معجزه کلاسیک قصه گویی/ ادبیات دراماتیک به تاریخ وامدار است
سایر منابع:
سایر خبرها
همه چیز جز سینمای اقلیمی!
امیرجعفری آن را ایفا می کند مشکل اساسی دیالوگ نویسی دارد. از قامت یک مربی بوکس که حتی آن هم برای مخاطب باورپذیر نیست، به حد و اندازه یک فیلسوف ارتقا پیدا می کند و تز صادر می کند. فیلم مشکل اساسی ریتم هم دارد. ریتم آرام و بی تناسب فیلم که معلول ناتوانی در قصه گویی است، مخاطب را به شدت خسته می کند. در یک کلام فیلمساز برای خلق یک قهرمان دست به هر چیزی زده است. از کلیشه های رایج سریال های تلویزیونی گرفته تا جملات حکیمانه و ناصحانه. اما مطلقا نتوانسته روندی برای پوییدن قهرمانش ترسیم کند. و این وسط وای به حال سینمای اقلیمی که ندانسته به چنین آثاری اطلاق می شود. ...
وقتی رویا و امید در خدمت فیلمسازی قرار می گیرند
، کاراکتر پسر آبادانی و شعرخوانی هایش، مهربانی های پرستار بخش، دلقک غمگین و فداکاری هایش و در نهایت نیز امید و عشق بچه ها که نباید از آن ها گرفته شود و این را به مخاطب می رساند که باید مراقب بچه ها بود، فرای اینکه باید سلامت جسم داشته باشند، روحشان هم باید همیشه در پرواز باشد و فیلمساز در انتقال این مفاهیم موفق بوده است. قطعا ساخت فیلم با بازی گرفتن از بازیگرانی تازه کار و همینطور نقش اصلی کار دشواری برای کارگردان بوده و حمزه ای در این زمینه خوب عمل کرده اما به لحاظ ساخت و پرداخت فیلمسازی نیاز به کار بیشتری داشت. انتهای پیام/ ...
/نقد فیلم های جشنواره/ کاپیتان ؛ حضور منطقی کریم باقری در فیلم
گیرند و بیشتر مطلوب خانواده های مخاطب تلویزیون هستند، تا فیلم بین های حرفه ای و جدی . یکی از دلیل های اطلاق این گونه عنوان ها، به شکل بصری کار برمی گردد و بخشی هم به موضوع ها و پرداخت های تکراری در قصه و درام های تقریبا با قالب کلیشه ای و قابل پیش بینی مربوط است. در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز مانند دوره های گذشته، چند اثر این چنین در بخش مسابقه سودای سیمرغ حضور دارند. فیلم سینمایی ...
دو داستان از اِیپریل اِستات با موضوع دوستی برای بچه های 7 تا 9 سال
چطور می توانیم مهربانی را با دیگران تقسیم کنیم؟ . سوال خوبی است که ایپریل استات در این قصه گنجانده است و با ماجرای خرسی و کوکو به آن پاسخ می دهد. سفارش شگفت انگیز مادربزرگ قصه مهربانی کردن خرسی به حیوانات است و واکنش نامناسب آنها به نوع مهربانی کردن او؛ اما بالاخره راهی پیدا می شود که همه با هم ارتباط محبت آمیز و صمیمی برقرار می کنند. چطور؟ کتاب، داستان این ماجرا را می گوید. در ...
حواشی روز هشتم جشنواره فیلم فجر| از اکران دومین فیلم با موضوع زندگی شهید ستاری تا جلوه های ویژه بصری ...
اکران شد. عاشقانه ای در میانه جنگ و نبرد با منافقین، انتخاب محمد عسگری برای اولین ساخته بلند خود بود. او در این فیلم، فضایی دلهره آور با بازی های باورپذیر نقش اول مرد و زن فیلم و بازی غیر قابل باور رزمندگان ماجرای عملیات مرصاد و فعالیت منافقین در غرب کشور را به تصویر کشیده بود. فیلمی که جلوه های ویژه اغراق آمیزش در کنار اشتباهات فاحش در جزئیات داستان از نقاط ضعف آن به شمار می رفت. ...
