روشن یا رضا!
سال است. ضمن آنکه مخاطب را نیز با سبک زندگی ایشان به عنوان یک الگوی کامل و متعالی رفتار، در شرایط گوناگون آشنا می سازد. قصه هایی از دوران کودکی امام جواد علیه السلام، علم و مهربانی ایشان، شیوه درست کمک به نیازمندان و رفتار خوب و شایسته با مخالفان، نترسیدن از زورمندان و موضاعاتی دیگر. اینها همه در داستان های زیبای این مجموعه با تصاویر رنگارنگ و جذاب، کودکان را به دنیای قصه هایی واقعی از دل ...
آغاز جشنواره با فیلمی با مضمون می تو / بهروز افخمی: استخاره کردم، فیلم ساختم!
رفته است. عماد حسینی به مهر گفته است با توجه به موضوع این فیلم، با مشکلات بسیاری برای دریافت پروانه ساخت و تولید مواجه شده و حتی برخی از بازیگرانی که به آنها پیشنهاد بازی در این فیلم را داده است، او را تهدید کرده اند که نباید این فیلم را بسازد! * در خط داستانی که از فیلم منتشر شده است، قرار است شاهد ماجرای مهاجرت یک دانشجو از کشور باشیم، فیلم تنها به این موضوع اکتفا می کند و یا سوژه د ...
این فیلم به هیچ وجه اقتباس نیست
بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمندم که کسانی که با این اتهامات مواجهه می شوند در حراج هنری سال بعد قیمت های بالایی برای فروش آثارشان می گذارند. حسینی درباره اینکه آیا فیلم به دنبال نقد جریان می تو بوده است یا نه گفت: من در تمام مراحل تولید فیلم گفتم فیلم نامه اقتباسی نیست و برداشت آزادی از وقایع است. ماسعی کردیم از جوانب مختلف به موضوع نگاه کنیم. ...
عطرآلود ؛ داستان گو، درون کاو و واقع گرا
زیاد می شود که تماشاچی علاقه مند، خودش به دنبال کشف نمادها می رود. یک چنین اتفاقی مطلقا در ساختار زبانی فیلم عطرآلود که سعی شده داستان گو، درون کاو و واقع گرا باشد نیفتاده. به همین خاطر نمی توان آن را نمادین دانست اما در عین حال سعی می کند مسائل موجود در جامعه را در راستای داستان و سیر شخصیت و مضمون خود نمایش دهد. به نظر می رسد یکی از سختی های ساخت عطرآلود این است که بتواند به عطر و حواس ...
برای تهیه کنندگی فیلم استاد استخاره کردم/ دوره "می تو" گذشته است!
...> وی درباره اینکه به دنبال نقد جریان های فمینیستی در فیلم هست، یا خیر تاکید کرد: متن فیلم استاد یک متن اورجینال است، البته نقدهایی هم به برخی جریان های فمینیستی داشتیم. وی درباره شباهت این فیلم با فروشنده ادامه داد: هرچند فیلم من و فروشنده اصغر فرهادی درباره تجاوز است اما من هیچ شباهتی بین این دو فیلم نمی بینم. بهروز افخمی در ادامه نشست درباره بودجه فیلم توضیح داد: هزینه تولید ...