خلاصه داستان و بازیگران فیلم یادگار جنوب + نقد
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به فیلم یادگار جنوب | بازنده تنهاست!
روایتی برآمده از متن زندگی است؛ روایتی آکنده از حرمان و فقدان، ناکامی و کامیابی، دلدادگی و شیدایی، بیم و امید، رفاقت و عداوت، عشق و نفرت، کینه و انتقام... امیری دوماری و پورامیری برای شرح داستان تازه خود از بیانی نسبتا مغلق و ساختار غیرخطی بهره می گیرند. آنها قصه خود را با طمأنینه و بدون شتاب پیش می برند و به موازات پیشبرد داستان، اطلاعات لازم را تدریجا به تماشاگر ارائه می دهند تا مخاطب فیلم ...
از فیلم 21 گرم ایناریتو الهام نگرفته ایم/اگر شباهتی در قسمتی از داستان وجود دارد، کاملا تصادفی است!
شمال کشور روایت کنیم. روایت اگر در نقطه ای غیر از جنوب به تصویر کشیده می شد، منطق داستان با مشکل مواجه می شد. پورامیری در پاسخ به این سوال که آیا فیلم یادگار جنوب از فیلم 21 گرم ایناریتو الهام گرفته است، اذعان کرد: نه ما از آثار ایناریتو الهام نگرفته ایم و اگر شباهتی در قسمتی از داستان وجود دارد، کاملا تصادفی است و ما از سایر آثار سینمایی برداشتی نداشته ایم و تلاش شده تا اثری منحصربفرد ...
چرا کارگردانان جان دار به این روز افتادند؟
مخاطب پیش نمی آورد که بخواهد با این شکل تدوین، بر وجه مبهم خود بیفزاید. کما اینکه به لحاظ ساختار و زیباشناختی نیز این قالب چندان بر قواره اثر ننشسته و اگر داستان به شیوه مرسوم خود روایت می شد، به خوبی می توانست تعلیق آفرین ظاهر شود. در شکل کنونی مخاطب با وحید (وحید رهبانی) آشنا می شود که تا انتهای اثر نمی توان به شناخت درستی از او رسید که واقعا چه کسی هست و چرا تا این اندازه غمگین بوده و متعهد ...
درامی که گنجایش این همه شلوغی را ندارد
یادگار جنوب فیلم شلوغی است، قصه گویی می کند، اما زبانش الکن و روایتش آشفته است. این تعاریف درباره فیلم قبلی پدرام پور امیری و حسین دوماری یعنی جاندار هم صدق می کند. حتی می شود گفت که فیلمنامه سریال یاغی را هم با این مختصات نوشته اند، شلوغی زیاد در روایت که اساساً در گنجایش درامش نیست، اما شگرد نوشتاری و البته غلط دو فیلمنامه نویس و کارگردان است. انگار این شلوغی ها می خواهد که حفره ها پیدا نشوند ...
عشق شرجی
خانواده شیدا و صالح ( پژمان جمشیدی) چندان درست و واضح تعریف نمی شود. درباره شمایل عشق ورزی او به شیدا و کنش و واکنش هایش هم اگزجره شده است. در سکانس هایی از قبیل رقصیدن بر سر بالین شیدا یا خنده و گریه هایش هنگام شنیدن خبر مرگ او اغراق های آزاردهنده ای دیده می شود. چنانکه حتی به نظر می رسد شخصیت از فرط عشق به نوعی جنون رسیده است. درواقع فیلم قادر نیست تصویری روانشناسانه از وضعیت وحید به مخاطب ارائه ...
نگاهی به فیلم "یادگار جنوب"| به نام عشق
به فیلم، به مینی سریالی موفق و تماشایی تبدیل شود. در واقع مشکل اصلی فیلم نیز در همین نقطه و به واسطه نداشتن زمان کافی در تشریح بیشتر جزئیات داستان به ویژه بیان علل و عوامل اصلی اختلاف وحید (با بازی وحید رهبانی) با صالح (با بازی پژمان جمشیدی) و همچنین تفسیر و تشریح علل عشق وحید به شیدا بوده است. دوماری و پورامینی، فیلمنامه نویسان یادگار جنوب که پیش ترها سابقه موفقی در نگارش گروهی ...
