سایر خبرها
نقد فیلم های جشنواره
های عاطفی ملتهب یا گره ها و تعلیق های خاصی ندارد. از طرفی همین مخاطب هم پیش تر به آثاری در جغرافیای شمال کشور با تم عاشقانه، همچون فیلم در دنیای تو ساعت چند است صفی یزدانیان روی خوش نشان داده است، پس دلیلی وجود ندارد که به آزار کشانده شود. حتا انتخاب نام فیلم هم با چنین خصیصه ای انجام شده است. جنبه های فنی فیلم درخت پرتقال نیز هیچکدام نه ناهنجاری دارند، نه خلاقیت خاصی؛ فیلمبرداری، نور ...
یادگارِ بی جنوب!
شود اما هر چه جلوتر می رویم داستان در ریل اصلی اش جا میگیرد و واکنش های شخصیت اصلی واقعی تر می شود. هر چند که مفهوم انتقام بخشی از محرک اصلی داستان است اما در محتوا عنصر پیش برنده ای برای این انتقام پیدا نمی شود. از گذشته ی کاراکتر ها نیز تنها از زبان خودشان می شنویم و این انگیزه شعله ور شدن چنین کینه ای را توجیه نمی سازد. یادگارِ بی هیچ نشانی از جنوب نکته قابل توجه اینکه یادگار ...
یادگار جنوب؛ بازگشتی جسورانه به سینمای قصه گو و قهرمان محور/ جنگل پرتقال؛ فیلمی شخصی با هزینه دولتی!
. فیلم ساز به جای طرح داستان با خط زمانی مشخص، رو به روایت غیرخطی آورده است تا فیلمی متفاوت بسازد. اما باید دید آیا مخاطب عام با این شیوه روایت ارتباط برقرار می کند یا خیر! اثر از لحاظ تکنیکی رو به جلو است و قابل توجه، تکنیک تا حد خوبی در خدمت فرم فیلم قرار گرفته است و نور، رنگ، موسیقی، قاب بندی ها همه و همه به ساخت فضای فیلم کمک می کنند. همچنین بازی ها از دیگر نقاط قوت اثر است ...
حضور 4 فیلم کوتاه فیلمسازان کرمانشاهی در جشنواره بین المللی فیلم 100
تصویربرداری و تدوین، آماده ی شرکت در جشنواره بین المللی فیلم 100 شد. حقیقی افزود: در این مستند صد ثانیه ای، داستان زندگی بزرگ مردِ کهنسالی با نام آقا یاحسین از زبان دو پیشکسوت، روایت می شود. وی ادامه داد: در روایتگری این مستند، ذاکر اهل بیت (ع) حاج حسن مرادی و استاد فرشید یوسفی شاعر و پژوهشگر تاریخ کرمانشاه به بیان قصه زندگی آقایاحسین می پردازند. گفتنی است علاوه بر مستند آقایا حسین چهار مستند دیگر جشنواره فیلم 100 در تاریخ 9 الی 12 اسفند سال جاری برگزار خواهد شد. منبع: ایرنا ...
مرگ تدریجی مخاطب
جذب کند فیلم موفقی نیست. شاید این نسخه برای همه فیلم ها پیچیده نشود ولی برای آه سرد که تا نیمه نخست هیچ خطی از قصه برای مخاطب تعریف نکرده و او را در سردرگمی نگه داشته است، درست به نظر می رسد. فیلم با داستانی قابل حدس و نه چندان جذاب قصد دارد رابطه سرد یک پدر و پسر را به تصویر بکشد اما به واقع چه لزومی به صرف هزینه ای سنگین و انتخاب قالب سینمایی برای یک چنین داستانی است. این روایت در قالب فیلم ...
