ماجراجویی در ژانر درام/ خوش نشینی در ذهن مخاطب
سایر منابع:
سایر خبرها
بعد از رفتن ؛ ناتوان در قصه گویی/ کت چرمی ؛ تقلید ناموفق از دو فیلم لئون و مرد بازنده
گروه فرهنگی-رجانیوز: چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نیمه ی راه رسید و در پنجمین روز از این رویداد، دو فیلم کت چرمی و بعد از رفتن در پردیس سینمایی ملت، برای اهالی هنر و رسانه به اکران درآمدند. دو اثری که اگرچه فضای متفاوتی با یکدیگر دارند اما در یک چیز مشترک اند و آن ناتوانی در پرداخت ایده ی اولیه داستان است. در ادامه به بررسی این دو اثر پرداخته خواهد شد. بعد از رفتن درام کم ...
ارفاق بعد از رفتن
بعد از رفتن، فیلمی از کارگردان ارفاق که در جشنواره چهلم خوش درخشید و امید می رفت که رضا نجاتی به عنوان کارگردان این اثر در گامِ اولِ ساخت فیلم بلند هم موفق باشد ولی نشد آنچه که باید می شد. بعد از رفتن داستانی است که در داستان می ماند و هیچگاه در بازه زمانی ابتدا تا انتها به فیلم تبدیل نمی شود، رضا نجاتی در گام اولِ ساخت فیلم بلند نتوانسته به درستی قصه پردازی کند و به همین دلیل بعد از رفتن ...
معجزه کلاسیک قصه گویی/ ادبیات دراماتیک به تاریخ وامدار است
میلیشیا را به خصوص برای مخاطب خراسانی خواندنی تر کرده. قصه ات را بگو برادر تشکری قصه می گوید. اهل ادا و اطوارهای عالم هنر نیست. مخاطب را لای پرده های ذهنی و روانی کاراکترهایش نمی فرستد که سالم برود داخل روح و روان شخصیت و زخمی و ناکار و مبهم بیرون آید یا اصلاً همان داخل بماند و جان بدهد. درام تشکری ابتدا و انتها دارد. در عین پرده پرده کردن داستان و مقطع کردن آن به پرده هایی کوتاه ...
همه چیز جز سینمای اقلیمی!
بین قصه فیلم با جغرافیایی که فیلم در آن می گذرد پیدا می کنید؟ احتمال قریب به یقین پاسخ منفی است. مثلا ورزش رزمی بوکس نسبت خاصی با آن منطقه دارد؟ احتمالا می شد به جای بوکس، به ورزشی دیگر مثل فوتبال یا کاراته پرداخت. یا به جای سیستان و بلوچستان می شد داستان را در خود همین تهران یا تبریز یا هرشهر دیگری روایت کرد. بنابراین فیلم هوک هیچ نسبتی با سینمای اقلیمی ندارد؛ چراکه هویت قصه اش از جغرافیایی که ...
آثار جشنواره فیلم فجر در کافه کتاب به نقد کشیده شد/ استقبال 6 فیلم در روز دوم جشنواره
دندان کشیدم، خودش را در یک چشم به هم زدن گذراند و شد؛ بعد از رفتن. فیلم شماره 10 به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی حمید زرگرنژاد است. داستان این فیلم ایرانی از این قرار است که استوار اکبری در سال پایانی جنگ به اسارت نیروهای عراقی درآمده و در جریان انتقال به خاک عراق چندین فرار ناموفق را تجربه کرده است. انتقال او به زندانی با نام قفس امن و آشنایی اش با احمد و محمود رادیو ...
سرهنگ ثریا، یک تلاش خوب اما ناکافی
...، صدا و تصویر را هدف دار و دقیق در خدمت روایت به کار می گیرد اما در داستان، چند قدم واپس مانده. سرهنگ ثریا مجموعه ای از گره ها و پستی بلندی های عاطفی است نه یک سیر روایی. گره هایی که مکمل یکدیگر نیستند، رابطه ی علی معلولی ندارند و در نهایت داستان نمی گویند. موضوع فیلم بکر و پر از درام بالقوه است اما قصه سیر دراماتیکی ندارد. گره ها خردتر از آن هستند که مخاطب را با شخصیت همراه کنند ...
بعد از رفتن من بپر اینجا، بپر اونجا!
نیما کرمی، منتقد سینما: فیلم می خواهد به ما بیاموزد که اگر پس از 60 دقیقه تمام داستان یک فیلم حداقل 90 دقیقه ای را متوجه شدیم چگونه باید تماشای آن را ادامه دهیم؟ اما متاسفانه کارگردان به همین پرسش ساده نیز پاسخی نمی دهد. بعد از رفتن داستان نیم خطی مردی است که به دنبال همسرش است. خب؟ حالا چه اتفاقی افتاد؟ ما (مخاطب) چه کار کنیم؟ همین؟ بعد از این یک ساعت چه کار کنیم؟ مرد به همراه پسرش ...