ادبیات، سینما، تئاتر؛ کتابی همه فن حریف
صادق هدایت، داستان گرگ اثر هوشنگ گلشیری، عشق و بانوی ناتمام اثر امیرحسن چهلتن، عالیجناب کیشوت اثر گراهام گرین، هاثورن اثر ناتانیل هاثورن و مجموعه داستان اصغر الهی است و در کنار آن مقالاتی از او درباره نقش ادبیات داستانی در تبیین ارزش های جنگ و نیز یادداشت هایی درباره ساختار، انرژی و موخره در داستان نویسی را در بر می گیرد. کتاب در بخش دوم که به موضوع تئاتر اختصاص دارد نگاه تخصصی نویسنده ...
معرفی و نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر
سرگرم کننده ولی ضعیف در فیلمنامه و پیچیدگی های فیلمسازی دانست. روز دوم جشنواره شاهد اکران سه فیلم برای اصحاب رسانه بودیم، آه سرد ساخته ناهید عزیزی، جنگل پرتقال از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی و ساخته آرمان خوانساریان و یادگار جنوب ساخته مشترک پدرام پورامیری و حسین دوماری که از این سه فیلم موفق به دیدن دو فیلم جنگل پرتقال و یادگار جنوب شدیم که در ادامه به این دو فیلم می پردازیم. ...
در سودای متفاوت نمایی
دستاورد فرمال ندارد. مثل آن جملات بی سر وته درباره دوگانگی معنای گرگ زاده، بحث درباره سیگار یا موقعیت عجیب خیس شدن رعنا (الناز شاکردوست) زیر باران. حتی شاید پیش پاافتاده به نظر برسد اما درباره لهجه ها انگار تعمدی وجود داشته تا ما آدم های فیلم و ارتباط شان را باور نکنیم. مواجهه با این اثر برای من یک افسوس به همراه داشت. زیرا فیلمسازان جوان یادگار جنوب به صورت خلاقانه حال و هوای گرم جنوب را با آن ...
روابط اغراق آمیز بین کاراکترها در یادگار جنوب
رحمت امینی استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر و منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره فیلم یادگار جنوب اظهار کرد: مورد توجه ترین بخش ماجرا در این فیلم بازیگرانی بودند که تلاش داشتند نقش متفاوتی ارائه دهند. وی با اشاره به بازی خوب سحر دولتشاهی و صابر ابر در این فیلم گفت: همین بازی ها نقطه قوت اثر محسوب می شوند اما مشکل عمده فیلم، روابط اغراق آمیز بین ...
بچه زرنگ انیمیشن ها
ببر است، عینا از سریال محبوب پایتخت کپی شده و فاقد اصالت و اختصاصی بودن مورد انتظار برای چنین اثر سطح بالایی است. تنها نقصی که موقع دیدن بچه زرنگ توجهم را جلب کرد، مساله مرز بین رئالیته و تخیل بود. معمولا در دنیای پویانمایی تلاش می شود که جنبه های اسرارآمیز و جادویی در دنیای همان اثر نیز غیرعادی باشد. یعنی مثلا در داستان اسباب بازی ها جان داشتن اسباب بازی ها از چشم انسان ها پنهان است، در موش ...
شانس سیمرغ برای ژاله صامتی و مجید صالحی
داستانک های بی خاصیت و بی ربط صورت می گیرد. یادگار جنوب و حضور جالب فخیم زاده روز دوم جشنواره فیلم فجر که روز کم حاشیه ای بود، با یادگار جنوب دومین فیلم کارگردانان جوان پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری به پایان رسید. عاشقانه ای متفاوت که قصه ای خاص را روایت می کند و با حضور وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی و صابر ابر، اثر پرستاره ای به شمار می آید. این فیلم نیز ...