نمایش در نمایش، روایتی جدید در سریال آکتور
نمایش در نمایش یا متادرام نوعی روایت است که با برجسته کردن فاصله میان واقعیت و حقیقت تلاش می کند تا مخاطب را وارد تعامل بیشتر با داستان فیلم کند. در این حالت، اثر تولید شده فراروایت است که ماهیت ساختگی و نمایشی و تفکیک آنها از یکدیگر را به خوبی به مخاطب نشان می دهد. نیما جاویدی نیز از این نوع روایت به خوبی بهره گرفته است و مسیر مناسبی را برای روایت داستان انتخاب کرده است. او برای آشنا کردن مخاطب ...
گذری بر اوسنه گوهرشاد
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- سیدمجتبی مومنی: فرهنگ معین اوسنه را هم معنی افسانه دانسته است. این یعنی کتاب اوسنه ی گوهرشاد را می توان با عنوان افسانه گوهرشاد هم ترجمه کرد. کتاب اوسنه ی گوهرشاد نوشته مرحوم سعید تشکری است و در سال 1397 برای اولین بار چاپ شده است. اولین بار مرحوم سعید تشکری را در حاشیه یک رونمایی دیدم و یک مصاحبه حضوری و کوتاه داشتم. فکر کنم که مفتون و فیروزه موضوع صحبت مان بود. خیلی مصاحبه نبود و نهایتش به یک یادداشت شفاهی رسید. بعد هم چند ...
دزد پردیس احمدیه، همانی ست که فکرش را هم نمی کنید
متوجهش خواهید شد. رضا پروانه البته جزو کاراکترهای محبوب سریال است اما در موقعیت تردید قرار دارد. نفر بعدی که شک مخاطب به سمت او می رود صدرا است، گر چه که صدرا دلیل کافی به ما نمی دهد که می تواند دزد ساحل باشد. شاید هم بهزاد! نقشی که بابک کریمی آن را اجرا می کند، کاراکتری که تقریبا در بخش زیادی از داستان غایب است. آخرین شک شاید دوست صدرا باشد، کسی نمی داند. سریال پوست شیر در ...
خلاصه داستان، نقد و بازیگران فیلم بعد از رفتن
، مبنای ایجاد و بروز تفاوت قرار دهند. مثلا فیلم خانه دختر شهرام شاه حسینی را به خاطر بیاورید. آنجا در قصه همه چیز طبیعی و مثل خیلی از قصه ها و فیلم های دیگر بود. تنها در یک نقطه تفاوتی ایجاد شد که شما را وا می داشت به این فکر کنید که این طور هم می شود ! فیلم سینمایی بعد از رفتن، نیز در قصه چنین رویکردی داشته است. همه چیز مانند خیلی از فیلم های با موضوع مشابه است، تا آنجا که مخاطب درمی ...
آثار جشنواره فیلم فجر در کافه کتاب به نقد کشیده شد/ استقبال 6 فیلم در روز دوم جشنواره
از بیانی نسبتا مغلق و ساختار غیرخطی بهره می گیرند. آنها قصه خود را با طمأنینه و بدون شتاب پیش می برند و به موازات پیشبرد داستان، اطلاعات لازم را تدریجا به تماشاگر ارائه می دهند تا مخاطب فیلم با شیبی ملایم در جریان جزئیات روابط، سوابق و انگیزه شخصیت ها قرار گیرد و تا حد امکان در کشف معادلات داستان سهیم باشد. اگرچه ممکن است این نوع زمان بندی در ارائه اطلاعات و جزئیات مربوط به قصه نزد مخاطب عام کُند ...
بعد از رفتن من بپر اینجا، بپر اونجا!
اصلی پاسخ داد که چرا بنیاد سینمایی فارابی بایستی چنین فیلمی بسازد و انتظار همراهی مخاطب را داشته باشد؟ بعد از رفتن نه قصه رفتن زن است و مسائل و مشکلات پس از رفتن او و نه قصه پدر و پسری که زن خانواده آنان را ترک کرده اند و روایت مصائب ایشان.