(28) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ هفت بهار نارنج
هفت بهار نارنج اولین تجربه فیلمسازی فرشاد گل سفیدی فیلمبردار سینما می باشد که داستانی عاشقانه دارد. روایتی عشقی بی انتها و آنگونه که در خلاصه فیلم آمده است: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت... فیلم شخصیت محور با ایفای نقش منحصر به فرد علی نصیریان به عنوان نقش اصلی پیش می رود و عشقی را به تصویر می کشد که تمام وجودش را احاطه کرده و سالها بعد از به کما رفتن همسر هم رهایش نمی کند. کارگردان فیلم ...
فجر چهل و یکم/ عطرآلود داستان بود یا ایده؟
در سکانسی که علی عطر را از طریق کانال کولر به مشام رئیسش می رساند شاهد بلاتکلیف ماندن و هدر رفتن قصه ایم. بویی که رئیسش از کانال کولر احساس می کند و واکنش او به انتشار این عطر، انگار بیننده را در انتظاری قرار می دهد که تا پایان داستان طول می کشد و بی نتیجه پایان می یابد. از طرف دیگر می توان گفت که تمرکز فیلم روی عطر دلیل خاصی داشته و احتمالا دست کم یکی از دلایل آن حس کردنی بودن و نه ...
نقد فیلم کت چرمی
...> جالب اینجاست که در نقطه مقابل، از ضد قهرمان فیلم نیز تنها یک نام بیشتر باقی نمی ماند. مشکل دوم فیلمنامه، ریتم کند آن است که به فیلم لطمه شدیدی زده است. ضرباهنگ کند، سبب فاصله میان مخاطب و قصه ظاهرا ملتهب آن می شود به طوری که مخاطب از جایی به بعد خسته و بی رمق اثر را تماشا می کند و جذابیت آن بسیار کاهش می یابد. حضور برخی نقش ها نیز در فیلم بی معنی است و حذف آن ها لطمه ای به ...
چرا این شماره 10، نمره قبولی نمیگیرد
تولید آثاری در موضوعات جنگ ایران و عراق از منظر های متفاوت را در کارنامه دارد، این بار به سراغ روایت یک قصه متفاوت رفته که در سینمای دنیا گونه پر طرفداریست. یعنی فرار از زندان. سینمای ایران با وجود قصه های پر شمار و متفاوتی که دارد میتواند هر سال روایات جذاب و ناشنیده ای را به تصویر دراورد که گویا از حوصله تولیدکنندگان آثار در ایران خارج است. اما شهامت گروه فیلمسازی شماره 10 برای روایت این قصه متفاوت ...
فیلمسازی برای من به معنای قصه گویی است
هدف دنبال کردن داستان از سوی مخاطب بوده است. کارگردان فیلم روایت ناتمام سیما درباره جوایز اختتامیه جشنواره فیلم فجر، گفت: خیلی به جایزه فکر نمی کنم و مخاطب برای من اهمیت دارد. مجیدرضا بالا تهیه کننده فیلم روایت ناتمام سیما، در ادامه گفت: شخصیت جدی این فیلم برای من سیماست که رنجی را تحمل می کند، اما نجیبانه از کنار آن می گذرد. فضای مجازی محیط خوبی برای قضاوت کردن آدم ها نیست و ...
دانلود فصل 2 قسمت 8 سریال پوست شیر
محمودی و نویسندگی داستان و فیلمنامه رضا بهاروند و جمشید محمودی که علاوه بر کارگردانی محمودی نویسندگی داستان سریال جدیدخودش یعنی پوست شیر را نیز بر عهده دارد. پوست شیر در مقایسه با آثار سال های اخیر شبکه نمایش خانگی یک اثر قابل قبول است؛ این مجموعه فارغ از تمامی نقاط ضعف گاه و بی گاهش، قدرت جذب مخاطب برای دنبال کردن قصه اش را دارد و ما در این پست لینک دانلود فصل 2 قسمت 8 سریال پوست شیر را برای شما ...
روایت یک روز شلوغ در نیمه جشنواره
. بعد از رفتن به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه کنندگی محمود بابایی از فیلم های پربازیگر این دوره از جشنواره است. در این فیلم صابر ابر در کنار بازیگرانی که کارنامه پربار تئاتری دارند حضور داشت. پانته آ پناهی ها، احترام برومند و بهرام شاه محمدلو از بازیگران این فیلم بودند. فیلم یک درام اجتماعی با نگاهی به مسائل روز جامعه است. فیلمی با یک قصه ای که سعی داشت در هر سکانسی مخاطبش را غافلگیر کند اما آنقدر قصه ...