ماجراجویی در ژانر درام/ خوش نشینی در ذهن مخاطب
دست به گریبان و در جستجویش بوده، پرده برمی دارد اما این افشا چنانچه در طول داستان طی می شود و مخاطب را تشنه رمزگشایی اش می کند، صورت نمی گیرد. در واقع این راز در یک سکانس و طی دیالوگی بین مونا با بازی سارا بهرامی و آرش با بازی صابر ابر مطرح می شود. با این وجود فیلم بعد از رفتن را باید از منظر طرح مساله رحم اجاره ای و بحث ها و نقطه نظرات درباره آن یک اثر نوآورانه در حوزه مضمونی دانست. ...
عکس | چرا عشق در این فیلم هیولا می شود؟
به گزارش همشهری آنلاین، در زمانه ای که صنعت فیلم و سریال سازی در خیلی جاهای دنیا میل مخاطب به آثار عصیان محور را با ساخت محصولاتی آکنده از خشونت و گروه های نوپدرخواندگی ارضاء می کند، فیلم سینمایی چرا گریه نمی کنی؟ اثر ارزشمندی است؛ چراکه قصه این فیلم نیز عصیان محور است و خروج علیه ریتم کلیشه ای و تحمیل شده زندگی را به تصویر می کشد اما نه تنها بدون خشونت و باند بازی، بلکه در نقطه ی مقابل آن، با ...
نگاهی به فیلم "عطرآلود"| تندباد حوادث
به وجود می آورد. در همان ابتدای فیلم، مقدم دوست قصد دارد با نمایش هیجانات کاذب و رفتارهای غلوشده علی و عاطفه آنها را به مسیر باورنکردنی و جعلی ازپیش تعیین شده ای که حسین حسنی در فیلمنامه آورده است هدایت کند و بدون ایجاد مقدمات و تمهیدات لازم در فیلمنامه برای ورود مخاطب به جهان هیجان زده، پرتنش و چالش برانگیز رابطه عاطفی و زندگی عاطفه و علی، با ایجاد انگیزه ساختگی در مخاطب تلاش کند با بهره گیری از ...
برای مخاطب قصه مهم تر از تکنیک انیمیشن است
...: در هر جامعه ای یک فرهنگ وجود دارد و مخاطب پیش زمینه ای دارد که به سینما می آید. ممکن است شما مسئله ای را در یک فیلم مطرح کنید که مردم یک کشور به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند، اما مردم یک کشور دیگر اصلاً متوجه نشوند که منظور شما چه بود. ما بر مبنای شناختی که از مخاطب داشتیم یکسری مسائل در نسخه داخلی داریم که در نسخه خارجی وجود ندارد و البته یکسری مسائل هم در نسخه خارجی وجود دارد که در نسخه ...
وفاداری به عهد یادگاری از جنوب
. اثر یادگار جنوب مضمون اش ماجرا محور است اما فرم فیلم بر محتوا بیشتر می چربد. فرمی که هر مخاطبی را می تواند به وجد بیاورد و برایش جذاب باشد، به صراحت می توان گفت که یادگار جنوب در فرم یک سر و گردن از محتوا جلوتر است و شاید در همین فرم بتواند نیاز لذت بردن از فیلم در مخاطب را برآورده کند. یکی از اتفاقات جالب در این فیلم گریم بازی صابر ابر بود که کارگردان می گفت در حین بازی ...
عشق و انتقام همیشه در کنار هم بوده اند
آنجا نیستیم عذرخواهی می کنم. ساختار غیرخطی وابسته به خلاقیت فیلمساز است حسین دوماری کارگردان درباره توجه به مخاطب گفت: یکی از ملاک های اصلی ما درنظر گرفتن مخاطب بوده و همیشه سعی کردیم بتوانیم مخاطب را جذب کنیم، چون سینما بدون مخاطب لنگ میزند. البته در این فیلم می خواستیم علاوه بر حفظ مخاطب، فیلم متفاوتی را در سینمای ایران بسازیم و قدمی در این راستا برداریم. پدرام پور ...