22 داستانک عرفانی با محوریت تفکر در آیات الهی
زندگی اش، ترغیب می شود. او اظهار کرد: انتخاب قالب داستان برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به مخاطب، از این جهت که به صورت مستقیم و نصیحت گونه به این موضوعات نمی پردازد، از نقاط قوت این کتاب محسوب می شود؛ چراکه نوجوان به دلیل شرایط خاص سنی، از پذیرش نصیحت به صورت بی پرده و مستقیم سر باز می زند و زبان داستان، برای انتقال غیر مستقیم مفاهیم و پیام های ارزشمند، زبان مناسب و مؤثرتری است و در ...
دانلود فصل 2 قسمت 8 سریال پوست شیر
محمودی و نویسندگی داستان و فیلمنامه رضا بهاروند و جمشید محمودی که علاوه بر کارگردانی محمودی نویسندگی داستان سریال جدیدخودش یعنی پوست شیر را نیز بر عهده دارد. پوست شیر در مقایسه با آثار سال های اخیر شبکه نمایش خانگی یک اثر قابل قبول است؛ این مجموعه فارغ از تمامی نقاط ضعف گاه و بی گاهش، قدرت جذب مخاطب برای دنبال کردن قصه اش را دارد و ما در این پست لینک دانلود فصل 2 قسمت 8 سریال پوست شیر را برای شما ...
لبخندِ کاپیتان به زندگی
ایفای نقش پرداخته اند. کاپیتان را می توان فیلمی در ژانر درام دانست. داستان زندگی پسری که به بیماری سرطان دچار شده و در بیمارستانی مخصوص کودکان سرطانی تحت درمان است و در کنار دیگر کودکانِ مبتلا تلفیقی از امید به زندگی را به تصویر می کشند. کودکان در این فیلم قصد تسلیم شدن ندارند یا ظاهرا اصلا بلد نیستند که تسلیم شوند در مقابل والدین این کودکان و خصوصا پدرِ نقش اصلی فیلم کاپیتان از روبرو شدن با بیماری ...
فجر چهل و یکم/ عطرآلود داستان بود یا ایده؟
، همسرش شخصیتی زمینی نیست. او در همه شرایط درست تصمیم می گیرد. از کوره در نمی رود. جا نمی زند و به ناامیدی حتی فکر هم نمی کند. تا آنجا که حتی بعد از ابتلای همسرش به سرطان واکنش طبیعی از او دیده نمی شود. از این جهت است که اگر فیلم از چاله ی تصویر آسمانی قهرمان فرار کرده به چاهی افتاده و آن ساختن شخصیت تقریبا بی نقص از نقش مکمل قصه است. انگار هرچه که شخصیت پردازی قهرمان اصلی رشته است را شخصیت پردازی ...
پیام شهاب حسینی به بازیگرانِ زنِ سینمای ایران
پرده نقره ای و صفحه تلویزیون بوده ایم. به عنوان یک کار آموز بازیگری همواره هنر هنرمندان بانوی همکارم را در خلق و ارائه شخصیت، آن هم تنها به وسیله قرص ماه صورتشان و نه هیچ یک از ابزارهای مرسوم سینمای جهان برای بازیگران زن، ستوده ام و حیرت زده توان حسی و عاطفی آنان در خلق و ارائه شخصیت های ماندگار بوده ام. بانوان همکار گرامی، مبادا باد ... عده ای معلوم الحالِ پوسیده مغز که بسترِ بی صاحب و بی ...
نقد فیلم کت چرمی
ملا کردن راز این ماجرا است ... معضل اعتیاد و دست های پشت پرده که به دنبال درگیر کردن جوانان با مواد مخدر و بهره کشی از آنان هستند، خمیرمایه اصلی فیلم است که فیلمساز با ایجاد جنبه های شخصی برای کاراکتر اصلی داستان یعنی عیسی فرهمند، در پی تحول این کاراکتر است. اما آیا اصلا کاراکتری وجود دارد که قرار باشد به دگرگونی عمیقی برسد و با موضوع فوت دخترش کنار بیاید؟ به عبارتی، آیا عیسی و ...
بازگشت علی نصیریان بر پرده سینما / ترکیب هیات داوران جشنواره لو رفت؟
شد؛ واکنش به شباهت فیلم عشق هانکه نشست خبری هفت بهار نارنج به کارگردانی فرشاد گل سفیدی بعدازظهر امروز 17 بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست گل سفیدی مطرح کرد: قصه هفت بهارنارنج از سوی تهیه کننده به من پیشنهاد شد ابتدا من با کارگردانی آن مخالفت کردم چون دوست داشتم مدیر فیلمبرداری بمانم البته همچنان هستم و خواهم ماند مگر اینکه قصه ای سر ذوقم بیاورد تا کارگردانی کنم ...
