سایر منابع:
سایر خبرها
ساخت اردوگاه اشرف چالش بزرگ فیلم سرهنگ ثریا
بابک پناهی طراح صحنه فیلم سینمایی سرهنگ ثریا ساخته لیلی عاج درباره این فیلم گفت: من در گذشته با جلیل شعبانی تهیه کننده این فیلم، تجربه همکاری داشتم و سال ها پیش نیز یک نمایش میدانی با بهزاد بهزادپور انجام دادیم که کار پیچیده و دشواری بود چرا که باید چند بار دکورها در طول اجرای نمایش ساخته و جمع می شد. فیلم سرهنگ ثریا ساخت و ساز زیادی داشت و بیشتر کار باید در محیطی انجام می گرفت که دکورها ساخته می ...
دل گویه های سرهنگ ثریا از ظلم منافقین
به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، ثریا عبداللهی مادر یکی از افرادی که سازمان منافقین (فرقه رجوی) آنها را ربوده و فیلم "سرهنگ ثریا" براساس زندگی او ساخته شده است گفت: با ساخت و نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر، بغض 40 ساله مادران چشم به راه فرزندان ربوده شده از سوی فرقه رجوی ترکید. این فیلم به کارگردانی "لیلی عاج" داستان واقعی مادری است که فرزندش را گروهک منافقین ربوده و به پادگان اشرف ...
فرماندهی هنگ مادران دلتنگ
. روح تئاتر؛ ارمغان لیلی عاج برای مادران هنگ دلتنگی: ل لیلی عاج، کارگردان فیلم که تجربه اولین حضور در جمع فیلمسازان کشور را دارد، پیش از این در عرصه تئاتر فعالیت داشته و نمایشنامه ای را نیز با موضوع منافقین نگاشته، اجرا کرده و حالا اندوخته ی تئاتری خود را برای رساندن صدای مادران و پدران دلتنگ قصه ی سرهنگ ثریا به ارمغان آورده است . عاج با برشمردن پررنگی روح تئاتر در ...
تلاش برای اکران جهانی سرهنگ ثریا /بغض خانواده ها به جشنواره رسید
نمایشنامه پتانسیل این را دارد که تبدیل به سینمایی شود و خانم عاج هم این قابلیت را دارد از بازیگر طوری بازی بگیرد که باورپذیر باشد. شعبانی با بیان اینکه سرهنگ ثریا سوژه ای جهانی دارد گفت: واقعیت این است این قصه می توانست در هر کجای دنیا رخ دهد. اینکه مادری را از دیدار فرزندش محروم کنند، به نظر من موضوع قابلیت بین المللی شدن را دارد. لذا تلاش می کنیم برای اکران در کشورهای دیگر نیز اقداماتی انجام ...
خلاصه داستان، نقد و بازیگران فیلم بعد از رفتن
و در قالب شلیک جمله هایی متوالی، اطلاعات جدید را بریزد وسط. درنتیجه هر چه تا پیش از این نقطه، ریتم فیلم کسالت بار بوده، ناگهان ریتم به شدت تند می شود. صحنه آرایی و نورپردازی فیلم برای تهران همیشه در حالت ابری و برف و بارانی، به همراه غم جاری در تمام آدم هایش، حسی کُند در درون مخاطب پدید می آورد که با این تندی چندان نسبتی پیدا نمی کند. بازی های آشنای بازیگرانش - که البته چیزی از توانایی ...
سرهنگ ثریا از زاویه ای زنانه گروه منافقین را به تصویر می کشد
در سینما با ساخت آثاری متفاوت به ویژه در حوزه تاریخ معاصر قابل توجه بوده است؛ از این رو سرهنگ ثریا به کارگردانی لیلی عاج اولین فیلمی است که از زاویه ای زنانه گروه منافقین را به تصویر می کشد. لیلی عاج در اولین تجربه سینمایی خود سراغ سوژه ای حساس رفته و برخلاف سایر آثاری که تا امروز درباره منافقین تولید شده است، داستان خود را از دل پادگان اشرف و با شخصیت زن داستان روایت می کند. در خلاصه ...