یادگار جنوب، عشق، روح زندگی
فیلم با عبارت به نام عشق آغاز می شود، جمله ای که از همان ابتدا خط داستان را اعلام میکند. یادگار جنوب رویارویی همواره عشق و نفرت را بازنمایی کرده و نشان میدهد که در این نبرد بی پایان، قدرت عشق همواره پیروز میدان خواهد بود. وحید عاشقانه شیدا را دوست دارد در سکانس ابتدایی وحید و شیدا، با هم ازدواج میکنند. در ادامه می بینیم که شیدا به دلیل مجبور شدن برای ازدواج با کسی جز وحید، خودکشی کرده ...
سرگردان بین امروز و دیروز
امیری یعنی جاندار، این علامت سئوال را بسیار پر رنگ تر می کند. در مجموع معتقدم جاندار تجربه موفقی برای این دو فیلمساز خوب و خوش قریحه سینمای ایران محسوب نمی شود چرا که ایشان با قدم محکمی که در فیلم نخست خود برداشتند سطح انتظارها را از خود و اثرشان بالابردند و یادگار جنوب انصافا اثری نیست که بتواند گام دوم مناسب و اثر بخشی برای کارگردانانش محسوب شود. فیلم اگرچه در ساختار ویژگی های قویتری نسبت به جاندار دارد اما کلیات اثر آن محصولی نیست که بتواند تماشاگر را از سالن سینما راضی خارج کند. ...
صابر ابر برای گریم سنگین یادگار جنوب بیهوش شد!
مد نظر ما بود این بود که از مضمون به یک ساختار برسیم و همخونی ساختار و محتوا وجود داشته باشد. با این فیلم می خواستیم بگوییم با در گذشته باقی ماندن، حال و آینده را از دست بدهیم و به نظرم این مضمون نباید در ساختار خطی بیان می شد. لذت های بصری قصه نویسی در فلاش بک ها اتفاق می افتد و از پس آن این لذت در گذشته ماندن به وجود می آید پس سعی کردیم مخاطب مثل کاراکتر فکر کند ساختار غیر خطی باید زاییده ...
نشست رسانه ای فیلم سینمایی "یادگار جنوب " برگزار شد
بوده و از اینکه آنجا نیستیم عذرخواهی می کنم. حسین دوماری کارگردان درباره توجه به مخاطب گفت: یکی از ملاک های اصلی ما درنظر گرفتن مخاطب بوده و همیشه سعی کردیم بتوانیم مخاطب را جذب کنیم چون سینما بدون مخاطب لنگ میزند. البته در این فیلم می خواستیم علاوه بر حفظ مخاطب، فیلم متفاوتی را در سینمای ایران بسازیم و قدمی در این راستا برداریم. پدرام پورامیری درباره پیچیدگی فیلم ...
یادگار جنوب؛ بازگشتی جسورانه به سینمای قصه گو و قهرمان محور/ جنگل پرتقال؛ فیلمی شخصی با هزینه دولتی!
جسورانه به سینمای قصه گو و قهرمان محور یادگار جنوب فیلم مهمی است. قصه می گوید و قهرمان می سازد. حسین دوماری و پدرام پورامیری که پیش از این نویسندگی فیلم شنای پروانه و سریال یاغی را در کارنامه خود داشته اند این بار در مقام کارگردان هم توانسته اند اثر قابل قبولی بسازند. فیلم روایت گر عشقی است جنون آمیز با فضایی رمزآلود و معمایی. شیوه روایت داستان بدیع است و تا حدی آشفته و گنگ ...
این عشق های اسطوره ای را از کجا آورده اید؟
ل می کنند. اما آنچه که فیلم را به زوال برده و غیر قابل باور کرده، عشق اسطوره ای مستتر در فیلم است. عشقی که به افسانه ها و قصه های پریان پهلو می زند. برای مخاطب، عشق جنون وار وحید به شیدا قابل پذیرش نیست. سازندگان حتی تلاش نکرده اند که موارد دیگر از شخصیت وحید را قابل فهم کنند؛ مانند شغل، خانواده و سلایق او. بسیاری از مواردی که مخاطب از وحید می داند مبتنی بر برخی دیالوگ های گذرا هستند ...