معرفی کامل و نقد فیلم کت چرمی با بازی جواد عزتی
دوربینش را در جای درست قرار دهد یک دستاورد مهم تلقی می شود. در روزهایی که سینما جانی ندارد، می شود هنوز به سراغ اتفاق های بِکر و دست نخورده ای رفت که بشود از آن ها به عنوان یک اثر مطلوب و خوش ساخت سینمایی یاد کرد که مخاطب با آن همذات پنداری کند و در موقعیت تصویرسازی کند. حسین میرزامحمدی فیلمساز جوانی است که در نخستین گام و اولین فیلمش به سراغ موضوع ملتهبی رفته است که از دل ...
نگاهی به فیلم "هوک"| فیلمی سرشار از موقعیت های ازدست رفته و ناقص
علت قرار نگرفتن این فیلم در لیست اندک فیلم های قابل قبول ورزشی ایران می شود، فقدان سکانس های قابل قبول و تکنیکی ورزشی و مبارزات بوکس و فقدان درام و داستان پرچالش و تماشایی است. در واقع کارگردان این اثر به دلیل برخوردار نبودن از تکنیک قابل قبول در ساخت اثر نتوانسته مبارزه ای ورزشی را به درستی برای مخاطب به نمایش بگذارد و فیلمنامه نویس نیز با محتوایی شکست خورده و کم جان، نتوانسته کشش و جذابیتی برای ...
نقد فیلم های جشنواره
توجه به اینکه درام اجتماعی هنوز برای مخاطب جذابیت دارد، فیلمسازانی را به سمت خود می کشاند. شاید مشخص ترین یا متاخرترین نمونه در این زمینه، فیلم مرد بازنده محمدحسین مهدویان را می توان نام برد که با بازی توام با گریم خاص جواد عزتی، در دوره قبلی جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. یکی از شاخصه های فیلم های نوآر، فضای مه آلود جغرافیای پیرامونی توام با خیسی و رنگ توسیِ همه چیز است. قهرمان داستان ...
کهن الگوی انتقام به سبک ایرانی
داستان دچار کمبود است و همچنین برخی منطق ها نیز در لابه لای داستان گم شده است که مخاطب نمی تواند سئوالی برای پاسخ این منطق های گمشده بیابد. مثلا اینکه عیسی چگونه موفق شده در پایان قصه دو سه دختر دیگر را نیز بعنوان شاهد از کمپ خارج کند. مخاطب که در همه لحظات عیسی همراه بوده چگونه این لحظات را ندیده؟ پایان داستان هم همانی است که در این گونه فیلم ها شاهدیم: از بین رفتن آدم های بد و تبهکار و ...
کاپیتان،روایتی هنرمندانه درباره امید
...> سینمای ایران سال هاست که دست از مخاطب کودک کشیده و روی این قشر حسابی باز نمیکند.در واقع کاپیتان هم گرچه درباره ی بچه هاست اما برای بچه ها نیست.اما به شخصه فکر میکنم تماشای چنین تصویری باید جالب باشد. تعدادی بچه ی شاد و خوش انرژی که گرفتار جسم خود هستند اما دست از شیطنت و شادمانی برنمیدارند و هر یک به نوعی درس مرام و معرفت میدهند ،راستش این تصویر پارادوکسیکال را سالهاست بر پرده ی سینما ندیده ...
یادگار جنوب ؛ کینه ورز باخت، اما رقیبش برنده نشد
) در میان می گذارد؛ این در حالی است که در مواجهه با صالح نیز حس و حال نقش آفرینی او کمتر از آن چیزی است که بیننده توقع دارد. در این بین، تکلیف شخصیت عموحیدر (پدر شیدا و صالح) با بازی مسعود کرامتی برای مخاطب مشخص نیست چرا که جز ارائه چند کد درباره پیشینه داستان، کمک چندانی به پیشبرد قصه نمی کند. حتی سکانس نی انبان نوازی او دراتاق بیمارستان و بر بالین دخترش نیز اگرچه به لطف موسیقی افشار ...
بعد از رفتن ؛ در جستجوی یک بازگشت
...> روایت داستان فیلم در جغرافیای جنوبی کشور و جزیره قشم را می توان نقطه عطفی برای پرهیز از فیلم های درام آپارتمانی یا شهری دانست. تجربه موفق بعد از رفتن و چند فیلم دیگر جشنواره امسال نشان داده است که مسائل و موضوعات اجتماعی اگر در جغرافیا یا اقلیمی تعریف شوند که لزوما تهران و وابسته به پایتخت نیست، علاوه بر معرفی ضمنی جاذبه های بصری مانع از دلزدگی و خستگی احتمالی مخاطب می شود. با همه این ...