(8) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ یادگار جنوب
.... عدم نمایش هیچ تصویری از شیدا به عنوان معشوق وحید ما را در پذیرفتن این میزان از علاقه دچار تردید می کند کما اینکه همین مسأله در موضوع از خود گذشتگی وحید برای نجات رعنا نیز صدق می کند. یادگار جنوب در کارگردانی و انتخاب بازیگران تا حدی قابل قبولی و موفق است. هرچند که استفاده سحردولتشاهی از لهجه با نواقصی همراه است و در پاره ای موارد ایرادات راکوردی دارد. به کارگیری صابر ابر با چهره و سیمایی ...
نقد فیلم های جشنواره
آن انجامیده است. با همه این وصف ها یادگار جنوب دست کم در حوزه هایی چون طراحی صحنه و نور یا حتا موسیقی و چه بسا کارگردانی جزو نامزدهای دست یافتن به جایزه جشنواره قابل تلقی است. علیرضا بهرامی – ایران اکونومیست شما نیز در صورت تماشای این فیلم در گذشته یا آینده، با درج ستاره مورد نظر خود (از یک: بد، تا پنج: عالی) در قالب کامنت زیر این مطلب، در نقد آن می توانید مشارکت کنید. ...
نقد فیلم های جشنواره
پرونده باز است قطعا در پرونده فیلمسازی کیومرث پوراحمد یک نقطه برجسته محسوب نمی شود، به هر حال آن را به عنوان فیلمی می توان در نظر گرفت که در برخی نکته ها بیانگر میزان تجربه و تبحر سازنده آن است. این فیلم در مجموعه فیلم های جشنواره ای قرار گرفته که چند سال پیش به اثر مطلوب تر مرحوم یدالله صمدی در همین حوزه نیز اصلا روی خوش نشان نداد و قربانی اش کرد. با این وصف ها، پرونده باز است را برای ...
نویسندگان صاحب نامی در این پشت بام تربیت شده اند
...: این محفل ادبی بیش از 40 سال قدمت دارد و اکنون بچه های قدیم مسجد جوادالائمه(ع) این محفل ادبی را پا برجا نگه داشته اند و هنوز هم ماهی یکبار در این محل کارگاه قصه و داستان نویسی برگزار می کنند. مرارت های داستان نویس نامدار کودک و نوجوان شاید برایتان جالب باشد که این محفل ادبی در اتاقک کوچکی در پشت بام این مسجد برگزار می شد. مرحوم استاد امیرحسین فردی ، داستان نویس صاحب نام ...
وقتی صابر ابر در یادگار جنوب بیهوش شد
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، نشست رسانه ای آخرین اکران روز دوم جشنواره فیلم فجر، برای فیلم سینمایی یادگار جنوب شامگاه پنجشنبه 13 بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم (حسین دوماری کارگردان، پدرام پورامیری کارگردان، مجتبی رشوند تهیه کننده. محمدحسین کرمی طراح صحنه، میلاد پرتوی مدیر فیلمبرداری، امیر نوبخت صدابردار) در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری شد. رشوند تهیه کننده در ...
بهروز افخمی: جنبش ME TOO مبتذل شده است/ ابراهیم اصغری: تاریخ باید برای مخاطب تبیین شود
مانند تعرض داریم؛ به هر حال ما به دنبال ساخت اثر در یک لوکیشن با کاراکتر کم بودیم پس از بعضی از قابلیت هایی که در سینما می تواند باعث جذابیت شود، محروم شدیم اما خدا را شکر می کنم که در بازخوردهای اولیه متوجه شدیم قصه کشش دارد. در بخش دیگری برنامه میز نقد فیلم استاد با حضور علی اکبر عبدالعلی زاده برگزار شد. وی درباره این اثر مطرح کرد: استاد تماشاگران سالن رسانه را راضی نکرد. در حقیقت از ...