نشست نقد و بررسی سرهنگ ثریا و یادگار جنوب در مشهد برگزار شد+ فیلم
. ضمن آن که افرادی هم که موفق به فرار از پادگان اشرف و ایدئولوژی سازمان مجاهدین می شوند، منکر نفرت خود از جمهوری اسلامی نیستند و این برای فیلم جزو نقاط ضعف در حوزه پژوهش است. ضمن این که پشت صحنه نقش دستگاه های حکومتی در حضور خانواده ها به آن مکان، نادیده گرفته شده است. کارگردان سرهنگ ثریا فهم درستی از دوربین دارد در ادامه نشست محمد کلاته ملایی از منتقدان سینما نیز درباره فیلم ...
(28) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ هفت بهار نارنج
با تجربه طولانی در فیلمبرداری با شناخت کافی از نماها و قاب ها در خلق تصاویر چشم نواز موفق بوده است که انتخاب لوکیشن مناسب و طراحی صحنه نیز به کمک جذابیت بصری آمده است. اما فیلمنامه ضعیف بوده و حرف چندانی برای گفتن ندارد، نه گره داستانی و نه موقعیت ویژه ای تعریف شده است و داستان به قدری خلوت است که اگر صحنه هایی از ابتدا و انتهای فیلم حتی به صورت صامت نمایش داده شود مخاطب داستان را درک خواهد نمود ...
وحید آقاپور و ژاله صامتی تلاش بسیاری کردند تا فضای ممیزی و زیرخاکی برای مخاطب زنده نشود
ابتدا به صورت تئاتر کار شده است، بیان کرد: نسخه اولیه فیلم مردانه بود. در تئاتر همه چیز بر استعاره است ولی سینما نیازمند رئالیسم است. برای اینکه روایت باورپذیر شود تصمیم گرفتم در نسخه بعدی قصه مادرانه باشد. روایت سرهنگ ثریا لبه تیغ بود عاج عنوان کرد: حجم زیادی از خرده پیرنگ ها در روند تحقیقات حاصل شده بود که از میانشان مهمترین ها را انتخاب کردم. در واقع بخشی از داستان واقعی و ...
آثار جشنواره فیلم فجر در کافه کتاب به نقد کشیده شد/ استقبال 6 فیلم در روز دوم جشنواره
سپس به عنوان همکار حضور موفقی را در نگارش فیلمنامه های شنای پروانه و یاغی نشان دادند. این دو کارگردان جوان این بار به سراغ روایت قصه ای چندلایه و پرتعلیق رفته اند. یادگار جنوب روایتی برآمده از متن زندگی است؛ روایتی آکنده از حرمان و فقدان، ناکامی و کامیابی، دلدادگی و شیدایی، بیم و امید، رفاقت و عداوت، عشق و نفرت، کینه و انتقام... امیری دوماری و پورامیری برای شرح داستان تازه خود ...
سرهنگ ثریا در سینما ستاره جنوب بندرعباس
پادگان اشرف پرداخته است. لیلی عاج یکی از فیلم اولی های امسال جشنواره است که با دستمایه قرار دادن موضوع پادگان اشرف مقر سازمان منافقین سعی کرده است با یک پروژه بزرگ وارد عرصه فیلمسازی شود. این فیلم داستان مادری است که فرزندش توسط گروه منافقین به پادگان اشرف رفته است و مادر تلاش خود را برای آزادی فرزندش از دست این گروه تروریستی انجام می دهد. بازیگران و عوامل فیلم سرهنگ ثریا ...