کاش زود خسته نشوی
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، حمید نورشمسی ، بعد از رفتن به عنوان نخستین فیلم بلند رضا نجاتی و پس از تجربه قابل قبول او در ساختن فیلم های داستانی کوتاه در پنجمین روز جشنواره چهل و یکم فیم فجر به نمایش گذاشته شد. بعد از رفتن مولفه های زیادی برای اقناع مخاطب و رضایت نسبی منتقدان و بییندگان کمی حرفه ای تر سینما در خود دارد که به باور نگارنده، مهمترین آن ها داستان و ریتم صحیح در ...
داستانهایی که یکباره رها می شوند
موارد باید وجود خرده پیرنگهای گوناگون در فیلمنامه را نیز اضافه کنیم که اکثرا نه تنها اثر گذار و کمک حال پیرنگ اصلی نیستند بلکه بیشترشان در جای جای قصه به حال خود رها شده اند و همین عامل بر کندی ریتم در روایت افزوده و شرایطی را پدید آورده که هیچگونه میلی را برای ادامه ماجرا توسط مخاطب بر نیانگیزد. مشکلات فیلمنامه به کنار، ضعف در بخش بازیگری نیز یکی دیگر از نکات منفی هوک است. امیر جعفری ...
عطرآلود، عطر امید
چون و چرایی برای بندگان خویش است.... . عطرآلود تلاش دارد تکاپوی علی برای باور کردن خویش و رویارویی با واقعیت را برای مخاطب ترسیم نماید اما در اثنای این روایت مضمون اصلی اثر به سبب گره های دیگری که در کار ایجاد می شود ظاهرا به فراموشی سپرده می شود. در ابتدای فیلم علی می گوید که قرار است عطر بسازد و این داستان به اندازه ای مهم است که روند آشنایی و ازدواج او کاملا فرعی ترسیم می شود اما بعد ...
نگاهی به فیلم یادگار جنوب | بازنده تنهاست!
روایتی برآمده از متن زندگی است؛ روایتی آکنده از حرمان و فقدان، ناکامی و کامیابی، دلدادگی و شیدایی، بیم و امید، رفاقت و عداوت، عشق و نفرت، کینه و انتقام... امیری دوماری و پورامیری برای شرح داستان تازه خود از بیانی نسبتا مغلق و ساختار غیرخطی بهره می گیرند. آنها قصه خود را با طمأنینه و بدون شتاب پیش می برند و به موازات پیشبرد داستان، اطلاعات لازم را تدریجا به تماشاگر ارائه می دهند تا مخاطب فیلم ...
بعد از رفتن یک درام صلح آمیز خانوادگی است/ جامعه به مفهوم بخشش نیاز دارد
رضا نجاتی کارگردان فیلم سینمایی بعد از رفتن که امسال در بخش سودای سیمرغ چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: فیلم بعد از رفتن یک درام صلح آمیز خانوادگی است، تمام تلاش ما بر این اساس بود تا فیلمی بسازیم که برای مخاطب معنا داشته باشد. وی درباره پایان بندی این فیلم سینمایی گفت: باید توجه داشت که پایان بندی فیلم برای مخاطب سوال ایجاد می کند و ما در ...
معرفی و نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر
سرهنگ ثریا نقش ژاله صامتی بتواند پس از سالها جایگزین کاراکتر مریلا زارعی، مادر زجر کشیده شیار 143 شود. تصویربرداری بی نقص، میزانسن متناسب با داستان قصه، انتخاب بازیگر در کنار هم تیمی خوب را در کنار لیلی عاج تشکیل داده بود تا سازمان سینمایی اوج بتواند این اثر خوب را به جشنواره امسال برساند. با توجه به واکنش اهالی رسانه به این اثر سینمایی سرهنگ ثریا در صورت اکران عمومی می تواند سهم خوبی ...
نشست خبری فیلم "بعد از رفتن"| 6 آذر تازه کلید زدیم / جلوه های بصری نباید دستمال شیشه پاک کن تهیه کننده ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، نخستین نشست خبری پردیس سینمایی ملت در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر مربوط به فیلم "بعد از رفتن" یک درام اجتماعی با نگاهی تازه به مسائل روز جامعه برگزار شد. در این اثر صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام با هنرمندی پانته آ پناهی ها و با حضور بهرام شاه محمدلو، احترام برومند و روشنک گرامی و بازی یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، خسرو احمدی، الهه ...