"بعد از رفتن" فیلمی ضعیف و ناتوان در قصه گویی/ پخش سکانس موتور سواری زنان! + عکس
شهدای ایران :سرویس فرهنگی/ بعد از رفتن درام کم جانی است که نمی تواند داستان خود را به خوبی روایت کرده و مخاطب را با آن همراه کند. ضعفی که اساسا متوجه فیلم نامه ی اثر است. داستان حول فردی است که برای یافتن گمشده ای پس از سال ها به زادگاهش بازمی گردد. شاید این ایده ی یک خطی در نگاه اول جذاب به نظر آید اما صرف جذابیت آن، برای تبدیل شدن به اثری که بتواند مخاطب را دو ساعت روی صندلی سینما ...
سرهنگ ثریا، یک تلاش خوب اما ناکافی
...، صدا و تصویر را هدف دار و دقیق در خدمت روایت به کار می گیرد اما در داستان، چند قدم واپس مانده. سرهنگ ثریا مجموعه ای از گره ها و پستی بلندی های عاطفی است نه یک سیر روایی. گره هایی که مکمل یکدیگر نیستند، رابطه ی علی معلولی ندارند و در نهایت داستان نمی گویند. موضوع فیلم بکر و پر از درام بالقوه است اما قصه سیر دراماتیکی ندارد. گره ها خردتر از آن هستند که مخاطب را با شخصیت همراه کنند ...
نقد فیلم های جشنواره
توجه به اینکه درام اجتماعی هنوز برای مخاطب جذابیت دارد، فیلمسازانی را به سمت خود می کشاند. شاید مشخص ترین یا متاخرترین نمونه در این زمینه، فیلم مرد بازنده محمدحسین مهدویان را می توان نام برد که با بازی توام با گریم خاص جواد عزتی، در دوره قبلی جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. یکی از شاخصه های فیلم های نوآر، فضای مه آلود جغرافیای پیرامونی توام با خیسی و رنگ توسیِ همه چیز است. قهرمان داستان ...
نگاهی به فیلم "هوک"| فیلمی سرشار از موقعیت های ازدست رفته و ناقص
علت قرار نگرفتن این فیلم در لیست اندک فیلم های قابل قبول ورزشی ایران می شود، فقدان سکانس های قابل قبول و تکنیکی ورزشی و مبارزات بوکس و فقدان درام و داستان پرچالش و تماشایی است. در واقع کارگردان این اثر به دلیل برخوردار نبودن از تکنیک قابل قبول در ساخت اثر نتوانسته مبارزه ای ورزشی را به درستی برای مخاطب به نمایش بگذارد و فیلمنامه نویس نیز با محتوایی شکست خورده و کم جان، نتوانسته کشش و جذابیتی برای ...
نقد فیلم های جشنواره
یک داستان کوتاه خوب و انگار از جنس یک نمایشنامه بوده که همین الان هم امکان اجرا روی صحنه تئاتر را تمام و کمال دارد، منتها سازندگان آن با بهره گیری از برخی امکانات تصویری، آن را به قالب یک فیلم سینمایی درآورده اند. برخلاف تصور قابل پیش بینی منتقدان، هفت بهارنارنج در مواجهه با مخاطبان عام، کاملا شانس جلب توجه آنان را در گیشه می تواند داشته باشد اما به هر حال، چه اینگونه باشد یا نه، پرده ...
دانش آموزان در دهه فجر نمایش قصه های کلاغه را در مدارس می بینند
.... نعیم حسنی ادامه داد: فرناز پیش قدم، سیمین سید مؤمن، آرمین دهقانی و حمیدرضا نعیم حسنی بازیگران نمایش و لیدا صادقی دهکردی دستیار و مشاور کارگردان اثر، شعر از فاطمه نعیم حسنی و ساخت و تنظم موسیقی کار محمدرضا مخموری و حسین فلاح است. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بازخورد های اجرای نمایش در مدارس بی نظیر بوده و از دیدگاه من بسیاری از آموزه ها را می توان با زبان هنر به کودکان منتقل کرد. الهه ملاحسینی _ تیتر یک انتهای پیام/ ...