ثریا عبداللهی: جرم من مادر بودن است + فیلم
به گزارش شهرآرانیوز ، پس از اتمام نمایش سرهنگ ثریا در سانس ساعت هفده و سی سینما هویزه مشهد عوامل این فیلم به همراه ثریا عبدالهی، مادری که قصه رنج بیست و یک ساله او در این فیلم روایت شده بود با مخاطبان خود صحبت کردند. جلیل شعبانی تهیه کننده سرهنگ ثریا در این رویداد گفت: این فیلم حاصل تلاش شبانه روزی به مدت 2 سال است. سخن زیاداست، اما به نظرم خانم عاج و خانم عبدالهی باید صحبت کنند. ...
چرا این شماره 10، نمره قبولی نمیگیرد
، چالش اصلی این فیلم بود. طراحی ریزه کاری های قصه ای و موانعی که چالش قهرمان فیلم است، مشکلی بوده که فیلم از بیان آن تقریبا موفق شده. بازی چشمگیر و جدی مجید صالحی به حدی بوده که بازی سایر بازیگران اثر را تحت شعاع قرار میدهد. قهرمان داشتن این فیلم، عنصریست که باعث میشود مخاطب سینما از همان دقیقه اول او را به آغوش میکشد. متاسفانه این نزدیکی مخاطب با قهرمان فضایی را فراهم میکند که ضعف های ...
آن روی سکه "شهرت" در "روایت ناتمام سیما"! + عکس
. روایت ناتمام سیما اگرچه تلاش می کند در قالب یک ملودرام قصه گو ظاهر شود و مخاطب را با طرح قصه اش همراه کند اما کارگردان آنچنان که باید در پیشبرد داستان و بسط و ارائه جزئیات مربوط به روایت پردازی موفق نیست. قصه در بسیاری از دقایق بیهوده امتداد پیدا می کند و حادثه محرک آنچنان که باید مخاطب را درگیر نمی سازد. فیلمنامه در ارائه برخی جزئیات و اطلاعاتی که آگاهی از آنها ضروری است، خساست به خرج ...
کهن الگوی انتقام به سبک ایرانی
داستان دچار کمبود است و همچنین برخی منطق ها نیز در لابه لای داستان گم شده است که مخاطب نمی تواند سئوالی برای پاسخ این منطق های گمشده بیابد. مثلا اینکه عیسی چگونه موفق شده در پایان قصه دو سه دختر دیگر را نیز بعنوان شاهد از کمپ خارج کند. مخاطب که در همه لحظات عیسی همراه بوده چگونه این لحظات را ندیده؟ پایان داستان هم همانی است که در این گونه فیلم ها شاهدیم: از بین رفتن آدم های بد و تبهکار و ...
دانش آموزان در دهه فجر نمایش قصه های کلاغه را در مدارس می بینند
به گزارش گروه استانی تیتر یک ؛ حمیدرضا نعیم حسنی، نویسنده و کارگردان نمایش در گفتگو با خبرنگار تیتر یک از اجرای نمایش قصه های کلاغه به مناسبت دهه فجر در 7 مدرسه کرج تا 22 بهمن ماه خبر داد. وی ادامه داد: با حمایت های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرج این نمایش را در دهه فجر در مدارس کرج به روی صحنه می بریم. نعیم حسنی افزود: نمایش قصه های کلاغه به عنوان یک اثر اجتماعی به ...
نقش جلوه های ویژه در روایت قصه سرهنگ ثریا
دکور دیجیتال است که در فیلم سینمایی سرهنگ ثریا بخش اصلی کار، دکور دیجیتال بود. روز نخست نیز که جلیل شعبانی و لیلی عاج به من پیشنهاد کار دادند، می خواستند تا پادگان اشرف را در شهرک دفاع مقدس بازسازی کنند. حجم زیادی ساخت و ساز داشت که قابل انجام نبود و توجیه اقتصادی نیز نداشت. طراحان صحنه، میدان قلم و ورودی را ساخته بودند و بک گراند پادگان اشرف از میدان قلم به بعد به بخش جلوه های ویژه بصری سپرده شد ...