/نقد فیلم های جشنواره/ شماره 10 ؛ سینمای دفاع مقدس یا سینمای جنگ؟
یمرغ بلورین جشنواره امسال چند بار نامش تکرار شود، دور از ذهن نیست. جالب اینکه قصه فیلم نیز از یک روایت واقعی مربوط به یکی از آزادگان جنگ تحمیلی آمده است که جذابیت را برای مخاطب افزون می کند. هرچند اینکه کارگردان تصمیم گرفته در تیتراژ فیلم ویدیویی از روایت شخصیت واقعی کاراکتر اصلی فیلم را به عنوان سند بیاورد، شاید به این معنی تلقی شود که خودش هم تردید داشته که واقعیت پذ ...
استقبال پرشور اهالی سینما از جشنواره فجر امسال
دید تا به قضاوت بنشینیم که این فیلم فیلم برتر جشنواره است یا خیر. حسنی در مورد حال و هوای جشنواره و فضای حاکم بر آن گفت: ازجهت رونق جشنواره به نظرم امسال این جشنواره رونق خوبی دارد و خبرنگاران زیادی در پردیس ملت حضور دارند، و ازجهت کیفی هم جشنواره فعال و پرشور است. وی در ادامه افزود: از جهت فرهنگی این جشنواره چند گام جلوتر رفته و از لحاظ مشخصه های دینی و احکامی نسبت به گذشته ...
سه نقد برای دو فیلم جشنواره41
و سوالات بسیاری را در ذهن مخاطبان ایجاد می کند. این دوئل طولانی، در مواقعی به اندازه ای از سستی ساختار رنج می برد که موجبات استهزای مخاطب را رقم می زند. سینمای شبه فرهادی، تمی بود که در اواخر دهه 80 و مخصوصا در ابتدای دهه 90، توسط چند کارگردان تازه نفس آن سال ها، مورد بازپرداخت قرار گرفت. سینمایی که البته تب آن خیلی زود فروکش کرد و موفقیت چندانی را برای آن کارگردانان به همراه نداشت. حالا اما ...
"تجاوز" همه داستان فیلم استاد! + عکس
شهدای ایران :سرویس فرهنگی/ در نخستین روز از اکران جشنواره فیلم فجر، شاهد فیلم " استاد به کارگردانی سید عماد حسینی بودیم که دو چهره نام آشنا یعنی بهروز افخمی و محمد حسین مهدویان او را همراهی کرده بودند. هر چند در فیلم استاد " حسن معجونی" قدرتمند و بی نقص بازی کرده است اما محتوای فیلم ره به ناکجا آباد دارد که این روزها در سینمای ایران بسیار باب شده است! فیلم، درباره رابطه یک ...
استاد آغازگر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
. استاد یک فیلم اجتماعی بود که با برداشتی آزاد از نمایش نامه اولئانا دیوید ممت به موضوع سوء استفاده مردان در قدرت از زنان پرداخته بود. این فیلم همچنین مبحث تلاش تعداد قابل توجهی از جوانان برای مهاجرت را مورد توجه قرار داده بود؛ کسانی که علیرغم تلاش و تحصیلات عالیه اما آینده موفقی برای خود متصور نیستند. حسن معجونی و همسرش هدیه حسینی نژاد همراه با سجاد بابایی بازی خوب و قابل دفاعی از خود ...
شماره 10؛ اثری تکنیک زده با ضعف های مشخص در شخصیت پردازی/ استاد؛ اثری در ارتباط با سوژه پرتکرار این ...
مناسبات بین شخصیت ها به درستی شکل نمی گیرد. همه چیز گنگ و نا مفهوم است و قادر نیست مخاطب را با آنان همراه کند. از طرفی در فیلم هایی با درون مایه فرار از زندان، مهم ترین وجه داستان، طراحی نقشه فرار است و تعلیقی که از پس آن به وجود می آید. با این وجود این وجه داستان نیز به خوبی پرداخته نشده است و نه اطلاعات دقیق و روشنی از روند فرار به مخاطب داده می شود به کلی هدر می رود. پایان ...