زمستان درون داستان 10هزار گمشده
سالن سینما، سرمای سخت موجود روی پرده را کاملا حس کرده و احساس سرما و یخ زدگی می کند. نوع و شیوه فیلمبرداری رامان همان حسی را به بیننده منتقل می کند که خواست کارگردان بوده است: بی زمانی قصه و این نکته که این داستان می تواند در هر برهه زمانی و در هر جای دیگری رخ دهد. درباره کارگردان عامر بشیر، کارگردان زمستان درون، متولد منطقه کشمیر است و به همین دلیل می توان حساسیت او نسبت به این ...
نگاهی به فیلم "عطرآلود"/ چه رویاهایی که می آیند
سینمایی سر به مهر است. او در تازه ترین ساخته سینمایی خود به قلم حسین حسنی سراغ قصه زندگی علی مرد جوان عاشق عطر و عطرسازی رفته و برشی نه چندان بلند از آن ارائه می کند. تلاش قهرمان برای به ثمر رساندن ایده عطری که ساخته، موتور حرکت فیلم در پرده نخست به حساب می آید که در نهایت علی و عاطفه را در کنار هم قرار می دهد. عشق هم به عنوان تم اصلی پررنگ تر شده و به تاروپود قصه گره می خورد. باردار شدن عاطفه و ...
گفت وگو با هنرمند پیش کسوت استاد بهروز رضوی در سالروز تولدش عزیز و دوست داشتنی!
، بی پیرایه و بی تکلف اتفاق می افتد. گرمای رادیو این است که شنونده فقط صدا را می شنوند و با همان صدا، چهره بازیگر و شخصیتش را در خیالش تصور می کند. این مجری با سابقه می افزاید: من خودم را مدیون رادیو می دانم و هنوز هم برای کسب دانش و ارائه اثر بهتر تلاش می کنم. کار رادیو بین مخاطب و برنامه ساز یا مجری تعامل برقرار می کند. گوینده خوب خودش را به رخ نمی کشد او در پاسخ ...
یک رمان راحت خوان دیگر منتشر شد/باز همان خواب را دیدم
پسرک ، رمان شش جلدی واتارو در سرزمین خیال ، مجموعه دنباله دار سائو، هنر شمشیرزنی آنلاین ، رمان چهارجلدی سفرهای کینو و رمان دختر آفتاب منتشر شده اند. رمان باز همان خواب را دیدم سال 2016 منتشر شد و اثری در ژانر رئالیسم جادویی یعنی یک ژانر ترکیبی محسوب می شود. در ژانر رئالیسم همه چیز شبیه واقعیت است تا این که اتفاقی کاملاً معجزه آسا رخ می دهد. در داستان این کتاب هم 4 نفر حضور دارند که یک ...
برنده تر از مرد بازنده
...> سال گذشته علف زار نیز کم وبیش چنین مختصاتی داشت و به نظر می رسد فیلمسازان ایرانی دغدغه های اجتماعی و سیاسی مشابه با فیلمسازان دهه هفتاد آمریکا پیدا کرده اند. هر سه فیلم مذکور فیلمنامه سر حال و خوش ریتمی دارند که به طرز جالبی در پایان گویی بنزین شان تمام می شود و بدون حل وفصل قابل قبول گره های فیلمنامه و مهار گرانیگاه درام، به پایان می رسند. تصور می کنم علت پایان های بی چفت وبست و اصطلاحا باز ...
خلاصه داستان، بازیگران و نقد فیلم هفت بهارنارنج
) محدود می شود، از همان نخستین دقایق فیلم، برای مخاطب مشخص می سازد که حقیقی نیست. این، یک سیاست درست و صادقانه برای فیلمی است که نه می خواهد گدایی ترحم کند و نه با بیانی اغراق آمیز، مخاطب خود را تحت تاثیر و تاثر قرار دهد. بنابراین با چنین پیش فرضی، مخاطب، تکلیف خود را با فیلم، از همان ابتدا می داند. در بحث فراموشی که بیشترین دقایق داستان را به خود اختصاص می دهد، نوآوری چندانی ...