قصه آدم های سرگردان
فهیمه پناه آذر- روزنامه نگار سرهنگ ثریا یکی از فیلم هایی است که شانس گرفتن سیمرغ را در بخش بازیگری زن دارد؛ فیلمی که به ماجرای منافقین در اردوگاه اشرف می پردازد؛ قصه مادرانی که در انتظار فرزندان خود هستند. لیلی عاج با اینکه تئاتری است، اما تجربه فیلمسازی اش به انجمن سینمای جوان برمی گردد. وی در حوزه فیلم کوتاه کار کرده، اما در دانشگاه تئاتر خوانده است. در این گفت وگو عاج از حضورش ...
سرهنگ ثریا نگاه تازه ای به جنایت های منافقین دارد/ فیلم برای نسل جوان پیام مهمی دارد
سیاق گذشته به تصویر بکشیم. شعبانی خاطرنشان کرد: احساس من بر این بود که فیلم سرهنگ ثریا به دلیل متفاوت بودنش می تواند اثری باشد که با مخاطب ارتباط برقرار کند. نکته دیگر این بود که این فیلم روایتگر حس مادر به فرزند است و این یکی از ویژگی هایی است که می تواند در جذب مخاطب فیلم را موفق کند. به همین دلایل به این فیلمنامه بسیار علاقه مند شدم، با سرمایه گذار وارد بحث شدیم، قطعاً برای سرمایه ...
سرهنگ ثریا یکی از آثار امیدوار روز آخر جشنواره است
ژانر دفاع مقدس در هر حالتی یکی از ناجیان سینمای ایران محسوب می شود، حتی در سینمای جهان هم یکی از گونه های فیلم سازی مورد توجه است.ما معمولاً در قصه دفاع مقدس به قهرمان سازی فکر می کنیم وامسال در جشنواره دو فیلم دیگر یعنی شماره 10 و غریب هم نگاهی به قهرمان نمایشی موثر در درام دارند. بدون تردید لیلی عاج که از تئاتر آمده و بازیگری را خوب می شناسد، نگاه خوبی به بازی ژاله صامتی داشته و باید ...
فیلمسازی برای من به معنای قصه گویی است
علیرضا صمدی کارگردان فیلم روایت ناتمام سیما در نشست خبری این فیلم گفت: امیدوارم که فیلم مخاطبان را اذیت نکرده باشد، ادعایی در فیلمسازی ندارم و فکر می کنم اگر بشود قصه ای را تعریف کرد که تماشاگر تا لحظه آخر سینما را ترک نکند، خوب است. وی افزود: سه فیلم سینمایی تاکنون ساختم، بی نامی، صحنه زنی و روایت ناتمام سیما که صحنه زنی اکران عمومی خوبی داشت و سعی داشتم هر کدام فضای متفاوتی را داشته ...
نگاهی به فیلم های جشنواره؛ چرا گریه نمی کنی؟ ، عطرآلود ، سرهنگ ثریا
سرهنگ ثریا در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، به کارگردانی و نویسندگی لیلی عاج، تهیه کنندگی جلیل شعبانی و نقش آفرینی ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، شهروز آقاپور به صحنه آمده تا بگوید اینجا دهه شصت نیست، ارتش آزادی بخش شکست خورده، خانواده قربانیان فرقه، کمپ اشرف و تیرانا را به توبره می کشند. از هفت تیرکش های موسی خیابانی چیزی جز مشتی ربات فیک مجازی باقی نمانده است. فیلم ...
نگاهی به فیلم های روز دوم جشنواره فیلم فجر در قم/ از ورود سرهنگ ثریا تا یادگار جنوب
که تحسین منتقدان را در پی داشته است. *سرهنگ ثریا جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج با نام سرهنگ ثریا در سانس 20 پردیس سینمایی بازار شهر قم به روی پرده می رود. لیلی عاج یکی از دو فیلمساز بانوی امسال جشنواره است که با سرهنگ ثریا برای نخستین بار ساخت فیلم بلند و حضور در جشنواره فیلم فجر را تجربه می کند. او که در دانشگاه هنرهای نمایشی خوانده و فیلمسازی ...