یادگار جنوب و گلوگاهی به نام سلبریتی
خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا؛ ونوس بهنود: فیلم یادگار جنوب به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین دوماری از آثار راه یافته به چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر است که دیالوگ و موسیقی قوی را بستر سوژه ای تکراری کرد. در دومین روز از جشنواره فیلم فجر، یادگار جنوب که یکی از فیلم های اکران شده در پرده سینما ملت بود بار دیگر یک سوژه تکراری را دوباره خوانی کرد. این فیلم که داستان عشق ...
با جشنواره چهل و یکم / 2 یادگار جنوب انتخاب نخست شب دوم
دوم جشنواره بود. فیلم سینمایی را پدرام پورامیری و حسین دوماری کارگردانی کرده اند. فیلم داستان جوانی است که برای همسرش تا پای جان می رود و به نوعی خود را قربانی همسرش می کند تا او به زندگی خود ادامه دهد. این فیلم اثری در ستایش خانواده و عشق است. جدا از بحث عشق و خانواده مضامین اخلاقی دیگری چون؛ خیانت، وفای به عهد و... در فیلم جا داده شده است بدون اینکه بخواهد کوچکترین شعاری بدهد ...
روز دوم جشنواره فیلم فجر/ اقلیم متنوع؛ از جنوب زیبا تا جنگل های شمال
ها کاهش پیدا کرده بود؛ اما باز هم فیلم با سالن های پر از مخاطب مواجه می شد. این فیلم داستانی از یک اختلاف خانوادگی بود که در کوهستان های برفی روایت می شد، فضای اثر بیشتر به آثار هنر و تجربه شباهت داشت و البته باتوجه به بازیگران و تیم تولید این اتفاق قابل پیش بینی بود. فیلم از نظر اقلیم و تصاویر طبیعت برفی یادآورفیلم برف آخر بود که سال گذشته در جشنواره چهلم نمایش داده شد. مهم ترین شاخصه ...
یادگارِ بی جنوب!
آنچه تاکنون از ابر دیده بود، شناسایی اش کند. دولتشاهی نیز به عنوان تنها یادگار جنوب از پس ایفای لهجه جنوبی به خوبی بر آمده و در اولین مواجه نیز قدرتمند ظاهر می شود. قدرتی که اتفاقا کارکردی آنچنانی نیز در فیلمنامه ندارد و حتی به پایان بندی کاراکتر صالح ( پژمان جمشیدی) نیز کمک چندانی نمی کند. یادگار جنوب داستان قابل قبولی دارد، گره هایی که سر ضرب باز می شوند و مخاطب را غافلگیر می کنند ...
رقابت تنگاتنگ سیمرغ داران/ از آه سرد تا جنگل پرتقال
.... یادگار جنوب و روایتی عاشقانه یادگار جنوب دومین اثر به نمایش گذاشته شده، ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری بود. این اثر سینمایی رابطه دو دوست قدیمی را روایت می کند که به سیاق بسیاری از رفاقت های طولانی، به عاشق شدن یکی از آنها و به میان آمدن خواهر دیگری انجامیده است. وحید ابراهیمی (وحید رهبانی) بازیگر نقش اصلی است و صاحب نمایشگاه خودرو. به واسطه عشق به خواهر نزدیک ترین ...
نمایش یادگار جنوب با الناز شاکردوست / گریم سخت و بیهوشی صابر ابر / حذف آرای مردمی قطعی شد
پدرام پورامیری نویسنده: حسین دوماری و پدرام پورامیری فیلمبردار: میلاد پرتوی بازیگران: وحید رهبانی، الناز شاکردوست، سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، صابر ابر، مسعود کرامتی خلاصه داستان: وحید در جستجوی اهدا شده همسرش است. نکته قابل توجه: - در نشست خبری فیلم یادگار جنوب مطرح شد گریم سخت و بیهوشی صابر ابر در نشست خبری فیلم یادگار جنوب نیز فقط تهیه ...