پس چرا این زنش نمیاد؟
. فیلم قبل از شروع به شدت مورد حمله آنهایی قرار گرفت که از بهروز افخمی خوش شان نمی آید. با این همه این فیلم افخمی نیست، اگرچه امکان دارد پختگی و تجربه سینمایی او به کارگردان تازه کار کمک شایان توجهی کرده باشد. هرچه فریاد دارید سر افخمی بکشید اما کارگردان جوان را تشویق کنید. این طور نیست که کارش را بلد نباشد. برای شروع جشنواره ای که همه چیزی به همه چیزش می آید، استاد آنقدر هم گزینه بدی نبود ...
بی طرف نبودی استاد
و بازی هاست که فیلم را در آزمون مذکور برنده یا بازنده می کند. با توجه به توان و تجربه بازیگرانی مانند حسن معجونی و سجاد بابایی می توان گفت بیرون آمدن از بخش اعظم آزمون فنی فیلم کار چندان دشواری نیست بنابراین آنچه می بایست درباره استاد بازگو شود، ابتدا ناظر به محتوا و قصه است و پس از آن کمی متوجه موقعیت دوربین و دیالوگ ها. مخاطب به واسطه موقعیت دوربین پی رنگ هایی از آنچه که تاکنون در روایت های ...
اولین نشست خبری جشنواره چهل و یکم فجر | افخمی: 3 بار استخاره کردم
آغاز حراج پیش فروش سایپا از امروز 13 بهمن | قسطی و بدون چک و ضامن با بازپرداخت 12 ماهه صاحب محصولات سایپا شوید اولین نشست خبری جشنواره چهل و یکم فیلم فجر بعد از اکران فیلم استاد با حضور عوامل برگزار شد. بهروز افخمی در این نشست هزینه ساخت "استاد" را 3.5 میلیارد تومان اعلام کرد و حسینی تاکید کرد اثرش هیچ شباهتی به فروشنده اصغر فرهادی ندارد. اولین نشست رسانه ای چهل و یکمین جشنوار ...
کدام فیلمساز از جایزه حرفه ای بدش می آید؟
حسینی در این فیلم که با همکاری پیام لاریان انجام شده است، تلاش کرد یک موضوع ملتهب اجتماعی را در معرض دید عموم قرار دهد. درباره این فیلم با او گفت وگویی انجام دادیم که نظر شما خوانندگان گرامی را به آن جلب می کنیم: اگر بخواهید فیلم خودتان را در چند جمله بیان کنید و برای مخاطب کنجکاوی ایجاد کند، چه می گویید؟ فیلم من درباره معضلی است که زنان تمام دنیا با آن دست به گریبانند و آن ...
سین مثل سیمرغ
، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، سام قریبیان، مه لقا باقری قصه: فرهاد نوجوان 15 ساله ناخواسته مرتکب قتل می شود. جنگل پرتقال چرا باید فیلم را ببینیم؟ ترکیب بازیگری فیلم دلگرم کننده است و دست کم می توان دلخوش به تماشای بازی های خوب و تاثیرگذار بود. مولویان را در این چند سال با بازی های درستی در خاتون و تومان به یاد می آوریم. سارا بهرامی و رضا بهبودی هم ...
فجر چهل و یکم/ جنگل پرتقال ؛ روایتی از آدم های اطراف ما
نکته ای که در طول فیلم توجه را جلب می کند رفتار کسانی است که در طول داستان با شخصیت اصلی مواجه می شوند. شاید این مورد به نوع بازی این بازیگران هم برگردد اما انگار بیشتر مربوط به شخصیت پردازی است. در این داستان نه استاد دانشگاه شبیه استاد دانشگاه هاست، نه ماهی فروش شبیه ماهی فروش ها و نه نگهبان باغ شبیه نگهبانان. نقش استاد دانشگاه می توانست پرداخت بهتری داشته باشد و رفتارش شباهت بیشتری به یک استاد ...