خلاصه داستان، نقد و بازیگران فیلم جنگل پرتقال
شخصیت زن داستان که سارا بهرامی ایفاگر نقش اوست، چالش انطباق ویژگی های تیپیک کاراکتر با جغرافیایی که به آن تعلق دارد، مشهود است. با همه این وصف ها، شخصیت پردازی در فیلمنامه و بازی بازیگران کاملا در خدمت تعادل و در نتیجه رضایت نسبی مخاطب قرار دارد. این درام عاشقی لحظه های عاطفی ملتهب یا گره ها و تعلیق های خاصی ندارد. از طرفی همین مخاطب هم پیش تر به آثاری در جغرافیای شمال کشور با تم ...
زندگی هر شهیدی می تواند یک کتاب جذاب شود
. زن و مبارزه فهیمی در مورد مهم ترین ویژگی این اثر می گوید؛ شاید قصه گویی مهم ترین ویژگی این کار باشد. متأسفانه در تألیف کتاب در مورد شهدا صرفاً به خاطره نگاری توجه می شود حال آنکه مخاطب تا جذب قصه ای خواندنی و جذاب نشود مطالب را پیگیر نخواهد شد. تا در کار داستان تعلیق و انتظار، گره و کشمکش نباشد مخاطب پای کار به اصطلاح میخکوب نمی شود. تلاش من بر این بود که با آوردن شخصیت های ...
ارفاق بعد از رفتن
بعد از رفتن، فیلمی از کارگردان ارفاق که در جشنواره چهلم خوش درخشید و امید می رفت که رضا نجاتی به عنوان کارگردان این اثر در گامِ اولِ ساخت فیلم بلند هم موفق باشد ولی نشد آنچه که باید می شد. بعد از رفتن داستانی است که در داستان می ماند و هیچگاه در بازه زمانی ابتدا تا انتها به فیلم تبدیل نمی شود، رضا نجاتی در گام اولِ ساخت فیلم بلند نتوانسته به درستی قصه پردازی کند و به همین دلیل بعد از رفتن ...
افق جدیدی با فیلم های جشنواره فجر در سینمای ایران آشکار شد
او چه کسانی هستند و علایق او چیست ما جای چند المان را خالی می دیدیم مثلا پدر و مادر ها را واضح نمی بینیم دیالگ آن ها کم و با لهجه محلی است که مخاطب به درستی متوجه نمی شود، این باعث می شود از عمق شخصیت پردازی در داستان کم شود. جسارت سازنده فیلم سرهنگ ثریا قابل تقدیر است/ قابل فهم نبودن این اثر برای مخاطب خارجی وی همچنین در مورد فیلم سرهنگ ثریا ساخته لیلی عاج گفت: این فیلم تولید ...
چرا گریه نمی کنی؟ ؛ هیاهوی بسیار برای هیچ!
قانع کننده در مواجهه با منتقدان و اصحاب رسانه قرار گرفت؛ به گونه ای که در سالن نشست پرسش وپاسخ این رویداد برای اولین بار تمامی خبرنگاران و منتقدان حاضر ایستاده او را تشویق کردند. *ماجرای فیلم چرا گریه نمی کنی؟ اما چرا گریه نمی کنی؟ روایت داستان زندگی فردی است که پدر و مادر خود را از دست داده و خود را موظف به مراقبت از برادر کوچک ترش که به تازگی عروسی کرده می داند. اما بنا بر ...
نقد فیلم های جشنواره
توجه به اینکه درام اجتماعی هنوز برای مخاطب جذابیت دارد، فیلمسازانی را به سمت خود می کشاند. شاید مشخص ترین یا متاخرترین نمونه در این زمینه، فیلم مرد بازنده محمدحسین مهدویان را می توان نام برد که با بازی توام با گریم خاص جواد عزتی، در دوره قبلی جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. یکی از شاخصه های فیلم های نوآر، فضای مه آلود جغرافیای پیرامونی توام با خیسی و رنگ توسیِ همه چیز است. قهرمان داستان ...