فتوکال نشست خبری فیلم سینمایی استاد
خبرآنلاین: چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر کار خود را با نمایش یک اثر اجتماعی با نام استاد به کارگردانی سید عمادحسینی و تهیه کنندگی بهروز افخمی آغاز کرد. پ
گفت وگو با سیدعماد حسینی نویسنده و کارگردان فیلم استاد | مستقل ترین فیلم جشنواره را داریم
.... ممکن است بار سیاسی داشته باشد، ممکن است قدرت یک استاد در کلاسش باشد، قدرت یک تهیه کننده در فیلمش، یک صاحب گالری و یا قدرت یک رئیس نسبت به کارمندش. زمانی که یک زن در مواجهه با قدرتی قرار می گیرد که سعی دارد از زن سو استفاده شود، اتفاق تلخی رقم می خورد. در چند سال اخیر، این موضوع در دنیا به شکل های مختلفی مورد اعتراض قرار گرفته و در کشور ما هم زنان زیادی درباره این موضوع اظهار نظر کردند. ...
وقتی همه می خواهند نویسنده باشند
در اینجا، سینماگر فرصت دارد به جزئیات دقت کند، جذابیت های قصه را افزایش دهد و مخاطب را بیشتر با خود همراه کند اما در سینمای ایران مقاومتی عجیب بر سر استفاده از اقتباس وجود دارد. دلایل زیادی برای این مقاومت می توان ذکر کرد ولی شاید یکی از مهم ترین دلایل این باشد که بسیاری از سینماگران ما دوست دارند نویسنده باشند و انگار اگر قصه، قصه خودشان نباشد، نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند. در این نوشتار ...
در اولین نشست خبری جشنواره چهل و یکم چه گذشت؟
به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اکران فیلم استاد در دو سالن پردیس سینمایی ملت نشست خبری این فیلم در سالن شماره 12 برگزار شد. عماد حسینی کارگردان فیلم استاد در این نشست گفت: مفهوم فیلم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید چرا که فیلمش حرفی را بیان می کند. وی درباره رواج مسئله تجاوز در جوامع غربی و پرداخت اندک آن ...
نگاهی به شماره 10 تازه ترین اثر حمید زرگرنژاد
...،به ارائه نشانه های متعددی درباره شخصیت اصلی قصه خود و اراده اش به فرار نشان می دهدتا مخاطب از همان ابتدای داستان به هدف رضا زاگرس، بازیگر نقش اصلی فیلم پی ببرد؛ نشانه هایی که بار بخشی از آن به دوش نقشه های عمل گرایانه بازیگر نقش شماره 10 است و بخشی دیگر به بازی خوب مجید صالحی باز می گردد. زرگرنژاد با گذر از القای حس تعلیق به مخاطب،سعی دارد تا صرفا ذهن تماشاگر را معطوف به چرایی ...
بهروز افخمی: استخاره کردم و این فیلم را ساختم
پرسیده شد و او در پاسخ گفت: : مفهوم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید چرا که فیلمش این را می گوید. اما هدف فیلم مواجه قدرت است که می تواند هرکسی از هرجایگاهی با زنان باشد. حسینی در پاسخ به این پرسش که مسئله تجاوز در جوامع غربی رواج دارد و در سینمای جهان کم است اما چرا در سینمای ایران فراوانی دارد، گفت: فکر نمیکنم تعداد زیادی فیلم در این مورد ساخته ...
(1) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ استاد
... استاد فیلم فوق العاده ای نیست ولی با توجه به جمیع موارد می توان گفت فیلم موفقی در ارائه داستان خود می باشد. بازی موفق بازیگران فیلم، علی الخصوص بازی حسن معجونی که پختگی بازیگری در ایفای نقش او به خوبی مشهود است؛ توانسته است تا به این موفقیت کمک کند. هر چند که از همین ابتدا مشخص است که استاد در اکران خود با چالش جذب مخاطب مواجه خواهد بود و نمی توان انتظار داشت که در صدر جدول فیلم های پرفروش اجتماعی سال قرار گیرد. سینماخانه / ا.ش شهابی ...